Steeds kapotte billen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Black_Moon

Steeds kapotte billen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:16

Hoi,

Mijn naam is Maureen en ben 20 jaar, Ik rij al anderhalf jaar paard op manege "de 3 Linden" te Zeeland. ik heb eigelijk een probleempje. Elke keer als ik op een ander paard heb gereden, dan vorige keer, heb elke keer mijn billen kapot.

Weet iemand een oplossing?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:17

Misschien andere ondergoed aan ? Ik heb ook welleens gehoord van mensen die een soort fietsbroekje onder de rijbroek deden ? Geloof ik

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:19

Ik had hetzelfde probleem tot ik ging westernrijden. Alles geprobeerd: andere onderbroek, andere rijbroek, fietsbroek onder rijbroek, zadelbontje...zelfs de plekken afgeplakt met second skin.
Probleem is dat het op een gegeven moment niet meer genezen wil.

Wat heb je al geprobeerd?

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:20

igg geen sting
een vriendin van mij vond het zo raar dat haa rkont zo zeer deed na het paardrijden :S...

Fietsbroekje goed idee!!
Ligt het niet aan je houding???

Black_Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:26

Ik zal ff zeggen wat al geprobeert heb:

Een fietsbroek, boxershort (was een idee van me pa ), mijn billen afgeplakt met pleisters.

Mijn instructeur zei, dat het aan mijn houding niet aanlag

Misschien nog meer tips, wil alles proberen

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:27

Er bestaat ook speciaal paardrijondergoed, niet goedkoop volgens mij, maar voor jou misschien wel een uitkomst.

Black_Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:34

Ik hoop het, want als ik mijn billen kapot heb dan duurt het ff voor dat het geneest en net 2 dagen voor dat ik weer moet rijden dan is het genezen

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:39

Probeer eens zo een zadelbontje voor op het zadel.

Black_Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:40

Barvrouwke schreef:

Zijn deze gewoon in ruitersportzaak te koop?

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:42

Ja, die bontjes kosten bij divoza 17,50 (dan heb je geen echte lamswollen, maar hij helpt wel). Maar waarschijnlijk hebben ze ze ook wel ergens anders.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:45

Ja zo'n zadelbontje heb je gewoon in de ruitsportzaak... veel succes heb er zelf niet last van gehad maar mijn vriendin had blaren op de kont om dat haar rijbroek scheurde ( zoon goedkope rijbroek ) toen heeft ze een andere rijbroke gekocht toen was het over..

Black_Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:48

Daniella schreef:
Ja zo'n zadelbontje heb je gewoon in de ruitsportzaak... veel succes heb er zelf niet last van gehad maar mijn vriendin had blaren op de kont om dat haar rijbroek scheurde ( zoon goedkope rijbroek ) toen heeft ze een andere rijbroke gekocht toen was het over..

zal eerst eens proberen met da bontje, jullie horen altijd nog van mij hoor

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:30

Je kunt ook een panty aantrekken onder je rijbroek, die tip kregen wij ook toen we op dagtocht gingen

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:33

Ik heb het ook op sommige zadels dat ik er last van krijg. Het kan ook best aan het zadel liggen!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:09

Misschien ligt het niet aan je houding, maar doorrijplekken krijg je doordat je teveel in het zadel schuift.

Fietsbroek met leren zitvlak is misschien een uitkomst?

loezke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:23

Ik had het met mijn vorige paard ook, die was 1.80, en maakte erg grote passen, als je dan veel lange stukken stapt, schuif je in je zadel. Als ik dan terugkwam van zon rit, had ik het idee dat de vellen aan mn billen hingen.... Sindsdien heb ik alleen nog rijbroeken met een lederen zit, dat scheelt ook wel. En weet je wat ook helpt, niet lachen, sudocreme, dat is babybilletjes zalf! koop je bij de kruidvat enzo. Verzacht en heelt. succes!

Jakary

Re: Steeds kapotte billen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:45

Ik heb dit ook, maar alleen bij m'n eigen paard.
Die stapt heel erg snel, net zoals het paard van CiscOotje.
Mijn paard is maar 1m60, maarhet paard van een vriendin is 1m77 en die houdt mijn paard niet bij.
Door die snelle grote passen, schuif je dus idd meer in het zadel en daardoor liggen m'n billen ook vaak open, zeker in de zomer als je wat meer zweet.
Sinds ik een barefoot zadel heb, is het wel gebeterd.
Ik had ook een gel voor op het zadel (zelfde materiaal als gel voor onder het zadel), maar dat hielp niet

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:55

Zorg er in ieder geval voor dat je geen ondergoed aanhebt met naden. Dat is echt niet prettig!
Verder is het misschien een idee om zo'n bontje te kopen. Heel duur zijn ze niet, en het zal een stuk prettiger zitten.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:56

Alwiene schreef:
Er bestaat ook speciaal paardrijondergoed, niet goedkoop volgens mij, maar voor jou misschien wel een uitkomst.

