Paard loopt achter de loodlijn.Toch 177 punten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarolineP

Paard loopt achter de loodlijn.Toch 177 punten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:04

Ik wil nu wel eens weten wat de mening van verschillende juryleden hierover is. Mag een paard ongestraft de hele proef achter de loodlijn lopen en dan toch een winstpunt halen? En waarom zie je dit verschijnsel zo vaak?

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:06

Tja, jurysport is en meningensport..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:07

@AppelBoom, dat is wel heel kort door de bocht!

Licht er zowieso aan welke klasse het is, en hoe die opgestelt is.

Loopt een paard bijvoorbeeld in de b, hij loopt laag, ontspannen, met de neus bijna bij de benen. Ja, inderdaad, hij loopt achter de loodlijn, maar dat mag je imo niet op de hele proef afstraffen, zeker in de B niet.

Loopt een paard nou heel opgesteld, hoog, in de B zo, ja, dan mag het imo wel in de punten terug komen.

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:10

AppelBoom schreef:
Tja, jurysport is en meningensport..

Euhm geef me es ongelijk.. Mis. vind een andere jury het niks en straft ze
je af met 130 punten..

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:22

Maar : in het proevenboekje (blz 15) staat;"Het (paard) draagt het hoofd daarbij recht met de neus- iets voor de loodlijn "( in het algemeen, wat ze daar dan ook mee bedoelen???)

Tomaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:49

Welke klasse was het?

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 18:59

L 1

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:00

Dat is echt de jury sport!!!!!

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:04

CarolineP schreef:
Maar : in het proevenboekje (blz 15) staat;"Het (paard) draagt het hoofd daarbij recht met de neus- iets voor de loodlijn "( in het algemeen, wat ze daar dan ook mee bedoelen???)

Maar zoals ik al zei; de een vind het WEL kunnen en geeft er dus hoge punten
voor terwijl de ander het NIET vind kunnen en geeft lage punten.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:06

Jurysport of niet, iets wat niet goed is wordt niet beter als iedereen het maar gaat doen. We gaan toch ook niet met z'n allen door het rode licht rijden.........

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:21

Ik ken er ook eentje die zo gereden wordt. Paard is een eind gekomen bij de bezichtingen van de Gelderse, heeft veel actie in de benen en er komt dus echt wat spektakel binnen. Kwam ze vaak tegen in de L1 en L2, maar wij zijn er een zomer tussenuit geweest (veulen) en zij start nu in het M2. Rijdt elke keer winst, terwijl het paard mákkelijk 15cm met de neus er meer uit gereden kan worden. Geeft een heel opgekropt beeld, maar hij heeft de actie in de benen en speelt met de oefeningen zo makkelijk gaat het. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem rijtechnisch 0,0 verbeterd vind ten opzichte van vorig jaar en het sluiten is meer gezichtsbedrog (wat minder actie) dan dat hij gaat dragen en richtig verzamelen gaat.

Ben heel benieuwd hoe deze combi beoordeeld gaat worden vanaf 1 april. Proeftechnisch rijden ze gewoon verschrikkelijk netjes, maar het totaalbeeld

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:06

Anky rijdt ook 75% en die betrap je ook geregeld op het fenomeen. Ik heb er niet zo'n probleem mee hoor..........
Liever 1 cm erachter, dan 15 ervoor.......... dat is zeker.

chelsea82

Re: Paard loopt achter de loodlijn.Toch 177 punten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:10

Kijk niet alleen daar naar.
Het paard loopt achter de loodlijn, maar hoe loopt hij verder.Als een paard verder netjes en correct loopt en los door zijn lijf loopt kun je inderdaad nog wel aardig wat punten rijden.
Een paard wat achter de loodlijn loopt en niet door zijn lijf loopt krijgt deze punten waarschijnlijk ook niet.

En de meeste paarden in de B en L klasses tonen absoluut geen aanleung, zijn absoluut niet nageeflijk, dus als een paard dan achter de loodlijn loopt maar wel goed in regelmaat en tact loopt, ontspannen is en los door zijn lijf loopt, van achter naar voren word gereden, niet op de voorhand loopt, de ruiter een correcte proef laat zien, tja dan kun je inderdaad nog wel aan zulke punten komen.

Er zijn heel veel onderdelen waar een jury naar kijkt.Het is niet alleen de hoofd halshouding.Vaak kijken de meesten alleen hiernaar, maar kijk verder dan alleen die voorkant.

