Switchen van de ene naar de andere rijstijl, kan dat kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Switchen van de ene naar de andere rijstijl, kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:00

Ik weet niet of dit hier hoort (ben even de kluts kwijt door de nieuwe indeling), maar het leek me niet echt dat het bij één van de andere subfora hoorde. Maargoed, mijn vraag staat al in de topictitel, alhoewel die misschien niet helemaal duidelijk is, ik zal het even uitleggen.

Mijn verzorgpaard is vandaag voor het eerst westernmatig bereden (door mij en de eigenaresse), harstikke leuk natuurlijk. Ze leek er plezier in te hebben en de eigenaresse gaat er deze week nog verder mee, om te kijken of ze het zadel wel houd. Maar Rob, haar man, zei tegen haar: "Zou je dat wel doen? Jij gaat er western mee rijden, Ymke (ik dus) dressuurt er mee en springt ook af en toe en je hebt ook nog vage plannen om ermee te gaan mennen." (Dat mennen is dus trouwens hélemaal niet zeker, maar het lijkt ons allebei ook erg gaaf.)

Maar nou vroeg ik me dus ook af of het niet te belastend/verwarrend oid is voor het paardje. De ene dag western, andere dag dressuur en dan weer springen.

Elmond

Re: Switchen van de ene naar de andere rijstijl, kan dat kwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:02

Hey, ik heb geen idee of dit goed of fout is om het zo maar ff te zeggen. Wel lijkt het me een prima afwisseling, zo hoeft het paardje niet elke dag hetzelfde werk te doen. Ik denk dat je gewoon ff moet kijken hoe het paard er dan zeg maar op reageert!

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:02

nee hoor, absoluut niet belastend, moet je bedenken wat je paard er van zou vinden als je elke dag springt en nooit iets anders doet!!
het is juist perfect als je je paard wat afwisseling in het werk geeft! en als hij het zelf ook leuk vind is het natuurlijk helemaal fijn!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:03

Maar omdat ze nou beginnend is met western, zou dat niet verwarrend voor dr kunnen zijn?

Ik maak me waarschijnlijk weer te druk als ik jullie reaties zo lees

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:05

Afwisseling is juist goed toch?
En als het teveel van't goeie wordt, geeft zo'n paard dat wel aan lijkt mij.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:25

Ja, dat is waar.

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:01

nee het lijkt mij niet goed ..
waarom ...ja ...ik weet hier niet goed een reden voor maar het lijkt mij erg verwarrend voor het paard .
Ik vind dat je consiquent naar je paard moet zijn en ik denk door dat verwisselen het toch lastig voor hem word ..............
................maar ja dat is mijn mening

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:16

Ben geen deskundige maar bemoei me er toch maar mee.

Het lijkt me niet goed!

Dat wil zeggen als je die western style echt goed wil doorvoeren.

Het zijn toch andere hulpen (volgens mij: western met lange teugel dus niet continue contact teugel, niet been eraan houden maar een keer been totdat er weer tempowisseling komt en niet been blijven aanleggen, veel met stemhulpen werken, met wenden houdt je hand hoger en als je nog meer wilt gaan doen is het helemaal anders).
Volgens mij is het verschil vooral het hoofdstel en handhulpen (lange teugel, scherper bit, meer sturen met hand en teugel tegen de hals dan inwerking op bit)

Natuurlijk geen probleem om met een western zadel lekker buiten te rijden (want die zadels zitten geweldig), maar voor het paard lijkt het me wel verwarrend als hij dag 1 echt western wordt bereden en dag 2 met jou weer rond en aan de teugel wordt gereden.

Ik lees ook altijd dat een paard ofwel western beleerd is of klassiek engels. Wanneer zie je nu een advertentie: loopt zowel klassiek dressuur als western? Volgens mij kun je wel omscholen, maar niet het beiden afwisselend blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:26

Mijn ervaring is dat het niet werkt. De rijstijlen zijn hier te verschillend voor. Recreatief buitenrijden op een westernzadel zonder daadwerkelijk ineens western te gaan rijden is natuurlijk geen probleem.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:33

Ik weet ook niet in hoeverre de eigenaresse western met dit paardje wilt gaan rijden, lijkt me niet dat ze gaat spinnen enzo.

Ik zal het eens navragen.

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:34

Mijn paard was western ingereden.
Toen we wilden gaan mennen, snapte ze er niks meer van, die neckreining was te verwarrend. Ze voelde de leidsels tegen haar nek en stond met kar en al andersom.
Ik ben haar nu weer helemaal Engelas gaan omturnen en dat is allemaal veel duidelijker.
Succes !

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:59

Ik denk ook niet dat het werkt. ze zou dingen kunnen gaan verwarren..

Succes ermee

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:00

Dat kan goed. Ik reed vroeger engels, nu western. Maar springen vind ik helemaal geweldig en dat doen we ook vaak en dan moet Amber toch weer terug naar het engels. Opzich verschilt de basis heel weinig, dus dat zal vast geen problemen opleveren.

