Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoghurt

Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:57

Dit topic is naar aanleiding van het 'Kick-Off Dressuurproeven' topic. De helft van de tijd ging het over iets anders dan de dressuurproeven, onder meer over het feit dat paarden pas op latere leeftijd in de Z mogen worden uitgebracht. Dit zorgde voor nogal wat discussies. Naar ik weet is hier nog geen apart topic over geweest, maar wat vinden jullie ervan dat paarden al met 5 jaar in het Z worden uitgebracht?
Persoonlijk vind ik t maar niks, want een paard is met 5 jaar pas helemaal geestelijk uitgegroeid. En wat ik inderdaad nog meer las, was dat die jonge dieren vaak erg gespannen waren. Nou dat is dus niet bepaald het doel van de dressuur, en al helemaal niet op dat niveau.
Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal mis, mijn paard is bijna Z maar wel al 22, dus we voldoen ruimschoots aan de limiet haha. Ben benieuwd naar jullie reacties!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:07

Persoonlijk vind ik dan weer 22 te oud om voor het eerst Z te worden.

En een goede 5 jarige in het Z.... Tja, die zijn meestal bij ruiters die Z het begin vinden.
De regel is nu gemaakt, prima. Dan kunnen veel paarden wat langer doorgroeien en uitzwaren. Het zal voor veel trainers/eigenaren wel even omschakelen worden. De paarden worden dan misschien door mindere ruiters gereden dan nu het geval is, totdat ze 5 zijn en hun eigenlijke opleiding ingaan.

Of dat beter is voor een paard.... de tijd zal het leren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:01

Vind het niet erg als paard al met z'n 5 in de Z loopt, maar dan ook bevooroordeeld omdat oki zelf ook pas 5 was toen we voor het eerst z startte.
Als het paard het goed oppakt en blijft ontspannen is er niks verkeerd aan. Als het paard boven zijn kunnen moet proberen denk ik wel dt je het paard ermee kan verpesten. Dan is de druk te groot en kan die blokeren.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:58

Er komt inderdaad een nieuwe regel.
5-jarigen mogen niet meer in het Z.

Maar wist je al dat er een grote kans is, dat aanvullend hierop per 1 april 2006 paarden van 20 en ouder niet meer in wedstrijden gestart worden. Hooguit recreatief. ..........

Kijk, dát noem ik nu diervriendellijk.
Persoonlijk zou ik die grens op 15 willen leggen. Dan volgt het welverdiende pensioen.........

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:02

CGJ12 schreef:
Er komt inderdaad een nieuwe regel.
5-jarigen mogen niet meer in het Z.

Maar wist je al dat er een grote kans is, dat aanvullend hierop per 1 april 2006 paarden van 20 en ouder niet meer in wedstrijden gestart worden. Hooguit recreatief. ..........

Kijk, dát noem ik nu diervriendellijk.
Persoonlijk zou ik die grens op 15 willen leggen. Dan volgt het welverdiende pensioen.........

HAHA!!!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:08

Barbara_m schreef:

HAHA!!!

Jij had er vast ook al van gehoord...........

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:14

Hahahaha....

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:21

CGJ12 schreef:
Barbara_m schreef:

HAHA!!!

Jij had er vast ook al van gehoord...........

Ja zoiets!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 07:25

Tja, dan is een GP paard van 18 dus eigenlijk al onverkoopbaar.
Tolstoi, Bonfire....

Mooie regel voor mensen die een echt leerpaard voor hun kind zoeken. Die kan je dan bijna gratis krijgen.....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:11

Jammer dat een aardg onderwerp zo behandeld wordt.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:16

Het onderwerp is idd aardig, alleen de regel is onomkeerbaar.
Vanaf 1 april mag je pas Z rijden met een paard van 6 jaar. Wat ik daar van vind heb ik hierboven al geschreven. M.i. worden die paarden echt niet tot hun 4e of 5e jaar met rust gelaten. (de goeden uitgezonderd) Ze worden in training genomen en in de B en L uitgebracht. Daarna een ruiterwissel en hup het Z in, want niemand verbiedt het om ze thuis te trainen.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:20

