verkeerde galop in B en l

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

verkeerde galop in B en l

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 18:00

Even een vraagje aan juryleden:
Een poos geleden schreef ik bij een wedstrijd B en L (pony's).
Het jurylid gaf voor alle keren verkeerde galop in de B een 1, ook als de ruiter de pony terugnam en opnieuw aansprong.
OK dacht ik, fout is fout.
Toen kwam de L, en tot mijn stomme verbazing kregen de ruiters met een verkeerde galop nu een 3.
Ik heb toch maar even gevraagd, en het jurylid zei dat dit kwam omdat er meerdere onderdelen in dat punt zaten.

Is dit normaal?

chelsea82

Re: verkeerde galop in B en l

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:00

Dat zou kunnen.Dat is per proef verschillend.Je hebt inderdaad meerdere stukjes in 1 onderdeel.En dan moet je al die stukjes beoordelen.Als er iets dan heel erg fout gaat en de rest gaat goed kun je dus nog wel aan die 3 komen.Voor elk stukje geef je als het ware een cijfer en het eindcijfer is dan het gemiddelde van die cijfers.Dus als het aangaloperen een 1 was en het andere stukje een 6 dan kom je inderdaad nog aan die 3.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:02

Een 1 vind ik veel te streng in de B. Zeker als het goed hersteld is. Een 3 zou dan eerder op zijn plaats zijn.
Het is wel zo dat er in het L1 bijv. nog een middengalop in kan zitten (dus meer onderdelen).

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:15

Pfft, ben dan wel geen jury, maar vind een 1 wel heel streng in de B. Er zitten toch meerdere onderdelen in? Je rijd wel gewoon de volte, je galopeert, probeert het te corrigeren. Dan vind ik een 1 wel heel cru.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 19:30

Ik was ook wel benieuwd hoe juryleden hier tegenaan kijken.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:31

Wow meteen een 1?

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 19:37

Vraag aan juryleden: En als je paard nu verkeerd aanspringt en met een galopwissel verbeterd? *binnen 3 sprongen* word dit dan alsnog streng afgestraft door een 1 te geven?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:27

Ik kreeg pas in de M1 nog een 5 toen mijn paard verkeerd aansprong en ik het herselde..
Erg lief van die jury, maar had van mij echt niet gehoeven

In de B lijkt mij een 4 of een 5 het beste op zijn plaats als het keurig wordt hersteld.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 16:15

Het ligt er een beetje aan hoe en wanneer er hersteld wordt... er zijn ruiters die gerust verkeerd aanspringen, daarna de volte (want die komt er vaak achteraan) inrijden en dan door de voorlezer worden toegesist... "verkeerrrrrrd!".

Tja, dan heb je dus niet goed aangesprongen, niks hersteld en ook nog eens een volte gereden die soep was.

Je krijgt van mij een 1 voor het aanspringen en een 3 voor de volte.

Als je verkeerd aanspringt, terugneemt en daarna zonder "tegen de hand" of anderszins nu goed aanspringt, heb je een 5 te pakken.

Een wissel kan ik niet waarderen in de B en bovendien wordt die vaak door het paard gemaakt, ipv door bewuste hulpen van de ruiter. Gewoon een dikke onvoldoende dus!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:29

Een wissel springen moet je in het Z2 zelfs nog niet doen als je paard verkeerd aanspringt.
Dan heb je je hele oefening niet getoond.

En inderdaad, zoals je zegt ligt het eraan hóe het hersteld wordt.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:31

Ik vind dat wel heel abnormaal die cijfers! Alleen het is wel zo: als je niet eens in de goede galop aan kan springen met je paard hoor je niet in de L thuis.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:40

sammie_44 schreef:
Ik vind dat wel heel abnormaal die cijfers! Alleen het is wel zo: als je niet eens in de goede galop aan kan springen met je paard hoor je niet in de L thuis.

Onzin.
Kan zelfs de beste een keer gebeuren, in welke klasse dan ook.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:42

Aha... als je je paard niet goed onder controle hebt dan springt ie verkeerd aan, als je paard wel goed onder controle zit dan springt ie goed aan en luisterd goed naar je hulpen. In de B mag het natuurlijk nog wel.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 08:03

Ik had toen ik nog jureerde de vuistregel in het B dat verkeerd aanspringen zonder te corrigeren 3-en waren voor ieder onderdeel in de verkeerde galop. Bij een nette correctie werd dat een 4 of 5, als de oefeningen daarna in de goede galop waren, werden die uiteraard gewoon beoordeeld.

Zo kreeg ik laatst nog een 5 voor een stukje contragalop (M1) waar mijn paard omsprong

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 08:07

Als je het bij ons hersteld krijg je een 5, een 1 vind ik erg streng.
maar dat kan kloppen, dat er meer onderdelen inzitten.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 22:21

Tja, toen ik schreef, was dit jurylid er erg consequent in. Iedereen, ook kinderen (het was een pony-wedstrijd) die corrigeerden, kreeg een 1.
Dit betekent dus meestal dat je met een verkeerde galop geen winstpunt haalt.
Nu vind ik dat op zich niet zo erg, maar ik kon het zo moeilijk rijmen dat vervolgens de L-ruitertjes een 3 kregen bij het fout aanspringen (ook consequent gegeven).

