Te diep lopen, hoe worden jullie daarop gestraft ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

Te diep lopen, hoe worden jullie daarop gestraft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:54

Ik heb vandaag een proef gereden, en soms staat er wel eens op mijn protocol dat hij wat te diep loopt..
Maar vandaag ben ik op 12 onderdelen in 1 proef gestraft op het te diep/achter de loodlijn lopen van mijn paard.
Met vijfen en vieren op het onderdeel.. Alle onderdelen waren verder netjes op de letter etc..

Is dit normaal ?

Ik krijg het wel eens onder aan mijn protocol.. maar op alle onderdelen ? Wordt er in zon geval dan nergens anders meer naar gekeken ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:56

ja, dat is heel normaal

ik reed Kawa in het B ook vaak net 2 cm acher de LL

het was bij hem, of zijn rug uitdrukken en lopen dribbelen omdat alles zo spannend was
of net 2 cm achter de ll vragen en dan volgde hij mijn hand wel en belangrijker, hij was ontspannen in de rug

en dan stond er ook bij elk punt te diep met een punten eraf
en terecht, want daar hoort hij niet te lopen,

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:01

Ok.. Ik rij San idd wel eens wat dieper, maar dat ik daarop alle onderdelen op gestraft werd dat had ik nog niet eerder meegemaakt.. Mijn gevoel en wat de jury wil zien liggen momenteel niet op 1 lijn.. Ik heb veel van mijn punten gereden op de momenten dat hij voor mijn gevoel met zijn kop in de lucht liep en onbestuurbaar was.. (dat was van de zomer) En dan kwamen we met 160 a 165 punten thuis.. en had ik niet lekker gereden. Nou rijd ik voor mijn gevoel lekker en op de letter, en kom je met 144 punten thuis.... Was even slikken iig..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:05

Er zijn helaas jurys die een paard in het front, maar zonder ruggebruik en een achterbeen in tokio, liever zien
Dan een paard goed achter erbij, ontspannen over de rug, maar net een tikkie achter de LL

Die typjes zien denk ik niet wanneer een paard ontspannen is.
En laat ik ontspanning nou het belangrijkste vinden, of beter gezegd, het uitgangs punt van paardrijden vinden.
Want vandaar uit kun je uit gaan bouwen.
Vanuit een strakke gespannen rug kun je niks..maarja..wie ben ik

MirandaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:10

Wat ben ik blij dat ik met jouw kan praten ! En ik snap wel dat hij daar niet hoort..
Het is voor San idd nog erg wennen om wat meer opgericht te lopen.. maar het is L1... Ik rijd dus iid liever meer naar de ontspanning dan naar de oprichting...
En daarom rijdt ik dus lekker en zonder punten. En zitten er bakkabouters, dan drukt hij idd zijn rug weg en loopt hij met front erop en is hij niet aan de hulpen en niet te zitten.. .. Maar dat willen ze toch zien dus..

Nou ja......... het is niet anders.. maar vond het erg flink afgestraft deze keer..
Zal toch een middenweg moeten gaan vinden

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:13

Soms is het idd erg vervelend! Ik ben er pas ook flink op afgestraft in het M2 (in je onderschrift zie ik L1?) dat is toch net wat zwaarder. Ook bijna elk onderdeel. Laat ik nou toevallig net DIE proef op video hebben en het is dus echt niet bij elk onderdeel te zien, 139 punten. De eigenaresse van Ol deed mee op een haffie die amper wilde lopen, ze moest de teugels bijna losgooien om m enigszins naar voren te houden, die reed ook 139.

Ook vind ik vaak dat het bij een groter en langer paard meer wordt afgestraft dan bij kleinere en compactere paarden. Voorbeeld, hier in de regio rijdt iemand met een klein paardje, maar die constant toch ECHT achter de loodlijn loopt. In de B, L1, L2 en zelfs M1 gewoon elke proef DIKKE winst rijden. Als Ol er net achter zakt, wordt ik er fel op afgerekend, maar omdat hij een langere nek heeft, valt het net wat meer op, dan een mooi kort gebogen nekkie. Tenminste zo lijkt het iig.

En idd, soms zie je paarden zooooo rot door de baan gaan, in de krul getrokken en geschopt worden, die dikke winst rijden en dan kom jij, met een paard dat vriendelijk gereden wordt, lekker ontspannen door zn lijf loopt en wordt lekker afgebrandt...

Raiza

Re: Te diep lopen, hoe worden jullie daarop gestraft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:18

MirandaB schreef:
Ik heb vandaag een proef gereden, en soms staat er wel eens op mijn protocol dat hij wat te diep loopt..
Maar vandaag ben ik op 12 onderdelen in 1 proef gestraft op het te diep/achter de loodlijn lopen van mijn paard.
Met vijfen en vieren op het onderdeel.. Alle onderdelen waren verder netjes op de letter etc..

