Chagerijnige jury>ring uitgestuurd>wedstrijd verpest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magnummm

Chagerijnige jury>ring uitgestuurd>wedstrijd verpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 17:51

Ik had vandaag wedstrijd.
Het ging heel slecht want mijn pony wou de ring niet door omdat er allemaal enge geluiden waren.
Zegt de jury na 1 rondje :' We gaan beginnen'.
Nou dat ging dus niet goed.
En toen zei ze :' Je krijgt nog 1 kans want je had al 3 fouten'. Ik had helemaal geen 3 fouten.
En toen ging het weer niet en toen kreeg ik 'uitsluiting'.
Dus toen heb ik maar afgegroet en ben de ring uitgegaan.

Maar het gaat er dus eigenlijk om : dat sommige jury's geen geduld hebben.
En dat daardoor je hele proef fout kan gaan, omdat je niet eens de kans krijgt om een stukje te rijden en je paard te laten kijken naar de omgeving.

Hebben jullie ook wel eens zoiets gehad.
Ik vind het heel vervelend, het werkt voor sommige kinderen ook niet echt motiverend.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:53

Heb het al zoveel gehad...
Soms heb je geluk en dan kun je je paard nog even laten wennen.
Volgende keer beter

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:54

Als je verzet langer dan 20 seconden duurt, word je uitgesloten. Of bij het binnenkomen heb je ik dacht 30 seconden de tijd om de ring binnen te gaan. Duurt dit langer dan kan je ook uigesloten

Had je dit ook?

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 17:56

Tyrza schreef:
Als je verzet langer dan 20 seconden duurt, word je uitgesloten. Of bij het binnenkomen heb je ik dacht 30 seconden de tijd om de ring binnen te gaan. Had je dit ook?

Maar

Ik kwam de ring binnen, De jury vroeg mijn naam, Ik mocht 1 rondje rijden en toen moest ik beginnen.
Mijn pony verzette zich 2 keer door om te draaien en weg te galoperen maar dat duurde misschien 10 seconden.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:59

Deed hij dat dus voor dat je was begonnen met je proef?

Magnummm

Re: Chagerijnige jury>ring uitgestuurd>wedstrijd verpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 18:02

Ik werd gediskwalificeerd toen ik met de proef bezig was.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:07

Op ieder verzet van het paard, als gevolg waarvan de proef gedurende 20 seconden niet vervolgd kan worden, volgt terstond uitsluiting van de combinatie door de (voorzitter van de) jury.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:18

Ja.. maar je moet niet altijd het reglement zou nauw nemen hoor...

Wellicht duurde het omdraaien en wegspurten in in gedachten van Nadia_Mocca echt maar 10 sec. Ik heb nog nooit een jurylid gezien met een stopwatch. Maar als de pony steeds maar wegrent en er geen (beetje) normaal proefje gereden kan worden, zit er al jurylid echt maar 1 ding op.. tja, uitsluiten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:21

dat bedoel ik ook

Ik denk dat de jury samen met het verkeerd rijden het besluit heeft genomen om uiteindelijk tot uitsluiting over te gaan.

Het blijft sneu...

nicoleflens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:28

ik schrijf heel veel met dressuur bij de jury....maar het is per jury verschillend....de 1 sluit je uit en de ander geeft je de kans om je pony en jezelf te laten wennen

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 18:35

Maar mijn pony was 2 keer omgedraait en weggerend. En daarna deed ze alleen een beetje kijken. Ik vond het dus een beetje overdreven.
Op mijn 1e wedstrijd was mijn paard ook kijkerig, maar dat kwam door het weer [ het waaide heel hard en er waren veel enge geluiden enzo ], maar toen heeft de jury me ook niet uitgesloten en die had ook veel geduld, en zo heb ik nog wel 1 of 2 gehad.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:42

dat je geen tijd krijgt de ring te verkennen is jammer, maar zo gaat dat soms. Ik heb dat ook wel eens meegemaakt op een ontzettend kijkerig concours in het B. Was de bak nog niet rond of moest starten. Jammer, maar helaas. Voor mij extra reden om hem er goed aan te houden en kon (ondanks dat hij een keer omdraaide) gewoon naar een 3e plek rijden.
Natuurlijk is het zuur als je weinig tijd krijgt en je proef daardoor niet wil, EN je daarom dan ook nog eens uitgesloten wordt, terwijl het voor je pony best een goede oefening had kunnen zijn natuurlijk om juist wel de proef af te maken.