Edit: Als je het echt om de dag wilt doen, dan lijkt het me een minder goed idee, omdat het paard contstand moet omswitsen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:58

Mijn ervaring is dat een paard het op een gegeven moment niet meer trekt om alles uit elkaar te houden.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:37

Bij western is elke druk (teugel, benen...) een vraag aan je paard, ik bedoel dus zolang je niks vraagt van je paard, voelt hij ook geen druk. Wil een een bocht rijden, dan leg je via de teugels druk op het bit of de hals (bij neckreining), en gebruik je druk met je benen en gewicht. Als je geen verandering van actie vraagt van je paard, dus hij loopt in een constant tempo, rechtdoor, voelt hij geen druk op de teugels/ van de benen.

Bij de engels rijstijl heb je een continu contact via het bit en via beendruk. Voor een paard dat western opgeleid is, is deze continue druk dus enorm verwarrend: in de ogen van je paard vraag je hem iets, en zodra hij bijvoorbeeld versnelt omdat hij je beendruk voelt, ga je hem terugnemen op het bit, terwijl de beendruk blijft... Niet alleen verwarrend, ook nog eens frustrerend voor je paard, en eigenlijk leer je alles wat je hem geleerd hebt weer af! Dat is de reden dat western en engels dus moeilijk gemixt kunnen worden.

Zoals al gezegd: Als je natuurlijk gewoon gaan buitenrijden met een westernzadel, maar verder in je rijstijl niks verandert, kan het geen kwaad!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:45

Ik ben het helemaal met snuffelhues eens: western en engels rijden zijn twee totaal verschillende rijstijlen. Denk dat het best verwarrend voor je paard is!

En inderdaad wat afwisseling of een keer met een western=uitrusting buitenrijden is geen probleem, maar regelmatig van rijstijl wisselen lijkt me niet echt verstandig eerlijk gezegd.

Bentuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:03

mij vriendin haar paard had er eerst ook meer plezier mee..
maar niet toen het westerzadel er kwam toen vond ze het maar niks.
dus hun rijden nu gewoon weer dresuur en als ze naar buiten gaan westerhoofdstel in..

maar volgens mij kan het geen kwaat. en rustig naar het ander gaan rijden dus niet gelijk elke dag lijkt mij

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:13

@ Bentuh: Sundance heeft wel gewoon een westernzadel en hoofdstel in.

Ik zal nog navragen in hoeverre de eigenaresse Sundance western wil bijbrengen, want om nou helemaal van het engels rijden afscheid te nemen zie ik zelf niet helemaal zitten .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:48

Het kan best hoor, en ik heb zelf ook gezien en gehoord dat paarden die dressuurmatig bereden worden en beleerd zijn, de overstap naar de western als een uitdaging ervaren en prettiger vinden dan de dressuur. De vraag is en blijft dan wel: hoe hoog wil je eindigen in de dressuur, en wat verwacht je van de western ?

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:09

Wij (de eigenaresse en ik) hebben beide geen wedstrijdambities. We rijden voor ons plezier en als het paardje lekker ontspannen loopt vinden we het al prima. We vragen natuurlijk af en toe wel iets meer als de normale basis, maar verder als travers, galopschangementen gaat het niet. Wat we van western verwachten weet ik niet. Ga er in het weekend pas weer naartoe, dus dan kan ik het vragen.

Maar jij denkt dus dat het wel kan? En dat het niet oneerlijk tegenover het paard is?
Ik heb het wel over afwisselen he, dus (voorlopig) niet volledig omscholen naar western.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:17

Wij hebben een paar paarden op stal die zowel western als engels getraind zijn, en aan sommige merk ik echt dat ze het een beetje door elkaar halen. Zo is er een die elke beweging van de teugels volgt. Ik denk dat je het beste een stijl aan kunt houden, maar wel het westernzadel kunt gebruiken af en toe. De drukverdeling is van zo'n zadel ook heel anders, dus misschien ook wel een aangename verandering voor je paard

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:22

Hmm, oke!

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:23

Humm, we hebben besloten om het westernzadel toch niet te houden, omdat het niet helemaal lekker lag. Dus voorlopig houden we het gewoon bij Engels

fayetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 05:59

hey,
ik denk dat het geen kwaad kan maar je moet zeker regelmatig zen rug eens laten nakijken ik ken iemand die rijstijlen switcht maar door western gaat hij met zen rug bol lopen omwille van het zadel en bij engels moet ie dan weer zeer ontspannen maar toch bijeen rijden dat zijn twee verschillnde dinge die wel voor problemen kunnen zorgen, laat je paardje gewoon regelmatig eens onderzoeken ...
groetjes faye veel succes ermee

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:59

Volgens mij kan het geen kwaad hoor. Het paard in kwestie zal inderdaad zelf wel aangeven wanneer hij het zat is.