zit lessen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurfje

zit lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 22:19

ik wil graag zit lessen gaan geven.
wie kan mij wat informatie geven??

een beetje over de oefeningen en voorbeelden.
hoe leg je het goed en duidelijk uit enzvoorts.

groet van mij

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:42

UZ -> JI

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:34

Als je zelf bij iemand zitlessen gaat volgen dan krijg je pas een goed beeld over het hoe en wat van een zitles. Als je er geen ervaring mee hebt zal het denk ik erg moeilijk zijn om het zelf over te brengen, want het gaat voor een groot deel over voelen.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 05:04

ik weet niet of de ts nog reageert, maar.. zit lessen gaan geven? opzich leuk hoor, maar zorg dan dat jezelf eerst wat kennis in huis hebt, als jij weet hoe je "moet' zitten, weet je ook de oefeningen.. les geven is niet zomaar iets, ook al doe je het gewoon voor de lol.. misschien een idee om eerst zelf wat zitlessen te volgen? ( en dit is niet naar bedoeld hoor..)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:36

staat er ergens dan dat de TS zelf niet weet hoe ze moet zitten??
Beetje kort door de bocht.
Ik heb ook eens geleerd dat je mensen op een skippybal moet zetten blijkt er goed te zijn voor je houding en zit.

@ baroen het valt me een beetje op dat je bij iedereen zegt dat ze meer kennis moeten hebben.

Ontopic iniedergeval veel succes.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 03:16

inderdaad ga niet zomaar lessen geven. Een zit verprutsen is echt heel erg en het kan het zo schade aan het paard aanrichten op ten duur. Lees het boek Centered riding deel 2 eens. Erg leerzaam. Daar staan tig van oefeningen in.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 02:34

Cinnepin schreef:
Ik heb ook eens geleerd dat je mensen op een skippybal moet zetten blijkt er goed te zijn voor je houding en zit.

@ baroen het valt me een beetje op dat je bij iedereen zegt dat ze meer kennis moeten hebben.

bij iedereen? aha.. oke..

mijn bericht was totaal niet naar bedoeld en is ook geen naar bericht, en ik plaats een bericht over hoe ik een bericht interpreteer..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 02:40

ik zou je ook afraden zitlessen te gaan geven als je ze zelf nog nooit hebt gevolgt.

Neem eerst eens een paar zitlessen dan kan je je ook beter verplaatsen in de ruiter en je leert zo ook de oefeningetjes en wat wel te doen of niet!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 04:36

Cinnepin schreef:

als je het bericht van de ts goed leest dan kun je hieruit wel opmaken dat ze er weinig tot geen ervaring in heeft. Had ze dit wel gehad dan had ze geen informatie nodig gehad over zit lessen, en als ze ervaring had gehad dan weet je zelf ook wel oefeningen en voorbeelden en hoe je het uit moet leggen. Dit leer je niet van een boekje maar dit leer je door ervaring op te doen

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:07

AMEN!!

smurfje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:40

mmmmm,
mag ik even invallen??
ik heb nooit gezegd dat ik zelf geen zitlessen heb gevolgt.
dus waar jullie dat uit halen weet ik niet. ook heb ik verder wel de woorden om iemand aardig te laten zitten.
maar waar mijn hele vraag om ging over de presentatie van je zelf, dus wat is die ene opdracht en hoe leg ik hem het beste uit.
dus volgende keer eerst vragen of iemand het zelf wel gevolgt heeft. het is niet leuk dat iedereen op je af bombadeert dat ik zelf niet kan rijden. hoe weten jullie dat nou??

groet smurfje

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:48

smurfje schreef:
mmmmm,
mag ik even invallen??
ik heb nooit gezegd dat ik zelf geen zitlessen heb gevolgt.
dus waar jullie dat uit halen weet ik niet. ook heb ik verder wel de woorden om iemand aardig te laten zitten.
maar waar mijn hele vraag om ging over de presentatie van je zelf, dus wat is die ene opdracht en hoe leg ik hem het beste uit.
dus volgende keer eerst vragen of iemand het zelf wel gevolgt heeft. het is niet leuk dat iedereen op je af bombadeert dat ik zelf niet kan rijden. hoe weten jullie dat nou??

groet smurfje

en wat is nou dan precies je vraag? vertel eerst zelf maar hoe je iemand zit lessen zou geven, in jou woorden, zoals het jou geleerd is....wie weet dat er dan wel aanvullingen op komen.. ik zou iig eerst wel willen horen wat je eigen kennis is, voordat ik je bv iets voor ga kauwen wat je moet doen en vertellen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:30

@ smurfje, hier wordt er altijd maar vanuit gegaan dat je er geen ervaring mee hebt

