Bijscholing nieuwe proeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Bijscholing nieuwe proeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 09:19

Ik ben afgelopen dinsdag naar de bijscholing geweest in Wormerveer, maar viel van mijn stoel wat mensen daar vroegen.

Moet een volte nog steeds rond zijn?
En discussie punten over de voorgereden proeven op de DVD....

Voor de rest deed Els Mouw het in mijn ogen prima!

Hebben jullie je bijscholing al gehad en hoe beviel het?

cojo79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:01

Ik heb vanavond mijn bijscholing.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 15:56

Succes en veel plezier!

Lofrika

Re: Bijscholing nieuwe proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:03

Klopt ja ik ben mee geweest naar de bijscholing in Wanrooij en wat er allemaal gevraagd werd niet te geloven. Bij ons werd de juryleden ook gevraagd om commentaar op de gereden proeven te geven en wat je af en toe hoorde. Haar benen klepperden teveel ( ik zou willen dat ik zo stil zat), zijn oren stonden niet genoeg naar voren (dan heb ik iets nodig om zijn oren naar voren te plakken) en zo nog veel meer.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:23

Bij ons werd het erg kwalijk genomen dat de proeven door bekende ruiters werden gereden en dat het daarom te ver van de werkelijkheid af stond.
Als je de nieuwe proeven wil laten zien, lijkt mij het logisch dat ze zo goed mogelijk uit gevoerd moet worden, of niet?!

cojo79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:10

Ik vond het gewoon vreemd dat er geen commentaar op de DVD werd geleverd.
Er word niets gezegt over hoe de proef word gereden en wat voor een cijfers er worden gegeven voor de onderdelen en dat vind ik erg jammer.

yvonnepuntnl

Re: Bijscholing nieuwe proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:09

Lofrika schreef:
Klopt ja ik ben mee geweest naar de bijscholing in Wanrooij en wat er allemaal gevraagd werd niet te geloven. Bij ons werd de juryleden ook gevraagd om commentaar op de gereden proeven te geven en wat je af en toe hoorde.

fresco schreef:
Ik ben afgelopen dinsdag naar de bijscholing geweest in Wormerveer, maar viel van mijn stoel wat mensen daar vroegen.

Volgens mij zitten er bij zo'n bijscholing ook veel juryleden die braaf hun mond houden, om vooral maar niets verkeerds te zeggen. Stel je voor dat je een verkeerde vraag stelt, of een foute opmerking maakt. Nee dan kun je maar beter je mond houden en lachen als een ander de fout ingaat.

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:15

fresco schreef:
Bij ons werd het erg kwalijk genomen dat de proeven door bekende ruiters werden gereden en dat het daarom te ver van de werkelijkheid af stond.

Ook op de DVD gaan de proeven soms niet helemaal zoals gewenst hoor. kijk maar eens goed. een paard dat niet wil halthouden, een slingerende travers en s.b.w. over de middellijn......

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:26

En dan straks verbaast zijn als ze een 5 krijgen daarvoor. "Ja, maar ja maar, zo wordt het ook op de dvd getoond "

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:21

Ik vond het ook tegenvallen. We hebben alleen naar de dvd gekeken (waar overigens fouten in zaten). Punten werden niet genoemd.
Die dvd kan ik thuis ook wel bekijken, en de wijzigingen van het reglement zijn ook allang in P&S bekend gemaakt. Beetje een nutteloze avond.

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:29

Scum schreef:
Ik vond het ook tegenvallen. We hebben alleen naar de dvd gekeken (waar overigens fouten in zaten). Punten werden niet genoemd. Die dvd kan ik thuis ook wel bekijken, en de wijzigingen van het reglement zijn ook allang in P&S bekend gemaakt. Beetje een nutteloze avond.

Was dat bij een bijscholingsbijeenkomst voor juryleden?
Wat voor fouten staan er op de DVD?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:31

Er werd wel bij gezegd dat dit een andere dvd was als die de ruiters thuis krijgen (dezelfde proeven, maar het commentaar erbij anders). Er zaten gewoon fouten in het commentaar. Over de wijze van rijden. Ik weet niet meer precies welke.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:47

Aha... dat wordt dus een oude vertrouwde bijscholing dus!

Ik heb me er ook altijd over verbaasd dat mensen met zulke opmerkingen nog gewoon jurylid kunnen blijven. Had een beetje de stille hoop dat met deze (best wel) verandering op jureergebied er een soort "natuurlijke selectie" zou plaatsvinden....

.... denk dat dat een beetje te voorbarig was?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:55

Ik denk het wel. Bij ons werden ook van die vragen gesteld als:"Moet de voorlezer nu nog steeds op B staan?"

En bij ons keek iedereen toen aan de tafel zo van...moet dat nou?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:49

GeJe schreef:

Ik heb me er ook altijd over verbaasd dat mensen met zulke opmerkingen nog gewoon jurylid kunnen blijven. Had een beetje de stille hoop dat met deze (best wel) verandering op jureergebied er een soort "natuurlijke selectie" zou plaatsvinden....

Hier ook, mag bekent zijn. Heb ook al ergens een stukje uit een mail vd KNHS geplaatst( van een echte Bobo) waarin hij verklaarde dat de juryleden op de bijscholing een pittig verhaal zouden krijgen over het "nieuwe" beoordelen. ( voor de liefhebber evt per PB te verkrijgen)Maar wat blijkt: inleidend gesprekje van: "er gaat een hoop veranderen maar niet voor jullie, jullie jureerden altijd al zo..." Dan de DVD bekijken en als je dan een opmerking durft te maken dat er iets fundamenteels fout zit bij de basis van een paard, krijg je als jury dezelfde dooddoener als de ruiters nu: nou dat valt toch wel mee.... hij/zij kreeg op die gang wel een 8...

