jury bevooroordeeld over tuigpaarden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

jury bevooroordeeld over tuigpaarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 23:37

Ik heb wel eens gehoord, dat veel jury's wat tegen tuigpaarden hebben, is dit ook zo??

Het probleem is eigenlijk dat mijn mans paard een echte opgeheven tuiger en pis merrie is. Ze is dus altijd, ook tijdens de proef( alleen onderling hoor )super voorwaarts en zwaait constant met haar staart, waarbij ze dus ook vaak wat urine laat lopen. Dit geeft dus niet echt een ontspannen beeld, maar in onze ogen, doet ze het redelijk.

Helaas krijgt hij steeds minder punten, de laatste keer een diepte punt van 143. Hij is zelf L2, maar rijdt B met haar.

Zou iemand, zo ongezien, hier iets van kunnen zeggen?? Zit het probleem in de tuiger of omdat er eigenlijk geen ontspanning is, of heeft ie gewoon slecht gereden????

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:15

Met dit beeld maakt het niet uit of het een tuigpaard of een Florencio is, het beeld kan gewoon niet het beeld zijn, wat je moet zoeken of wil vinden in een dressuurproef.
Niet alle paarden zijn geschikt voor de dressuur, helaas is het zo dat er veel te veel paarden toch maar in de dressuur gestart worden omdat ze voor geen enkele dicipline geschikt zijn.

Waarom wordt jouw tuiger niet uigebracht met de wagen? Daar is ze toch voor gefokt?

Imago01

Re: jury bevooroordeeld over tuigpaarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:39

Citaat:
Waarom wordt jouw tuiger niet uigebracht met de wagen? Daar is ze toch voor gefokt?

Sorry hoor, maar wát een stomme opmerking zeg!

Ik vind dat ieder paard en ieder ras gewoon een dressuurproef zou 'mogen' starten. Van ieder ras zit er wel een 'uitzondering op de regel' (Saskia Meinema rijdt ZZGP met diverse Friese paarden) tussen waar vele mensen met KWPN'ers (dressuurgefokt dan natuurlijk, volgens de hierboven gequote redenatie ) nog een puntje aan zouden kunnen zuigen!

Wel is het zo, zoals TS het omschrijft, dat het niet bepaald een aangenaam beeld is om als jury naar te moeten kijken. Je weet wat er in de dressuur gevraagd en graag gezien wordt en een constant met de staart zwaaiende en pissende merrie zou ik ook niet graag in de ring zien. Dit duidt er niet op dat het paard plezier heeft in hetgeen ze doet en dit drukt ook geen ongedwongenheid uit.

Ik heb er wel begrip voor dat de resultaten niet echt bevredigend zijn maar zoals hierboven ook wordt gezegd, zou ik persoonlijk een andere discipline van de paardensport met mijn paard gaan beoefenen waarin het paard én ruiter allebei plezier hebben en alleen al door het plezier erin, kunnen prestaties worden behaald. Bijvoorbeeld endurance of inderdaad ingespannen rijden...

Heel veel succes ermee maar ik denk wel dat de ruiter (ik begrijp dat het niet jouw eigen paard is?) niet bepaald nog veel plezier zal hebben in het rijden van de (onderlinge) wedstrijden als de punten iedere keer zo laag zijn, terwijl jullie wél gewoon tevreden zijn met haar. De jury kan op voorhand niet weten wat 'normaal' gedrag van het paard is en of het paard die dag wel of niet een topdag heeft. De jury beoordeelt puur op hetgeen in de ring getoond wordt.
Nee, ik zou mezelf niet langer pijnigen hiermee, de wedstrijden (dressuur) opgeven en mezelf gaan orienteren op andere leuke takken in onze mooie sport waar mijn paard én ik allebei in kunnen presteren en vooral plezier in hebben!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:48

Als jij dressuur wil rijden met jou tuigpaard, moet je zorgen dat hij als een dressuurpaard loopt. En het ideale beeld van een dressuurpaard is niet een pissende en met staart zwaaiend paard.

