Mening gevraagd: Verplicht sporen vanaf M dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

San

Mening gevraagd: Verplicht sporen vanaf M dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 22:11

Al een tijdje speel ik met de gedachte dat ik het eigenlijk vreemd vindt dat je vanaf het M verplicht bent om met sporen te rijden.

Zelf ben ik nu bezig met een vrij jong paard dat ik volgend jaar uit wil brengen. Ik train hem nu aan de basis met enkele zijgangen en zwaardere oefeningen zonder sporen en dat gaat prima. Als hij het zo lekker op blijft pakken, dan wil ik eigenlijk lekker zonder sporen in goede harmonie met hem blijven rijden. Probleem is alleen dat je dus vanaf het M met sporen MOET rijden. Ik wil in de toekomst zelf kunnen kiezen of ik mijn proeven met of zonder spoor rijd.

Zelf vind ik dit heel vreemd. Als het toch goed gaat zonder een spoor, je oefeningen zijn mooi en je paard staat goed aan de hulpen, waarom moet er dan een spoor om. Dressuur draait vanuit de historie toch om eenheid en harmonie tussen ruiter en paard, dus waarom dan hulmiddelen verplichten die hier tussenin komen te staan? Ik vind dat ze je eigenlijk niet mogen verplichten met spoor te rijden en dat dit een keuze moet zijn. Wat vinden jullie?

(Overigens zou ik het logischer vinden een ruiter te verplichten zonder spoor te rijden dan te verplichten om met spoor te rijden, maar dat is slechts mijn mening. Ik ben ook geen actieve anti-sporen activist, als ze goed gebruikt worden zijn ze nuttig, maar snap niks van deze verplichting)

Qimm

Re: Mening gevraagd: Verplicht sporen vanaf M dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:12

Belachelijk dat sporen verplicht zijn! Dat is toch écht een keuze die je zelf moet maken.

Georgette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:16

Vind dit eerlijk gezegd ook een beetje belachelijk. Als je je paard goed aan de hulpen hebt staan, waarom dan mét?

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:06

Ben ik het ook mee eens, het zou eigenlijk niet verplicht moeten zijn nee.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:08

Maak je niet druk........
In de handel zijn nu keurige sporen van 1 (één !!!) mm lang........

Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Geen reglement waarin een minimale lengte vermeld staat.
(ik had eigenlijk verwacht dat de "sporenfabrikanten" dat al jáááááren eerder ontdekt zouden hebben)

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:10

Ja maar waren zou dat dan MOETEN?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:12

Ik vind het ook een beetje raar. Ik denk er eigenlijk precies het zelfde over als de TS
Er zijn ook paarden die helemaal gek worden van sporen.. en die zouden dan " officieel " geen M kunnen lopen... belachelijk toch ?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:15

Sansje schreef:
(Overigens zou ik het logischer vinden een ruiter te verplichten zonder spoor te rijden dan te verplichten om met spoor te rijden, maar dat is slechts mijn mening. Ik ben ook geen actieve anti-sporen activist, als ze goed gebruikt worden zijn ze nuttig, maar snap niks van deze verplichting)

Idd, dat zouden ze van mij in de B verplicht mogen stellen. En dat je dan vanaf het L met sporen màg rijden.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:51

Liedje schreef:
Ik vind het ook een beetje raar. Ik denk er eigenlijk precies het zelfde over als de TS
Er zijn ook paarden die helemaal gek worden van sporen.. en die zouden dan " officieel " geen M kunnen lopen... belachelijk toch ?

Da's dan een extra stimuans om je benen EINDELIJK eens een BEETJE stil te houden........
Schoppen kan alleen in de B en L...........

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 23:56

Mij maakt het eigenlijk niet uit, als je je benen stil houdt en netjes op je kuit rijdt kom je er met die sporen toch niet aan.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:03

CGJ12 schreef:
Liedje schreef:

Da's dan een extra stimuans om je benen EINDELIJK eens een BEETJE stil te houden........

Of om er juist aan te mogen komen

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:34

Hier is al eens eerder discussie over gevoerd. Maar waarom zou het niet verplicht zijn? Als jij goed kunt rijden en een nette beenligging hebt, hoef je je paard niet te raken met je spoor en kun je dus zelfs de ergste stresskikker in principe met spoor rijden. Moet je dus wel je benen netjes stil houden!

