winstpunten in een 2 fasen parcours

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

winstpunten in een 2 fasen parcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:55

Ik zit het reglement door te spitten en kom dit tegen

KNHS reglement springen artikel 200.1 schreef:
6.2. Wedstrijd in twee fasen (art. 274), waarbij
het resultaat voor winstpunten in de tweede fase
(tabel A/A art. 274.5.1, 5.2 en 5.3) in aanmerking wordt genomen en voor verliespunten het resultaat in beide fasen in aanmerking wordt genomen.

dat is toch raar? De 2e fase is in feite de barrage, en die zou dan voor wp tellen? Ik zou haast denken dat ze de 1e fase bedoelen.

Marloes0508

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:57

Hmm.. vreemd ja. Ook omdat de winstpunten volgens dit alleen in de 2e fase te verdienen zijn, terwijl je wél over beide fasen verliespunten kan krijgen (of lees ik het nou verkeerd? )

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:58

zo lees ik het ook.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:59

Ik zou het eigenlijk even niet precies meer weten.

Maar volgens mij klopt dit wel. (of ik heb het fout. )

Ramoontjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:01

Weet je... Je krijgt dan voor allebei fasen puntentelling.
Duz je kan 4 winstpunten eigelijk halen...
Maar dat van verliespunten???.....

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:02

dit lijkt mij ook een beetje raar, ik lees het idd ook zo dat je alleen in de 2e fase winstpunten kunt halen, terwijl dat eigenlijk barrage is ja..

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:03

Nee, je krijgt zeker weten geen punten voor beide fases.
Je kunt maar 2 wp's halen.

Maar dan is het raar dat je verliespunten kunt krijgen in beide fases terwijl je winspunten krijgt in alleen de 2de fase.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:04

Ramoontjuh, dat al zeker niet!

MissSisa, dat bedoel ik ook. Maar het is ook raar omdat zoals ik een 2 fasen wedstrijd ken, je alleen de 2e fase start als je foutloos bent in het 1e deel. Dan zou je dus met een balk geen wp meer krijgen

Zijn er springjuryleden in de zaal?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:19

Ik heb me daar laatst ook al over zitten te verbazen idd.
Heb me er toen verder niet druk om gemaakt, omdat er hier toch bijna nooit twee fasen is...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:21

ik dacht dat alleen het klassieke parcours voor winstpunten in aanmerking komt.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:36

Bedoelen ze niet een parcours waarbij je twee manches moet rijden en pas dan een barrage.
Bij ons hebben ze dat wel eens als je een kleine bak hebt. Alleen de B en de L kunnen dan winstpunten halen. Moet dan wel in beide manches foutloos zijn wil je twee winstpunten hebben. Je mag behalve als je uitgebeld bent wel in de tweede manche starten.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:38

dat ken ik vief maar dat is geen 2-fasen parcours.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:43

Gaat het klassieke parcours niet over altijd over één omloop, en dat daar dan eventueel een barrage bijzit.
Volgens mij kan een wedstrijd uit meerdere manches bestaan, dus sowieso eerst een klassiek parcours en dan een progressief/jacht/speel-uw-spel en dat de prijzen dan verdeeld worden onder de beste ruiters over alletwee of 3 de onderdelen, of dat de beste zoveel over 2 parcoursen zich plaatsen voor een finale.

Volgens mij moet het in het vraagprogramma van de organiserende vereniging staan of de wedstrijd in aanmerking komt voor winstpunten.

En wat viefdepief noemt over de afmeting van de rijbaan klopt idd. In een 20 *40 bak, komen alleen de B en L starters in aanmerking voor winstpunten. Maar vogens mij heb je al winstpunten als je maximaal 4 strafpunten hebt in het klassieke parcours, progressief doet er niet toe met winstpunten.
0 fout 2 winstpunten, tussen de 1 tot max. 4 fout één winstpunt

taormina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:49

Je moet het 2 fasen parcours als 1 geheel zien.Je krijgt alleen winstpunten als je in de 2e fase beland.Heb je een balk of weigering in de 1e fase kom je zowiezo niet in aanmerking voor de 2 fase je hebt het parcours dan niet uitgereden dus ook geen kans op winstpunten.Wel kun je 3x weigeren in de 1e fase vandaar de verliespunten.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:44

Volgens mij klopt het idd wat taormina zegt.

Als je dat artikel 274 erbij pakt:

Citaat:
De deelnemers, die in de eerste fase geen strafpunten hebben opgelopen, vervolgen hun parcours, dat eindigt na het passeren van de finishlijn van de tweede fase.

