Beginnen met Z1/Z2 dressuur in de mode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Beginnen met Z1/Z2 dressuur in de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:43

Ligt het aan mij, aan het noorden of is het in de mode?

Ik rijd nu al sinds 25 april 1998 officiële wedstrijden met dezelfde pony. Ik heb niet altijd even veel wedstrijden gereden in de winter maar zeker wel veel in de herfst. In al die jaren heb ik het misschien 1, 2 of hooguit 3 keer meegemaakt dat men met de Z1/Z2 begon. Maar sinds ik zelf Z1 rijd sinds 8 januari heb ik op 3 van de 4 wedstrijden 's ochtends heel vroeg meoten rijden. Aankomend weekend mag ik als nr. 3 en als 2e van de Z1 starten. Allemaal erg vroeg dus.

Maar gebeurd dit sinds kort veel, ligt het aan de regio of was het altijd al zo?

Persoonlijk heb ik geen moeite met het vroege opstaan en vind ik het ook leuk voor de b-ruiters als ze eens wat langer kunnen slapen. Maar ik heb nu al een wedstrijd gemist door het gore weer, omdat ik 's ochtends moest. Ik dreig nou ook nog een tweede te missen en als het om je laatste wedstrijden gaat is het toch niet meer zo grappig...
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 07-03-06 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:44

Hier in limburg valt het goed mee, een enkele keer viel het me pas op dat Z als eerste stond...is in principe best wel fijn, heb je wel nog wat aan de rest van je dag

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:45

Hmm.. In Winschoten waar wij vaak rijden, beginnen ze altijd nog met de B. Maar op de outdoor( CH veendam enzo) starten alle klasses meestal tegelijk.

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:56

Outdoor starten idd veel tegelijk. Ik doelde ook meer op indoor!

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:41

In Drenthe wisselt het vaak. Alle klasses komen wel aan bod om vroeg cq laat te starten.
's Morgens vroeg is nu idd balen i.v.m. mogelijke gladheid maar 's avonds in het donker staan klooien vind ik ook niets maar ja, in het winterseizoen lopen dingen nu eenmaal anders.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:52

Meestal heeft het te makenmet ring ombouwen. In pesse doen ze vrijdags B en L1 en dan beginnen ze met de Z. Persoonlijk snap ik dat niet helemaal want dan moet ie voor de M weer verkleind worden... Dan kan je beter 1 x vergroten en na de Z kan je dr ring weer opruimen, scheelt je 1 x slepen met die hekjes.

Ik denk dat het beetje is omdat er bij het Z minder mensen zijn en dan hebben ze minder inkomsten in de kantine. In de B en L heb je veel mensen die rijden en die nemen vaak ook meer mensen nog mee en dan tussen de middag eten die meer ofzow. T is maar een idee hoor...

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:04

misschien heeft het te maken met het ombouwen van de ring in 20x60 bakken, maar ook misscchien met de jury's die IZ moeten zijn om de Z te jureren

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:06

Ik vind het niet meer dan eerlijk dat het tegenwoordig anders gaat.Waarom mogen de Z ruiters altijd als laatste? Gewoon de ene keer de B en de andere keer de l enz.Gelukkig wordt het bij onze vereniging ook zo gedaan.Al heb ik er weinig aan omdat ze hier bijna in alle rubrieken meedoen,dus ik loop er zowiezo de hele dag achteraan te rennen.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:06

Nou dat is hier niet het geval, ik heb mijn L1 wedstrijd ook gemist door het slechte weer! Haha! Ik moet de ene keer smorgens, de andere savonds, ligt er maar net aan!

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:08

Tjaa, ik rijdt nu ook net een jaartje B. Ga nu naar de L... Maar anders moet de B vroeg eruit en met goor weer rijden.
Maargoed. Meestal doen ze de B 's morgens. Tenminste hier in gelderland wel.!

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 17:25

Ik vind het verder ook geen probleem hoor... Ik vind het persoonlijk heerlijk zo 's ochtends vroeg! Alles is nog rustig, iedereen slaapt en ik ben al lekker actief. Mij hoor je niet heel erg klagen! Maar nu met de gladheid baal ik toch wel als een stekker. Maar het viel me op dat het echt wat van de laatste tijd is. En ik wilde weten of dat in meer regio's zo is

Dat Z aan het begin of het eind is dat is ook wel logisch door de ring.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:09

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:23

Sydney2005 schreef:
Ik denk dat het beetje is omdat er bij het Z minder mensen zijn en dan hebben ze minder inkomsten in de kantine. In de B en L heb je veel mensen die rijden en die nemen vaak ook meer mensen nog mee en dan tussen de middag eten die meer ofzow. T is maar een idee hoor...

