punten gehaald in de M1, gelijk over naar M2?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

christel82

punten gehaald in de M1, gelijk over naar M2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 11:28

ik heb afgelopen weekend de laatste puntjes gehaald in de M1. Dit weekend start ik ook nog M1. Ik wil graag weten hoe jullie de overgang naar de M2 ervaren? Ik heb me zelf voorgenomen om eerste weer even een paar lessen te nemen (ze zijn behoorlijk prijzig voor mij als student ) en dan pas de M2 in te gaan. Zeker met die nieuwe proeven. Ik heb altijd wel goede winstpunten gehaald rond de 165/ 166 punten. Dus het is niet zo dat ik met hakken over de sloot over ga, want anders had ik wel doorgereden in de M1.

maar goed wat vinden jullie hiervan en van de M2?
Ben benieuwd!!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:48

Ik moet nog 2 punten, heb er nu dus 8 uit 9 proeven, alleen de eerste hadden we geen winst. Ik heb zaterdag en volgende week wedstrijd en hoop dan de laatste punten te halen, dan laat ik meteen de 2 die ik in april heb ingeschreven omzetten naar M2. Ik zie niet tegen de overstap op, de nieuwe proeven lijken me ook niet bijzonder moeilijk en ik zie wel hoe het loopt. In het M1 doorrijden terwijl je al bewezen hebt die klasse aan te kunnen vind ik ook weer wat!

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:15

Ik rij altijd alle klasse uit, dus tot ik bijna aan de 20 winstpunten zit. Dan kan je iniedergeval niet zeggen dat je te snel bent overgegaan... Ik rijd liever een paar winstpunten teveel dan dat ik in een hogere klasse vast kom te zitten omdat ik er achteraf toch nog niet klaar voor bleek te zijn.

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:22

Het ligt eraan of jij en je pony er klaar voor zijn.

Ik heb nu ook de punten voor het M springen. Maar ik ga nog niet gelijk over. Hij is nog maar 5 en ik vind hem er nog niet helemaal klaar voor.

Je moet het dus zelf aanvoelen, en als je het moeilijk vind om dit zelf te beslissen, kun je het misschien aan je instructie vragen!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:18

Ik vond de overgang M1 naar M2 een moeilijke overgang. Zodra ik mijn punten voor een klasse heb ga ik meestal wel meteen over, omdat ik niet zoveel geld heb om maar wedstrijden te blijven starten. Tussen mijn overgang van M1 naar M2 heb ik een paar maanden niet gestart om verder te trainen. Die tijd had ik wel nodig. Ik vind de M2 nl echt wel een stuk moeilijker en als ik in mijn omgeving kijk, is dat voor veel mensen wel het geval.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:45

De M2 vind ik echt de moeilijkste klasse die er is, ik zou dus eerst zorgen dat je paard echt goed bevestigd de onderdelen loopt en dan pas overgaan. Vaak zie je aan de uitslagen in de M2 idd ook wel dat het moeilijk is, gebeurt regelmatig dat er in de M2 geen winstpunten gegeven worden.

_Marissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:54

ik zou wachten met overgaan en uitrijden de M2 is heel lastig (zoals de meesten ook al zeggen).... en dan gewoon buiten in de M2 gaan starten. de overgang is toch wel heel groot en met de nieuwe proeven starks zal het veel makkelijker gaan (omdat ze toch makkelijker zijn in het rijden van alles)....ik heb ze ook al gereden..

groetjes marissa

anydale

Re: punten gehaald in de M1, gelijk over naar M2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:00

m2 wordt makkelijk met die nieuwe proeven, ik ga ook gewoon over. Heb nu anderhalve maand M1 gereden (best wel snel) Maar je mag vanaf april 30 punten in een klasse halen!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:08

Hoe oud is je paardje?
Kent hij de oefeningen van de M2?
Als hij de oefeningen van de M2 beheerst en je weet zeker dat hij er klaar voor is lijkt het me geen probleem.
Ik heb mijn paard Fury al in de M2 (2 wedstrijden gestart en toen kreeg hij blessure) en met mijn andere paardje Sandokhan ga ik deze maand voor het eerst M2 starten. Daarmee heb ik nu 14 wintpunten, ook allemaal ruim gehaald, maar hij was nog niet klaar voor de overstap en ben dus nog 2 wedstrijden M1 gebleven.
Ik vond de overstap met fury niet moeilijk omdat hij het allemaal keurig doet en geen problemen met de oefeningen heeft etc.
Met de ander moet ik het nog afwachten.