maar kan me aan de andere kant voorstellen dat jury's soms het geduld verliezen en ze, als een pony echt blijft wegschieten, er een eker genoeg van hebben.
(heb natuurlijk jouw proef ook niet gezien, dus kan niet helemaal oordelen over hoe gek je pony deed)

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 18:48

Mijn pony was gewoon heel kijkerig.
Maar toen degene voor mij de ring nog niet uit was zat de jury al te zeuren dat ik de ring in moest en dat ik meteen me naam moest komen zeggen en dat ik na 1 rondje moest starten.
Dus toen kon ze nog niet weten dat mij proef zo ging, dus van zichzelf is ze denk ik dan al een ongeduldig type, omdat ze vóór mijn proef al zo deed.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 18:55

Ja, zo zijn de regels nou eenmaal.
Ik had weleens bij een onderlinge (L2) dat de pony van mn tegenstander ook in verzet was. Ze was ook gediskwalifiseerd, maar moch wel nog een keer d'r proef voor spek en bonen doen. "Anders leer je het nooit." Zei de jury. Dat vind ik nou redelijk Maar dat kan je natuurlijk niet op elke officieële wedstrijd doen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:14

Citaat:
Beginsignaal
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.
De deelnemer die meer dan 45 seconden verbruikt, nadat het (bel)signaal is gegeven, wordt uitgesloten.
Hetzelfde geldt indien de deelnemer begint alvorens het (bel)signaal is gegeven.

Citaat:
Verzet
Er is sprake van verzet wanneer het paard:
- op aanvraag van zijn ruiter weigert voorwaarts te gaan en/of
- ongevraagd achteruit loopt en/of
- vanwege welke reden dan ook op eigen initiatief stilstaat, al dan niet regelmatig of volledig keert maakt, bokt of steigert, door de teugel springt, wegstormt of zich anderszins overduidelijk aan de wil van zijn ruiter onttrekt.

Er is ook sprake van verzet wanneer de deelnemer het paard, zonder dat dit op het betreffende ogenblik in de proef voorgeschreven wordt, vanwege welke reden dan ook stil laat staan, met uitzondering van dat geval waarin de (voorzitter van de) jury door middel van een (bel)signaal heeft aangegeven dat de proef moet worden onderbroken wegens onvoorziene omstandigheden.

Verzet wordt zowel bestraft in de waardering van de jury voor elk onderdeel van de proef, tijdens de uitvoering waarvan het verzet zich, in welke vorm dan ook, manifesteert, als ook bij de algemene beoordeling van de gehoorzaamheid van het paard.

Op ieder verzet van het paard, als gevolg waarvan de proef gedurende 20 seconden niet vervolgd kan worden, volgt terstond uitsluiting van de combinatie door de (voorzitter van de) jury.

Reglementair gezien, voor zover ik 't vanaf achter mijn pc-tje kan beoordelen, heeft de jury correct gehandeld.
Sterker nog, in je eerste bericht lees ik dat de jury je zelfs nog gematst heeft. Normaliter word je gediskwalificeerd bij de 3e vergissing/ weglating/ inbreuk op de volgorde van hetgeen moet worden getoond terwijl jij (volgens de jury) nog een 4e kans kreeg.

Dat je pony kijkerig is, is niet het probleem van de jury. De jury ziet op dat moment hoe je pony is en concludeert dat 't niet voldoet aan het beeld wat je in die klasse moet vertonen. Even heel sneu gezegd: je hebt gewoon pech. Jammer dat je je pony niet goed kon houden.