Ik denk dat je zelf wel aan een paard kan merken als ie geen zin meer heeft. Ieder paard is anders, sommige zijn op z'n 22ste nog springlevend. Ixo is nu ook 16 en loopt met mij Z1, maar die heeft er nog zoveel lol in..
Vinden jullie dat dan ook te oud?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:21

Maar aan die "oude rotten" heb je dan dus nix meer. Je kan wel een leerpaard kopen, maar als je m vervolgens niet mag uitbrengen omdat ie te oud is, heb je er ook niet veel aan.
CGJ, een paard is zo tussen z'n 12e en 14e pas "op z'n top". Dan vind ik 15 wel erg vroeg om met pensioen te gaan.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:22

ik ben het er totaal niet mee eens dat een 5jarige in de z mag lopen.
waarom die haast???
laat ze lekker jong blijven nu het nog kan ook al kunnen ze het goed en hebben ze talent.
het is de kunst om alles op zijn tijd te doen en niet alleen aan je zelf te denken maar ook aan de gezondheid van je paard/pony.
hoe hoger je gaat hoe meer training er word vereist.
nee ik ben het er niet mee eens ik doe niet mee aan kinderarbeid.

Chely

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:24

zelf heb ik wel eens een 19 jarige merrie gereden die op prix-st-georgie niveau liep...ze vond het geweldig, zag er super uit. haar op pensioen zetten was zowat zelfmoord, zo graag wilde ze nog werken.....

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:26

Wij hebben op stal een 21 jarige, die denk ik dood neervalt als ie nix meer zou doen!

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:28

Wij zijn nu pas bezig met zn wissels

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:29

ik vind dat ze wel een leeftijd in moet stellen.
en omdat een paard niet meer op wedstrijd mag komen invm leeftijd wat maakt dat nu uit?
je kan hem toch gewoon thuis blijfen trainen je hoeft dan toch niet meteen het bijltje erbij neer te gooien?

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:33

Nee, dat is idd zo, maar als ik geen wedstrijden zou rijden, zou ik niet meer zo'n doel of streven hebben onder de training. Ik weet niet, dan mis ik iets.. Niet om te zeggen dat ik er dan gelijk mee stop als ik geen wedstrijden meer rijdt..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:35

CGJ12 een beetje kennende zou ik deze opmerking niet te serieus nemen en op de vraag van TS ingaan.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:44

Angeliek schreef:
Nee, dat is idd zo, maar als ik geen wedstrijden zou rijden, zou ik niet meer zo'n doel of streven hebben onder de training. Ik weet niet, dan mis ik iets.. Niet om te zeggen dat ik er dan gelijk mee stop als ik geen wedstrijden meer rijdt..

nee maar goed ooit komt er een tijd dat je gewoon daar mee moet stoppen met je paard.
en ze moeten ergens die grens trekken.
en ja het ene paard is fitter dan een ander maar je moet altijd van de minste uitgaan.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:53

Laat GCJ eerst maar eens aan bronvermelding doen.....

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:55

(Moniek) Dat hebben ze ook gedaan met de grens om in t Z te beginnen. Er zullen genoeg paarden zijn die het wel aankunnen, maar omdat er toch nog teveel paarden zijn die het eigelijk niet aankunnen, hebben ze de grens opgetrokken. Op zich niet vreemd dat ze ook een maximum leeftijd gaan trekken dan. Bonfire was geloof ik 18 toen ie olympisch goud won, dus ik denk dat de grens daar wel boven kan liggen. Vanaf 6 in het Z vind ik op zich positief. Maar dan moeten ze wel genoeg jonge paarden proeven uitschrijven!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:59

ik vind 6 jaar of 18 toch een groot verschil.
een paard van 6 is net klaar met groeien en is nog zo jong in het koppie.
en dat geld voor alle paarden van 6 jaar.
er bestaat er geen 1 die volwassen is.
ik vind de proefen en de trainingen gewoon te zwaar voor een kind.
ookal hebben ze talent en pakken ze het snel op.
de meeste rijden hun paarden in met 3 jaar dus dan zal je als je je aan de regels houd je paard in 2 jaar in de z starten!!!
nou sorry dat vind ik dus veelste vroeg.
laat hem toch lekker jong zijn werken kan hij zijn hele leven nog.
en wat maakt het uit als je hem later in de z uitbrengt?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 09:01

Mij maakt t zeker niet uit!