Ik vind het altijd erg belangrijk dat mijn paard er klaar voor is en dat alles bevestigd is!
Maar het hangt er dus vanaf of je vind dat jullie als combinatie er klaar voor zijn.
De M2 word inderdaad makkelijker met de nieuwe proeven.
Geen SB en travers meer in 1 proef, maar apart. en ze vragen geen verzameling meer. dat is hetgeen dat ik weet.

Zwelgje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:22

Ik moet met Saarke ook nog maar een paar puntjes om over te mogen en ga dan ook gelijk naar het M2.
Nog 2 keer M1 starten en dan zien we wel wat de nieuwe M2 proeven gaan brengen, ben heel benieuwd!

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:27

De M2 wordt inderdaad wel iets makkelijker met de nieuwe proeven, maar dat neemt niet weg dat je echt al verzameling en oprichting moet kunnen laten zien. Probeer in je training op Z niveau te zitten, dan weet je zeker dat je probleemloos naar de M2 kunt!

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:46

Ikzelf heb de M1 helemaal uitgereden, ik had 23 punten uit 20 proeven. Vanaf mn allereerste wedstrijd winst gereden. De laaste 10 punten elke x prijs (ook op grotere wedstrijden) en dikke winst. Ook op de Zuidhollandse gereden (uiteindelijk 13e geloof ik.

Mijn eerste M2 wedstrijden waren vreselijk! In eerste instantie doordat mn paard me echt in de steek liet, maar toch ook echt omdat de proeven flink zwaarder zijn.

Het ligt er aan of je paard de oefeningen (hier bedoel ik ook de verzameling en oprichting) goed beheerst of niet. Als ie ze niet beheerst, dan loop je echt tegen de lamp. (Hier kan ik nog wel voorbeelden van geven...) maar als ie dat allemaal redelijk doet, tja waarom niet. Je moet toch enigszins routine krijgen in de proeven en dat lukt het best op wedstrijd!

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:14

Ik blijf toch nog een behoorlijke tijd in de M1 hoor, ik heb net als Remember nu 8 winst en das best vlot gegaan. Maar om nou te zeggen dat ik Alfons helemaal voor elkaar heb....nee niet echt, dat bleek afgelopen zondag maar weer, toen ging het niet goed, helemaal niet goed

Dus ik ben echt wel van plan om voorlopig door te rijden in de M1. Als mijn instructeur zou gaan zeuren dat ik toch echt M2 moet gaan starten, ga ik er op mijn gemak eens over nadenken. Ik heb me met mijn andere paard over laten halen om L2 te gaan starten en dat valt toch soms ook best zwaar!

Dus nee, ik ga niet over, rij voorlopig lekker door. Jammer alleen is dat ik nu niet echt een maand uit kan zoeken om over te gaan, want ja die proeven zijn toch elke keer hetzelfde

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 11:17

mijn paardje is inmiddels 14 en kent alle oefeningen t/m Z1 maar dat wil nog niet zeggen dat ik ze ken en het is een tijd geleden voor hem dat hij op dit niveau gelopen heeft dus we moeten allebei goed trainen en oefenen. ik heb dit weekend nog een wedstrijd in de M1 en dan rijd ik ff niet meer, pas de eerste weer op 23 april. in de tussen tijd rijd ik een paar lessen om mezelf die oefeningen aan te leren en om mijn paard aan te voelen. maar over het algemeen gaat het wel heel goed! ik ben nu heel veel bezig met de overgangen en met de midden-/ en uitgestrekte draf dat is nog niet constant bij hem.
maar bedankt voor jullie verhalen, vind t prettig te lezen wat anderen doen en ervaren hiermee!