Ik geloof niet dat men mbt tuigpaarden echt bevooroordeeld is, er zijn genoeg voorbeelden van tuigers die hoog in de dresuur hebben gelopen (deze waren dan wel voorzien van een goede stap en galop, dat ontbreekt er vaak nog wel eens aan)

Ik zou als ik jou was eerst proberen die hengstigheid op te lossen, daar zijn genoeg middeltjes voor, vraag het anders eens aan de DA?

Dat jou paard steeds met de staart zwaait is een teken van verzet, wellicht loopt jou paard niet ontspannen over zijn rug, dat kan je ook oplossen. Dan is het echt wel mogelijk om met jou tuiger dressuur te rijden hoor, je moet hem dan alleen wel goed dresuurmatig rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:56

Nee ben niet bevooroordeeld, als de tuiger goede dingen laat zien krijgt ie ook zn punten van mij. Wat ik vaak zie bij tuigers is dat ze gespannen lopen met een weggedrukte rug en de hals te hoog erop zetten. Ze zetten zich vast, geven niet na en lopen dus niet los door het lijf en over de bovenlijn. Als ik een tuiger in de ring krijg die dit wel doet, nou prima toch?

Aman__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:51

Sommige jury's vinden tuigers niks maar van de meeste krijg ik van de jury ook gewoon normale punten die ik hoor te krijgen. Ik heb vaak zat met mijn tuiger de dressuurpaarden eruit gereden terwijl die ook netjes hun proefje liepen. Als jij je paard goed voor elkaar heb krijg je daar ook punten voor!
Ik heb 1 keer gehad dat de jury het niks vond. Die jury kon dan de eigenaar van stal en liep naar hem toen en zei: ' zo ik zie dat ik zo je tuigers moet jureren. Ze zullen wel geen hoge punten halen want ze kunnen toch niet dressuren! De eerste proef ging dan ook niet zo goed en had ik 132 punten en ook 4-en zonder commetaar. De tweede proef ging juist heel netjes! hiermee was ik dan ook 2e met 156 punten. Ze moest toen ook wel punten geven! Maar die vereniging vraagt haar dus ook nooit meer om te komen jureren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:56

Randy01 schreef:
Citaat:

Sorry hoor, maar wát een stomme opmerking zeg!

Ik vind dat ieder paard en ieder ras gewoon een dressuurproef zou 'mogen' starten. Van ieder ras zit er wel een 'uitzondering op de regel' (Saskia Meinema rijdt ZZGP met diverse Friese paarden) tussen waar vele mensen met KWPN'ers (dressuurgefokt dan natuurlijk, volgens de hierboven gequote redenatie ) nog een puntje aan zouden kunnen zuigen!

Wel is het zo, zoals TS het omschrijft, dat het niet bepaald een aangenaam beeld is om als jury naar te moeten kijken. Je weet wat er in de dressuur gevraagd en graag gezien wordt en een constant met de staart zwaaiende en pissende merrie zou ik ook niet graag in de ring zien. Dit duidt er niet op dat het paard plezier heeft in hetgeen ze doet en dit drukt ook geen ongedwongenheid uit.

Ik heb er wel begrip voor dat de resultaten niet echt bevredigend zijn maar zoals hierboven ook wordt gezegd, zou ik persoonlijk een andere discipline van de paardensport met mijn paard gaan beoefenen waarin het paard én ruiter allebei plezier hebben en alleen al door het plezier erin, kunnen prestaties worden behaald. Bijvoorbeeld endurance of inderdaad ingespannen rijden...

Heel veel succes ermee maar ik denk wel dat de ruiter (ik begrijp dat het niet jouw eigen paard is?) niet bepaald nog veel plezier zal hebben in het rijden van de (onderlinge) wedstrijden als de punten iedere keer zo laag zijn, terwijl jullie wél gewoon tevreden zijn met haar. De jury kan op voorhand niet weten wat 'normaal' gedrag van het paard is en of het paard die dag wel of niet een topdag heeft. De jury beoordeelt puur op hetgeen in de ring getoond wordt.
Nee, ik zou mezelf niet langer pijnigen hiermee, de wedstrijden (dressuur) opgeven en mezelf gaan orienteren op andere leuke takken in onze mooie sport waar mijn paard én ik allebei in kunnen presteren en vooral plezier in hebben!

