Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:57

Hoi hoi,

voor dat ik begin wil ik wel even zeggen dat zeker niet iedereen zich aangesproken moet voelen!

Nou hier komt het

Ik vind dat veel wedstrijdruiters zo verwend zijn. Ben af en toe ringmeester op stal waar mijn paard staat en altijd is er wel een groep van die zeikerige verwende ruiters. Zodra ze bak uitkomen begint het gezeik. 'Mjin paard deed het niet'. 'Hij luisterde niet.' 'Ik wil een nieuwe paard, rotknol' en dat soort opmerkingen.

Vaak kijk ik ook naar de proefjes en ik moet zeggen, veel schoppen, trekken, zagen eroplos. Ik irriteer mij daar matenloos aan, gewoon omdat de meeste ruiters het zelf fout doen. Ze behandelen het paard gewoon als gereedschap, nou dat ik niet mijn manier van met paarden omgaan.

Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt was een meisje op een veelste kleine pony. De pony wou geen goeie stelling aannemen en was niet zo goed op het been. Toen ze de bak uitkwam vroeg ze heel aardig de zweep aan haar moeder. En ze begon toch te slaan en te schelden. En iedereen zat te kijken en ze bleef maar doorgaan. En die moeder roept alleen maar 'Schatje, kom op nou..' nou ik en een vriendin zeggen dat ze helemaal gestoord is, en dat ze die pony niet waard was. Nou toen hadden we de poppen aan het dansen. Het was allemaal onze schuld, en wij moesten ons er niet mee bemoeien. En je snapt het allemaal wel...

En vandaag weer een wedstrijd gehad, en sommige volwassen hebben gewoon geen respect voor je. Bij ons is de regel dat je in de bak opstapt ivm met de veiligheid. Nou sommige mensen lopen het liefst nog over je heen, het is dat hun paard dat niet doet. Echt waar, ik overdrijf dit niet. Maar ik word hier gewoon gek van!

Sommige mensen zullen zichzelf misschien wel een beetje herkennen,maar denk hier eens over na..

Groetjes Nadia

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:59

ik kan het me goed voorstellen. Veel mensen zijn zich niet bewust van het feit dat bijvoorbeeld ringmeesteren vrijwilligerswerk is, wat mensen voor hun plezier of hun club doen. Ze walsen er gewoon overheen en als hun paard niet goed heeft gelopen krijg de eerste de beste die ze zien een snauw.
Het frappante is dat je dit gedrag alleen in de B tot en met M/Z ziet en hoger eigenlijk niet. Tenminste, niet dat ik heb meegemaakt...
zullen het de zenuwen zijn bij deze (relatief onervaren) mensen?

annetjuh1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:03

nou idd je hebt zeker gelijk.. Ik rijd zelf wedstrijden en daar kom je echt vaak zulke mensen tegen..
Ook rijden ze vaak met het inrijden bijna over je heen enzo.. en de pony krijg overal de schuld van, want hun doen niks verkeerd :S
Ik ben zelf absoluut niet verwend, heb geen eigen pony.. pony loopt 24/7 buiten enzo..dus ik word vaak aangekeken van zie haar met haar bolletje-wol-pony..

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:13

Ja, dat is zo, als het aan de ruiters lag haddenz e allang een keer over ons heen gelopen. Vandaag ook, een pony die ik van vroeger kon, had nieuwe eigenaar. En toen was hij bang... Ja.. Daar begon het hoor, schooppen *Met wielsporen! :| * En trekken aan de teugels. Wat gaat een paard doen als hij naar voren kan maar tegen gehouden word? Omhoog.. Ja, dan is het dat k*t knol wat het fout doet en wat stom is. En wat je proef verklo*t...
En, ook bij dat paard, ging ie er eindelijk een keertje normaal langs, beloont ze hem niet!
Ja.. Aan zulke mensen heb ik echt een hekel.
Ook vandaag met een pony, dat meisje hield hem echt veel ste kort, en hij liep ACHTER de teugel, veelste diep.
Maar die pony werd gek van dat opgesloten gedoe, en dat ging steigeren. EN dan worden ze boos.. Dan denk ik echt:
Bedankt eens een reden waarom ie dat zou kunnen doen?
en ook met dat paard, hij ging best hoog steigeren, krijgt hij als ie beneden is toch een rotschop onder!! zijn buik. Niet normaal.. Zulke mensen word ik zo boos op, dan maak ik mezelf zo boos, en ook omdat ik niks kan doen voor die hulpeloze pony's...