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:01

ze zeggen dat Z1 makkelijker is dan M2 dus maar zelf zou ik nog even doorrijden tot dat je zeker weet dat je paardje M2klaar is
suc6
xx

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:18

kazan schreef:
ze zeggen dat Z1 makkelijker is dan M2 dus maar zelf zou ik nog even doorrijden tot dat je zeker weet dat je paardje M2klaar is
suc6
xx

Bij de nieuwe proeven is dit juist omgekeerd!

De M2 is makkelijker geworden en de Z1 juist moeilijker!

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:40

De niewe proeven worden idd makkelijker in de M2.
Ik zit er nu al 2 jaar in en het viel me echt tegen zeg..
Nu komen pas de echte punten. Je moet gewoon zo goed rijden om winst te rijden je krijgt ze gewoon echt pas als je ze echt verdiend. En soms ook helemaal niet als je ze wel verdient!
Heeft wel een voordeel dat ik nu wel doorgetraind ben en ze wel de Z in kan!

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:42

[quote="Marliesvr"]De M2 wordt inderdaad wel iets makkelijker met de nieuwe proeven, maar dat neemt niet weg dat je echt al verzameling en oprichting moet kunnen laten zien. Probeer in je training op Z niveau te zitten, dan weet je zeker dat je probleemloos naar de M2 kunt![/quote

Precies! Zo heb ik het ook altijd gedaan een niveau verder zijn dan je rijd.

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:47

Dat ligt eraqan ogf je er klaar voor bent.
Ik ben gegaan toen ik er nog niet klaar voor was en reed erg lage punten, maar je doet er wel ervaring mee op.
Ik zou als ik jou was even vragen aan je instructeur, wat die ervan vindt en dan zelf ook bedenken of je de oefeningen kent.
Je moet in de M2:
- Verzamelde draf
- Travers
- Uitgestrekte stap en draf
- Hele keertwendingen (190°)
Daar wordt het meeste op gelet. Je krijgt ook een cijfer voor de impuls en verzameling..
Er wordt ook héél anders gejureerd in de M2 dan in de M1.. Strenger al vraag je het mij!

@ Tooske :: Daar ben ik het niet mee eens. Het ligt aan de combinatie. Als je de Z oefeningen kunt betekent het nog niet dat je de M2 zo door gaat. Wij (mijn pony en ik) kunnen beter appuyement dan travers enzo maar erg hard gaat het niet.. Ik zou het gewoon even met je instructeur bespreken..

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:47

De M2 proeven worden idd wel makkelijker, die k*tproeven van nu..

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:55

Ik heb de M1 eigenlijk wel redelijk uitgereden. Vind M2 toch vrij pittig als je van de M1 komt. Je moet je pony gewoon iig compacter kunnen rijden, meer verzameling dus.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:26

Maar dat is er in de nieuwe proeven helemaal uit, ik heb laatst even in het nieuwe boekje gekeken en het valt me eigenlijk wel mee nu.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:27

Ja behalve die slangevolte in galop......gister weer eens een poging gewaagd, maar wat is dat een afschuwelijk iets zeg! Misschien met een pony van 1.50 leuk te doen, maar Alfons ramt aan alle kanten de bakrand, ik krijg dat echt niet gestuurd....dus nee voorlopig echt geen M2 (want ja ik kan ook geen proef uitzoeken waar die niet in zit.......)

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:33

Nou Christel, ik heb je wel eens zien rijden op wedstrijden bij Belckmeer en dat zag er echt super uit
Ik vind dat je het gewoon moet proberen, als jij denkt dat jullie er allebei klaar voor zijn

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:35

Waarom zou je nu al over gaan. Ik zou eerst eens een paar prijsjes gaan winnen. Is ook belangrijk voor de financiele kant van het wedstrijdrijden vind ik.
Ben je eindelijk zover dat je ook wat prijzengeld binnen kan gaan slepen, ga je over naar een volgende klasse waar je weer onderaan moet beginnen. Bij wijze van spreken.

Ik zou lekker de tijd nemen en de M1 gewoon volrijden en je portomonnee ook lekker volrijden!