Hoe gaan jullie om met wedstrijdstress (spanning)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Hoe gaan jullie om met wedstrijdstress (spanning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:34

heej,
De titel zegt het eigenlijk al...

ik ben wel benieuw hoe jullie met jullie eigen wedstrijd stress omgaan, met mijn pony had ik dat heel erg, en het werd ook steeds erger (omdat het gewoon niet lukte) nu ga ik waarschijnlijk in april mijn paard starten in de B dressuur.

Dit paard loopt thuis al veel beter (paard heeft M1 gelopen met vorige eigenaar) dan de pony maar toch ben ik bang dat mijn wedstrijdspanningen terug komen.

hebben jullie tips/trucks voor mij?

het helpt niet door te zeggen je moet doen alsof j thuis voor je zelf aan het rijden bent.

alvast bedankt

anydale

Re: Hoe gaan jullie om met wedstrijdstress (spanning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:40

Ik had dat eerst ook heel erg, altijd huilen met wedstrijden enzo ( was toen 12) En het ging ook altijd helemaal mis. Toen vond ik het ook niet meer zo leuk en ik mocht van mezelf niet meer gestressed zijn. En die wedtsrijd werd ik gelijk 1e en 2e Sindsdien ben ik echt nooit meer gestressed, ik heb nu altijd plezier in de wedstrijden

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:16

ik ben ook wel eens zenuwachtig voor een wedstrijd. en dat komt vooral naar voren tijdens het opzadelen en klaar maken voor de wedstrijd. Ik probeer eigenlijk altijd alles zelf te doen of met behulp van mijn vriendin maar voor de rest niemand. En ik ga altijd ruim van te voren starten met opzadelen zodat ik niet hoef te haasten. Ook voor het inrijden neem ik de tijd, altijd een half uur. Ik merk dan altijd hoe mijn paard is. Is hij kijkerig dan begin ik ffies eerder met draven, is hij relaxed dan stap nog wat langer.
Juist doordat ik de tijd neem, worden de zenuwen bij mij minder.

ik hoop dat je er wat aan heb,
groetjes christel82

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 10:30

Hier heb ik misschien wel wat aan. gebuiken jullie ook wel eens pilletjes om rustiger te worden?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:54

Ik moet idd goed de tijd hebben van te voren en ook weten waar alles is, (secretariaat, waar ik los moet rijden, hoe ik dan naar de ring rij...) en ik slik van te voren Bach Rescue Remedy.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 10:55

bach rescue remedy? heb ik nog nooit van gehoord? kun je er iets meer over vertellen? de werking... waar het te verkrijgen is

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:09

Ik heb geen wedstrijdstress. Ook nooit gehad. Misschien komt het omdat ik van kinds af aan gewend ben om op een podium te staan en te zingen en dansen voor mensen...?
Of gewoon door mijn nuchtere karakter?
Ik heb wel een gezonde spanning in de zin van: en nu gaat het gebeuren, maar deze spanning ervaar ik zelf als positief.
Wat ik wel heb is spanning als ik van huis vertrek: alles drie keer checken, of ik alles heb, zou ik op tijd komen of zit er onderweg iets tegen etc.. Maar als ik dan op de plek aan kom en ik ben op tijd, zoals altijd...dan heb ik absoluut geen stress meer... Dit had ik vroeger voor optredens ook altijd. Pas als alles klopte en ik wist dat alles aanwezig was, alle spullen op zijn plek stonden en ik de juiste kleding had etc.. dan was ik niet nerveus meer.
Overigens wordt deze stress wel steeds minder, doordat mijn man tegenwoordig ook wedstrijden rijdt en nu beter met mij meedenkt als hij met me mee gaat.
Tips die ik voor jou heb:

Bedenk dat je het doet omdat het leuk is....je leven hangt er niet van af, en als het slecht gaat eet je geen broodje minder...dus wat is er eigenlijk zo belangrijk om je zo voor op te fokken.

Als je losrijdt, haal je dan voor de geest wat je instructeur of instructrice zou zeggen, welke aanwijzingen krijg je regelmatig...iedereen heeft zo zijn vaste items die een aandachtspunt blijven...denk daar aan en ga er gericht op letten. Zo ben je nuttig ebzig en vergeet je de zenuwen.

Concentreer je tijdens de proef of het parcours op je ademhaling en op het rijden van je paard. Lach af en toe eens...je doet het immers omdat je het leuk vindt...! Probeer er van te genieten...jij rijdt daar toch maar even....heel bevoorrecht...want er zijn zoveel mensen die dat ook zouden willen maar die om wat voor reden dan ook de gelegenheid niet hebben. Beeld je in dat je de beste bent...een beetje arrogantie mag best in de proef, als je het in de omgang met anderen maar niet bent.

Bedenk dat het niet mogelijk is om op de wedstrijd iets dat jhe paard nog neit zo goed kan...nu ineens even goed te doen en te trainen. Zorg dat je dat thuis hebt gedaan, dus dat je klaar bent voor het niveau waarop je start...dat geeft zelfvertrouwen. Je hoeft dan alleen lekker los te rijden en het gaat lukken.