Ja, was vandaag op dezelfde wedstrijd.
Sorry voor het verhaal, maar ik moest het ffies melden, en het topic gaat er toch over.

Annetje: Ja.. Het moeten natuurlijk dure goeie wedstrijd paarden zijn he, gewoon leuke pony'tjes, van de mensen waar het om het karakter gaat, en niet het uiterlijk, dan ben je toch gek als je met zo een pony op wedstrijd gaat?
Wij hebben 1 meisje, die heeft een hele leuke pony, niet echt zo een hele mooie goeie, *Lees dit in de ogen van een verwend nest*.
Maar die rijd haar ook niet nagevelijk, en is heel eerlijk tegen over haar paard, en rijd gewoon rustig.
Dat is toch leuker, of je nou je paard aan het martelen bent, of lekker samen met je paard/pony plezier hebt?

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:15

Farouche2 schreef:
.. Ja.. Daar begon het hoor, schooppen *Met wielsporen! :| *?

Is het met wielsporen minder erg dan met normale sporen? Zit geen verschil in hoor.

En verder ben ik het met je eens, ik kan me er ook verschrikkelijk aan ergeren. Maar ermee zitten doe ik niet, je kan er toch niks aan veranderen.

Aishaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:18

Ja , wij zijn het helemaal er mee eens overal je pony van de schuld geven is heel makkelijk. en wat dan egt raar is nog lief om je zweep vragen en achteraf je pony helemaal inelkaar slaan nou ik vindt dat echt niet kunnen!! Op elke wedstrijd gebeurd het wel nou wij hebbe liever plezier met de pony's/paarden dan dat het op die manier moet.

Groetjes Daphne en Bodien

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:23

Ja... K vind het onzinnig...
Bodien&Daphne: Je mag egt niet doen, moet echt. Want je mag geen MSN taal gebruiken hiezo..

Wielsporen zitten meestal ook nog allemaal puntjes aan, dat heb je met gewone botte spoortjes niet. of gewoon andere spoortjes.
Tis evengoed erg hoor!!!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:26

Nou, ben blij dat ik niet de enige ben

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:52

http://forum.paardentips.com/viewtopic. ... highlight=
ben via dit topic hier in dees topic terecht gekomen.
Het enige, en dat heb 'k ook op paardentips gezegd, dat ik kan zeggen is:
tjah zo'n mensen heb je overal... Ik zie in het topic dat het vooral tussen de B en de M voorkomt? En dat dit komt door de stress van deze relatief onervaren ruiters? Wel ik zit in de B en ik heb nog nooit mijn paard afgeslaan en eigenlijk nog niet veel gezien dat mensen hun paarden afmotten... volgens mij wordt het dik overdreven... Wat wel is, is dat het inrijterrein dikwijls zo klein is dat je met zovelen aan het inrijden bent en elkaar platwalst... Maar dat ligt meer aan de terreinen (gebrek aan organisatie, of verkeerde indeling van de terreinen) dan aan de ruiters zelf. Je kan niemand verwijten z'n paard te willen inrijden hé...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:45