Dat speelt in Pesse inderdaad mee.

Er zijn in het noorden wel meer wedstrijden waar ze het rijtje af gaan van B->Z. In Emmercompascuum beginnen ze op zaterdag ook altijd met de Z. In Pekela heb ik ook wel eens 's ochtends gereden.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:31

Hier verschilt het altijd.
Het is wel meestal zo dat ze met de B of het Z beginnen, dus ik moet altijd midden op de dag. Enn.. dat is ook niet alles hoor, je hele dag mnaar de kl&te..

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:09

Hier in de buurt waar ze een Z-afmeting hebben is het Z aan het begin of eind, en bij de 20-40 banen is het gewoon alles door elkaar, geen touw aan vast te knopen meestal!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:55

KarinvdM schreef:
Er zijn in het noorden wel meer wedstrijden waar ze niet het rijtje af gaan van B->Z. In Emmercompascuum beginnen ze op zaterdag ook altijd met de Z. In Pekela heb ik ook wel eens 's ochtends gereden.

Ik was een woord vergeten.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:19

Bij ons was het vaak dat bij de pony's of het Z op zaterdagavond was of dus als laatste op zondag...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:25

Zuidwolde volgend weekend doet t altijd wel handig, zaterdags B > Z en dan zondags met de Z beginnen weer terug naar de B. Start je beide dagen, dan moet je dus de ene dag smorgens en de andere dag smiddags (of andersom) Best handig, kan je ook kijken welke dag je opgeeft en wat je dan qua tijd het beste uit komt.

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 22:28

@Sydney, dat is inderdaad wel handig ja!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:15

Sydney2005 schreef:
Zuidwolde volgend weekend doet t altijd wel handig, zaterdags B > Z en dan zondags met de Z beginnen weer terug naar de B. Start je beide dagen, dan moet je dus de ene dag smorgens en de andere dag smiddags (of andersom) Best handig, kan je ook kijken welke dag je opgeeft en wat je dan qua tijd het beste uit komt.

Zo doen ze het in Waspik ook, wel handig, maar alleen vind ik het irritant als je zaterdagavond moet en dan zondagochtend weer, heb er liever wat langer dan 12 uur tussen zitten

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:57

Wij hadden vorig jaar de wedstrijden op zaterdag B en M en zondag L en Z. IN dat geval was de Z het laatste want dan hoef je maar 1 x de ring te vergroten. Dit jaar waren de klassen L en Z op zaterdag en B en M op zondag. Daarom begonnen we eigenlijk alle wedstrijden met de Z zodat we daarna de ring kunnen verkleinen en die dan zo kunnen laten staan. Om het voor de ruiters een keer te veranderen hebben we echter de laatste wedstrijd de Z laatste gezet en zijn daarna driftig weer de ring gaan verkleinen. Wel meer werk, maar tenminste afwisseling. Je snapt dat het voor de organisatie meer werk is op deze manier...
In de 20 x 40 baan worden de klassen trouwens gewoon door elkaar heen gereden dan maakt het namelijk niet uit.
Je hebt trouwens ook nog te maken met de jury. Er zijn jury's die al bij het vragen melden dat ze het liefst 's morgens of 's middags jureren. Wij proberen hier dan wel rekening mee te houden.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:42

Ik heb al een tijdje niet meer gestart, maar de keren dat ik Z1 heb gestart waren steeds 's avonds, soms wel tot 23.30 uur. Ik zou liever 's ochtends vroeg starten, maar dat komt hier minder voor.

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:25

In Hilversum en omgeving wisselen ze de klassen altijd af... De ene keer b eerst, dan L etc. Dacht ik van het vroege opstaan af te zijn door de overgang naar de L1, mag ik weer vroeg mijn bed uit!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:10

Eigenlijk zou ik van het weekend al om 9 uur moeten rijden (M2) maar ze hebben het programma gelukkig omgegooid

AnoukvW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:38

bij ons is het heel verschillend... het ligt eraan... bij sommige wedstrijden midden op de dag.. soms als laatste en soms ook weer als eerste... het is wanneer de jury kan... (aangezien wij maar weinig z jurys hebben in de buurt!)