Ieder paard heeft zijn makkelijkere dingen en lastigere dingen. Concentreer je op wat goed gaat en buit dat uit.
Als er een onderdeeltje in je proef niet lekker lipe, of je hebt een balk op de hindernis...niet meer bij stilstaan...dat kun je niet meer veranderen. Ga verder...blik vooruit op de volgende hindernis of oefening.

Als je zo gestresst blijft dat je het niet leuk hebt op een wedstrijd en dit wordt ook niet minder...misschien is de wedstrijdsport dan niks voor je en moet je stoppen..... Dat kan ook nog natuurlijk...want je doet het omdat het leuk is...en als het dat niet is....dan schiet je je doel voorbij!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:08

ik doe dat zo: m'n vader heeft tabletten voor onverspannenheid. neem daar een halve tablet van. neem een half potje rescue(weet niet of je het zo schrijft) dan blijf ik echt wel even rustig. toen ik m'n schoenen aan wou doen en ik zat op een stoel viel ik dr echt bijna van af..zo duizelig was ik.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:09

Ik zou zeggen, vooral veel starten! Ik heb nu alleen stress bijvoorbeeld als het de eerste keer is met een paard of als ik de laaste wp's voor promotie wil halen o.i.d. Dus als er iets meer vanaf hangt dan normaal. Dat gaat dus over KNHS wedstrijden. Bij onderlinge en FNRS ben ik nog minder zenuwachtig, omdat dat minder belangrijk is. Maar bij het kampioenschap dan weer wel of toen ik laatst met een paard starte waar ik pas 2 keer opgezeten had en wat ook nog eens een moeilijk paard is(toen ging het ook een beetje mis door de zenuwen). Denk dat het wel minder wordt als je je paard goed kent en vertrouwt en redelijk wat wedstrijd ervaring hebt...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:53

Perla schreef:
bach rescue remedy? heb ik nog nooit van gehoord? kun je er iets meer over vertellen? de werking... waar het te verkrijgen is

Rescue is een Bach bloesem.
Deze soort is speciaal voor stress-situaties en tegen shock. Ook na een ongeval, tegen examenstress, bij een verhuizing oid kun je het slikken en je kunt het ook gebruiken bij dieren (mijn paard had net zoveel wedstrijdstress als ik ).
Je hebt het in druppels en in zalf, de druppels moet je hebben. De zalf is erg verzachtend voor wondjes.
Het is te koop bij 'alternatieve' winkels.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 12:57

is het homeopatisch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:11

Ik merkte dat ik erg gespannen werd als er veel gehaast moest worden. Afgelopen jaar bewust Michael niet meer in de ereklasse gestart, omdat we dan een rustmoment hadden. (Ik rijd overigens met hackney's). Ik span ook ruim op tijd in, en heel rustig en relaxed, blijf ik zelf ook rustig van, en de pony's ook (zijn nogal stresskipjes). Ik heb wel eens gehad bij echt belangrijke wedstrijden dat ik van te voren een borrel heb genomen, werkt ook rustgevend (vooral om half 9 's morgens ). Verder, veel starten helpt, omdat je routine krijgt in je handelingen. Alles goed georganiseerd in je auto of vrachtwagen leggen ook. Ik kan alles blindelings pakken, alles heeft een vaste plek in onze vrachtwagen. Geen gestress omdat je iets even niet kunt vinden is ook een must!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:30

Perla schreef:
is het homeopatisch?

Nee, het is niet echt homeopatisch, het is een Bachbloesem. Anders is het niet te omschrijven

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:37

Ik heb ook vaak last van wedstrijdspanning en een echte oplossing heb ik nog niet gevonden... Ik heb wel Bach Rescue druppels, maar weet niet of ik die nu echt vind helpen.

Ik heb morgen voor het eerst wedstrijd met een ander paard. We beginnen in de B, wat sowieso al iets makkelijker lijkt als je hoger (L ) hebt gereden, en het paard is nog niet geklasseerd in de dressuur. Daardoor is er minder druk om te presteren voor mijn gevoel.
Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik zenuwachtig ben, ik rij tenslotte voor de lol en tot nu toe meestal kleinere wedstrijden... Ik merk wel dat als je een wedstrijdritme hebt de spanning minder is dan als je 2 maanden niet bent weggeweest.

Maar goed, tips: neem iets kalmerends zoals Bach Bloesem of Valeriaan, zorg dat je op tijd bent en het is ook wel fijn om iemand mee te nemen die je 'groomt'. Dan heb je zelf iets minder stress .

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:04

heidehofs schreef:
ik doe dat zo: m'n vader heeft tabletten voor onverspannenheid. neem daar een halve tablet van. neem een half potje rescue(weet niet of je het zo schrijft) dan blijf ik echt wel even rustig. toen ik m'n schoenen aan wou doen en ik zat op een stoel viel ik dr echt bijna van af..zo duizelig was ik.

