MENING: op je eigen tijd starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

MENING: op je eigen tijd starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:19

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon er zo geen topic over vinden, dus wou er ff één over openen.

Gister had ik concour in Lonneker. Door de vele uitvallers liep het op een gegeven moment een kwartier in. Ik had al een keer gereden, maar moest nog met mijn andere paard. Ik had gezien dat het in liep dus ben er een kwartier eerder op gegaan. maar toen kwam het... Iemand (ik noem maar geen namen) wou niet eerder starten. Ze zei dat je ALTIJD op je eigen tijd mocht starten. Ik was dus flink boos omdat ik er daardoor veel te vroeg op zat... Ze wachtte net zo lang tot ze op de tijd startte als op de startlijst stond. De ringmeester liet het maar gewoon en liet haar losrijden...

Wat vinden jullie hier nou van. Ik ben van mening dat je gewoon minstens een uur voordat je moet rijden er moet zijn, zodat je ruim op tijd bent, voor het geval het dus inloopt. Zo breng je niet de mensen in de problemen die wel op tijd op hun paard zaten. Als ik een keer te laat erop zit ga ik er gewoon in, ook al is het niet mijn eigen tijd. Sommige beweren dat het in de reglementen staat, maar dat is dus NIET waar. Er staat dat je er gewoon ruim van te voren moet wezen om dit te voorkomen...

Okee komt u maar met uw meningen. Ik hoop dat een aantal mensen het met me eens zijn.

Juco

Re: MENING: op je eigen tijd starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:25

Volgens mij is het zo dat wanneer er per combinatie een starttijd staat vermeld je het recht hebt op die tijd te starten.
Als er alleen een startvolgorde is en aanvang van de ring mogen ze een uur inlopen en moet je dus op volgorde en mogelijk dus eerder starten.

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:29

Ik dacht ook dat wat Juco zegt klopt. Dus als er een starttijd voor de combinatie staat je op die tijd starten mag. Behalve als er ergens vermeld staat dat indien het inloopt je eerder moet starten. Staat er een startnummer dan moet je eerder starten als het inloopt. Je moet als combinatie ruim op tijd aanwezig zijn. De wedstrijd mag dacht ik drie kwartier of een uur inlopen. Als bij ons een wedstrijd inloopt dat lassen wij meestal even een pauze in. Vind ik wel zo netjes voor de ruiters.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:37

maar als je ruim van te voren aan wezig bent.. en ipv meteen op gaat zadelen eerst in de kantine gaat koffie drinken.... Daar kan ik dus niet tegen... De ringmeester gaf zelf toe dat hij haar eigelijk moest laten starten.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:39

Wij hadden laatst op de ledenvergadering van de kring een zelfde discussie. Wat is nou beter, een starttijd hebben of alleen een startnummer. Vooral in het indoorseizoen komt het met regelmaat voor dat er veel combinaties uitvallen. Je loopt inderdaad het risico dat je veel eerder moet rijden dan je zelf had 'uitgerekend'. Dat laatste zie ik als een probleem. Hoeveel tijd moet je uitrekenen om een idee te hebben hoe laat je moet rijden? Ik persoonlijk vind het handiger als er een starttijd voor mijn naam staat. Dan heb ik een betere richtlijn voor het losrijden. Ik weet niet wat de regels zijn. Voor de jury moet het geen bezwaar zijn, die zijn toch voor een bepaalde tijdsduur ingehuurd (ze kunnen nog wel eens eisen dat er doorgereden moet worden).
Wat wel bekend is dat de ringmeester niet mag bepalen dat er door iemand eerder gereden moet worden. Dat bepaalt de jury.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:41

rowo schreef:
maar als je ruim van te voren aan wezig bent.. en ipv meteen op gaat zadelen eerst in de kantine gaat koffie drinken.... Daar kan ik dus niet tegen... De ringmeester gaf zelf toe dat hij haar eigelijk moest laten starten.

Ik ben met je eens dat dat niet netjes is en niet iets is wat ik zou doen, maar het mag wel.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:44

Er staat mij ook iets van bij dat als er starttijden staan aan te geven, dat je 't recht hebt om op je eigen tijd te starten. Maar ik kon er ook niks over vinden in zowel het Disciplinereglement Dressuur als in het Algemeen Wedstrijdreglement.

