Losrijden: springen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_

Losrijden: springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 15:27

Ik was vandaag op concour,
en het losrijden was écht een chaos!
De mensen stapte gewoon naast elkaar, ze gingen stilstaan, zodat je er niet langs kon, en stapte in het midden.
Waar moet je nu eigenlijk rijden ? als je stapt,draaft, of gallopeerd of wil springen?!

Ook had ik nog een vraag,
Vinden jullie dat er een jury bij het losrijden en uitrijden moet zitten?
Puur voor controle voor de omgang met je pony, en mensen die evt in kunnen grijpen als er een pony gek doet of mensen er af vallen

Groetjes,
Nikki

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:36

Ja ik erger me er soms ook echt dood aan.
Stappen is bij ons altijd op de hoefslag en wie er dan galopperen of draven ofzo die kunnen er dan gewoon langs.

En de jury bij het losrijden zitten vind ik niet echt nodig ofzo .

melody2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:00

Bij het springen wordt er voornamelijk linksom losgereden, waarbij de mensen die stappen op de hoefslag rijden en de mensen die draven / galopperen en springen aan de binnenkant erlangs gaan. Zou je op de hoefslag gaan draven en galopperen kom je nooit door de dan aan de binnenkant stappende paarden heen om naar de sprong toe te rijden.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:19

Ik vind het meestal wel meevallen.
Je moet gewoon proberen samen te werken. En tja, iedereen rijd iemand wel eens in de weg, dat krijg je nou eenmaal als je met een man of 25 in een 20-40 bakje moet losrijden.

Jury leden zitten wel vaak op het voor terrein, zeker bij de grotere concoursen. Is ooit ook wel nodig, als je zit wat sommige mensen aan rare fratsen uithalen...

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:33

Ik heb er nooit zo'n last van eigenlijk. Vind het in het B wel vaak een drama, maar ik probeer dan meestal aan het einde van een rubriek te starten en dan heb je er weinig last van.
In het M en Z zie je bij ons vooral profs en dan loopt het eigenlijk altijd prima L is wat gemengd, maar dat is al heel wat beter dan bij het B

schoentje schreef:
En tja, iedereen rijd iemand wel eens in de weg, dat krijg je nou eenmaal als je met een man of 25 in een 20-40 bakje moet losrijden.
Arme iemand, die wordt iedere keer maar in de weg gereden door iedereen

Citaat:
Jury leden zitten wel vaak op het voor terrein, zeker bij de grotere concoursen. Is ooit ook wel nodig, als je zit wat sommige mensen aan rare fratsen uithalen...

Ik ben idd ook wel voor een jury op het voorterrein, zeker bij de wat grotere concoursen

Tien

Re: Losrijden: springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:14

Ik heb wel eens per ongeluk in de weg gestaan , ik hoorde t verkeerd
Begint ie me ineens helemaal verrot te schelden, ja en dat pik ik natuurlijk niet, ik deed t natuurlijk niet express.
Op zo'n moment mogen ze degene die zo begint te schelden wel van t terrein afschoppen.
Je bent er met zijn allen, en je moet er met zijn allen wat van maken. T liefst zo gezellig mogelijk natuurlijk

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:29

Jaa als je even wilt losspringen is het vaak te klein.
Vind dat veel ook wel even buiten kunnen los stappen, en als ze binnen komen dat ze dan direct gaan draven.

En een jury erbij lijkt me geen goed idee.

marijkuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:49

als mensen stil gaan staan in de bak op de hoefslag of er net naast zeg ik ze er vaak wat van, omdat mijn paard niet de makkelijkste is, is voor hun eigen veiligheid.
en ik vind dat stil staan om te kletsen doe je maar als ik klaar bent met rijden net zoals naast elkaar stappen, daar zeg ik niks van maar als ze en tik af krijgen, is het hun eigen schuld.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:03

achja.. gewoon duidelijk zijn en voor je kijken.

soms heb je wel eens botsingen, maar dat is in de dressuur ook. (zelfs al rijd je met zn tweeen)

naast elkaar rijden vind ik geen probleem, maar dat verschilt ook per bak en drukte.

Nikki_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:20

bedankt allemaal

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:47

tja ik dnek er niet zo bij na hoor omdat moment gewoon duidelijk roepen voor je springt en gewoon doorijden,..

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:38

Ja maar sommigen zijn gewoon erg geconcentreerd aan het rijden en hebben niet door dat ze voor een kruis staan terwijl iemand dat roept.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:52

Hmmm tja in de B vindt ik het inderdaad een chaos! Maar ja iedereen denkt ook meestal aan zichzelf!