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 07:02

ik heb even de L1 proeven bekeken en daar heb je bijvoorbeeld dit onderdeel (proef 16)

14. K-B Van hand veranderen, daarna doorzitten Tussen M en C Arbeidsgalop links aanspringen

dat is dus een gecombineerd onderdeel en als je voor het van hand veranderen een 6 krijgt en een 1 voor het aanspringen is dat dus samen een 7, gemiddeld 3,5 en afgerond een 3. Consequent en logisch dus.

Njoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:31

Ik had ook een keer dat ik in de B in de verkeerde galop zat. Ik had werkelijk geen idee en reed gewoon vrolijk verder. Mijn pony liep heel netjes en zonder storingen. Ik had 145 punten en kreeg op het aanspringen een 1 , de volte een 1 en terug naar de draf een 1. Ik vond dit best laag eigenlijk

Oretha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:02

Mocca schreef:
Pfft, ben dan wel geen jury, maar vind een 1 wel heel streng in de B. Er zitten toch meerdere onderdelen in? Je rijd wel gewoon de volte, je galopeert, probeert het te corrigeren. Dan vind ik een 1 wel heel cru.

Helemaal me eens!!!! Ik zou dan een 4 of 5 geven..en er evt. bij zetten goed gecorrigeerd!! Vooral bij ponyruiter!

verana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:50

Nou gelukkig heb je ook nog goeie jury hoor
Mijn paard sprong zijn eerste wedstrijd verkeerd aan in de B
Pas net op de foto kreeg ik hem terug en in de goede galop
Beide onderdelen had ik een 5 en alles bijelkaar nog een nette winspunt

En mijn paard spring links regelmatig verkeerd aan en je hebt het pas door als je de volte indraaid dit omdat je het niet voelt als die dan in de rechtergalop zit

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:52

als het onderdeel uitlsuitend is aanspirngen in de linkergalop en dat wordt niet gecorrigeerd, mag je er nooit meer een 5 (= voldoende) voor krijgen.

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 08:09

In mijn F3 proefje, 1e proef voor mij officieel. Was dit de opdracht:
tussen F en A Arbeidsgalop rechts aanspringen.
Ik had een 4 en met de aantekeningen: te laat, stemhulp, verkeerde galop.

Bij de rijbaan eenmaal rond had ik ook een 4, niet hersteld.
Uiteindelijk toch nog 2e geworden met 201 punten. (van de 5)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:12

verana schreef:
Nou gelukkig heb je ook nog goeie jury hoor
Mijn paard sprong zijn eerste wedstrijd verkeerd aan in de B
Pas net op de foto kreeg ik hem terug en in de goede galop
Beide onderdelen had ik een 5 en alles bijelkaar nog een nette winspunt

En mijn paard spring links regelmatig verkeerd aan en je hebt het pas door als je de volte indraaid dit omdat je het niet voelt als die dan in de rechtergalop zit

Ik ben het niet eens met jouw post: allereerst is een 5 een voldoende en voor verkeerd aanspringen kun je imo nooit een 5 krijgen. Ik vind een 5 gepast wanneer een paard niet direct op de hulp, maar wel correct aanspringt of wanneer hij erg tegen de hand komt oid.

Daarnaast hoor jij te voelen of je paard verkeerd zit, desnoods spiek je maar even snel naar het voorbeen. Als je wacht tot de volte ben je gewoon te laat.

Ik heb zelf in de B voor verkeerd aanspringen en gelijk corrigeren meestal een 4 gehad, kreeg ik het paard niet teruggenomen en flansten we nog wat net voor of zelfs in de volte, dan was het meestal 2x een 3, of een 2 en een 3.

Een 1 vind ik in de B wel erg zwaar. Ik heb ooit een keer een 1 uit zien delen en dat was bij een paard dat herhaaldelijk steigerde en omdraaide bij X ipv voorwaarts te gaan na het groeten. Was gelukkig niet mijn paard. Volgens mij gebeurt het verkeerd aanspringen in de B nog hartstikke veel, of is dat niet zo juryleden?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 17:57

Kijk, verkeerd aanspringen is gewoon onvoldoende. Maar als het wel gecorrigeerd wordt, vind ik een 1 wel heel laag.

In de nieuwe dressuurproeven staan de cijfers gedefinieerd.
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar nu staat er bij de 1:"De uitgevoerde oefening is nauwelijks meer te herkennen. Het paard verzet zich, stormt weg, deinst achterwaarts, etc."
(En dat dus bij fout aanspringen en daarna corrigeren).

Wat vind je van deze waardering: "Er zijn duidelijke fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het scala van de africhting aan ten grondslag te liggen". (=een 4)

maar goed, ik ben geen jurylid, daarom vraag ik het juist hier. Ben benieuwd naar commentaar!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:00

Het is juist heel goed dat er enen worden uitgedeeld. Als je paard niet klaar is voor de proef, omdat het een onderdeel niet goed beheerst, moet je niet starten. Is het een "ongelukje" (wat hij anders nooit doet) dan is zo´n 1 toch ook geen ramp, volgende keer beter. Maakt niet uit hoe goed hij anders loopt en of je een kind bent of volwassene. Als je mensen hoger jureert dan ze verdienen, krijgen ze toch nooit een goed beeld van hoe het wel moet, omdat ze denken dat het zo ook wel kan! Een 1 is heel duidelijk, zo moet het dus helemaal niet! Als zo´n zelfde jury dan ook maar ook hoge punten uit durft te delen waar het wel echt heel goed gaat en niet om de 6 blijft hangen.