Wel raar dat je niet eerder mocht, had dat niet gekund?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:51

jah dan had ik na 10 minuten losrijden al gemoeten (voor die vrouw die niet eerder wou starten)... anders startte die ene mevrouw weer te laat en dan was het ook niet goed... Daarna was geen plaats meer vrij...

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:58

Dat zoeken we op.

[edit]
Algemeen wedstrijdregelement schreef:
HOOFDSTUK 10 - DEELNEMERS AAN WEDSTRIJDEN
Artikel 10 - Voorwaarden voor deelname

3. De deelnemers moeten op het in het programma vermelde tijdstip of op het door de fungerende ringmeester nader vastgestelde en per omroep bekend gemaakte tijdstip in de ring of bij de start aanwezig zijn.

rowo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:06

Gjilke schreef:
Dat zoeken we op.

[edit]

3. De deelnemers moeten op het in het programma vermelde tijdstip of op het door de fungerende ringmeester nader vastgestelde en per omroep bekend gemaakte tijdstip in de ring of bij de start aanwezig zijn.

dus als het eerder is, moet je dat accepteren en starten?

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:08

Nee, je moet in het programma vermelde tijdstip. eN als er dus per combinatie een starttijd is, is dat die tijd. Tenzij anders omschreven in het vraagprogramma.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:10

Wat Juco als eerste zegt klopt.
Daarom vind ik starttijden beter

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:13

Ik ben ook voor starttijden hoor.... Met springen moet je vaak maar uitrekenen wanneer je moet rijden.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:44

Gjilke schreef:
Dat zoeken we op.

[edit]

3. De deelnemers moeten op het in het programma vermelde tijdstip
of op het door de fungerende ringmeester nader vastgestelde en per omroep bekend gemaakte tijdstip
in de ring of bij de start aanwezig zijn.

Volgens mij kan het zo zijn dat je eerder MOET. Maar alleen als dit dus via ringmeester & omroepinstallatie bekend is gemaakt.

wendely

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:54

Vaak staat er op de startlijst wel bij:
De tijden zijn richttijden hier kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Dit betekend dus dat ze het recht hebben jou eerder of later te laten starten!

Maar als dit er dus niet bij staat denk ik dat jij wél het recht hebt om op de tij te starten die op de startlijst stond. En dat je dus mag weigeren eerder of later te starten. Nou zul je in de meeste gevallen wel niet kunnen weigeren om later te starten i.v.m dat er nog mensen vóór je rijden.

Ook heb ik al een aantal keer meegemaakt dat er op de startlijst stond:
Je start altijd op de tijd die er bij je naam staat ook al vallen er 5 mensen voor je uit!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:56

Als het bij de startlijst staat dat het een uur kan inlopen ivm uitvallers e.d. dan moet je eerder starten.

Ik moest een paar weken geleden ook veel eerder starten, zat op mijn paard en degene voor mij zat al in de ring.... De proef ging ook niet zo goed

Toch is dat helemaal niet fijn...

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:18

Ik ga meestal ook de ring in, omdat ik de rest niet wil ophouden. Kan me wel voorstellen dat sommige mensen wel op de eigen tijd starten. Soms doe ik dat ook; als het bv 10 minuutjes scheelt. Maar als er op dat moment iemand naar me toe zou komen; zou ik wel starten hoor.

Ik weet nog dat ik in augustus met de springpony L1 debuut had. Iemand liep al met de Z pony op het losrijterrein, hoofdstel op. Uit de L ring zadel omgegooid, 2 rondjes gedraafd op het losrijterrein en toen mijn Z2 debuut.

Oke, dat is dan iets te overdreven; werkt natuurlijk ook niet.
Ach, daarom had ik ook 217 waar 240 winst was

Maar; ik startte WEL op mijn eigen tijd (anders was het dus uitgelopen door mij)

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:22

je hebt het recht om op je eigen tijd te starten, heb jij de tijd nodig om in te rijden neem die dan, tja sorry, maar uitvallers of niet, dan nemen de jury leden maar even een extra bakkie koffie

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:27

als er bij alle deelnemers start tijden zijn vermeld heb je inderdaad recht om te starten op je eigen tijd.
en ik ben absoluut een voorstander van rijden op je eigen tijd.

