niet vierkant in B?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juudje86

niet vierkant in B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 09:45

kreeg van het weekend een aantekening omdat mijn paard niet vierkant stond, ik dacht dat je in de B daarop nog niet gejureerd wordt, pas in hogere klasses.

kreeg trouwens ook een aantekening met binnenkomen; niet aan de teugel.

vond het een beetje te streng, dacht dat je die fouten nog in de B mocht maken?

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:49

uhmz,, ligt er ook wel aan welke jury je hebt. ik had zaterdag avond mijne eerste officiele wedstrijd, pony had de hele week niet gelopen i.v.m. het slechte weer en dus totaal niet aan de teugel, echt ook niet vierkant, ik had op het onderdeel ook dan wel een langer cijfer maar geen aantekeningen. en ben er trouwens nog met 2 winstpnt vanaf gekomen 159 en 164

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:50

edit 'langer is lager

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:52

ik zal het nog sterker vertellen, een klantje van me met een a-pony kreeg 2 x een 5 omdat ze niet vierkant stond????
toch te belachelijk voor woorden?

een andere jury op dat concours gaf zulke lage punten dat een stel ruiters rond de 132 punten had.
dat wil dus zeggen een 5 gemiddeld!!
dat doe je die kinderen toch niet aan??
en zeker niet in de klasse B
zule jury's mogen wat mij betrefd uit hun ambt ontheven worden !

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:54

Ik geloof dat je het wel mag vermelden maar er geen lager punt voor mag geven.
Maar niet iedereen houd zich daaraan

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:54

Het ligt inderdaad aan de jury. Ik rij ook in de B en mijn paard staat ook niet altijd vierkant. Vaak staat er niks over op de protecol, maar bij sommige jury's wel.

juudje86

Re: niet vierkant in B?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 10:04

moet ook zeggen dat hij erg laag had gejureerd, 1 iemand had 122 en de hoogste 172. er werden weinig winstpunten gereden.

ik vind het erg jammer dat er in de B soms zo laag gejureerd wordt, oke soms kan het ook niet anders.

ik had namelijk 148, was er wel tevreden mee. iedereen dacht dat ik hoger zou krijgen. was mijn 2e wedstrijd, paardje was wel kijkerig maar liep de proef wel braaf uit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:06

juudje86 schreef:
kreeg van het weekend een aantekening omdat mijn paard niet vierkant stond, ik dacht dat je in de B daarop nog niet gejureerd wordt, pas in hogere klasses.
kreeg trouwens ook een aantekening met binnenkomen; niet aan de teugel.

Misschien handig om je punten even te vermelden. Vierkant hoeft ook nog niet, maar wel gewicht verdeelt over de 4 benen. En met aan de teugel kan ze misschien ook bedoelen dat je paard tegen de hand was.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:10

KLopt
een paard moet zijn gewicht wel over 4 benen verdelen.
Wat dan met ff vlug op een coupon schrijven, niet vierkant is.

En een paard moet in de B wel nageeflijk lopen.
Dus denk dat daar dan idd bedoeld word dat hij tegen de hand was en dat mag ook in de B niet.

MNMN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:13

Zoals Sammie al zei, vierkant in de zin van gesloten en de voorbenen precies langs elkaar en zo ook achter hoeft niet in de B. Maar het gewicht moet over 4 benen verdeeld zijn dus niet op rust of de voet niet goed belast aan de grond.
En op de jurycursus word dan wel geleerd om op de coupon te zetten: Niet op 4 benen.
Zo ook met het aan de teugel lopen, wel nageeflijk en over twee tweugels, maar er staat nergens dat hij aan de teugel moet in de zin van netjes afgebogen.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 10:17

de gene die mij voorlas zei dat hij wel op vier benen stond, maar links achter ver naar achteren stond.

de hele proef heeft ze netjes aan de teugel gelopen, kan me ook niet herinneren dat ze tegen de hand was.

voor het stil staan had ik een 4. (was ook mij enige 4) en het binnenrijden een 5.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:24

met 1 been ver naar achter is het gewicht ook niet verdeeld

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:25

juudje86 schreef:
de gene die mij voorlas zei dat hij wel op vier benen stond,
maar links achter ver naar achteren stond.

Dan had de jury reden om aan te nemen dat het gewicht niet over 4 benen was verdeelt.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 10:26

dus de jury zou inplaats van niet vierkant, niet op 4 benen bedoelen?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:29

Ik denk dat je daar wel van uit kan gaan.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 10:31

ok thanks, ben ik weer een stuk wijzer!! ahahaha

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:03

Je zou dus na afloop even om opheldering bij het commentaar kunnen vragen (wel even kijken wie er jureert, want anders moet je je kogelvrije vest ook nog aan doen... ).