Pipsel

Re: Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:34

Ik vind het idd ook verschrikkelijk dat er zulke mensen zijn. Dan komen ze jankend hun proef uit van: stom beest, thuis doet ie het wel en hier niet en weet ik veel wat. Dan zet je jezelf toch flink te kakken of niet? Meestal door de zenuwen (onbewust mss) van de ruiter zijn de paarden ook extra alert en schrikkerig. Het is maar een wedstrijdje. Er komen er mss nog wel 100. Volgende keer beter toch? Ik moet zeggen dat ik het vroeger ook allemaal veel serieuzer opnam al heb ik nooit zulke dingen gedaan, maar ik was bv wel de rest van de dag een beetje sjaggie, maar ik heb nooit mijn paard erop aan gekeken. De ruiter is nog altijd verantwoordelijk voor het paard..

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:09

en dat te bedenken dat 99% van wat een paard "verkeerd" doet de schuld van de ruiter is he. Ik ben ook wel eens een keer zo boos geworden op mn pony.. Heb er ook enorm spijt van achteraf.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:10

Ik had dat ook wel eens! Dat het niet wilde zoals ik dat wilde.

Maar dat is mijn eigen schuld, niet dat van mijn paard en niet van de omstanders.

Vroeger was het allemaal beter, uberhaupt ook met hoe paarden werden gereden. Tegenwoordig is het allemaal maar trek en ruk werk!

Zal niet zeggen dat ik nooit een ruk geef,maar probeer altijd mijn geduld te bewaren en vooral neit te trekken

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:20

De meeste ruiters zijn wel heel heilig op Bokt

Ik geef eerlijk toe dat ik best wel eens over de zeik ben gegaan als mijn paard besloot de proef in galop af te leggen of achteruit liep, omhoog ging en probeerde of de Mercedes van de jury een goede zitplaats was Sorry, maar ik ben geen heilige en als ik om half 4 naast mijn bed stond om op concours te gaan en paardlief laat het uitgerekend in de proef erbij zitten dan ben ik goed chagrijnig en zou ik hem het liefst verkopen aan de eerste passerende slager. Een enkele keer heb ik hem daarna nog wel zwaar over de zeik terug aan het werk gezet, niet goed, trainen doe je thuis, maar ik ben ook maar een mens.

Jisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:32

Ik vind het ook niet erg leuk om te zien, bij ons op de manege zijn ook een paar mensen die nooit een keer tevreden kunnen zijn met hun proefje en dan als ze hun punten hebben en ze hebben prijs dan is het in eens zo van jaah het rijden ging super lekker :S echt slaat egt werkelijkwaar nergens op. Ik heb meestal dat ik wel tevreden ben en de goede en slechte punten eruit haal oke ik ben ook niet heilig want ik heb ook een keer wat ergs gedaan tijdens een proefje en ik heb daar erg veel van geleert en walgde gewoon van mezelf en heb er echt super veel spijt van, maarjah lang niet alle mensen denken er zo over die hebben meer zo van nou die pony heeft het verdient want hij enz... Ik vind altijd zo van de pony kan er zelf niks aan doen oke als hij er expres vandoor gaat ofzo oke maar dat kan gebeuren meestal ligt de fout namelijk bij de ruiter. Ik rij nu zelf m2 en ik heb ook wel eens tijdens een kampioenschap meegemaakt dat ik l2 reed met me D pony en toen reed ik tussen allemaal Z2 ruieters enz. en die gingen echt niet aan de kant ofzo of keken mij woedend aan als ik ergens ging afwenden waar hun ook toevallig wilde afwenden en ze voelde zich goed echt niet normaal er ging zelfs een vrouw nog uit de bak omdat ze niet goed kon rijden ofzo en toen kwam er een andere vrouw naar mij toe om te zeggen dat ik me er maar niks van moest aantrekken maar toch ik vind het niet leuk als het zo moet gaan en het is het ergste op kampioenschappen e.d.

gr JL

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:44

heej, ik rijd zelf dus ook wedstrijden (net zoals vele anderen hier) Laatst had ik dus weer wedstrijd op een Manege in de buurt. Was lekker aan het inrijden, en er waren nog 3/4 bezig. Iedereen dacht om elkaar, en reedt elkaar niet voor de voeten. Op een meisje na, zij ging steeds vlak voor mij langs, en knalde 2/3 keer bijna op mij. En toen ik dus een keer (perongeluk) vlak voor haar langs ging, kreeg ik een preek van hier tot gunder op mij afgevuurd.. heb er maar niks van gezecht, en ben weer mooi verder gaan rijden.

