Voor/nadelen van S&T

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Voor/nadelen van S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 00:36

Nou ik ga januari met mijn pony bij de paarden starten, ga dan Z1 starten en nu ben ik er nog niet helemaal over uit wat ik ga doen, of ik gewoon met S&T ga rijden of met een enkel gebroken trensje. Nu wou ik graag van jullie weten wat nou eigenlijk de voor en nadelen zijn van een S&T.

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:33

Ik ga dit topic ook volgen want ik ga volgend jaar ergens ook Z1 starten en ik weet ook nog niet of ik met S&T of met gewoon trensje ga rijden.
Volgens mij is een voordeel dat je je paard beter kan verzamelen

Tyrza

Re: Voor/nadelen van S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:26

Dressuurreglement KNHS schreef:
Voor de klassen Z1- en Z2 dressuur geldt, met uitzondering van de pony's, dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M2, aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI

gerdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:30

@ Tyrza: volgens mij mag je als je met je pony bij de paarden start wel met een s&t rijden. Dat heb ik al vaker gezien in de Z1 paarden

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 11:32

Ik haal dit letterlijk uit het disciplinereglement dressuur. Ik kan me niet herinneren dat er in staat dat dit wel geoorloofd is als pony bij de paarden?

Het kan best zijn hoor, maar ik zoek nog even verder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 12:32

Tyrza schreef:
Ik haal dit letterlijk uit het disciplinereglement dressuur. Ik kan me niet herinneren dat er in staat dat dit wel geoorloofd is als pony bij de paarden?

Het kan best zijn hoor, maar ik zoek nog even verder

Volgens mij val je zodra je met een pony tussen de paarden start, ook onder het regelement voor de paarden, dus mag met stang en trens.

Ik start vanaf januari ook Z1 bij de paarden met mijn pony, wel gewoon op mijn normale bit. Ze loopt nu goed en om dan haar bekkie vol te hangen met ijzer vind ik beetje overdreven. Heb niks tegen stang en trens hoor, begrijp me niet verkeerd, maar bij een D-pony lijkt het me niks.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 13:07

Volgens mij is het zo dat wanneer je met je pony bij de paarden gaat starten dat je pony dan gewoon als paard telt. Of heb ik dat nu verkeerd maar ken wel meer mensen die met hun pony bij de paarden starten in het Z en dat die met S&T rijden.

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:08

ik volg dit topic ook even
aangezien ik ook ergens volgend jaar van plan ben om Z1 te gaan starten

Maar dan ga ik denk wel van de pony's naar de paarden denk ik

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:26

Volgens mij mag dit zeker wel. Ik ken ook een jurylid die dit doet (rijdt met een pony Z2 bij de paarden).

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:31

Volgens mij mag het ook wel .

Anders zou je, als je met je pony Z bij de paarden start, straks (april 2006) ook geen hoedje meer mogen dragen ?!
Een pony tussen de paarden, wordt reglementair volgens mij gewoon behandeld/gezien als paard.

Voor de rest, ben ik ook wel benieuwd naar de voor- en nadelen van S&T, dus ik volg het ook even..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:47

ladyenpippi schreef:
Volgens mij is het zo dat wanneer je met je pony bij de paarden gaat starten dat je pony dan gewoon als paard telt. Of heb ik dat nu verkeerd maar ken wel meer mensen die met hun pony bij de paarden starten in het Z en dat die met S&T rijden.

Ik wil het graag geloven, maar vooralsnog kan ik dit in het Algemeen Discipline Reglement Dressuur (wat dus voor zowel ponys als paarden telt) niet vinden.

Jullie wel? http://knhs.nl/objects/00001148.doc

Ik probeer overigens ook mijn cursusleider te bereiken omdat ik vind dat ik dit wel moet weten.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 14:06

Tyrza ik kan het ook niet vinden

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:45

Ik heb deze vraag eens naar de KNHS gemaild. Voor een pony tussen de paarden geldt het regelement van de paarden. Je mag dus met S&T rijden. Ik zal zoeken of ik het mailtje nog in mijn inbox heb staan.

Ik maak er trouwens geen gebruik van. Mijn pony loopt goed op een enkelgebroken trens, waarom zou ik dan iets anders inhangen?

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 15:46

Dit was het mailtje dat ik heb ontvangen:

Beste Emma,

Als u met uw pony tussen de paarden gaat rijden per 1 januari, is het ook toegestaan om met stang en trens te rijden.

