155

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tomaatje

155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 15:16

Vorige week zaterdag heb ik met mijn paard 155 punten gereden. De proef ging zeker niet slecht, er zaten wel een paar foutjes in. Maar als ik 155 punten rijd, zou ik toch graag willen dat de jury erbij zette waaraan dit hoofdzakelijk ligt. Nou frustreerde het mij nogal, aangezien ik B+9 ben en graag zo snel mogelijk L1 zou willen starten. En je dan aan een protocol met 155 punten en weinig commentaar niet veel hebt.

Nou vraag ik me af, wat vinden andere juryleden hiervan? Als je op 155 punten uit komt, laat je het dan zo? En zet je er bij waaraan dat ligt? Of bekijk je of de proef een winstpunt waard was en geef je zo ja 156 en zo nee 154?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:21

Ik denk dat idd veel juryleden op dat moment kijken of ze de proef winstpuntwaardig vonden. Soms wordt er dan met het punt van de verzorging een winstpunt of niet van gemaakt (is het laaste, dus beslisssende punt eigelijk).

En tuurlijk hoort dat niet! Maar het wordt soms wel zo gedaan...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:50

Ik kijk altijd wel of ik rond de winst zit, maar ik zal nooit afronden bij de laatste cijfers. Dat zijn algemene cijfers en die blijven gewoon staan.
Ik geef liever geen 155. Als ik geteld heb en ik vind het geen winst waard maak ik er nog liever 154 van, dat is net iets minder frustrerend
Bij sommige onderdelen zit je soms wel eens te twijfelen en dan maak ik daar een puntje lager of hoger van. Op het moment dat ik verkeerd geteld heb, heb je pech

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:13

Ik heb het ook wel eens gehad, maar ik wist wel dat het geen winst waard was dus dat is dan wel weer een troost voor mijzelf.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:02

Ik heb wel eens 154 gehad waarbij je kon zien dat van een 6 een 5 was gemaakt en bij een anders punt stond een 8 doorgekrast, daarna een 7 doorgekrast en toen stond er een 5. Zonder commentaar.

Dan voel je je wel een beetje erbij genaaid.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:26

Van een 8 een 5 maken?

Ik snap dat gezeur niet zo hoor overdat geen commentaar. Je hebt toch zelf een mond, stap naar de jury toe en vraag érom!?

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:37

Negen van de tien keer is de jury al pleite na voor de prijsuitreiking. Daarnaast is een coupon iets om meerdere keren in te kijken. Bij een 5 behoort commentaar. Zo simpel is het.

Dus dat "gezeur" over geen commentaar vind ik zeer terecht!!

Jasmijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:24

MissSisa schreef:
Ik heb wel eens 154 gehad waarbij je kon zien dat van een 6 een 5 was gemaakt en bij een anders punt stond een 8 doorgekrast, daarna een 7 doorgekrast en toen stond er een 5. Zonder commentaar.

Dan voel je je wel een beetje erbij genaaid.

Ik kan me echt niet voorstellen dat een jury om je naar beneden te punten van een 8 een 5 maakt!
Ik denk eerder dat er een fout cijfer opgeschreven is (dus van een ander onderdeel en daarna gecorrigeerd, kan soms gebeuren) of dat het onderdeel eerst heel goed ging, de jury al een 8 had staan en dat er aan het eind of vlak na deze oefening iets mis ging. Bijvoorbeeld volte in galop, ging super, jury geeft enthousiast een 8 (want echt waar, die vinden het ook leuk een hoog cijfer te geven ) en vlak nadat die 8 er staat, vlak na de volte, valt paard even uit galop. Dan moet je toch wat en kan je de 8 niet laten staan....

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:28

ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren over 155 . De jury vind je dan geen winst waard, een winstpunt betekent dat je volgens dat jurylid klaar bent voor de volgende klasse, waarschijnlijk vond dit jurylid je er niet klaar voor.... liever dat ze je dan geen winst geven waardoor je thuis langer doortraint en beter wordt en dan in de L niet vastloopt, als dat een jurylid je 156 geeft, jij denkt dat je er klaar voor bent, je gaat starten en je loopt dan vast
maar het neemt niet weg, dat het wel zonde is natuurlijk....

Tomaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 18:37

Dat vind ik op zich nog niet zo erg, maar ik denk, als je dan 155 punten geeft, zet er dan iig duidelijk commentaar bij. Zo heb ik bijvoorbeeld een 5 op halthouden B-X-E maar zou ik niet weten wat ik daar fout heb gedaan Was 't de wending, was ze tegen de hand, of stond ze niet vierkant (nee dat hoeft nog niet, maar soms word je er wel op afgerekend)? Dan weet ik tenminste waar ik rekening mee moet houden

En ik blijf het een flauw aantal vinden

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:50

Ja vind ik ook hoor en ik vind ook dat ze er dan inderdaad even bij mogen zetten WAAROM je die 5 heb.. dat vind ik trouwens ook als je een 8 heb dat is altijd leuk om nog eens na te lezen vind ik

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:16

missmiekie schreef:
ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren over 155 . De jury vind je dan geen winst waard, een winstpunt betekent dat je volgens dat jurylid klaar bent voor de volgende klasse, waarschijnlijk vond dit jurylid je er niet klaar voor.... liever dat ze je dan geen winst geven waardoor je thuis langer doortraint en beter wordt en dan in de L niet vastloopt, als dat een jurylid je 156 geeft, jij denkt dat je er klaar voor bent, je gaat starten en je loopt dan vast
maar het neemt niet weg, dat het wel zonde is natuurlijk....

helemaal mee eens!!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:48

Sammie schreef:

Ik snap dat gezeur niet zo hoor overdat geen commentaar. Je hebt toch zelf een mond, stap naar de jury toe en vraag érom!?

ja, moet de jury natuurlijk wel de moeite nemen om even 5 minuutjes langer te blijven he...
zo was ik laatst ergens, laatste combi klaar, jury nog even met secretariaat praten. Vervolgens komt jury kantine in en loopt direct door naar de auto.
5 seconden later is de prijsuitreiking. Lijkt mij een heeel duidelijk geval van een jury die absoluut niet van plan is om nog commentaar te gaan geven (want als ze echt weg had gemoeten had ze vast ook minder lang op het secretariaat zitten praten)

Anoeska27

Re: 155

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:50

Ja, ik geef 155 punten. Als ik eigenlijk had verwacht op een winstpunt uit te komen, dan maak ik er 156 van. Maar nooit 154, die grens is er niet voor niets.

komma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:15

Ik verander 155 punten regelmatig in 156 als ik van mening ben dat het toch wel een winstpuntje was wat ik gezien heb. Hoorde ik een keer een deelnemer over de stomme jury (ik dus) praten die haar punten had veranderd van 155 in winst. Wrijf ik een keer over mijn hart is het weer niet goed. Ik denk dan op zo'n moment dat een dergelijke opmerking een leer is voor de volgende keer en zal in het vervolg mooi 155 punten laten staan. Dan had het toch maar beter moeten gaan. Maar in de praktijk kijk ik de proef bij een puntentotaal van 155 heel vaak nog even weer door.......

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:44

Ik laat die 155 gewoon staan. Tijdens het jureren ben ik niet alvast aan het bedenken of het wp waardig is of niet... Dat ene puntje had de ruiter dan maar beter elders in de proef moeten rijden...

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:57

goh ik had het wel een keertje vrij l*llig in een M1 proef waarin de uitgestrekte stap van G naar K getoond moest worden, dus van de jury af. Ik vind dat een rare lijn, omdat je dan niets aan die stap kan zien. Maar Rag stapt altijd zeker voor een 7, netjes de hals verlengend en over de afdruk heen. Had ik dus een 4 zonder commentaar en toen kwam ik uit op 155. In mezelf heb ik de jury wel even vervloekt, maar ik kan het wel accepteren. Het is nu eenmaal zo. Voor de vrije stap had ik trouwens wel weer een 7, dat was dus allemaal een beetje krom.