Als je alleen de 1e fase rijdt, heb je dus je parcours niet uitgereden.
Als je 2e fase mag rijden is het 1e deel iig foutloos, dus is alleen het resultaat in het 2e deel van belang voor je punten.

Beber

Re: winstpunten in een 2 fasen parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 01:12

Het stomme van 2 fasen is, dat als je de 1e fase perfekt rijdt , je het in de 2e totaal kan verknallen en je alsnog met 2 verliespunten naar huis gaat, terwijl je geen risico loopt als je maar 1 fase rijdt.
En je moet ook nog eens op tijd rijden met de 2e fase, dus moet je risico's nemen.
Maar als je in de 1e fase 1 balk eraf gooit, krijg je ook geen winstpunt.

Ik heb het meegemaakt met mijn nichtje in de L voor de 1e keer.
Ze rijdt perfekt de 1e fase t/m hindernis 8, hierna moet ze op tijd gaan rijden en is hindernis 9 kwijt, ze rijdt een extra rondje en springt hindernis 9, vervolgens is ze ook 10 kwijt, ze rijdt weer een extra rondje en springt 10, hierna raced ze over 11 en 12 foutloos.
Door de 2 extra rondjes kreeg ze in totaal 16 strafpunten (2 weigeringen en tijdsoverschrijding), dus -2.

Het paard snapte er niks meer van....super gereden , geen fout gemaakt, in zijn ogen, maar toch niet in de prijzen en 2 minpunten.

Al met al vind ik het geen leuke rubriek, en kom je het in het westen vaak tegen , jammergenoeg.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 01:22

Maar die minpunten heeft het paard geen erg in hoor

Ik vind het in dit voorbeeld nog niet zo oneerlijk eigenlijk. Als de ruiter het parcours goed bekeken had dan was er niets aan de hand geweest
Minpunten krijg je trouwens pas bij meer dan 16 strafpunten boven het aantal van de winnaar.

Ik vind het wel gek dat je blijkbaar in de eerste fase wel minpunten kan krijgen, maar geen winstpunten
Bij een progressief parcours krijg je bij uitsluiting toch ook geen minpunten

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 01:56

hûh dit zie ik nou ook ff niet zitten.
In een klassiek parcours:
-0 strafpunten = 2 wp + barrage rijden
-4 strafpunten = 1 wp

In een 2 fase zou het dan zijn:
-1ste fase foutloos=nog niet verzekerd van een wp, wel van 2e fase rijden
2e fase foutloos = 2 wp
2e fase 4 strafpunten = 1 wp
maar daarvoor moet je wel eerst de 1ste fase foutloos rijden!
-1ste fase 4 strafpunten of meer=geen 2e fase = geen wp
-1ste fase meer dan 16 strafpunten verschil met num. 1 is ook nog een -2.

Begrijp ik het nou goed, zoals het er staat?... Ook lekker dan :S

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 09:51

tienus63 schreef:
Gaat het klassieke parcours niet over altijd over één omloop, en dat daar dan eventueel een barrage bijzit.

dat hoeft niet, je noemt zelf al het voorbeeld van B/L met 2 manches.

Citaat:
Volgens mij kan een wedstrijd uit meerdere manches bestaan, dus sowieso eerst een klassiek parcours en dan een progressief/jacht/speel-uw-spel en dat de prijzen dan verdeeld worden onder de beste ruiters over alletwee of 3 de onderdelen, of dat de beste zoveel over 2 parcoursen zich plaatsen voor een finale.

Je haalt nu een paar dingen door elkaar. Een wedstrijd kan bestaan uit meerdere manches, zoals het B/L dat je hieronder noemt, en de foutloze combinaties over beide manches plaatsen zich voor de barrage. Over die rubriek (want daar gaat het om) worden prijzen uitgereikt. Daarnaast kan er een soort klassement worden opgemaakt over ruiters die in meerdere rubrieken zijn gestart.

Citaat:
Volgens mij moet het in het vraagprogramma van de organiserende vereniging staan of de wedstrijd in aanmerking komt voor winstpunten.

Klopt, maar dat wist ik al wel

Citaat:
En wat viefdepief noemt over de afmeting van de rijbaan klopt idd. In een 20 *40 bak, komen alleen de B en L starters in aanmerking voor winstpunten.