Ten eerste: het is geen opmerking maar een vraag!
Ten Tweede: Saskia reed haar paarden ook altijd voor de wagen, die weet donders goed wat mennen inhoudt, Neem Eviola, ZZ zwaar voor de wagen en in de dressuur( geen fries, maar moet zeker gelders bloed hebben!). Haar friezen kan je ook niet vergelijken met een willekeurige tuiger, dat zijn topfriezen! Haar rijden kan je trouwens ook niet vergelijken met een doorsnee L ruiter.
Ten derde, jij stelt hetzelfde voor als waar mijn vraag naar verwijst: waarom fok/rijdt je een tuiger en moet ze dan dressuur gaan lopen?
En waarom wordt er dan scheef naar een jury gekeken als het gewoon dressuurmatig niet in orde is? Waarom staan er in dit topic allerlei dezelfde vragen: waarom benadeelt een jury mijn pony bij de paarden, hoe kijkt een jury aan tegen een koudbloed, zijn juries bevooroordeeld over tuigpaarden?

Mijn conclusie: zoek de fouten bij jezelf en de combinatie en niet bij de jury. Gebruik de dressuurbaan niet als vuilnisvat.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:31

Ik heb de afgelopen tijd veel van dit soort topics gelezen. Er wordt veel afgevraagd of een fries, fjord, haflinger of tuiger wel juist beoordeeld wordt door de jury's.

Mijn mening is dat iedere jurylid zich aan de opgegeven richtlijnen houdt maar dat bepaalde combinaties hem of haar meer kunnen aanspreken. Lijkt mij ook een normale gang van zaken zolang jij en je paard rijden volgens het protocol van de dressuur en daar ook netjes op beoordeeld worden. Dan is er volgens mij niks aan de hand. Het is natuurlijk wel bewezen dat een KWPN'er nou eenmaal in het voordeel is met deze tak van sport. Koudbloeders of tuigers kunnen er meer moeite mee hebben om bepaalde oefeningen goed voor elkaar te krijgen. Daar moet je gewoon rekening meehouden als je met zo'n paard dressuur gaat rijden en je zal er soms harder voor moeten werken

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:33

Alleen de manier waarop jij dat stelde vond ik nogal cru. Waarom bij voorbaat al een tuiger voor een kar zetten? Dat vind ik nogal generaliserend namelijk. Zo zou je het wel van elk ras kunnen stellen: Friezen voor de kar als show en lekker ringsteken, tuigers voor de show (gáán met die banaan), de Barokke paarden in showprogramma's in een levade etc.

Je moet het per paard, per pony, per ras bekijken en de ruiter (en de instructeur) moet zelf bepalen of ondervinden of het paard wél of niet geschikt is voor de dressuur ring en dit zal spoedig te bemerken zijn aan behaalde resultaten.

En natuurlijk ben ik het met je eens dat een paard die niet correct gaat en zolang deze dat niet doet, dat je dan beter thuis kunt blijven!
En als je je paard echt niet correct aan het bewegen krijgt op een minimum zoals dat in de dressuur gewild is tja, dan kun je je wel afvragen of je jezelf en je paard er nog wel plezier mee doet.

Citaat:
Mijn conclusie: zoek de fouten bij jezelf en de combinatie en niet bij de jury. Gebruik de dressuurbaan niet als vuilnisvat.