Nou hoop ik maar dat ALLE juryleden tenminste op Bokt gaan lezen en meedenken, van de KNHS hoef je helaas niets te verwachten.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:56

doet mij eens wat namen toekomen dan weet ik bij wie ik moet gaan starten om aan het eind van het seizoen in het Z te zitten

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:38

amondi schreef:
GeJe schreef:

Hier ook, mag bekent zijn. Heb ook al ergens een stukje uit een mail vd KNHS geplaatst( van een echte Bobo) waarin hij verklaarde dat de juryleden op de bijscholing een pittig verhaal zouden krijgen over het "nieuwe" beoordelen. ( voor de liefhebber evt per PB te verkrijgen)Maar wat blijkt: inleidend gesprekje van: "er gaat een hoop veranderen maar niet voor jullie, jullie jureerden altijd al zo..." Dan de DVD bekijken en als je dan een opmerking durft te maken dat er iets fundamenteels fout zit bij de basis van een paard, krijg je als jury dezelfde dooddoener als de ruiters nu: nou dat valt toch wel mee.... hij/zij kreeg op die gang wel een 8...

Nou hoop ik maar dat ALLE juryleden tenminste op Bokt gaan lezen en meedenken, van de KNHS hoef je helaas niets te verwachten.

Nou dat schept weer vertrouwen dus

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:52

Jee wat een vragen worden er dan gesteld zeg....

Maargoed, sommige juryleden kunnen wel een bijscholinkje gebruiken.
Wat ik vandaag op mijn protocol terugvond was ook om te huilen
Bij de travers: 'Moet op drie sporen'
Bij het halthouden: 'Staat hol' (hol of bol zijn in mijn ogen dingen die met scheef gaan te maken hebben? Ik snapte dat ze bedoelde dat hij zijn rug wegdrukte, en zich opdrukte, maar het stond er wat eigenaardig)
Gereden zijn in het algemeen: een 7 (bij 146 punten? Het puntentotaal klopte wel aardig trouwens, zaten veel héle grote fouten in..)

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:25

Tóch zou een 7 op het "gereden zijn" moeten kunnen bij 146 punten.

Vaak wordt er gezegd dat dit cijfer een gemiddelde van de rest moet zijn. Maar dan kun je dat cijfer betere WEGLATEN, want dan heeft het geen enkel nut..............
Daar hoef je geen wiskundige voor te zijn......

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:54

Nou, ik ben gisteravond in Houten geweest. Ik vond het niet super nuttig, behalve dat ik met een paar juryleden wel een leuke discussie gevoerd heb. Maar verder was er veel desinteresse, had ik het idee, er werd constant doorheen gepraat en om kwart over 9 is de avond beëindigd, die om kwart voor 8 begonnen was.
Ik heb dus nog wel een tijdje met een paar mensen na staan praten en daar misschien wel meer van opgestoken dan van wat er echt besproken werd.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:58

Ik zie die bijscholingen gewoon als een "gezellig uitje"..............

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:10

Ik ben geen jury en heb de gewone dvd gezien...
Vond 'm tegenvallen.
Er zaten idd wat dingen in die niet goed genoeg gereden waren naar mijn idee..
Jammer dat ze dat niet als commentaar erbij hadden gedaan, dan kan je er wat van leren - dat is toch de bedoeling, dat we er beter van gaan rijden?
Het hoeft er niet perfect uit te zien,
maar als het niet best is, dan wel even zeggen en ook als het super is.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:09

CGJ12 schreef:
Tóch zou een 7 op het "gereden zijn" moeten kunnen bij 146 punten.

Vaak wordt er gezegd dat dit cijfer een gemiddelde van de rest moet zijn. Maar dan kun je dat cijfer betere WEGLATEN, want dan heeft het geen enkel nut..............
Daar hoef je geen wiskundige voor te zijn......

Klopt, maar dan zou er op zijn minst een uitleg bij moeten staan

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 07:19

superwoman schreef:
Ik ben geen jury en heb de gewone dvd gezien...
Vond 'm tegenvallen.
Er zaten idd wat dingen in die niet goed genoeg gereden waren naar mijn idee..
Jammer dat ze dat niet als commentaar erbij hadden gedaan, dan kan je er wat van leren - dat is toch de bedoeling, dat we er beter van gaan rijden?
Het hoeft er niet perfect uit te zien,
maar als het niet best is, dan wel even zeggen en ook als het super is.

Volgens mij is de bedoeling van de DVD dat je de lijnen kunt zien. En ja, sommige dingen zijn minder( maar nog altijd veel beter dan wat je in de praktijk ziet.)

Misschien en idee om iedere week een proef uit te kiezen en dan de boktjury beoordeling erop los te laten? Als dienst aan de ruiters, of zou dat alleen maar verwarring scheppen?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:43

Citaat:
Misschien en idee om iedere week een proef uit te kiezen en dan de boktjury beoordeling erop los te laten? Als dienst aan de ruiters, of zou dat alleen maar verwarring scheppen?

Als iedereen open staat voor een discussie lijkt het me een goed plan

Kan leerzaam zijn