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:41

nou heb nu 1 parcours gesprongen en `17 dec. mijn 2de maar het is in de b echt wel een chaos, iedereen rijd voor zichzelf en kijkt absolut niet uit. ze rijden echt alleen maar voor je neus enz. bij de dressuur is dat niet zo.
maar ach je went er vanzelf aan. gewoon dom doorrijden.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:04

Moet je wel een beest hebben waar je dom mee kan doorrijden ladyzwien Die van mij zijn daarvoor echt te ritselig...

Gelukkig kan de merrie binnenkort ook het L in Was zondag wezen oefenspringen, dat was helemaal dramatisch zeg

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:08

haha ja gomir en die heb ik ook die loopt dom door hoor, behalve als dat paard heel erg zwaait met de staart dan sta ik sil haha

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:14

Die van mij schrikken altijd zo als iemand zijn paard een tik met de zweep geeft!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:21

Citaat:
Die van mij schrikken altijd zo als iemand zijn paard een tik met de zweep geeft!

Daar kan een andere ruiter niets aan doen....
Ik had tijdje geleden enorme bonje met een grietje tijdens het losspringen. Mijn paard is nogal een dominante donder.
Op een gegeven moment kwam hij met de voorbeentjes van de grond. Dit straf ik af door hem met de zweep naar voren te slaan. Een ander paard schrok hier van en de amazone viel eraf (ze was ook niet aan het rijden, maar aan het babbelen en naast iemand anders aan het stappen). Ze werd enorm boos op mij, want dat was mijn schuld. Ik had geheel niet diezelfde mening!
Het is naar als je paard daar van schrikt, maar dan moet je ze daar aan leren wennen

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:24

aan jury bij losrijden heb je ook niks, bij die internationale concoursen zie je dat wel vaak bij de grote prijs enz. mjaa die FEI jury's zeiken om niks, als je een balk op scherp legt krijg je al een boze blik en legt die em trug

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:26

Kris25--> Ik zeg ook niet dat degene die die klap geeft fout is! Ik zeg alleen dat ze daarvan schrikken! En ik snap niet dat zij boos op jou werdt!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:08

Die van mij was in het begin als de dood voor tegemoet komende paarden of paarden die over een hindernis heen kwamen. Kon dan ook gruwelijk vlug wegdraaien... Maar daar geef ik die mensen dan toch niet de schuld van

Zwepen en balken waren in het begin ook zo'n drama Ben wel blij dat dat jonkie dat B loopt wat makkelijker is wat dat betreft

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:14

Kris25 schreef:
Citaat:

Daar kan een andere ruiter niets aan doen....
Ik had tijdje geleden enorme bonje met een grietje tijdens het losspringen. Mijn paard is nogal een dominante donder.
Op een gegeven moment kwam hij met de voorbeentjes van de grond. Dit straf ik af door hem met de zweep naar voren te slaan. Een ander paard schrok hier van en de amazone viel eraf (ze was ook niet aan het rijden, maar aan het babbelen en naast iemand anders aan het stappen). Ze werd enorm boos op mij, want dat was mijn schuld. Ik had geheel niet diezelfde mening!
Het is naar als je paard daar van schrikt, maar dan moet je ze daar aan leren wennen

dat vindt ik echt stom! jij kan daar toch niks aan doen.
moet zij maar beter op haar paard letten, en niet gaan kletsen.
kletsen is niet erg maar dan moet je wel opletten ook niet gaan zeuren op een ander als je er af valt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:19

Citaat:
ze rijden echt alleen maar voor je neus enz. bij de dressuur is dat niet zo

Nee dat zal niet , Ik ben van het weekend nog echt aangereden die reed zo vlak langs dat mijn been achter haar zadel bleef hangen Voelde niet zo fijn.

En ik ga met mijn zusje welleens mee naar t springen. En dan ben ik toch wel blij dat ik er niet tussen rij . Alleen ik heb een vraag waarom altijd maar 1 kant uit rijden. een paard moet toch 2 kanten op losgereden worden?

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:21

haha oh dat is me nog nooit opgevallen over 2 kanten losrijden,
ik rijd dressuur matig in hoor qua afwenden enz. alleen veel meer tempo wisselingen enz.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:57

Bij sommige wedstrijden is het lastig om los te rijden en dan gaan ze ook nog eens met zn 4en of meer naast elkaar stappen, maar ja dan wacht je gewoon even tot ze voorbij gaan en dan kun je springen, ze gaan meestal toch niet aan de kant. En jury's zie je meestal op grotere wedstrijden om te kijken of je sporen wel toegestaan zijn en zo. Ook of de mensen een cap op hebben.