Entingen ieder half jaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marfiek

Entingen ieder half jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:50

Hallo allemaal!
Ik heb een vraagje.. wie kan mij meer vertellen over de entingen die je moet hebben als je op wedstrijden gaat.
Naar mijn weten moet een paard ieder half jaar geënt worden, de 1 zegt dus 1x in het jaar en de ander zegt ieder half jaar en al doe je dit niet en een jury lid komt er achter moet je ook je basis inentingen over nieuw laten doen.

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vraag, alvast bedankt!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:11

Kun je opzoeken in het reglement.

Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:12

Alleen paarden die internationaal (FEI) starten moeten 2x per jaar worden geent.

Manon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:53

Lamyra schreef:
Alleen paarden die internationaal (FEI) starten moeten 2x per jaar worden geent.

Maar dat is bij KNHS wedstrijden niet zo, dan wordt nogal eens door elkaar gehaald.

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:49

Er heeft toch begin dit jaar een groot artikel in de paard en sport gestaan dat vanaf april een paard die je start ieder half jaar moet enten? ik ga eens kijken of ik die nog heb liggen..

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:08

ik lees de p&s altijd aandachtig... maar dat heb ik niet zien staan.. en aangezien het een groot artikel zou zijn.. had het me wel op moeten vallen denk ik

maar ik ent zowiezo 2 keer per jaar, omdat hij ook rhino krijgt end ie moet om het half jaar.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:32

Staat me niks van bij van zo'n artikel in de P&S. En ik ken mezelf, zoiets zou me echt wel opgevallen zijn.

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:51

marfiek schreef:
Er heeft toch begin dit jaar een groot artikel in de paard en sport gestaan dat vanaf april een paard die je start ieder half jaar moet enten? ik ga eens kijken of ik die nog heb liggen..

Dat was voor die paarden die FEI-wedstrijden lopen. Daar is destijds een hoop verwarring onder geweest.
Als je 'gewone' KNHS-wedstrijden rijd, dan moet je gewoon enten volgens 't schemaatje wat Margreet heeft opgeschreven.

Ik kan me nog wel herinneren dat 't vorig jaar zo was dat je moest kunnen aantonen dat je paard maximaal een halfjaar vóór 1 januari 2005 was ge-ent.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:55

Gewoon 1 keer per jaar enten is genoeg. Dus zorg dat de basisenting in orde is en herhaal daarna 1 keer per jaar de enting.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:56

marfiek schreef:

Dat was idd alleen voor de FEI
Niet KNHS

Mies7

Re: Entingen ieder half jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:55

Je kunt je paard het beste om de 8 maanden inenten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:39

Mijn paardje heeft net een enting gehad (!!DRAMA!!) en de dierenarts zei dat hij volgend jaar pas weer moest.

Let wel op dat je het optijd doet.. mijn paardje heeft een prikje een keer een week te laat gehad en moest ze vanaf zn veulentijd weer allemaal krijgen (arm beest, volgensmij kreeg ie een overdosis aan prikken maarjaa.. )

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:42

Hoezo overdosis? Je paard krijgt dan gewoon je basisenting, binnen iets van 90 dagen een herhaalenting en daarna kun je gewoon jaarlijks herhalen. (Maar beste is dus om na 8 maanden de enting te herhalen).

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:42

Hij was 13 en moest alle prikken vanaf zn veulentijd weer opnieuw krijgen.. ik weet niet hoeveel dat er waren.. (A)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 02:31

Wat een onzin, OemmiejO.

Als je een enting overslaat of te laat geeft, dan is het voldoende als je paard weer een basisenting krijgt. Dus twee entingen met 21 tot 92 dagen ertussen, en daarna netjes ieder jaar binnen het jaar.

Dat je alle entingen vanaf z'n veulentijd opnieuw moet geven, is echt absoluut niet waar.

En dat artikel in de P&S ging idd over FEI-wedstrijden (dus internationaal). Dan moet je paard 1x per halfjaar een enting krijgen. Start je alleen KNHS-wedstrijden (nationaal) dan 1x per jaar enten voldoende.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:20

Sorry, dat was mij gezegd. Toen stond mn paard nog bij een stal en die regelden dat. (de dierenarts kwam daar weleens en dan kreeg ie meteen zn prik )

Dus nogmaals sorry als ik het fout heb, maar ik dacht het...

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 09:31

Volgens mij is de KNHS toch ook niet van plan naar twee keer per jaar enten te gaan?? Van mij hoeft het niet, voor influenza is het volgens mij helemaal niet nodig, en tegen rhino laat ik niet enten.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:13

bij ons is het verplicht op stal voor de rhino en dus om 2 keer per jaar mee te doen met de entingen.

ik zorg altijd dat ik nooit een wedstrijd in de buurt heb.. want willem kan wel eens heftig reageren. ik zeg altijd wel niet in de hals.. maar het is toch een keer gebeurd en toen heeftie 4 dagen bijna zijn hals niet kunnen bewegen.. drama was dat.. hij kon niet eens eten van de vloer..

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:27

Nou ik vond het wel belangrijk dat mijn paard 2x per jaar word geent..Want na 8mnd is het officieel al uitgewerkt, dus dat betekend dat je dan 4 mnd niet echt beschermd rondrijd..Net nog over gehad met DA..Iedereen moet het verder voor zichzelf weten..Maar wel erg belangrijk vind ik het op wedstrijden..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:29

Het is dan niet helemaal uitgewerkt, maar de werking is minder.
En zeker als je veel met andere paarden in contact komt word het aangeraden, maar perse nodig is het niet.

En als je dan besluit 1x per jaar te enten word er aangeraden dit voor de winter te doen, dan heb je de maximale bescherming op de tijd dat ze het meest vatbaar zijn.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:33

ik heb dus ook gehoord dat het waarschijnlijk wel verplicht gaat worden ieder half jaar nu is dat idd alleen FEI maar gaat ook voor ons verpli\cht worden

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 12:34

Bedankt ik begrijp er nu iig meer van! lijkt mij ook beter gewoon met ieder half jaar door te gaan met enten, zeker voor me wedstrijden en op ander terein.
Zullen de verenigingen dat niet kunnen verplichten? die willen waarschijnlijk ook dat ieder paard volledig goed geënt is op hun terein..

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:42

Wedstrijdorganiserende verenigingen kunnen moeilijk strengere eisen gaan stellen dan de KNHS...

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:55

ja dat kunnen ze natuurlijk niet doen, de KNHS moet de regels stellen en niet de verenigingen

ik ben trouwens wel al 2x aangesproken dat mijn paarden niet goed ingeent waren, terwijl ze om de 8 a 9 maanden geent worden (ik hou zelf liever de termijn wat korter door het wat te laten overlappen) Maar toen heb ik het opgezocht en ze waren dus wel! goed ingeent. De desbetreffende jury had het "door de vingers gezien" maar ik had net zo goed een startverbod kunnen krijgen terwijl het kampioenschappen was juryleden moeten toch echt eens beter op de hoogte zijn hoor...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:04

Staat je basisenting wel netjes geregistreerd? Kan ook zijn dat het daarop sloeg.