Bij de jury waar ik bij schrijf geven we nooit 155, maar kijken we altijd of we het naar 156 of 154 veranderen. Nét iets acceptabeler, maar natuurlijk mag iedere jury die 155 geven. Ik vat dat dan op als nét niet..

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:36

Wat voor een cijfer had je bij "Het gereden zijn in het algemeen"? Was dat een onvoldoende of voldoende?

Ik ben zelf namelijk van mening dat als de proef niet winstpuntwaardig is, je een 5 moet geven voor "het gereden zijn in het algemeen".
Als je daar nu een 6 of hoger voor hebt gekregen, is het een beetje verwarrend als je op 155 pnt uitkomt en je die winstpunt niet krijgt...

En daarnaast 155 punt vind ik net zo frustrerend als 154 pnt. Beide is het nét niet.... Het blijft een vervelend puntenaantal, maar ja, zoals al eerder gezegd is, je moet ergens een grens trekken....!

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:08

Een vriendin van mij was 1e mat 155, best vervelend.
Mijn broer heeft het laatste half jaar al 6x 155 gekregen, best frustrerend hoor, terwijl er toch veel verschil zat in die proeven.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:14

Ik weet alleen natuurlijk mijn ervaring, als ik met tellen op 155 uitkom kijkt de jury de punten nog even in. En zegt dan: als de galop wat beter was dan had ik een WP kunnen schrijven. Schrijf er maar zoiets bij. Of ze maakt ergens toch een puntje bij. Maar zeker dus niet standaard en de ruiters weten waarom die 155 is blijven staan.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:12

masja schreef:
Negen van de tien keer is de jury al pleite na voor de prijsuitreiking. Daarnaast is een coupon iets om meerdere keren in te kijken. Bij een 5 behoort commentaar. Zo simpel is het.

Ik had het niet erg gevonden als er commentaar had gestaan.
Dan had ik kunnen zien dat het een fout was geweest.

Dan doe ik daar niet moeilijk over.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:24

"Ach wat jammer", zei de ene springjury tegen de andere....... "Dat ene balkje viel er nét af....... wat zonde. Zullen we maar opschrijven: foutloos?"

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:18

masja schreef:

Een 5 is een voldoende... Kijk maar even na in het proevenboekje
jammer alleen dat je met allemaal 5jes niet op een winstpunt uitkomt...

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 01:03

CGJ12 schreef:
"Ach wat jammer", zei de ene springjury tegen de andere....... "Dat ene balkje viel er nét af....... wat zonde. Zullen we maar opschrijven: foutloos?"

Hahaha, dat vind ik geen goede, die houden we erin!

Ik laat gerust wel eens 155 staan, niet altijd, soms heeft een combinatie mazzel en maak ik er wel 156 van, maar als ik het totaalbeeld niet goed genoeg vind, laat ik het gewoon staan. Als het van dat ene puntje moet afhangen, vraag ik me ook wel eens af, of ze dan wel klaar zijn voor die volgende klasse.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 08:47

Mies7 schreef:
masja schreef:

Een 5 is een voldoende... Kijk maar even na in het proevenboekje
jammer alleen dat je met allemaal 5jes niet op een winstpunt uitkomt...

Een 5 is alleen in naam voldoende! In de praktijk zak je voor je examen met allemaal 5en( geen promotie, niet door naar de volgende klas) Terwijl je met allemaal voldoendes zou moeten slagen. Een 5 krijg je ook alleen als er iets mis was met je uitvoering. Dat moet er dan wel bijstaan. Is het niet zo dat je van 5 tot en met 7 commentaar moet krijgen? Of is dat alleen een aanbeveling? Ik pen me altijd tot kramp in mijn vingers aan toe zoveel aanwijzingen geeft de jury mee. Geeft niks, als de mensen er iets aan hebben, graag.

Vergelijkbaar met een Smart, is in naam een auto maar rij er eens mee van Siegerswoude naar Rotterdam( liefst met wat zijwind) en je krijgt heel andere gedachten.