De ene jury houd zich nu eenmaal strikter aan de reglement dan de ander. Daarom wordt dressuur soms ook wel 'jurysport' genoemd. En de ene persoon is ook aardiger dan de ander. Deze jury wilde kennelijk graag vlot doorgaan met 't programma. Zo zal je nog wel vaker jury's tegenkomen waarvan je denkt dat die niet zo aardig is. Er zit gewoon verschil tussen mensen.

Trek je er niet al te veel van aan. Je ben gediskwalificeerd, pech. Volgende keer beter, dan rij je gewoon de sterren van de hemel.

Tip voor jezelf: blijf gewoon rechtuit kijken, ontspannen zitten, handjes naast elkaar en je been eraan. Dan zou je pony je moeten gehoorzamen.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:25

@porcherider
Na het signaal van de jury heb je nog 1 minuut voordat het verplicht is de starten.
De jury heeft mij niet gematst.
helemaal niet zelfs, na 2 fouten moest ik de ring uit. Noem je dat matsen? Nee!
En dan nog gaan zitten zeuren tegen de ruiter, die het al moeilijk genoeg heeft om zijn pony in bedwang te houden, dat is al helemaal niet leuk. De jury heeft in MIJN eigen ogen NIET goed gehandeld.
Klinkt misschien stom, maar na 2 fouten iemand uit de ring sturen is NIET volgens de regels.

En nog wat : je kent mij pony niet [ niet verkeerd opvatten hoor ] , die laat zich niet braaf de ring door gaan door 'de perfecte ruiter'. Als ze iets eng vind, blijft dat zo, klaar.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:37

nee, die minuut is veranderd, is nu idd 45 seconden geworden

en wat betreft je pony (ook niet verkeerd opvatten! ): jij kiest ervoor dat dier mee te nemen op concours, je weet dat ie kijkerig is, heel jammer voor jou, maar dat is niet het probleem van de jury
maargoed, dat neemt niet weg dat het wel prettiger is voor jou om in zo'n situatie je proef af te kunnen maken en ervaring op te doen (desnoods door 120 punten te halen) dan dat je gewoon eruit moet.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:40

Jah idd.
Maar normaal is ze niet kijkerig.
en in de B, dan kun je verwachten dat er meer pony's nog kijkerig zijn. En de meeste paarden waren daar kijkerig. Als je er 1 uitsluit na 2 fouten, dan moet de rest er ook uit na 2 fouten.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:45

Nadia_mocca, lees de hierboven aangehaalde reglementen eens goed door ipv zo verongelijkt te reageren. De jury staat formeel in zijn recht, en door deel te nemen aan wedstrijden accepteer je de reglementen.

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:46

ik mocht gelukkig toen paard het eng vond nog een paar rondjes lopen, tot paard kalm was want de jury was ook nog even met wat bezig dus ik had geluk.. een vriendin die na me kwam die mocht maar 1 rondje paard van haar was ook opgefokt.. proef ging best wel slecht.. bij mij wel goed..

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:52

Lielle schreef:
Nadia_mocca, lees de hierboven aangehaalde reglementen eens goed door ipv zo verongelijkt te reageren. De jury staat formeel in zijn recht, en door deel te nemen aan wedstrijden accepteer je de reglementen.

Ja maar het gaat er nog steeds om dat de jury MIJ er uit stuurt na 2 fouten. Terwijl 3 pas uitsluiting is.
En dan ook nog de andere die 3 of meer fouten hebben gewoon door laten rijden.

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:52

KAN IEMAND ALJEBLIEFT EEN SLOTJE PLAATSEN!!!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:53

Heb je gevraagd aan het jurylid waarom?

Magnummm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:55

Tyrza schreef:
Heb je gevraagd aan het jurylid waarom?

Nee want die had het natuurlijk weer druk. En die vond dat ik 3 fouten maakte, terwijl het er maar 2 waren, en dat staat vast want verder deed ze NIKS meer.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:09

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er nog zoveel andere combinaties waren die allemaal 2x verkeerd reden.

Je had ook na het jureren naar de jury kunnen gaan om te vragen waarom je uitgesloten bent.

Misschien kan er beter een slotje op dit topic. Ik zie hier eigenlijk niet de toegevoegde waarde van in.