Wat wil jij zien eigenlijk hey? Allemaal Z-klare combinaties in de B- en L-rubrieken? Mijns inziens zie je inderdaad veel wisselende kwaliteit rondlopen in de B en ook wel in de L. Maar deze rubrieken zijn daar toch juist voor? Net beginnende combinaties, onervaren ruiters met een ervaren paard en andersom, dat maakt het in veel gevallen nou juist weer hartstikke leuk om naar te kijken!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:46

Nee, maar waarom zie ik nooit een haflinger in een tuigersrubriek?
Er moeten toch echt wel haflingers zijn die, voor een haflinger, goed kunnen tuigen, maar niemand die zich daar aan waagt!
Of een KWPN'er op een drafbaan. Ooit gezien?
En fries op duindigt?

Het is door mij al vaker aangehaald, "men" gaat er gewoon vanuit dat als een paard nergens in uitblinkt dan kan je altijd nog naar dressuur wedstrijden, terwijl dat in andere diciplines absoluut niet zo is.
De gedachtegang van de mensen moet om, wil je dressuurrijden dan moet je beseffen dat dat iets heel anders is dan figuurtjes lopen tussen de bordjes.
Een paard dat thuis nog niet over een kruisje van 80 cm springt neem je toch ook niet mee naar een springwedstrijd? Waarom dan wel een paard met weggedrukte rug en niet nageeflijk wel mee nemen naar een dressuurwedstrijd?

En ja, de aanleuning moet ook in de B in orde zijn, dat heb ik niet verzonnen, dat zijn de regels vd dressuur.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:50

Citaat:
Het is door mij al vaker aangehaald, "men" gaat er gewoon vanuit dat als een paard nergens in uitblinkt dan kan je altijd nog naar dressuur wedstrijden, terwijl dat in andere diciplines absoluut niet zo is.

Wel grappig want dat idee heb ik dus juist van de endurance....daar zie je werkelijk echt álles rondlopen en dat maakt het juist zo n leuke tak van onze sport! Niet dat het een ding voor mij zou zijn maar ik vind dat juist meer een 'vergaarbak' dan de dressuur.
Het is misschien ook nét wat je zelf bent tegengekomen.

Tóch, het kan ook zijn dat een 'dressuurpaard' (tuiger, afgekeurde/uitgekoersde draver etc.) thuis de sterren 'aan' de hemel loopt en het er op wedstrijden bij laat zitten...tja, dan zul je dus ook heus wel foute dingen tegenkomen op concoursen in de B en de L maar of dat ook meteen een reden is om te zeggen dat iemand thuis moet blijven???

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:51

amondi schreef:
Nee, maar waarom zie ik nooit een haflinger in een tuigersrubriek?
Er moeten toch echt wel haflingers zijn die, voor een haflinger, goed kunnen tuigen, maar niemand die zich daar aan waagt!
Of een KWPN'er op een drafbaan. Ooit gezien?
En fries op duindigt?

De gedachtegang van de mensen moet om, wil je dressuurrijden dan moet je beseffen dat dat iets heel anders is dan figuurtjes lopen tussen de bordjes.
Een paard dat thuis nog niet over een kruisje van 80 cm springt neem je toch ook niet mee naar een springwedstrijd? Waarom dan wel een paard met weggedrukte rug en niet nageeflijk wel mee nemen naar een dressuurwedstrijd?

En ja, de aanleuning moet ook in de B in orde zijn, dat heb ik niet verzonnen, dat zijn de regels vd dressuur.

Amen _/-o_

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:57

Citaat:
Waarom dan wel een paard met weggedrukte rug en niet nageeflijk wel mee nemen naar een dressuurwedstrijd?

Dat ben ik dan ook roerend met je eens, maar dan tóch...ook een paard dat thuis gewoon lekker gaat, kan tijdens de wedstrijd zóveel spanning opbouwen dat het ook met weggedrukte rug beweegt en tja, dan is het logisch dat je een laag punten aantal behaalt.

Toch vind ik het heel heftig om te stellen:
Citaat:

Waarom mag iemand het niet gewoon proberen in de dressuur? Stel dat ze thuis gewoon lekker gaat, dan moet iemand daar op beoordeeld worden en niet op het feit voor welk gebruiksdoel het paard origineel gefokt is (hmmm wat dan te doen met de paarden zonder papieren?)...

