prix st george en B starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

prix st george en B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 17:54

Vraagje he, als je ooit in het verleden al eens prix st george gereden hebt, mag je toch met een ander (jong) paard niet opnieuw in de B starten???

Staat mij iets van bij, maar ik weet het niet zeker. En iemand die ik ken beweert dat zij prix st george gereden heeft, maar start nu met een 5 jarige in de B. Volgens mij mag dat dus niet, tenzij ze liegt over haar eerdere sportcarriere en nog nooit zo hoog gereden heeft. Wie weet hier meer over?

Coberlina

Re: prix st george en B starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:57

hey
ik denk niet dat dat mag, volgens mij moet ze minstens L1 starten. Maar ik heb er geen idee van eigenlijk...
xxx

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:58

Als dat paard helemaal groen is en nog niets kan mag dat volgens mij wel.

Sophiee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:59

Ja volgens mij ook, als je een paard heb dat nog nooit heeft gestart móet je zelfs in de B beginnen geloof ik.

jipkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:00

ik heb geen idee.. als je 2 x Z bent geweest mag je kiezen of je B of L1 start.. met prix st. george lijkt mij ook dat je mag kiezen

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:00

Volgens mij mág je dan in de L starten, of misschien zelfs M, maar is dat niet verplicht.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:03

Volgens mij mag dit niet.
Helaas kan mijn pc de regelementen van de KNHS niet openen.

Dit hoort trouwens op WD, ik zal even Temmen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:10

Ik heb het even opgezocht, en het mag idd niet, als je 2 maal in de Z1 bent opgenomen

Citaat:
Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z1 was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2 of Z1 starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse worden gestart.

Jisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:13

Maar als ik het goed heb is er ook een regel dat naar zoveel jaar je eerdere behaalde resultaten weg vallen dus als je bijv. 10 jaar geleden voor het laats Z1 heb gestart en nu weer begint mag je wel geloof ik gewoon B starten. Want een vrouw bij ons op de club ik vroeger ook 2 keer Z geweest en start nu weer met haar paard B als ik het goed heb!

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:15

Sizz schreef:
Dit hoort trouwens op WD, ik zal even Temmen.

Sorry, ik zat al te twijfelen

Volgens mij zou ze dan dus ook minimaal L1 moeten starten. Maar er staat 2x in de Z1 opgenomen. Dus als je dan dus 1x hoger gereden hebt, zou dat dan dus wel mogen...

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:20

Er staat dus niks over het 'hogere werk'.

Dit zijn denk ik alleen de regels voor de basissport.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:32

Ik vraag me af als iemand prix st george gereden heeft, wat dan de nut is om een 5 jarige in de b te starten Tenminste, mijn bescheiden mening is dat je dan een paard toch ook hoger kan opleiden en op hoger nivo kunt starten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:35

Er staat idd ook wat over de verjaringsregeling:

Citaat:
Verjaringsregeling
Indien een ruiter, een paard of een combinatie meer dan 3 jaar (36 maanden) niet meer is uitgekomen in de hoogste klasse waarin een winstpunt behaald is, bestaat de mogelijkheid om schriftelijk dispensatie aan te vragen om lager ingeschaald te worden dan in de startgerechtigdheidstabel staat vermeld. Voor een dergelijke dispensatie kan de KNHS een administratieve heffing in rekening brengen.

En over het hogere werk staat ook wel wat, maar dat is hier niet echt op van toepassing denk ik.

Citaat:
Klassen ZZ-Licht en hoger.

Een ruiter die gepromoveerd is vanuit de klasse Z2 en die gestart is in de klasse ZZ-Licht mag
met hetzelfde paard tot het behalen van 5 winstpunten in de ZZ-Licht blijven starten in de klasse
Z2.

Een ruiter die is opgenomen in de ZZ-Licht (met tenminste 1 winstpunt) mag met een lager geklasseerd paard starten in de klasse Z1, tenzij hij met meerdere paarden in de klasse Z2 opgenomen is geweest, dan mag hij direct in de Z2 starten.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse ZZ-Zwaar (met 1 winstpunt) mag met een ander paard starten in de klasse ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Lichte Tour (met 1 winstpunt) mag met een ander paard naar keuze starten in de klasse ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Midden Tour (met 1 winstpunt) mag met een ander paard naar keuze starten in de klasse Lichte Tour, ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

Een ruiter die opgenomen is in de klasse Zware Tour (met 1 winstpunt) mag met een nieuw paard naar keuze starten in de klasse Midden Tour, Lichte Tour, ZZ-Zwaar of ZZ-Licht.