Is dit normaal ?

Ik krijg het wel eens onder aan mijn protocol.. maar op alle onderdelen ? Wordt er in zon geval dan nergens anders meer naar gekeken ?

Het verschilt nogal per jury. De 1 kijkt er wel heel streng op, en de ander heeft er juist weinig problemen bij.
Het is wel een onderdeel van het rijtechnische van de uitvoering en per 1 april willen ze daar nog strenger op gaan kijken en is het "op het bordje rijden" veel minder belangrijk.
Goed oefenen dus om die neus eruit te krijgen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:30

Ik mag toch hopen dat de jurys leren wat ontspanning en over de rug lopen betekend
en dat dan het hoofd het laatste is waar je naar kijkt op welke hoogte dat zit
Tenminste in de B en L1

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:01

Sorry Kawa, dat ben ik niet met je eens. Jij vindt dus dat een jury een op de borst gereden paard moet waarderen?
Ik straf het ook op ieder onderdeel af, afhankelijk van de klasse in meerdere of mindere mate.

Achter de loodlijn of te diep wordt nu eenmaal niet gevraagd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:05

hoho
dat zeg ik nergens
2cm achter de LL of 25 cm achter de LL

dat is ff een heeeeeeel groot verschil

ff kort gezegt

een ontspannen paard, van achteruit gereden, netjes over de rug, net voor of op de LL word bij mij 1e (ff niet kijken naar fouten in de proef)

een ontspannen paard, van achteruit gereden, netjes over de rug, net achter LL
word bij mij 2e

een gespannen paard, niet achteruit gereden, niet over de rug, net voor of op de LL word bij mij 3e

een ontspannen paard, van achteruit gereden, netjes over de rug, maar met de kin echt op de borst word bij mij 4e

thuis in training oke, maar voor in de proef nooit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:28

Een paard wat doortreed van achteren, loopt niet achter de loodlijn, dat is juist het samenspel Een paard wat van achteren naar voren loopt, die is naar de hand en dus met het neusje eruit.

Tenzij je Anky heet, maar dat doen de meesten niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:30

niet mee eens

ja a;s je het over op de bosrst hebt
maar niet over 2c

genoeg paarden met de kop ergen in het front met het achterbeen in tokio

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:33

runningkawa schreef:
niet mee eens

ja a;s je het over op de bosrst hebt
maar niet over 2c

genoeg paarden met de kop ergen in het front met het achterbeen in tokio

Dat laatste is zeker zo. Maar een paard wat het achterbeen erbij heeft, loopt niet achter de loodlijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:34

Ik zou niet weten waarom niet (nogmaals geen borsthappers )

pff en ik ga eens slapen, teveel typefouten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:06

Te diep gaan, te weinig impuls en meer van dat soort fouten worden je inderdaad op elk onderdeel afestraft én in de eindbeoordeling.

Volgende keer gewoon zorgen dat je je paard beter voor elkaar hebt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:08

@Pipo: ik ben het met je eens dat op het moment dat je je paard op het achterbeen kunt hebben in een hele diepe ronde aanleuning, dat je he dan zo voor elkaar hebt dat je die neus in de proef ook voor de loodlijn kunt houden.

anydale

Re: Te diep lopen, hoe worden jullie daarop gestraft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:34

Ik reed mijn paard eerst ook te diep, er stond dan bij de onderdelen 'te diep' etc en daar kreeg je dan een 5 voor. Voor het gereden zijn in het algemeen stond er dan altijd een opmerking over.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:10

Dit heb ik inderdaad een keer in de M2 gehad. Paard net iets achter de loodlijn gereden en elk punt is hierop lager gepunt.
De tweede proef (die ik toevallig bij een Bokt-jurylid reed) had ik dikke winst. En dat terwijl het qua rijden een iets mindere proef was.

Ach, achteraf kan ik het me ook wel een beetje indenken. Maar toch was het wel zuur omdat het paard me wel een erg goed gevoel gaf en de proef echt lekker liep.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:50

Sommige jury's hebben nog wel eens verschillende meningen. Laatst reed ik met Sandra wedstrijd, in de B, en ze loopt vaak nog te diep. Ben hard aan het oefenen het eruit te krijgen maar op concours wil ik liever over de rug en dan ietsjes achte de ll dan een stijf paard dat niet wil buigen. Had deze proef 2 jury's, bij de ene jury 2de met 163 pt en bij de ander 14de met 151 pt, in totaal 18 starts. De ene jury had met het dus totaal niet aangerekend, en de andere vrij vaak. Verschilt per jury.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:01

