Moet al M1 starten of niet doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Moet al M1 starten of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 10:31

Tsja....

Het gaat de laatste tijd beetje te goed op wedstrijd; tsja luxe probleem!
Had gerekent 7winstpunten en 6 proeven, moet kunnen om onder 20 te blijven voor maart. Maar nu rijd ik dus 170 pnt en 169 pnt. etc en in de prijzen.
Maar ze is nog druk/onrustig op wedstrijd en per april komen de nieuwe minder 'hak op de tak' M proeven. Ook loopt ze soms nog achter de loodlijn.

Maar ik heb nog 2 wedstrijden te gaan, 4 proeven.
Heb nu 17winspnt in het L2.

Heb nu volgende opties:
- Gewoon maar overgaan.
- CH starten M (of mag je niet hogere klasse CH starten en dan weer L2). Nadeel is dat ik haar dan eff hak op de tak moet rijden, terwijl ze nu zo lekker rustig is.
- Wedstrijden afzeggen; Kan ik in April of later M gaan starten.

Nog meer opties?

Wat zouden jullie doen?

Ben trouwens wel erg trots dat het zo goed gaat, want tijdje terug was ze zo druk en heet dat ik niet eens fatsoenlijk een proef kon rijden voor mn gevoel (elke keer kreeg ik dan net of net geen winst).
Maar ik wil haar ook wel de tijd geven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:15

Hoe gaan je M-proeven thuis? Ik vond het persoonlijk destijds met mijn drukke paard juist fijn dat de onderdelen snel op elkaar kwamen zodat ik hem een beetje bezig kon houden. In de B en L verveelde hij zich en ging juist daardoor klieren en kijkerig worden.
Zitten alle oefeningen er bevestigd op? Kan hij de lichte graad van verzameling voor het M aan?

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 12:16

Urielle schreef:
Hoe gaan je M-proeven thuis? Ik vond het persoonlijk destijds met mijn drukke paard juist fijn dat de onderdelen snel op elkaar kwamen zodat ik hem een beetje bezig kon houden. In de B en L verveelde hij zich en ging juist daardoor klieren en kijkerig worden.
Zitten alle oefeningen er bevestigd op? Kan hij de lichte graad van verzameling voor het M aan?

De oefeningen zijn het probleem niet, kan als ze rustig is al wissel springen, appuyeren en stap-galop zit er bv al op.
Traver/schouderbinnenwaarts/contragalop enzo zitten er ook al op. Keertwending; ene keer wel andere keer vertikt ze het nog genoeg te sluiten.

Het is voornamelijk het probleem dat ze snel achter loodlijn kruipt, ook als ik thuis meerdere oefeningen achter elkaar doe; wordt ze steeds heter en dan ineens spat de bom en moet ik weer laag/neerwaarts rijden en eventjes niets vragen.
We zijn in de lessen nog heel erg bezig met het juist opgericht laten lopen. Ik ben bang dat ik als ik nu die 'hak op de tak' proeven rijd dat ze dadelijk weer zo heet is op concours.

Maar aan andere kant, tsja ze is 6, dus echt lichamelijk zwaar kan het niet wezen, ik rij ong. 5-6 dagen per week. Ze staat verder buiten en 1 dag longeren/bos in.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:29

Vanaf april mag je tot de 30 winstpunten, dus als je er zelf nog niet zeker van bent, dan zou ik gewoon nog in het L2 blijven.

Je hebt er nu 17, dus je kunt zoiezo nog 1 x starten, rij je gewoon 2 wp dan kun je die andere nog starten en evt in april gewoon blijven in het L2

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 12:57

Michelle77 schreef:
Vanaf april mag je tot de 30 winstpunten, dus als je er zelf nog niet zeker van bent, dan zou ik gewoon nog in het L2 blijven.

Je hebt er nu 17, dus je kunt zoiezo nog 1 x starten, rij je gewoon 2 wp dan kun je die andere nog starten en evt in april gewoon blijven in het L2

Ja maar het is 1 wedstrijd met 2 proeven, kan moeilijk mijn punten opeisen tussendoor.
En als ik 2winst rij en de 2de proef ook is het dus 4winstpunten, dus dan moet ik over, omdat het nog in maart regeling valt
Ik denk dat ik anders gewoon maar vraag bij de volgende wedstrijd 1tje CH te starten ofzo in de M1?
En dan eff kijken hoeveel punten ik haal in het L2?