Mies7

Re: zit lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:53

Er zijn een aantal Duitse boeken waar hele goede en duidelijke oefeningen in staan, met een hele duidelijke uitleg en mooie (kleuren-)foto's. Een boek wat ik regelmatig uit de kast pak is 'Balance in der Bewegung' van Susanne von Dietze.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:20

Cinnepin schreef:
@ smurfje, hier wordt er altijd maar vanuit gegaan dat je er geen ervaring mee hebt

nee daar word vanuit gegaan omdat ze die vraag zelf stelt.
Als je zitlessen volgt (een beetje fanatiek) weet je ook wel wat oefeningetjes lijkt me?
als je daar naar moet gaan vragen ben je iig niet op het juiste adres om zitlessen te geven.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 02:11

daantjuhhh schreef:
nee daar word vanuit gegaan omdat ze die vraag zelf stelt.
Als je zitlessen volgt (een beetje fanatiek) weet je ook wel wat oefeningetjes lijkt me?
als je daar naar moet gaan vragen ben je iig niet op het juiste adres om zitlessen te geven.

helemaal niks meer aan toe te voegen. Als je zo ervaren bent om andere mensen jou kennis door te geven door middel van lessen dan vind ik niet dat je hier nog dit soort vragen moet stellen. Als je meer informatie wil oke, maar dit is wat anders dan zelf informatie overbrengen.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:48

smurfje schreef:

Ten eerste is er geen "één opdracht" om een ruiter goed te laten zitten. Iedere ruiter heeft weer andere aandachtspunten/verbeterpunten. Het is de taak van de instructeur de knelpunten op te sporen.

Het tweede gedeelte van je vraag: hoe leg je het beste uit. Dat hangt van de ruiter af: is hij tactiel, audiogericht of visueel ingesteld. Ruiters die het meest tactiel zijn ingesteld leren dus het beste door te voelen, aan audiogerichte ruiters kun je de theorie van het zitten uitleggen (gehoor) en aan ruiters met een visuele instelling kun je de boodschap het beste bereiken door de leerstof via plaatjes of videofilm over te brengen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:48

Dat eerste ben ik het gedeeltelijk mee eens en het laatste helemaal,.
Er zijn wel opdrachten die de zit bevorderen.
(en dan vooral lengte in het been en evenwicht)
Ik noem een voorbeeld, dijen liften, enkels draaien enz..

Maar iedereen heeft inderdaad een andere zit en met een paar basis oefeningetjes kun je de zit wel richting een verbeter punt wijzen..
En dan is het een kwestie van uitbreiden en afhankelijk van de persoon verder gaan.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:00

Ik bedoel meer dat er niet slechts 1 ultieme oefeining bestaat, maar juist dat er meerdere oefeningen zijn om de zit te verbeteren (heel veel zelfs). Of snap ik je niet goed, Daantjuhhh?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:03

ja jij snapt mij wel..
Ik snapte jou verkeerd.
Maar je hebt gelijk!

smurfje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:47

Citaat:
Ten eerste is er geen "één opdracht" om een ruiter goed te laten zitten.

Het gaat ook niet om één opdracht, het gaat om, hoe zouden jullie bijvoorbeeld de voeten stil houden en naar binnen richten enz.

maar laten we hier maar mee ophouden want iedereen doet alsof ik dom ben en iedereen begrijpt mij toch en en willen mij ook niet bergijpen. vraag wel aan iemand of deze of gene er een slotje om wil doen. Het was maar een intresse vraag, en niet een vraag om bontivikaal de grond in getrapt te worden.
groetjes

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:26

Ook bij een opdracht als voeten stil houden zijn er verschillende oplossingen. ALs je kijkt waar de oorzaak ligt, kun je het probleem oplossen. Wiebelende voeten kunnen bv veroorzaakt worden door te lange beugelriemen of door een zadel dat te weinig steun geeft. Ook kan de ruiter zijn voeten te ver naar voren of achteren houden (doordat hij niet in balans zit) waardoor ze wiebelen.

Dat is wat ik bedoelde met "er is geen 'een opdracht' om een ruiter goed te laten zitten".

Het is nu eenmaal moeilijk uit te leggen via de pc. Helemaal als je vraagstelling een beetje breed geformuleerd is.

smurfje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 12:49

hehe,
eindelijk kan ik een beetje verder. nou bedankt en ik ga me best doen. ik denk dat je uit veel ervaring ook wel dingen kan halen. vooral als je bij je zelf kijkt, hoe los je dit op en hoe los je dat op....
nou groetjes

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:03

En toch blijf ik erbij.
Ga eens kijken bij zit lesjes of neem er een paar daar leer je veel meer van.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:27

het boek Basis rijkunst van Anne Muller is een goed boek, verder kan ik de boeken van Sally Swift aanraden als je meer over de zit wilt leren.