nieuwe proeven, de eerste indruk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

nieuwe proeven, de eerste indruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 06:29

Gisteren hebben we de finale repetitie voor de nieuwe proeven gehad. Een oefenwedstrijd met 3 verenigingen in de manege te boijl. Even een eerste indruk:

Juryleden, zorg voor een snelle pittige schrijfster! Zeker in de B en L heb je geen tijd om je schrijfster te helpen want even je hoofd afwenden en je schijnt wat gemist te hebben. Zowel de jury van de paarden als pony's viel dat heel erg tegen. Dat komt natuurlijk omdat veel punten uitelkaar getrokken zijn. En omdat de punten zelf verder uit elkaar liggen valt er heel veel te rekenen achteraf.
Voor de verenigingen: als je de mogelijkheid heb, zorg dan voor protocollen, zeker de eerste wedstrijden schrijft dat veel makkelijker!

In de L moeten veel overgangen in de wending gereden worden, zie ook DVD dressuur. In de B weet ik dat zo niet, maar in de L is het gewoon opvallend, het laatste gedeelte moet je op 60 meter 4 keer een overgang laten zien...( arme voorlezers)

Voorlezers: oefenen met je ruiter! er staan gewoon lappen tekst die je ruiter maar moet weten, b.v. a afwenden en wijken. Je hebt tussen E en A echt geen tijd om dat allemaal fatsoenlijk op te lezen. Als je alleen hoeft te zeggen: voor A doorzitten, A afwenden en wijken, kom je er net!

Voor de ruiters met basis betekend dat wel makkelijk punten scoren. Saskia had op sommige punten een chaotische proef (stalen binnenbak met storm en kinderen met klompen syndroom, zullen we maar zeggen)
Maar omdat ze de tussen de "spanningsmomenten"wel goed reed kwam ze nog op dubbele winst! De jury stond daar zelf ook van te kijken! ( en wij ook, we dachten Sinterklaas getroffen te hebben maar de onvoldoendes stonden er wel degelijk!)
Laatst bijgewerkt door Frantic op 27-03-06 06:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 06:31

thnx voor de info

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 07:48

Een gewaarschuwd mens... Bedankt voor de tips. Ik ben heel benieuwd komend weekend.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:21

zeker bedankt, nou dat wordt goed oefenen met mijn lezer. lijkt me toch raar dat je stukken kunt weg laten, is het dan nog wel duidelijk voor jonge kinderen?

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:32

Ik heb de nw proeven gejureerd op een onderlinge wedstrijd. Positief is dat je onderste algemene onderdelen snel en gemakkelijk kunt punten omdat deze minder gecombineerd zijn. Wat minder vind ik dat in de B en L proeven soms weinig tijd is om een onderdeel van commentaar te voorzien omdat je dan het volgende onderdeel alweer moet beoordelen. Ook vonden de ruiters in B en vooral L1 dat het afwisselend lichtrijden en doorzitten onrustig werkt.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:21

Nog een opvallend punt:
In de M2 wordt géén verzamelde draf en galop meer gevraagd!
Enkel nog verzamelde stap, de rest is allemaal in arbeidstempo!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:08

magicrover schreef:
zeker bedankt, nou dat wordt goed oefenen met mijn lezer. lijkt me toch raar dat je stukken kunt weg laten, is het dan nog wel duidelijk voor jonge kinderen?

Dat kun je toch afspreken? als jij zegt wijken dan weet dat kind hoeveel meter rechtuit, dan inzetten en dan weer rechtuit, doorzitten en aan het eind lichtrijden... Dat kun je thuis oefenen.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:09

Ja idd en bij de vorige proeven was het altijd in de wending aan springen en altijd bij de volgende letter ebe of beb volte. Dat weet je dan gwoon

Fysiomeid

Re: nieuwe proeven, de eerste indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:27

amondi schreef:
Juryleden, zorg voor een snelle pittige schrijfster!

Oh oh dat wordt weer kramp over 3 weken

Wat mij trouwens op viel (bij de bijscholing van de M) is dat je de overgangen soms echt in de wending moet rijden.
Vb: E afwenden en in arbeidsstap overgaan.
Ik deed altijd eerst de wending maken en daarna de overgang, maar dit schijnt dus in de wending zelf te moeten.

Een ander raar punt vond ik dat als je bijvoorbeeld eerst een gebroken lijn doorzitten moest doen en in de volgende hoek moest aangalopperen, dat je tussendoor toch weer een aantal passen moet lichtrijden.
Ik weet niet of dit altijd al verplicht was, maar ik vind het wel een beetje aparte regels. Je haalt je paard volgens mij uit zijn balans, zeker in de B met een beginnende combinatie.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:44

Zoo, nou ben benieuwd ik moet morgen op de eerste dag van de nieuwe proeven dus schrijven
Ben erg benieuwd hoe het zal gaan, en helemaal benieuwd hoe mijn eigen proef over 2 weken gaat!