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:59

Randy01 schreef:
Citaat:

Wel grappig want dat idee heb ik dus juist van de endurance....daar zie je werkelijk echt álles rondlopen en dat maakt het juist zo n leuke tak van onze sport! Niet dat het een ding voor mij zou zijn maar ik vind dat juist meer een 'vergaarbak' dan de dressuur.
Het is misschien ook nét wat je zelf bent tegengekomen.

Tóch, het kan ook zijn dat een 'dressuurpaard' (tuiger, afgekeurde/uitgekoersde draver etc.) thuis de sterren 'aan' de hemel loopt en het er op wedstrijden bij laat zitten...tja, dan zul je dus ook heus wel foute dingen tegenkomen op concoursen in de B en de L maar of dat ook meteen een reden is om te zeggen dat iemand thuis moet blijven???

Dat vind ik van Endurance inderdaad ook, daar kom je gewoon alle rassen tegen. Voor wat betreft de dressuur, we moeten allemaal ergens beginnen en de een doet er nou eenmaal langer over dan de ander.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:02

Ik krijg ook een beetje het gevoel in dit topic dat men 'de armen' om de dressuur 'heen slaat' als zijnde 'mijn, mijn, mijn en wij bepalen wie er wel of niet bij ons clubje mag komen'. Zo voelt het tenminste wel.

Dressuur is voor iedereen te beoefenen. Ik vind het trouwens juist goed dat een combinatie, die misschien nooit een hoger niveau dan de L1/L2 zal behalen, toch zo af en toe een dressuurproef rijdt ter beoordeling van de gehoorzaamheid van het paard in de dressuur.
Hiertoe beschouw ik persoonlijk dan ook de rubrieken als B en L1/L2. Vanaf de M zie je vaker de strebers in de sport en de mensen die echt op niveau met de dressuur bezig zijn, dan in de B en L-rubrieken.
Zoals ik eerder al aangaf, vind ik juist de B- en L-rubrieken daartoe zeer geschikt. De meest gevarieerde combinaties vind je juist terug in deze rubrieken: van tuiger tot dravers die amper een volte kunnen galopperen.
Natuurlijk zal dit voor sommige (jury)leden een punt van irritatie kunnen zijn maar ja, wie is er ooit op een paard gestapt voor de allereerste keer en reed er meteen een Z-proef mee?

Als iemand toch gek is met zijn paard, trots is op hetgeen er bereikt is en of dat nu gaat om een volte in galop of een galopswissel, waarom mag diegene niet eens op een dressuurwedstrijd komen kijken om te zien waar ze staan in de training en welke punten er nog verbeterd moeten worden?

Trouwens, ik ken een tuiger die aangespannen marathon loopt én ZZ-licht geklasseerd is (de verzorgster van dit paard komt ook op bokt...)

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:03

Randy01 schreef:
Citaat:

Wel grappig want dat idee heb ik dus juist van de endurance....daar zie je werkelijk echt álles rondlopen en dat maakt het juist zo n leuke tak van onze sport!

Dat je in de endurance allerlei rassen tegenkomt, ben ik absoluut met jullie eens. Maar het zijn en blijven toch de Arabieren die daarin uitblinken.

In de dressuur kom je ook van alles en nog wat tegen. Maar het zijn toch bepaalde paarden die erin uitblinken.

Het leuke aan endurance is wel dat iedereen, met wat voor paard, zadel of trailer hij ook aan komt zetten, serieus wordt genomen. En dat heb ik in de dressuur wel eens anders mee gemaakt. Alhoewel ik met plezier terug denk aan die keer dat alle paarden in de inrijring aan de kletter gingen en mijn Gelder rustig rond bleef stappen met een blik van: wat doen jullie allemaal raar?

Bellafigura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:24

Randy01 schreef:
Trouwens, ik ken een tuiger die aangespannen marathon loopt én ZZ-licht geklasseerd is (de verzorgster van dit paard komt ook op bokt...)