In alle gevallen is de eenmaal gemaakte keuze bindend, met dien verstande dat ruiters die op grond van de reglementen in een hogere klasse uit hadden mogen komen, versneld kunnen promoveren naar die klasse. Hiervoor hoeft geen (schriftelijk verzoek te worden ingediend. Indien bij de uitslagverwerking blijkt dat tussentijds gepromoveerd werd, terwijl de vrijwillige promotiegrens nog niet bereikt is, wordt dit in de wedstrijdregistratie aangepast. De KNHS kan hiervoor een tarief in rekening brengen.

lundi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:44

Ik ben 2 keer Z2 geweest en ik mag niet meer in de B starten ook niet met een groen paard. Ik moet ik het L1 beginnen en ik mag meteen een jong paard in het Z starten mits het paard daar oud genoeg voor is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:06

RUBYWHITE schreef:
Ik vraag me af als iemand prix st george gereden heeft, wat dan de nut is om een 5 jarige in de b te starten Tenminste, mijn bescheiden mening is dat je dan een paard toch ook hoger kan opleiden en op hoger nivo kunt starten?

Zo kan je paard alvast wennen aan alle dingen op en om het wedstrijdterrein?

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 19:14

Ze vertelde inderdaad dat ze het paard eerst wilt laten wennen aan van alles en nog wat. Het paard is wel 5, maar nog maar sinds deze winter onder het zadel. Het beestje kan zeker al meer en scoort enorm in de B klasse.

De vrouw in kwestie kan absoluut super netjes rijden, ik twijfel er niet aan dat ze al wat hoger gereden heeft, maar in de prix st georges??

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:03

Lijkt me sterk,Z ruiters moeten vlgs mij altijd Z starten.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:09

ik heb ook meer dan 2 keer z2 gestart (pony's) en ik moet altijd in het L1 starten of hoger.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:16

Woei, wat een geweldige variatie aan niet-bestaande regels komt er weer voorbij gevlogen in dit topic !!

Het antwoord is eenvoudig en heel simpel te vinden in het Disciplinereglement dressuur, art 125:

Een ruiter die 1 maal Lichte Tour is gestart (en daar hebben we het in dit geval over), moet met een ongeklasseerd paard minimaal in de L1 beginnen.

Geldt trouwens ook als je nog geen PSG maar alleen ZZ-L of ZZ-Z hebt gereden...

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:47

vanaf de Z dacht ik dat je direct in de L moest starten. Er staat me iets van bij.Vrouw bij ons op de manége met 2 paarden , 1 zz paard en 1 nog helemaal groen.Zij kan hem pas starten in de L , niet meer in de B

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:50

En als die vrouw nou met 1 paard pas PSG heeft gereden?

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:55

hoi,

Das die vrouw haar enige paard hoor (dat zz paard) maar ik kom van belgie en bij ons noemt de Z de M1 en M2..zij rijd M2 en mag niet meer starten met der jonge paard in het B. Is wel PSG startgerichtigd..kweet niet of het daarme te maken heeft?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:09

VMR --> WD

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:34

De regels zijn heel duidelijk, wil iedereen die hier wat roept voortaan eerst opzoeken of het klopt wat je zegt! Al dit soort dingen staan in de inschalingstabellen, als bijlage bij artikel 125 disciplinereglement dressuur.

Grandeur, ik kan die regel niet vinden in de KNHS reglementen, maar het klopt wel met de inschalingstabellen. Heb ik iets over het hoofd gezien?

Samengevat:
1) Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/pony-ruiter) zal deze combinatie geplaatst worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse (dit geldt voor alle nivo’s).
2) Als je 1* ZZ-L of hoger geklasseerd bent mag je geen B meer starten.
3) Als je 2 * Z1 of hoger geklasseerd bent, mag je geen B meer starten.
4) Resultaten kunnen verjaren.

Citaat:
Verjaringsregeling
Indien een ruiter, een paard of een combinatie meer dan 3 jaar (36 maanden) niet meer is uitgekomen in de hoogste klasse waarin een winstpunt behaald is, bestaat de mogelijkheid om schriftelijk dispensatie aan te vragen om lager ingeschaald te worden dan in de startgerechtigdheidstabel staat vermeld. Voor een dergelijke dispensatie kan de KNHS een administratieve heffing in rekening brengen.

Code
Klasse Ruiter   Klasse Paard/pony   Startgerechtigd in de klasse:
Lichte Tour   -/B/L1   L1/L2/M1/M2/Z1/Z2/ZZ-L/ZZ-Z
Lichte Tour   L2   L2/M1/M2/Z1/Z2/ZZ-L/ZZ-Z
Lichte Tour   M1   M1/M2/Z1/Z2/ZZ-L/ZZ-Z
Lichte Tour   M2   M2/Z1/Z2/ZZ-L/ZZ-Z
Lichte Tour   Z1   Z1/Z2/ZZ-L/ZZ-Z
Lichte Tour   Z2   Z2/ZZ-L/ZZ-Z
Lichte Tour   ZZ-L   ZZ-L/ZZ-Z
Lichte Tour   ZZ-Z   ZZ-Z
Lichte Tour   LT/en hoger   LT

Canter