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:28

De menproeven die ik tot nu toe bekeken heb zijn niet allemaal een voorbeeld waard en dat is jammer

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:35

Bettine schreef:
Nog een opvallend punt:

Dat was al lang en breed bekend.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:16

nou vandaag mijn dochter 2 proeven gereden in de B, het was pittig en de lezer moest goed opletten.
Het was een drukke proef, en ook mandy moest goed luisteren en opletten, veel overgangen en er zat ook al stap en draf verruimen in!
Voor de rest heeft ze het trouwens goed gedaan.
het was haar 2de concour en ze heeft nu al 4 winstpunten!!
Ze gaat als een speer en als dit zo doorgaat zit ze over een paar maanden in de L, maar daar zit ik eigenlijk niet op te wachten, want voor haar is de L nog wel erg moeilijk hoor.. ze is nog maar 9 jaar.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:18

Sammie schreef:
Bettine schreef:
Nog een opvallend punt:

Dat was al lang en breed bekend.

Ik heb het nergens aangekondigd zien staan?

En ook op de bijscholing is er geen woord over gesproken!

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:46

Bij ons is het wel besproken op de bijscholing; volgens mij ben jij trouwens ook geen jurylid, maar dat maakt niet uit. En ik dacht dat het ook in de P&S gestaan heeft. Verder is het ook nog een keer aan de orde geweest op een voorlichtingsbijeenkomst bij ons in de buurt over de nieuwe proeven.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:06

Nee, ben geen jurylid, maar wel op de bijscholing (en vaak ook de cursus) geweest
Ben toen ook naar die voorlichtingsavonden geweest en daar heb ik er ook niks over gehoord.

Volgens mij was degene die de bijscholing gaf in Ermelo trouwens wel meer vergeten, maar dat terzijde

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:27

Mag ik als niet jurylid een vraag stellen? Ik heb het idee dat zo net na de invoering van de nieuwe proeven de punten bij veel ruiters erg hoog uitvallen. Is daar een reden voor, of is het gewoon toeval?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:41

Ik geef ook even als niet-jurylid een antwoord, maar over wat mijn bevinding was gisteren.

Ik had in de M2 190 en 204 punten (met wel een klein beetje sinterklaas-jury).
Maar bijvoorbeeld de eerste proef kwam ik met alleen het proefje zelf op +1 uit, maar met het laatste rijtje (gangen, rijvaardigheid, enz) is daar nog eens +9 punten bij opgekomen!
Daar heb ik die proeven heel erg op gescoord in elk geval.

Maar het was mij ook al opgevallen, ook op andere wedstrijden waarvan ik net uitslagen zat te bekijken.
Echt een verklaring zou ik er niet voor durven geven

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:19

Het moet ook wel, als je basis goed is zou je met de nieuwe proeven in de plus moeten scoren. Dat is toch het uitgangspunt. Dan mag je best een steekje laten vallen( of 3)
En als je ziet hoeveel geld/punten er in de laatste jaren "gestolen" zijn wordt het misschien wel tijd.
Als men nu ook maar echt onvoldoendes gaat geven....

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:35

Ook geen jury, maar wel amazone met nieuwe proeven-ervaring.
Het blijkt toch nog wel flink wennen te zijn, als ik naar de uitslagen kijk van het concours bij ons in de regio, voor zowel jury als ruiter.
In mijn ring L1, kwamen er niet meer dan 8 mensen op een winstpunt uit, dus was echt geen sinterklaas jury. Persoonlijk vond ik idd de proef nogal wennen door idd het constant afwisselen van lichtrijden en doorzitten, veel paarden/ruiters bleken er toch duidelijk door uit hun ritme te worden gehaald. Vooral de gebroken lijn, dan 2 of 3 passen lichtrijden omvervolgens weer tussen C en H galop aan te springen is wel erg kort en wordt gauw rommelig. Ik was in het bezit van de DVD en dus heb de overgangen idd IN de wendingen gereden, maar ook hier bleken veel ruiters niet van op de hoogte.
Ik werd 6e met 186p, wel winst en persoonlijk had ik wel iets meer verwacht, maar goed ze liep naar mijn mening goed en daar gaat het om. We zien wel hoe ze er de volgende keer tegenaan kijken !

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:41

THX voor je verslag !!

T zal nog even duren voor ik zelf weer start, maar ik moet ondertussne wel een aantal mensen voorlezen, ik zal dan ook maar even gaan oefenen !!

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:03

Wij hebben van het weekend wedstrijd georganiseerd en alles verliep goed.

Wat ik wel vind is dat de proefjes voor AB pony´s klasse B. best wel lastig is voor die kleine kindjes, je hoort daar veel commetaar over.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 16:08

Vergeet niet dat veel van die kinderen amper kunnen fietsen en de verkeersregels kunnen naleven. Soms gaan ze gewoon veel te vroeg op concours. Als ze de officiële proeven te lastig vinden kunnen ze Bixie starten!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:04

Zijn er al juryleden hier die ze gejureerd hebben?

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:07

handige info