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:28

LaFunkyJazz schreef:
je hebt het recht om op je eigen tijd te starten, heb jij de tijd nodig om in te rijden neem die dan, tja sorry, maar uitvallers of niet, dan nemen de jury leden maar even een extra bakkie koffie

ben het helemaal met je eens

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:09

Ik had in het voorjaar dat ik een uur van tevoren aanwezig was, ik ga kijjken bij de ringmeester, had ik nog een kwartier...
Ja, toen moesten ze maar even wachten, want 7 uitvallers had ik niet verwacht. Toen heb ik in 10 min opgezadeld en 10 min ingereden. Misschien toch maar weer een voordeel, want ik was 1e en 3e.
Diegenen die dan na mij komen, mochten natuurlijk voor mij starten

Ik snap dat het erg vervelend is, het gebeurt natuurlijk regelmatig en je moet je gewoon aanpassen. Dan maar 5 min minder inrijden...
En als je niet kunt, op tijd opzeggen! Dat scheelt weer stress bij de andere deelnemers!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:17

Als het op tijd gaat rij ik ook op mijn eigen tijd, andere deelnemers mogen van mij best voor als ze willen en de jury accoord gaat. Maar ik ga dus, als ik het recht heb om op mijn eigen tijd te starten, geen inschrijfgeld weggooien om met een pingpongbal de ring in te gaan omdat iemand anders zijn paard al leeg heeft gereden. Dan stappen ze nog maar wat hoor.
Ik vraag wel altijd bij het secretariaat als het op volgorde gaat of het inloopt, maar heb ook al wel eens bij een onderlinge gehad dat de starttijden anderhalf uur vervroegd waren terwijl ze zeiden dat het op tijd liep. Ik had een paard dat daadwerkelijk een dik uur moest lopen om op zijn best te zijn en zat er dus goed en wel op toen ik de ring in moest. Nou, dat vind ik dus verspilde tijd en geld.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:30

Urielle schreef:
Als het op tijd gaat rij ik ook op mijn eigen tijd, andere deelnemers mogen van mij best voor als ze willen en de jury accoord gaat. Maar ik ga dus, als ik het recht heb om op mijn eigen tijd te starten, geen inschrijfgeld weggooien om met een pingpongbal de ring in te gaan omdat iemand anders zijn paard al leeg heeft gereden. Dan stappen ze nog maar wat hoor.
Ik vraag wel altijd bij het secretariaat als het op volgorde gaat of het inloopt, maar heb ook al wel eens bij een onderlinge gehad dat de starttijden anderhalf uur vervroegd waren terwijl ze zeiden dat het op tijd liep. Ik had een paard dat daadwerkelijk een dik uur moest lopen om op zijn best te zijn en zat er dus goed en wel op toen ik de ring in moest. Nou, dat vind ik dus verspilde tijd en geld.

Hier ben ik het mee eens! Als je op wedstrijd komt en ze zeggen ow nog 4 voor je nou dan breekt de stress uit! Alles snel snel snel en het paard voelt het wordt ook stresserig gevolg een poedersuiker proef! Op tijd starten mogen ze van mij overal wel invoeren!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:37

inderdaad, als ik aankom bij secretariaat vraag ik altijd na of ze op tijd lopen.
De tijd die ze dan aangeven houd ik dus ook aan!
zo had ik laatst, alles zou op tijd lopen, kom ik de losrijbak in en blijk ik na 10 minuten al te moeten ("ja we zijn ingelopen")
nee dus, want ongeveer 2o minuten daarvoor was daarover nog helemaal NIKS bekend... (en het knappe was, er waren ook geen extra uitvallers)
dan heb ik dus echt schijt aan alles en iedereen, maar ik heb het nagevraagd en dan neem ik dus ook echt de tijd die ik nodig heb.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:44

Pfff ... zo wordt jureren steeds leuker
Gelukkig dat er op de meeste startlijsten staat dat er bij uitvallers eerder gestart moet worden.
Zo'n gatenprogramma is echt niet leuk voor de jury. Als ik er dan iemand tussen zou hebben die zo halstarrig aan zijn eigen tijd vast houdt vraag ik me af of dat in je voordeel is.