Met vriendelijke groet,

Mw. S.E. Oost Lievense
Medewerkster Afdeling Basisdienstverlening
Regio Noord- Brabant, Limburg en Zeeland

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
De Beek 125
3850 CA Ermelo
Tel nr.: 0577 408249
Fax nr: 0577 401725

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:51

Het is toegestaan, zeker weten!
zodra je bij de paarden gaat starten maakt het niet uit hoe hoog je dier is. Je wordt dan als paard aangerekend en rijdt onder het reglement van de paarden. Daarin is een S&T toegestaan.

Mijn zus reed ook met S&T met een D-pony in de Z2 paarden
(is inmiddels alweer 8 jaar geleden)

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:06

Nou, dan is dat bij deze uitgesloten

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 19:27

en dan nu de voor en nadelen van de S&T

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:42

Voordelen: net wat betere inwerking, je kan met minder hulpen juist een duidelijkere begeleiding geven.

Nadelen: in het begin moet je heel goed opletten wat je met je teugels doet, want heb je per ongeluk iets te veel druk op je stang zal je paard dit hoogst waarschijnlijk overduidelijk laten blijken !

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:30

Maar eigenlijk wanneer je goed met S&T om kunt gaan zijn er eigenlijk dus geen nadelen??

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:46

Ik zie daar inderdaad geen nadelen van. misschien anderen weer wel?

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:33

ladyenpippi schreef:

Zo is het inderdaad. Ik ben destijds ook met mijn E-pony bij de paarden gestart (Z2). Heb wel een S&T gekocht en er ook mee getraint maar ik vond dat mijn pony er toch minder fijn op liep dan een trens. De wedstrijden die ik gestart ben tussen de paarden heb ik dus op trens gereden. Ik vond het zelf ook best wennen, zoveel teugels in je handen! Maar het is denk ik gewoon een kwestie van uitproberen wat het fijnste werkt voor jouw pony.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:02

Ik vind de mond altijd zo vol hangen! Ik was zelf van plan eerst gewoon op trens te blijven rijden, maar toen ik het er met mn instructrice over had zei zij dat het slimmer was om wel met S&T te gaan rijden. Olivier is nl 1.75 hoog, breed en ong 3m lang (tenminste zo voelt het...) En met zo'n groot paard, dat moeite heeft met sluiten kun je met S&T er gewoon veel beter aan rijden.

Maar ik heb zoiets van, kijk het even aan, is het niet nodig dan niet doen. (ik vind het juist altijd gaaf om te zien, paarden die gewoon netjes op een trensje Z gereden worden ipv in elkaar getrokken worden met S&T)

Echt nadelen weet ik niet, heb er geen ervaring mee, maar ik vind de bekkies altijd zo ontzettend vol hangen.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:23

Ik vind het zelf niet zo fijn, maar ik ben ook nog niet zo handig met S&T. Patos loopt veel fijner op trens, dus waarom haar (toch al kleine) mond vol hangen met ijzer.

Snipsnap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:27

ja dat is ook wel zo dat dan zijn mond zo vol hangt maar wanneer een ruiter/amazone goed overweg kan met s&t dat het er dan ook goed uit kan zien. en ik denk dat je met s&t ook wel wat meer te vertellen hebt met het rijden ofniet?? Ik wil het wel gaan proberen met s&t maar kan het van niemand lenen want de mensen die ik ken die hebbeb het zelf nodig. ja of ik moet het gewoon kopen en als het echt niet wil dan weer verkopen. ik heb trouwens bij mijn pony nu een ongebroken trensje in en daar loopt ze op zich heel goed op want op een enkel gebroken pakt ze het bit vast dus misschien loopt ze wel heel goed op s&t maar dat is dan nog even afwachten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:06

Laatst was ik met mijn instructrice mee op concours. Wij zaten in de kantine te wachten tot we op gingen zadelen en toen begon de prijsuitreiking voor de Z1. De jury maakt nog van de gelegenheid gebruik om wat tips en adviezen te geven in het algemeen en vond toen ook dat er teveel met S&T gereden werd terwijl de africhting hier nog niet klaar voor was. Hij benadrukte toen heel erg dat je pas met S&T moest gaan rijden als jij en je paard klaar voor waren en niet omdat je Z1 bent en dus er mee mag rijden. Vond dit wel een hele goeie opmerking en ik neem t zeker mee voor mezelf.