Idd, denk ik ook ja ..

Riddikulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:57

Je kunt speciaal ondergoed kopen: Dit zijn ook een soort boxershorts maar dan zonder naden. Op die manier valt er niet zoveel te schuren. Een rijbroek met lederen zitvlak zal ook wel helpen. Succes!

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:13

De Gonzo slip van Sloggi schijnt heel goed te zijn. Kost ongeveer 20 euro, maarja, als het helpt is het zijn geld meer dan waard! Deze zijn alleen niet overal te koop, maar bij de betere ruitersportzaken zeker te vinden.

Heb er zelf gelukkig nooit last van na een uurtje rijden... Eén keer na een dagtocht van 8 uur (waarvan ruim 6 in het zadel) wel. Toen had ik letterlijk blaren op mijn billen, kon een week niet normaal zitten... Maar dat was mijn eigen schuld: een te dunne zomerrijbroek met string! Dat is vragen om problemen!
Toen heb ik op Bokt ook tips gevraagd om dit in het vervolg te voorkomen. Iemand meldde toen dat er ook een soort zalf is wat je op je billen kan smeren. Moet je wel consequent doen. Schijnt dat je huid dan wat minder snel kapot gaat. Niemand wist toen welke zalf dat precies was, maar misschien dat ze je dat in een ruitersportzaak kunnen zeggen.
Maar ik zou in eerste instantie gewoon ondergoed zonder naden proberen. Bij de Hema heb je ook naadloze damesshorts (die heten nickers). Zijn een stuk goedkoper dan de Sloggi slip (ongeveer 5 euro per 2), misschien dat dat al helpt in combinatie met een goeie rijbroek.
Persoonlijk ben ik geen fan van de leren zeem in de broek en broeken met een leren zitvlak aan de buitenkant vind ik ook niet lekker zitten. Ik draag nu wel altijd een rijbroek met verstevigd zitvlak (niet van leer dus) en heb nergens last van.
Rij normaal gesproken ongeveer 3 x per week een uurtje en dan wel gewoon met string.

Succes met de zere billen!!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:22

Black_Moon schreef:
Barvrouwke schreef:

Zijn deze gewoon in ruitersportzaak te koop?

Ja.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:39

En ik dacht al dat ik de enige was die hier ooit last van gehad had. Maar inderdaad, ik had het ook op een paard wat grote passen maakte en flink opgooide. En daarnaast was ik dan zelf ook nog eens intensief met het paard aan het rijden, zeer geconcentreerd. Hierdoor schoof ik redelijk veel in het zadel heen en weer (omdat het 18.5" ofzo was met mijn toen 17" kont ong. erin) tja en dan schuurde mn billen redelijk langs elkaar heen waardoor er inderdaad blaren ontstonden. (soms stopte ik wel eens kwartier eerder dan normaal, omdat ik het domweg niet meer uit kon zitten)
Oplossing? Tja...eigenlijk niet, wel vermindering, dit door vettigheid (vaseline oid) er op te smeren. Ter heling smeerde ik overigens altijd creme bioforce erop (van dr. vogel), hielp goed en verder is het..tja...eelt kweken om het maar zo te zeggen. Heb geloof ik maand of 3 (1xpweek les) ermee gelopen en toen was het over en sindsdien ook nooit meer last van gehad!
Die bontjes etc is allemaal leuk, maar heeft geen nut, want dat maakt je kont alleen maar warmer (waardoor dus sneller van die schrale plekken ontstaan)!!

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:09

Je kunt ook een gel-zitje voor op je zadel kopen.
Hetzelfde als met bont, alleen deze zitten niet zo "warm"
Maar ik las dat je bij de 3 Linden rijd Dat is vlak bij ons in de buurt, moet er namelijk wel eens wedstrijden rijden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:41

Het ligt meestal aan het zadel, maar daar kan je op een manege natuurlijk niks aan doen.
In de ruitersportzaak hebben ze speciaal ondergoed. Een bontje helpt idd ook goed. Je kan ze makkelijk aan het zadel maken, dus dan kan je hem iedere keer meenemen naar les.