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 02:05

Ik vind ook dat je zou moeten kiezen. Niet zozeer om de sporen zelf, maar wanneer jij je paard de moeilijke oefeningen ook zonder sporen kunt uitvoeren, waarom zou je dan sporen aandoen? Ik snap dat eer je M/Z bent, je behoort je benen stil te houden en het paard vrijwel niet aanraakt met de sporen tijdens het rijden, maar het is gewoon raar dat er een verplichting van is gemaakt.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:33

het is andersom. Sporen zijn altijd verplicht en daarvoor wordt in het B en L een nuitzondering gemaakt. Maar ik ben het volkomen met Urielle eens.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:37

CGJ12 schreef:
Liedje schreef:

Ik heb het niet over mijn paard hoor
In de B en L zie je ook al negen van de tien keer sporen die ze erin hakken. ( om het maar even een beetje crue te zeggen )

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:54

Tja, ik vind het eerlijk gezegd ook grote onzin! Dáár zou de knhs eens tijd in moeten stoppen... Als het zonder sporen ook kan, waarom dan met?!

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:01

Ach Ilsemarie, zonder zadel kan het ook wel. En zonder hoofdstel.
Het kan ook wel zonder wedstrijdkleding en zonder helm of hoedje.

Sporen maken deel uit van je rij-uitrusting. Als jij je benen netjes stil kan houden maakt het niets uit of je met of zonder sporen rijdt.

window

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:07

Urielle schreef:
Mij maakt het eigenlijk niet uit, als je je benen stil houdt en netjes op je kuit rijdt kom je er met die sporen toch niet aan.

vind ik ook

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:08

Kitty schreef:
Sporen maken deel uit van je rij-uitrusting. Als jij je benen netjes stil kan houden maakt het niets uit of je met of zonder sporen rijdt.

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Zelf zou ik sporen toch echt onder hulpmiddelen scharen net als bijvoorbeeld een martingaal.

Wat mij betreft vind ik de verplichting ook overbodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:32

Bar schreef:
Kitty schreef:

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Zelf zou ik sporen toch echt onder hulpmiddelen scharen net als bijvoorbeeld een martingaal.

maar de FEI denkt daar anders over.

randyLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:17

mag je eigenlijk in de B wel met sporen rijden ? (ik weet het beetje off topic ik rij sindskort beetje onderling kijken of mn pony er klaar voor is.)

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:30

Lielle schreef:
Lielle schreef:
maar de FEI denkt daar anders over.

Dat is zo, maar dan kun je je natuurlijk nog steeds wel afvragen of een verplichting noodzakelijk is.

randyLOVER schreef:
mag je eigenlijk in de B wel met sporen rijden ? (ik weet het beetje off topic ik rij sindskort beetje onderling kijken of mn pony er klaar voor is.)

Ja in de B mag je met sporen rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:36

Ik rij al mijn paarden zonder spoor (heb hier laatst in een topic over een spoor met wieltje enorme discussie over gehad) zelfs met losrijden heb ik geen spoor om en vlak voor ik de ring in moet doe ik het kleinste spoortje om en probeer ik mijn been echt goed stil te houden...

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:48

Ik heb ook nooit sporen om.
Ik kan mijn merrie alle oefeningen voor de Z dressuur laten doen zonder sporen.

Ik vind juist dat juryleden dit moeten toejuichen.

Wat een ander er ook van zegt, ik ben er trots op dan mijn paard naar mijn hulpen luistert, zonder sporen en zweep.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 11:56

Ik rijd zelf met dit paard zonder spoor. Het is echt geen driftkikker, maar eerder een wat flegmatiek paard, toch wil ik erop oefenen alles zonder spoor te kunnen rijden.

Dat je je been stil moet kunnen houden dat snap ik, weet ik en doe ik. Ik heb eerder hoger dan het M gestart met spoor, maar ik zou zo graag willen kunnen kiezen. Ik zie het spoortje namelijk niet als standaard rijuitrusting en ik heb zoiets van als het zonder kan... waarom niet. Waarom moeten ze mij verplichten een spoor om te doen als het ook zonder kan.

Dat het geen verschil maakt als je je been goed stil houdt enzo weet ik wel, maar volgens mij het komt heus wel eens voor dat je je paard zonder spoor een extra duwtje moet geven omdat hij zijn travers niet scherp genoeg inzet of dat hij erg terugvalt in tempo en dat dan nooit dat spoor in die buik gaat, bewust of onbewust.

Ik wist trouwens niet dat er 1mm spoortjes te koop waren.. slimme uitvinding van de fabrikanten.

Precies Wirona dit vind ik dus ook. Weet iemand trouwens of je de ring uitgezet zou worden als je zonder spoor start? Niet dat ik het van plan ben, maar ik vraag het me gewoon af?