Ik heb dit geprobeerd terug te vinden in het reglement (springen en algemeen), en ik kom het nergens tegen terwijl ik ook die regel ken van vroeger. Dit staat er in het springreglement:

artikel 201 schreef:
Artikel 201 - AFMETINGEN EN AARD VAN DE TERREINEN De ring moet afgesloten zijn. Gedurende de wedstrijd moeten, wanneer een paard in de ring is, alle in- en uitgangen gesloten zijn. De ring en het oefenterrein moeten aan onderstaande afmetingen voldoen.
Minimale afmetingen
Code
OUTDOOR           Oppervlakte korte zijde  oefenterrein    Korte zijde
Wedstrijd Cat. 1  5400 m2     60 m         1200 m2         25 m
Wedstrijd Cat. 2  4800 m2     60 m         1000 m2         25 m
Wedstrijd Cat. 3  3200 m2     40 m          800 m2         20 m

INDOOR            Oppervlakte korte zijde  oefenterrein    Korte zijde
Wedstrijd Cat. 1 
1.30/1.35 m       1200 m2     20 m          800 m2         25 m
1.40/1.50 m       1500 m2     25 m          800 m2         25 m
Wedstrijd Cat. 2  1200 m2     20 m          450 m2         25 m
                   (overdekt t/m cat 2)
Wedstrijd Cat. 3   800 m2     20 m          450 m2         20 m

categorie 3 zijn de basiswedstrijden (t/m iig Z)

Citaat:
Maar vogens mij heb je al winstpunten als je maximaal 4 strafpunten hebt in het klassieke parcours, progressief doet er niet toe met winstpunten.
0 fout 2 winstpunten, tussen de 1 tot max. 4 fout één winstpunt

Klassieke verhaal klopt, progressief kan idd niet voor winstpunten worden uitgeschreven.

Traormina, jouw redenering klinkt helder maar er zit toch een vorm van onrechtvaardigheid in in mijn ogen. Dat komt vooral omdat voor mij de 2e fase als barrage geldt (zo wordt het ook altijd uitgeschreven hier) en dan vind ik het heel raar dat alleen het 2e deel meetelt voor winstpunten en beide delen voor verliespunten. Als je het als een geheel ziet is het wel logisch, dat is ook weer waar.
Maar dan kun je dus beter als je een balk hebt in het 1e deel stoppen, want wp'en kun je niet meer halen, je loopt alleen het risico op verliespunten. Hoewel, dat geldt natuurlijk ook als je 2 balken hebt in een gewoon parcours.
Hoe meer ik erover nadenk, zit er wel wat logica in en toch voelt het onrechtvaardig.

Beber, dat paard merkt dat niet

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:56

Is dat ook niet een beetje het "spelletje" van een 2-fasenparcours?
Het voegt toch een extra spanningselement toe.
En je voorkomt dat mensen op hoop van zegen zo hard mogelijk het parcours door raggen in de 2e fase.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 10:11

Maar dat vind ik raar. Dan zou je dat toch ook voor een barrage moeten laten gelden

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:53

Dat zou ook misschien helemaal niet zo verkeerd zijn om, zeker in de B en L, te stellen dat je de barrage met voldoende resultaat moet rijden (dus geen verliespunt) om je winstpunten uit het basisparcours te krijgen. Voor een normale nette ruiter moet dat geen enkel probleem zijn, die jakkeraars die in de barrage flink gaan raggen om maar zo hard mogelijk te gaan op hoop van zeggen rem je dan misschien wat af.
Hier heb je overigens in de B vaak geen barrage, direct op stijl.

damour

Re: winstpunten in een 2 fasen parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:04

Winst en verliespunten zijn alleen van kracht als je een 2e coupon hebt
ingeleverd.ook al is het verplicht voor ieder 2e parcour een coupon in te leveren ook voor progressief is er bijna geen wedstrijdorganisatie die zich er aan houdt.Aangezien 2 fasen altijd als 2e parcours wordt verreden hoef je er dus bijna nooit een coupon voor in te leveren.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:07

Ik heb 1 keer een 2-fasen parcours gesprongen in de B en toen was het zo: eerste fase foutloos is 2 winstpunten. 2e fase was voor de plaatsing zeg maar. Winstpunten alleen bij foutloze eerste fase.
Je hoefde bij een strafpunt ook geen startcoupon in te leveren (je deed dit achteraf). Ik had toen beide fasen foutloos gereden, dus netjes een startcoupon ingeleverd

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:10

Germie, zoals ik het lees is dat in strijd met de reglementen.

Breunis, dat snap ik. Alleen ben ik benieuwd waarom het zo in het reglement staat. Wij rijden hier nooit een 2e parcours, veel te weinig deelnemers.