Herbie (vader ben ik even kwijt, maar moeder ken ik, heet Eeldiene) is een halve of een driekwart tuiger en die liep eind jaren '90 en begin 21ste eeuw Prix St George onder Truusje Smeding. Hij zag er ook uit als een echte tuiger, tot ie ging bewegen. Dan werd het een balletdanser (als ik deze vergelijking mag gebruiken).

Toch gevonden: afstamming van Herbie is
HERBIE - KWPN
Gelding\Ch.\1989\Woldstreek x Oriant\ Truusje SMEDING

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:48

Het is nog een hele discussie geworden lees ik.

Het betreffende paard is geen ideaal beeld van een dressuurpaard. Het is ook niet de bedoeling ooit z te gaan rijden.
Maar wij hebben lol met onze paarden en willen aan zo veel mogenlijk dingen meedoen. Een eenvoudig b proefje, nog wel onderling, zou toch moeten kunnen?? En dan doe je 10 jaar over 10 winstpunten,wij zitten er niet mee, maar steeds lager scoren, terwijl het voor ons gevoel steeds beter gaat, is wel erg frustrerend.

Gelukkig heeft ze 28 bekers gewonnen met de marathons (bij de vorige baas overigens ) , dus helemaal verloren is ze nog niet. En ze loopt minimaal nog 2 dagen per week in het tuig.

Maar mijn man heeft de wedstrijden met haar al opgegeven, hij wil het op mijn paardje verder proberen, dus helaas hij geeft het op.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:01

Je slaat de spijker op zijn kop, jullie paard is zeer gechikt voor marathons! Daar hoef je Salinero niet voor in te schrijven, die komt niet eens door de startlijn.
Maar dat w.s. ook het antwoord op je vraag, jouw paard is fantastisch in het tuig en w.s. op buitenritten( met van die mooie grote gangen) maar is geen dressuurpaard.

Nog even (voordat men denkt dat ik me zou ergeren aan andersbloedigen op wedstrijden), het maakt geen moer uit waarmee je op wedstrijd gaat, ik vind het alleen jammer dat er teveel mensen zijn die de punten bij de jury leggen. Rijden doe jezelf, niet de jury.

En Santos, wie weet is endurance iets voor je man!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:20

Citaat:
het maakt geen moer uit waarmee je op wedstrijd gaat, ik vind het alleen jammer dat er teveel mensen zijn die de punten bij de jury leggen

En hier heb je absoluut gelijk in! Alhoewel dressuursport nog steeds ook voor een deel te maken heeft met 'smaak van de jury' (leuk voorbeeld is de kur op muziek).
Maar je hebt absoluut gelijk qua 'de schuld geven aan'. Dit maak ik overigens ook vaker mee in de B- en L-rubrieken dan hoger. Als mensen hoger niveau komen te rijden zie je meer en meer gebeuren dat ze de schuld bij het paard gaan leggen (helaas - doe dan maar bij de jury ).

Santos, het kan ook een verklaring zijn dat jullie bepaalde punten aan het paard verbeterd vinden, alleen kan de jury dit niet weten. De jury weet niet als hij/zij de proef beoordeelt of het paard een jaar ervoor nog heel anders liep of stouter was of sterren liep te kijken. De jury beoordeelt wat er op dat moment getoond wordt en heeft dus (in principe) geen vergelijkingsmateriaal...

Nog een tip: vergeet er niet bij te vertellen dat je sommige commentaren met een korreltje zout moet nemen, niet dat je dingen moet negeren, maar probeer je van een paar uitslagen een overall-beeld te vormen en te werken aan de punten die opvallend vaak terugkomen op het protocol, bv. stelling en buiging. Pin je niet vast op het oordeel van 1 wedstrijd, maar bekijk dit over meerdere wedstrijden heen.

