Eerste concour met jonge paarden binnen of buiten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binnen of buiten?

Binnen
1 (100%)
Buiten
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

SplashIsLief

Eerste concour met jonge paarden binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 14:01

Ik heb Tenuta nu 4 maanden en had in de planning liggen om in april te gaan starten. Ze is 5 (wordt in juni 6) maar is waarschijnlijk nog niet zo lang onder het zadel en heeft nog niet zoveel gezien. 'Thuis' hebben we alleen een buitenbak en we kunnen in het land oefenen als het weer wat droger wordt.

Nou hoor ik veel mensen om me heen die vinden dat het voor een paard misschien makkelijker is om binnen te beginnen omdat ze daar tussen 4 muren zitten, maar wat is jullie mening hierover? Ik zit zelf nog erg te twijfelen vandaar

loveSaros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:09

Ik zelf heb niet een jong paard, maar gedraagt zich soms net zo! Daarom vind ik het fijner om in een binnenbak te rijden, buiten crosst hij zo de ring weer uit. Binnen heb ik meer het gevoel dat ik hem aankan en wat meer de baas over hem ben. Ik heb vorig weekend mijn 1e wedstrijd gehad binnen, en het ging super!
Groetjes, Laura

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:24

Ik zou ook binnen eerst proberen. Dan heb je idd iets zekerder gevoel. Waarschijnlijk zal Tenuta het wel eng vinden maar het is goed voor de ervaring. Buiten heb idd toch minder controle.

Manon

Re: Eerste concour met jonge paarden binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:26

Je kunt ook op zoek gaan naar een kleinere buitenwedstrijd waar je een bak met omheining hebt.
Ik zou denk ik ook het liefst voor het eerst indoor starten, maar dan moet je nou weer zo lang wachten he

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:59

ik vind het fijner om eerst buiten te rijden. bij een buiten concours is er minder te zien. aangezien er binnen vaak allemaal bloemstukken naast staan en veel hekjes. buiten niet, dus kijken ze minder.

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:06

Tiara is gewend buiten te lopen en ziet buiten een stuk minder dan binnen. Zeker als er een kantine naast de bak ligt.

Nu gaat het al beter, maar in het begin was het echt niet leuk om binnen te rijden.

Is denk ik net wat ze gewend zijn...

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:37

Ja, als je normaal niet in een binnenbak rijdt kan dat ook een probleem zijn. Misschien inderdaad een klein buiten concours. Of een binnenbak waar je eerst een keer gewoon kunt gaan rijden?

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:38

Mijn mening gaat uiteraard naar het buitenseizoen.
dat omdat de paarden zich daar veel vrij'er voelen.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:33

Bij Fedde was ik in het begin (hij was niet echt jong meer, maar voelde en gedroeg zich er wel naar) blij dat het weer binnenseizoen werd. In de galop peerde hij namelijk iedere keer bokkend de ring uit...
Maar als je nuut in de galop goed onder controle hebt zou ik ook voor buiten gaan, inderdaad minder te zien en meer ruimte met losrijden.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:59

Ik ben mijn merrie wel met 5 jaar voor het eerst binnen gaan starten. Ze heeft een nogal ruime galop, en buiten heb ik het gevoel dat we zometeen 3 ringen verder zitten. Hier binnen weet ze dat ze niet te ver kan uitwijken, maar die letters ziet ze niet of nauwelijks buiten.. Maar ik april wordt het denk ik wel weer buiten starten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:23

volgens mij is dat sowieso per paard verschillend, de ene loopt beter buiten en de ander binnen. Als je denkt dat ze er klaar voor is, zou ik gewoon starten, of dat nu binnen of buiten is.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:47

Ik start de paarden altijd eerst binnen.Vind ik voor mezelf veiliger maar ook voor de mensen om me heen.Heb nu ook een jonge hengst die gaat straks eerst een paar keer mee naar binnen en dan naar buiten.
Ze kijken altijd of je nu binnen of buiten start.Binnen heb je hekje, kantine, bloemstukken.Maar buiten kun je ook hekjes hebben, een tent, vlaggen.Ik vind de paarden buiten kijkeriger dan binnen.
Mochten ze er vandoor gaan kan er binnen weinig gebeuren.Nog steeds zie je veel buiten wedstrijden met prikkeldraad.Je moet er toch niet aan denken dat je paard er vandoor gaat en daar in komt.Heb het met een 7 jarige gehad, die schrok ging er vandoor recht op prikkeldraad af.Gelukkig stond hij op tijd stil, maar het was kantje boord.Niet alleen voor mezelf en mijn paard, er was ook een groot aantal aan het losrijden die er achteraan vlogen.Je bent niet alleen er zijn meerdere mensen met jonge paarden, angstige paarden, hengsten.Ik start ze echt eerst binnen.Het is kleiner, rustiger en de kans op ongelukken is kleiner.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:52

Ik heb de mijne de 1e x binnen gestart, dat ging echt super!! De 1e x buiten vond ie toch wel behoorlijk spannend!! Ik denk dat ze beide ff moeten kennen, maar 1e x buiten zou ik wel op een klein concours doen.