Lekker "gezond" om zo op je paard te gaan zitten..... Lijkt me erg gevaarlijk om in een soort verdoofde toestand te gaan rijden....
Rescuedruppels zijn homeopatisch...maar om zomaar medcijnen van een ander te gerbuiken...kan heel gevaarlijk zijn!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:13

Jah medicijnen van een ander nemen is niet oke!!!
Nog meer mensen met tips??
IK denk dat ik die Rescuedruppels eens ga proberen

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:15

Spanning in de dressuur is nergens voor nodig, je kunt de oefeningen
oefenen, je kunt jezelf dus voorbereiden. Rustig blijven, optijd vertrekken
en je nergens druk om maken in de proef als je een foutje hebt gemaakt.

Piroska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:42

Een vriendin van mij heeft het ook erg. Zij krijg voor belangrijke wedstrijden (Kampioenschappen of promoveren naar een hogere klasse) homeopatische druppels. Anders gaat het helemaal mis. Ik heb het ook wel. Alleen dan in veeeel mindere maten. Ik ben wel zenuwachtig, soms ook heel erg, maar het is nooit zo dat het daardoor helemaal mis gaat. Van haar moeder moet ik dan altijd heeeeeeel diep inademen en heeeeeel diep uitademen. Daarna ben ik ook wel wat rustiger

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:25

Ik heb eigenlijk nooit zenuwen voor een wedstrijd.

Gewoon lekker rijden, je best doen en bij de uitslag denken dat je laatste bent. Valt het altijd mee.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:20

Ik moet toegeven dat ik wel een beetje schrik als ik sommige reacties hier lees....
Als ik toch eerst kalmerende druppels of pillen zou moeten innemen voordat ik op concours ging, dan ging ik helemaal niet meer! Ik kreeg dan ook geen paard meer mee volgens mij...
Jongens en meiden, we rijden toch wedstrijden omdat we er lol aan beleven en we eens willen kijken waar we staan in de training?
Ik rijd meerdere paarden en ook redelijk hoog op landelijk niveau, maar ik doe het allemaal voor mijn hobby...
Ik zal hiermee wellicht een aantal mensen voor het hoofd stoten, maar ik zou me maar eens afvragen of je wel op concours moet gaan...?
Als je van het op concours gaan zoveel hinder ondervindt, zou ik maar mooi thuis blijven rijden...

Maar goed, dat ben ik maar...

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:22

Mijn paard vind wedstrijden geweldig! Geen sprake van stress, ze gaat er alleen maar lekkerder van lopen!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:45

Hier ook Bachbloesem. Is echt bijna wonderbaarlijk hoe relaxed we er allebei van werden (mijn vorige paardje was een nog ergere stress-kip dan mij). Ook heel vaak op wedstrijd gaan, bij mij werd het gaande weg wel minder.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:55

Urielle schreef:
Ik moet idd goed de tijd hebben van te voren en ook weten waar alles is, (secretariaat, waar ik los moet rijden, hoe ik dan naar de ring rij...) en ik slik van te voren Bach Rescue Remedy.

Ik heb hetzelfde, ik moet ook zeker weten dat ik niet hoef te haasten, want haasten = stress!

Verder ga ik straks met wedstrijden ook die Bach halen .

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:41

ik ben normaal gesproken heel nuchter in mijn doen en laten maar voor een wedstrijd schiet bij mij de spanning er wel even hard in.
ik probeer zoals al eerder gezegt alles op mijn gemakkie te doen en niet te haasten! zo min mogelijk mensen om me heen.
en vooral niet aan mensen te vragen hoe ze hebben gereden en hoe de punten liggen , als ze bv. beginnen te zeuren dat iedereen slechte punten had door de jury word je zelf al zenuwachtig voor je de ring inrijd een paar keer diep in en uit ademen, je verstand op nul en rijden maar!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:46

hananya schreef:
Ik moet toegeven dat ik wel een beetje schrik als ik sommige reacties hier lees....
Als ik toch eerst kalmerende druppels of pillen zou moeten innemen voordat ik op concours ging, dan ging ik helemaal niet meer! Ik kreeg dan ook geen paard meer mee volgens mij...
Jongens en meiden, we rijden toch wedstrijden omdat we er lol aan beleven en we eens willen kijken waar we staan in de training?
Ik rijd meerdere paarden en ook redelijk hoog op landelijk niveau, maar ik doe het allemaal voor mijn hobby...
Ik zal hiermee wellicht een aantal mensen voor het hoofd stoten, maar ik zou me maar eens afvragen of je wel op concours moet gaan...?
Als je van het op concours gaan zoveel hinder ondervindt, zou ik maar mooi thuis blijven rijden...

Maar goed, dat ben ik maar...

Ja...dat heb ik ook hoor.....
Je doet het voor je plezier toch!
Het is geen examen of zo...maar puur voor je lol en je ontspanning.....dus het moet je ontstressen....tja....