Je kan het paard beter iets er achter hebben dan ervoor.Als een paard er achter loopt kun je hem als het ware zo weer opkrikken als je er goed aan gat rijden.Een paard wat ervoor loopt is niet in correcte aanleuning, is niet nageeflijk, waardoor het paard niet los door zijn lijf kan lopen en er een ruiter op zit die het paard vaak met grove hulpen in de krul probeerd te krijgen.Dat is toch ook niet de manier om punten te rijden.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 09:21

OK, dit zijn duidelijke antwoorden. Ben het wel eens met wat chelsea schrijft. (Maar ik kom nog uit de tijd dat achter de loodlijn een "doodzonde"was). Ik ben er inmiddels wel achter dat het nu geaccepteerd is. Bedankt voor de reacties.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:32

Nou mijn paardje heeft ook nijging achter de loodlijn te gaan lopen, en daar werd ik behoorlijk zwaar op afgestraft
Terwijl wij in de B rijden

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:09

knolliepower schreef:
Nou mijn paardje heeft ook nijging achter de loodlijn te gaan lopen, en daar werd ik behoorlijk zwaar op afgestraft
Terwijl wij in de B rijden

In de B-proeven is de gemiddelde B-jury je grootste vijand........

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 10:14

Niet alleen in B proeven...............

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:43

CGJ12 schreef:
Liever 1 cm erachter, dan 15 ervoor.......... dat is zeker.

Liever 1cm ervoor dan 15 erachter zeg ik dan....

Paard in mijn voorbeeld sjouwt toch wel door, die kan het in z'n lijf ook wel af om met het neusje eruit correct te blijven lopen, maar wordt door de ruiterhand echt teruggewerkt.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:37

De gemiddelde B/L jury kan het verschil niet zien tussen "achter de loodlijn"en "achter de teugel". Dát is het probleem...........

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:31

Ben ik met je eens CJG12. Maar als je je paard netjes aan de teugel heb, kun je hem ook OP de loodlijn voorstellen! Sterker, jij bepaald dan de lengte van de hals!Dus als een paard in de ring achter de loodlijn wordt voorgesteld vraag ik me af waarom iemand daar voor kiest.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:08

CarolineP schreef:
Ben ik met je eens CJG12. Maar als je je paard netjes aan de teugel heb, kun je hem ook OP de loodlijn voorstellen! Sterker, jij bepaald dan de lengte van de hals!Dus als een paard in de ring achter de loodlijn wordt voorgesteld vraag ik me af waarom iemand daar voor kiest.

Sommige paarden hebben het optimale "nageeflijkheidspunt" iets vóór de loodlijn, anderen óp de loodlijn, en weer enkele anderen iets "achter de loodlijn"

De "nageeflijkheidslijn ligt voor ELK paard op een ander punt. De LOODLIJN is een natuurkundig begrip die is uitgevonden door mensen.

De reden waarom SOMMIGE ruiters een enkel paard iets achter de loodlijn rijden ligt in het feit dat dat betreffende paard bij het rijden óp de loodlijn NIET meer volledige nageeflijkheid heeft, en dús dan niet aan de teugel loopt..........

En dat de reglementen daar geen raad mee weten is niet mijn probleem........ mijn "feeling" overruled ELK reglement.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:37

OK, is waar. Maar je spreekt over SOMMIGE ruiters. Ik heb het over de ruime meerderheid. Ik heb zondag een paar uur zitten kijken naar een wedstrijd op alle niveaus en toen viel het me erg op.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:21

Ik vind inderdaad dat er niet doodgestaard moet worden op die loodlijn, maar dat een goedgaand, eerlijk én correct gereden paard met de meeste punten naar huis moet gaan. Maar het moet wel binnen de 'marges' blijven, op en rond de loodlijn is ok, maar té ver ervoor of té ver erachter moet duidelijk terug te zien zijn in de punten (en dan krijg je natuurlijk weer de discussie wat té is ).

Paard dat ik rijd loopt ook in de wedstrijdhouding lang niet altijd op de loodlijn, eerder wat erachter, maar bij mij valt dit binnen de marges (zie foto's in link onderschrift). Maar op dat punt neemt ze mijn hand fijn aan en dat punt verschuift zo langzaam aan steeds meer richting de loodlijn en net ervoor. Merk dat hoe sterker ze wordt en hoe beter ze bij elkaar te houden is (láng peerd ), hoe makkelijker het is haar hoger in te stellen en het neusje eruit te laten komen. Ik ga dus niet geforceerd dat neusje eruit lopen 'douwen' omdat dat zo hoort, dat komt vanzelf wel....

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:44

Remember schreef:
Ik ga dus niet geforceerd dat neusje eruit lopen 'douwen' omdat dat zo hoort, dat komt vanzelf wel....

"douwen"????

Doe je best.
Teugels even goed natmaken en dan snel op de kachel laten drogen.........

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:49

mijn pony loopt ook iets achter de loodlijn.. niet echt te opgekropt maar vooral te laag..
bij de ene jury rijd ik met me ogen dicht 168 punten..
bij de andere rijd ik nog maar net 147 punten hoe voorwaarts ik hem toch ook houdt...
soms zou wel makkelijk zijn als er maar 1 jury was