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:31

Ligt eraan wat het paard gewend is. Het paard wat ik nu start, heb ik van de zomer een keer onderling gestart en dat ging prima (wedstrijd met 4 ringen), nu heb ik haar twee keer binnen gestart en daar was ze veel kijkeriger.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:49

Ik vind zelf buiten juist makkelijker, daar vind ik het zelf vaak minder kijkerig, en als ze een keer wegspringen dan heb je niet gelijk tegen vijf mensen tegelijk aan gereden.
Ik rij buiten ook wat meer 'zoals thuis', wat relaxter, een bokje of sprongetje mag wel en daar zijn de paarden ook relaxter mee. Ik voel me binnen altijd bezwaard als een paard tamtam gaat maken omdat er zo weinig ruimte is.
Nog een voordeel van buiten vind ik dat ze de andere paarden blijven zien, binnen moet je ze weg rijden van de andere paarden en dat vinden veel onervaren paarden best eng, om ineens in zo'n griezelig bakje te zitten, helemaal alleen
Ik zoek wel een klein concours op en niet van dat kilometers grasland om over weg te racen

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:08

Hm, nou mijn ervaring met binnenwedstrijden is tot nu toe niet zo'n succes.. Heb geen jong paard maar wel onervaren. Zodra ie alleen in de bak komt is er geen rijden meer aan.
Buiten kan ie inderdaad de andere paarden blijven zien en daar heeft ie erg veel steun aan! Dus mijn voorkeur gaat ook uit naar buiten..

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:10

Ik ben vorig jaar met een jonge pony begonne en dit jaar begin ik met de andere concoursen te starten.
dat doe ik denk ik in Juli of Juni
Het is bij mij goed gegaan
ik heb eerst een paar keer op een buiten wedstrijd gereden kijken hoe dat ging en dat ging wel goed de eerstekeer was ze hellemaal gek maar de 2e en de 3e keer ging het super dus ik zou eerst proberen of ej daar goed kan rijden tussen de andere paarden en dan kan je zelf wel beslissen of ej buiten of binne wil starten..

wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:27

Eerst een keer meenemen zonder dat je start kan ook. Dan heb je ook niet de stress dat je je paard op een bepaalde tijd voor 'elkaar' moet hebben omdat je de ring in moet. Dan ben je zelf misschien ook relaxter en dat breng je over op je paard.

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:31

Ik ben met mijn jonge paard ook eerst 3 maal binnen gestart. Heb wel het idee dat hij buiten en stuk ontspannen is als in een binnenbak. Dit komt denk ik omdat hij dan echt omringd is met andere soorgenoten en hem dat meer op zijn gemak stelt. In een binnenbak ben je vaak zo alleen en dan kan een paard geen voorbeeld nemen en wordt vaker wat onzeker. Maar nogmaals dat zal per paard verschillen.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:34

ik heb de mijne voor het eerst binnen gestart, maar dat was wel in de binnenbak van de stal waar ik stond, dus erg vertrouwde omgeving. Verder is hij daarna meegeweest naar een heel rustig binnen concours, en daarna naar buiten.
Het hang ook net af wat voor paard je hebt, bij een hele kijkerige zou ik eerst buiten gaan, juist omdat ze dan niet ineens alleen opgesloten zijn in een onbekende bak.
De mijne kan gigantisch knallen, die gaat echt af soms, en dan wil je dus echt niet op een groot terrein zonder hekken zijn

Als jij nu eigenlijk alleen buiten rijdt zou ik denk ik kiezen voor een wedstrijd buiten in een goed omheinde bak. Kan ze niet alle kanten op, maar heb je ook niet de spanning van ineens alleen de binnenbak in.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:38

Zou ook kiezen voor buiten, das voor je paard veel fijner (redenen zijn hierboven al genoemd) dan binnen.

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:41

Ik zou voor binnen gaan, is mijn ervaring dat ze dan minder kijkerig zijn dan buiten, je weet nooit wat je dan aantreft, met vlaggen enzo

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:28

Met Ramony ben ik voor het eerst buiten gestart op een grote kringwedstrijd. Maar toen hadden we ook al les in een hele grote buitenbak waar je dus niet een baantje omheind had.
Met de 4-jarige die ik nu heb zou ik liever eerst binnen starten. Maar helaas is dat seizoen tegen de tijd dat ik eraan toe ben al over. Ik zie er nu al tegenop om in de buitenbak (80x40) te lessen maar als dat straks goed gaat kan ik ook gewoon op gras rijden.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:34

Ik ben expres de eerste keer binnen gestart. Dan heb je mooi een beetje aanleuning aan de wand en kunnen ze niet veel kanten op. Ik vond het vooral voor mezelf een fijn idee, dat ik lekker tegen de muur aan kan sturen mocht hij raar gaan doen.

Als je buiten moet starten dan kom je meteen allemaal vlaggen en dingen tegen, moet je binnen de hekjes zien te blijven en proberen niet tegen de juryauto aan te rijden .
Met Mazzeltov ben ik wel buiten gestart voor het eerst. Voor haar was dat fijner omdat ze nog andere paarden zag. Ik heb daarvoor wel een hele rustige buitenwedstrijd uitgekozen.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:19

Schumacher heb ik voor het eerst binnen gestart, maar die kende ook wel binnenbakken.
Umcalsum voor het eerst buiten, ze had nog niet vaak binnen gelopen.