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:01

geldt dat ook wanneer je in maart op 21 uitkomt en dan niet meer start? ik nam aan dat je dan, als je niet meer start tot april, dat je dan gewoon tot 30 doormag. (ik bedoelde dus niet dat je in maart bij 21 wp nog een keer mag starten)

als je zelf vindt dat jullie er nog niet aan toe zijn, rij dan beide keren 1 proef. of idd de 2e hc

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:03

Als je de volgende wedstrijd 4 wp rijdt, dan zeg je de wedstrijd daarna af en kun je nog gewoon in de L2 gaan starten in April, tis helemaal niet slecht om even niet op wedstrijd te gaan, geen druk enz. Wel fijn dat je paardje het zo goed doet, ben daar maar blij mee

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:05

Gewoon gaan... Je hebt al lang en breed bewezen dat jullie goed genoeg zijn voor het L2! Je zal zo gauw ook geen VP rijden in het M1, met het commentaar kun je weer verder werken en het kan maar zo dat het alles meevalt. Ik vond het L2 lastiger, M-proefjes vind ik veel fijner rijden. En als het dan weer snel gaat kun je in het M tot de 30 wp's door, of ga gewoon wat minder weg! Ik vind het persoonlijk een beetje 'flauw' als je regelmatig >65% rijdt om dan in die klasse te blijven hangen.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 13:06

Kris25 schreef:
Als je de volgende wedstrijd 4 wp rijdt, dan zeg je de wedstrijd daarna af en kun je nog gewoon in de L2 gaan starten in April, tis helemaal niet slecht om even niet op wedstrijd te gaan, geen druk enz. Wel fijn dat je paardje het zo goed doet, ben daar maar blij mee

Mag dat echt?
Dus nog die 2 proeven rijden en dan of HC of lekker vrij nemen?

Ik dacht als je 20 of meer had in maart dat je dan nog over moest.

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:09

Ik zou het ook gewoon doen. Al die wp's en prijzen verdien je niet zomaar! Dat betekend toch dat je alles bevestigd hebt.

Het M1 is niet zo heel veel moeilijker, vooral de nieuwe proeven idd niet. Er zitten nog steeds een boel lange lijnen in waarin je even kunt ontspannen en controleren als je paard wat druk is. En al gaat het de eerste paar wedstrijdjes iets minder.. je leert er iedere keer van! En ik weet zeker dat als je paardje nu in het L2 zo lekker loopt, het dalijk in het M1 ook goed gaat

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:11

Nee, dat hoeft niet. Als je nu op 21 wp uitkomt en je start niet meer, dan mag je in april verder met de L2. Voor de zekerheid kun je de KNHS bellen, maar ik ben er erg zeker van dat ze je nu (met de nieuwe proeven) niet meer kunnen verplichten om over te gaan.
Als jij het gevoel hebt nog niet klaar te zijn voor het M, dan moet je niet over gaan. Ongeacht wat iemand anders zegt over al je winstpunten

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 13:13

Remember & joske_vuran:

Het gaat mij niet erom dat ik dan even geen winspunten zal rijden of in de prijzen zal zitten, maar mijn paard is nu denk ik laatste 4-5 wedstrijden eindelijk rustig.
Zal ik dan wel voor die ene wedstrijd haar een 'hak op de tak' proef laten lopen, terwijl ik het nog even uit kan stellen.
Ik wil ook niet tot 30 doorrijden hoor, wil haar alleen nog even kans geven 'te relaxen' op wedstrijd, zodat ze dadelijk niet weer ineens zo druk wordt.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:18

Ik denk bijna dat je de M1 proeven wat overschat . Ze zijn echt niet lastig te rijden en als je zo scoort in het L2 moet het echt wel te doen zijn. Daarnaast is het voor de drukke paarden juist fijn als je ze net wat meer aan de gang kunt houden, maar je hebt echt nog wel grijze stukken in de proeven hoor! Je hoeft dus echt geen hak-op-de-tak proef te rijden, gewoon netjes rondsturen en dan is er denk ik niks aan de hand.

komma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:33

In maart nog L2 blijven rijden en miv april de nieuwe M proeven gaan rijden. Ze vallen mij reuze mee. De wendingen om de achterhand zijn er uit dus dat is weer een meevaller en de rest valt ook wel mee. In de meeste nieuwe proeven mag je op X aanspringen (vind ik zelf makkelijker dan bij E of B). Ik maak zelf de overstap van de L2 naar de M1 ook per 1 april omdat ik de nieuwe proeven prettiger vind dan de huidige M1 proeven die in maart nog gereden moeten worden. Succes ermee!!

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:36

Ik zou het ook doen

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 16:55

Ik heb even de khns gemaild, ben benieuwd!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:37

Bewust je proeven verknallen? Keertje 'per ongeluk' de verkeerde kant oprijden ofzo... En lekker een paar weken overslaan met de wedstrijden, is voor je paard ook wel eens lekker!

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:15

Ik zou zelf wel overgaan gewoon kijken hoe ze zich gedraagd,. desnoods ga je als het echt mis gaat lang en laag wegrijden in je proef. Nu heb je echt niet zo snel een vp hoor. anders zou ik de rest afzeggen .Voor de ervaring hoef je het op dit moment niet te doen je weet wat je min en plus punten zijn en doorstarten is dan zonde van ej tijd en geld.