Misschien is jullie paard er niet voor 'bestemd' Santos, maaruhh...ik rij ZZ-licht met mijn tuiger hoor, dus alles is mogelijk! (Overigens loopt hij niet in het tuig, hij zou de hele boel slopen!!! )

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:23

Persoonlijk vind ik het een beetje kort door de bocht dat een tuiger die niet geschikt zou zijn voor dressuur wel geschikt is voor aangespannen rijden. Mijn tuigpaard was ook niet geschikt voor dressuur maar sprong beter dan dat ie voor de kar kon lopen. En dan is voor de kar een nogal ruim begrip. Er zit nogal wat verschil tussen een marathon en een tuigrubriek.

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:41

Ook ik start met mijn Tuiger in de dressuur, en aan de oranje lintjes die hier hangen in een jaar tijd heb ik echt niet het idee dat ik ooit bevooroordeeld ben. We starten nu in de L2 en hebben er lol in. En de punten die de jury aangeeft in onze proeven hebben niets met het tuiger zijn te maken maar met een rijtechnisch verhaal bij mij vandaan ha ha, en daar zijn we hard mee aan het werk.

Ik heb geen zwart elastiekje (waar de jury's meestal op kwijlen ha ha)maar wel lol met mijn paard ! Bovenstaand was een grapje hoor.
Maar ik vind nog steeds als jij je oefeningen correct uitvoert ze daar ook gewoon correct naar horen te oordelen.
En iedereen blijft zijn punten houden waar aan gewerkt zou moeten worden.. Dat maakt het toch ook zo leuk ? !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:58

Randy01 schreef:
het maakt geen moer uit waarmee je op wedstrijd gaat, ik vind het alleen jammer dat er teveel mensen zijn die de punten bij de jury leggen

idd. In principe moet ieder paard een B-proef kunnen lopen. En ieder ras is welkom op dresuurwedstrijden (nergens in het reglement van de KNHS staat dat je met een bepaald ras geen dressuurwedstrijden mag starten.

Wat alleen veel mensen wel vergeten, is dat wanneer je start met een ras dat niet voor dressuur gefokt is, dat dit (rijtechnisch) beperkingen of bepaalde moeilijkheden met zich meebrengt. Vaak wordt dan op de jury afgegeven dat zij met een dergelijk ras worden benadeeld, maar dat is niet zo. Ook een KWPN-er die niet taktmatig kan galloperen of de rug wegdrukt wordt hier op afgerekend.

Een draver moet dus net als een ander paard gewoon taktmatig galloperen, en tuiger moet over de rug gaan en ook een haflinger moet gewoon een verruiming laten zien. Beperkingen door ras of exterieur worden door de jury niet door de vingers gezien, en terecht. Stel je voor dat er dravers in de Z komen die praktisch niet kunnen galloperen, omdat de jury dat altijd door de vingers heeft gezien omdat het tenslotte zo moeilijk voor een draver is? En omdat de ruiter zo zijn best doet met zijn draver?

Overigens zijn er zat voorbeelden te noemen van rassen die het wel goed doen in de dresuur. (haflingers, tuigers, dravers, etc) Maar men moet zich wel realiseren dat de paarden uit deze voorbeelden bepaalde (extra) eigenschappen wel of juist niet hadden die eigenlijk typerend zijn voor hun ras. En dat zij waarschijnlijk gereden zijn door een ruiter die de zwakkere punten heeft kunnen verbeteren. Ik ken bijvoorbeeld een draver die Z2 heeft gelopen. Deze had echter nooit voor de sulky gestaan, en zag er ook niet uit als een draver. De meeste haflingers die het goed doen in de dressuur beschikken over ruimere bewegingen en een rankere bouw dan de doorsnee haflinger.

Dus omdat er voorbeelden zijn van diverse rassen in de hogere dressuur, wil nog niet zeggen dat die rassen per definitie dan ook maar geschikt zijn voor dressuur.

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:52

Amen !

Josien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:09

misschien is je paard wel heel "zenuwachtig" op een wedstrijd! of dat hij vroeger altijd gewent was dat hij hard moest als hij op een wedstrijd kwam!
dat kunnen ook redenen zijn , als hij tenminste thuis wel goed loopt
iig dit merk ik bij mijn verzorghaflinger die nog regelmatig marathon rijd als ik met hem een wedstrijd rijd