Ik heb 't ook wel eens gehad in de L2, mijn paardje liep super ontspannen en super aan de hulpen, alleen te diep .
Dus geen winst....,maar wel lekker gereden
Het jamere vond ik dat ik de 2e precies hetzelfde had gereden....dus ook geen winst...
Ik was echt te veel bezig met de ontspannenheid.
volgende x mijn instructiese mee, dan kan ik niet meer van die domme fouten maken...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:45

ikheb in de B eenpoosje gehad datie echt te diep liep.. maar dan e cht met de neus haast op de borst. maar omhoog kreeg ik hem niet meer. ik moest toendertijd juist laag en rond rijden, want dat kon hij niet.. maar ja.. kreeg hem vervolgens dus niet meer omhoog heb er niet echt puntenaftrek voor gekregen.. het was weer net als anders 153 ofzo..maar het stond wel overal op mijn protocol erbij.

wa ik nog wel boos over.. want ik was allang blijdatie lekker nageeflijk liep.. maar goed.. nix aan te doen.

afgelopen wedstrijd in de L1 lieptie ook te diep op sommige punten. ook dat vond ik niet erg.. want de laatste tijd liep hij steeds tegen mijn hand en kreeg ik hem juist niet meer diep en rond. dus meneer was helemaal ontspannen op de wedstrijd.. maar heb nix geen commentaar gezien op mijn protocol.. terwijl ze wel eerlijk jureerde. ze vond mijn impuls storender dat stond nl wel bij vrijwel ieder punt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:17

Waarom denkt iedereen dat diep samengaat met over de rug

Te diep is vaak van het achterbeen af, en dus helemaal niet over de rug....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:09

gekke_koei schreef:
ikheb in de B eenpoosje gehad datie echt te diep liep.. maar dan e cht met de neus haast op de borst. maar omhoog kreeg ik hem niet meer. ik moest toendertijd juist laag en rond rijden, want dat kon hij niet.. maar ja.. kreeg hem vervolgens dus niet meer omhoog heb er niet echt puntenaftrek voor gekregen.. het was weer net als anders 153 ofzo..maar het stond wel overal op mijn protocol erbij.

wa ik nog wel boos over.. want ik was allang blijdatie lekker nageeflijk liep.. maar goed.. nix aan te doen.

afgelopen wedstrijd in de L1 lieptie ook te diep op sommige punten. ook dat vond ik niet erg.. want de laatste tijd liep hij steeds tegen mijn hand en kreeg ik hem juist niet meer diep en rond. dus meneer was helemaal ontspannen op de wedstrijd.. maar heb nix geen commentaar gezien op mijn protocol.. terwijl ze wel eerlijk jureerde. ze vond mijn impuls storender dat stond nl wel bij vrijwel ieder punt.

als hij nageeflijk is, dan kan je z'n hoofd overal naartoe brengen, dus ook op de LL.
snap niet dat je boos wordt op de jury als hij niet juist loopt?

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:27

Pipo schreef:
Waarom denkt iedereen dat diep samengaat met over de rug

Te diep is vaak van het achterbeen af, en dus helemaal niet over de rug....

Mee eens Pipo. Helaas denken ook veel mensen dat oprichting, en dan bedoel ik rijtechnisch correcte oprichting, altijd samen gaat met rug wegdrukken.
Het probleem is denk ik, dat veel mensen (en ook veel juryleden) meer naar de voorkant dan naar achter- en middenhand van het paard kijken.
Te vaak zie je paarden min of meer in de "krul" met een achterhand die er als een caravantje achteraan slingert en dan toch veel punten.
En paarden in een lekkere aanleuning, lekker door het lijf en in evenwicht lopend,
de punten niet krijgen die ze verdienen.
Je ziet zoveel diep gereden paarden totaal op de voorhand lopen, als je als toeschouwer en/of jurylid maar achter het zadel wil kijken.
Ik ben het met Kawa eens, dat je in een bepaalde africhtingsfase als het paard daarbij over de rug en op eigen benen loopt een paar centimeter achter de L.L. wel door de vingers kunt zien. (Maar niet meer in de Z en hoger!)
Maar achter de L.L. en op de voorhand kan niet streng genoeg afgestraft worden.
Dus i.d.d. bij elk onderdeel.
JURYLEDEN......... werk aan de winkel.

(Ervaring van afgelopen zomer in de M2 bij een Z jurylid,
Loopt er een paard met schwung, losheid en impuls met oprichting en een paar cm. voor de L.L. in een proef, krijgt de combinatie 143 punten.
Commentaar van de Jury:
Ja, dat was niet goed. Hij loopt niet achter de loodlijn. )

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:32

Ik vind wel dat dit per klasse mag verschillen. Wanneer je in de B start moet het volgens mij geen ramp zijn dat ie te diep loopt, want daar wordt het soms ook niet afgestraft dat ze met de neus te hoog lopen. B staat tenslotte voor Beginners... In de L vind ik het al anders en in de M moet ie gewoon netjes met zijn neusje op de juiste plek lopen