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:30

Als je zeker wil zijn met je winstpunten en je wil nog geen M1-proef rijden kun je ook nog altijd HC L2 starten!!

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 10:43

Gitta1977 schreef:
Bewust je proeven verknallen? Keertje 'per ongeluk' de verkeerde kant oprijden ofzo... En lekker een paar weken overslaan met de wedstrijden, is voor je paard ook wel eens lekker!

Ze heeft dus net vakantie gehad In Januari maar 1 wedstrijdje en nu afgelopen weekend.
En ellen82: HC L2 starten vind ik beetje doelloos.

Ik mag toch ook HC M1 starten? En dan alsnog weer keertje L2 proef starten?

Gisteren herinnerde mn moeder mij er nog even aan dat waar ik moet starten het maar tot L2 ging, balen!

Mloui

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 11:31

M1 is echt geen hak op de tak proef. Dat komt pas bij het M2. Die proeven zitten veel te 'vol' voor in zo'n klein bakje. Maar als alles zo lekker draait in het L2 kan je een M1 proef ook zo rijden. Ze zijn echt nog wel fijn te rijden hoor!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:17

QuijoSavan schreef:
Gitta1977 schreef:

Ze heeft dus net vakantie gehad In Januari maar 1 wedstrijdje en nu afgelopen weekend.
En ellen82: HC L2 starten vind ik beetje doelloos.

Ik mag toch ook HC M1 starten? En dan alsnog weer keertje L2 proef starten?

Gisteren herinnerde mn moeder mij er nog even aan dat waar ik moet starten het maar tot L2 ging, balen!

Eerst zeg je dat een M1 proef te lastig zou zijn. Nu zeg je opeens dat je wel M HC zal starten en L2HC zinloos is. Dat is een beetje raar. Als ik je argumenten hoor is het voor jou van belang dat je paardje nog wat rust krijgt. Dan zul je dus L2 HC moeten starten en niet een niveau hoger.
Het starten van M1 HC of M1 officieel, daar zit geen enkel verschil in!!! Dus dan is voor jou de keuze makkelijk. Je kan gewoon overgaan naar het M1.
Ik denk ook zeker wel dat het je gaat lukken als het je nu makkelijk afgaat.
Als je paard teveel achter de teugel loopt heb je een basis probleem dit los je niet op door M1 HC te starten. De jury had je daar dan op moeten afstraffen. Aangezien ze dit niet hebben gedaan zal het wel meevallen.
Overigens zijn er helaas massa's paarden die achter de teugel lopen dus het ie heel goed om even een pas op de plaats te maken voor zo'n basisprobleem. Dat vind ik dan ook heel goed van je!!

heel veel succes met de wedstijden

Let_be

Re: Moet al M1 starten of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 15:37

Ik heb een mailtje gehad en het is toch anders dan jullie dachten. Zal het even plaatsen, misschien ook wel handig voor anderen:

Hallo,

Naar aanleiding van uw mail, kan ik u het volgende mededelen.

Als u in maart uw punten vol rijdt, zult u toch moeten promoveren.

Als u door wil rijden in april in de L2, mag u daarvoor dus niet die 20 punten
behalen, want dan moet u gewoon naar de M1. Als u bijvoorbeeld zorgt dat u een
stand heeft van L2 met 19 winstpunten 1 april, dan mag u door naar de 30 punten.

Ik hoop u genoeg te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Mw. R. Kok

Medewerkster Afdeling Basisdienstverlening

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

Pfff ik weet echt niet wat ik moet doen.....

Denk dat ik het lot maar laat beslissen, ga gewoon mn 1ste wedstrijd starten, heb ik 3 winst dan over en anders zeg ik laatste wedstrijd af en blijf ik nog eff L2!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:51

Gewoon M gaan starten, snap echt al die ophef niet hoor?! Het M1 is geen Grand Prix proef ... Nogmaals, als je meerdere keren >65% scoort heb je gewoon niks meer te zoeken in het L2 als je je wp's bij elkaar hebt. Dan heb je echt wel bewezen dat je dat niveau aan kunt en dat je klaar bent voor een stapje hoger.

Gewoon gaan dus

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:03

Er wordt altijd gezegd dat als je dubbel winst rijdt in je huidige klasse en dan liefst een paar keer achter elkaar, dan ben je klaar om naar de volgende klasse te gaan!!! Dus op naar de M1 zou ik zo zeggen.

Enne....ik ben overigens al overgegaan nog vóór ik meerdere keren dubbel winst reed in de L2 en ik doe het aardig hoor in de M.......dus maak je er maar niet druk om!