Nikita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:33

jaa ik was gister naar de kampioenschappen in noordholland (lisse)
ik reed zelf niet maar was met een vriendin mee die B starte ze was daarna trouwens ook nog kampioen geworden

maar goed er was dus een meisje en het was al zo een meisje dat je arrogant aan kijkt weetje die zich zeg maar beter voelt,
maar ze was dus weer voor haar tweede proefje aan het inrijden en dr paard was een beetje opgewonden druk, maar sluit ze dr handen dat ze dr paard helemaal in de krul trekt gaat hij daardoor scheef lopen en geeft ze hem daarom de hele tijd een tik met de zweep
gaat ze daarna stil staan en zet ze dr handen vast bij dr knie en gaat aan ze mond trekke, terwijl dr paard al met zn kin op zn borst zat hoe wil ze dan dat dr paard nog verder gaat ze had in dr eerste proefje trouwens ook maar 142 punten ,,
dan denk ik van wat wil je nou van je paard:? hij hoeft zoieso nog niet aan de teugel te lopen in de B

maar goed,, daarna hoorde ik trouwens ook nog volgens mij was het haar moeder zeggen door de telefoon dat het paard van me vriendin kreupel liep, (loopt ie helemaal niet) en dat je bijna gaat denken omdat ze 183 punten had!!!

echt zulke mensen denk ik, wat moet je nou

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:38

En daarom rij ik geen wedstrijden, omdat ik als ik te gestressed ben voor een wedstrijd het ook wel eens op mijn pony afgeef

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:40

haha blijven oefenen

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:08

De houding van sommige mensen is idd niet om vrolijk van te worden. Snap je eigenlijk niet. Wedstrijden rijden is toch voor je plezier? Waarom dan zoveel chagerijnige koppen?

Als ringmeester zijnde kun je ze mss een spiegel voorhouden als ze de ring uitkomen. Met een beetje geluk schrikken ze zo van zichzelf dat ze gelijk genezen zijn.

dropman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:14

willeke_nijs wat jij zegt daar ben ik het niet mee eens. ze reden in met ongeveer 4 of 5 mensen tegelijk. en het is dus ff zeker niet overdreven. zoals somige met hun paardenomgaan denk ik het zijn geen machines hoor. tuurlijk baal je als je proef nie gaat maar ga dan niet je paard in mekaar slaan. ik was gister ringmeester op die wedstrijd en een van de eerste meisjes die reed daar ging het ook nie goed bij die was ook boos maar die begon te janken en ging niet der paard inmekaar slaan. vlak voor dat ze weer moest knuffelde ze der paard en stapte weer op. zo kan het toch ook.

ik vind het heel zielig hoe sommige met hun paard omgaan. doe er wat aan als je het doet want als ik er bij ben als er een meisje een kleine pony in mekaar rost word ik heel boos

groetjes daphne

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:21

Het is ook gruwelijk irritant als mensen constant in de weg rijden !

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:24

Ik ben ook altijd heel erg zenuachtig, en dan ook echt zenuachtig !
En gaat het slecht, dan vind ik het jammer maar ik ga niet zitten janken en al helemaal niet mn paard inelkaar meppen!
Wees blij dat het paard bereid is een proefje met je te lopen

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:25

Welshcobfan: Dan ben jij tenminste eerlijk tegen over je pony

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:40

dit is niet alleen maar bij wedstrijdruiters hoor....