Communicatie is vaak niet de sterkst ontwikkelde kant van een jurylid. Ook is het natuurlijk makkelijker om te zien of je een oefening niet precies bij de letter uitvoert, je paard niet met 2 benen naast elkaar halt houdt, of met z'n hoofd omhoog loopt...

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:08

Een paard moet in de lagere klasses tijdens het halthouden zijn gewicht over 4 benen verdelen.Hij mag dus wel 1 beentje iets verder naar achteren zetten.Maar dit is minimaal.Vaak wordt er inderdaad als commentaar niet 4kant neergezet.En misschien werd er bedoeld dat hij niet op 4 benen stond, dat hij dus met 1 beentje op rust stond.Gewoon even aan denken de volgende keer.

En ook in de B moet een paard nageeflijk lopen, aan de teugel lopen.Alleen de mate van oprichting en verzameling is afhankelijk van de klasse.En dat wordt dus nog niet gevraagd in de B.

GeJe schreef:
dat doe je die kinderen toch niet aan??
en zeker niet in de klasse B
zule jury's mogen wat mij betrefd uit hun ambt ontheven worden !

Tijdens de laatste bijscholing werd verteld dat wij juryleden niet te hoog moeten punten bij de kleine ponyruiters.Zij krijgen vaak te veel en te hoge punten terwijl ze rijtechnisch niet correct rijden.Wanneer deze kinderen overstappen naar een wat grotere pony komen vaak de problemen.Tuurlijk ben je voorzichtig met jureren bij die kleintjes.Maar ook hun moeten weten dat wanneer ze 135 punten rijden ze verkeerd bezig zijn.Tuurlijk het ziet er altijd schattig uit ook al kunnen ze niet goed rijden.Maar wij zitten daar wel te jureren om aan te geven dat ze of goed rijden of slecht rijden.En tuurlijk is het hard om een klein meisje 135 punten te geven, maar als ze dat niet krijgen en steeds punten rijden, overstappen naar een grotere pony, nog steeds rijtechnisch niet correct rijden en dan geen punten meer rijden omdat daar wel wat strenger gejureerd moet worden dan komen de problemen, ze komen in een dip terecht, ze moeten ineens anders rijden, en echtwaar dingen aanleren is makkelijker dan dingen afleren.Dus ze kunnen beter direct weten dat ze verkeerd bezig zijn om later grotere problemen te voorkomen.Al juryleden op de bijscholing waren het hier wel mee eens.Hoe hard het ook is en hoe schattig het er ook uit ziet.Wel werd er duidelijk verteld dat het meisje met de mooie gewasssen schimmel met scheve knotjes wel die 9 verdiend voor de verzorging.Dat meisje heeft haar pony zelf gevlochten, is bezig met de verzorging van een pony.Ook al komt ze op de 156 en was het geen winstpunt waard die 9 laat je staan.Hier motiveer je ze mee.Want zeg nou zelf welke pony ziet er netjes uit.Het lijkt soms wel of ze zo uit het land zijn getrokken.

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:19

En wat nou als je paard heel erg achterstandig is?
Ik rijd een fries en die heeft de neiging om met zn achterbenen echt kilometers achter de massa te gaan staan, en het is heel lastig te corrigeren omdat ie zn bouw ook niet mee heeft wdb.

Word je daar streng op aangepakt in de B? Wat zouden jullie daar voor cijfer voor geven? Er vanuitgaand dat ie verder in de correcte aanleuning naar halt gaat.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 00:33

je paard hoeft toch pas in de L nagevelijk te lopen? en in de M vierkant staan....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 08:52

nee elmiran
nageeflijk al in de B
En over vier benen verdeeld staan ook in de B
Dat is weer net wat anders als vierkant

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:23

Een paard moet in de B tijdens het halthouden in balans staan. Helemaal 4kant hoeft inderdaad niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 14:47

Het kan ook gewoon een tip zijn. Ik kreeg ooit 2x een 6 in de B met als tip erbij, om het halthouden te kunnen verbeteren, niet vierkant. Ik ben alleen maar blij als er iets bijstaat zodat ik weet hoe ik mijn punten in de lift kan zetten.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:34

Hoe zit het dan met een beentje aanlaten sluiten? Als ik sjaak laat halthouden blijft vaak 1 voorbeen achter. Laat ik hem het been aansluiten krijg ik op het protocol "staat niet stil" terwijl ik duidelijk een hulp geef, hij sluit aan en daarna pas neem ik de teugels in 1 hand en groet. Dit wordt dan beoordeeld met een 5.
Laat ik hem op 3 benen staan dan krijg ik een 6 of 7.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:25

Vierkant is inprincipe niet noodzakelijk maar wel met de voorbenen, heb ik toen van een jury gehoord!