Jury vraag: Nw proeven B en L galop aanspringen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Jury vraag: Nw proeven B en L galop aanspringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:20

Ik ben dus laatste naar een voorlichtingsavond geweest voor de nieuwe proeven.

Aangezien er bijv. ergens op een volte bij A wordt gevraagd in galop aan te springen adviseerde de woorvoerder vd KNHS om de overgang opnieuw te maken indien deze dus niet netjes werd uitgevoerd, dus ook als je paard licht in verzet komt.

Dus kort gezeg, op de volte bij A aanspringen in galop.
Je bent net in de wending voorbij A, springt aan, paard komt in verzet (tegen de hand bijv.), je neemt je paard terug en nog voordat de volte bij A is afgelopen rij je alsnog (2e poging) een correct uitgevoerde overgang naar de galop.

Volgens de woordvoerder kan je dan alsnog een 7 of 8 krijgen voor dit onderdeel.

Ik ben echter bang dat dit toch niet gewaardeerd gaat worden door de juryleden.

Dus Juryleden, hoe kijken jullie hier tegenaan??

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:25

ga dit even volgen.. vraag ik me ook af..

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:33

Ben ook benieuwd, lijkt me wel wennen zoiets.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:57

Daar is bij ons niets van verteld. Misschien kan een jury dit meenemen naar hun bijeenkomst?

Princessie

Re: Jury vraag: Nw proeven B en L galop aanspringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:09

Ik vraag mij ook af of dit gewaardeerd gaat worden. Ben erg benieuwd naar het antwoord...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:06

Dat zou ik erg raar vinden want er wordt juist altijd gezegd dat de eerste uitvoering in behandeling genomen moet worden.
Het lijkt mij sterk maar goed, we hebben nog geen bijscholing gehad dus ik hoor het allemaal nog wel.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:07

Dat voorbeeld is bij ons ook genoemd maar dan zit er echt geen 7 of 8 meer in.

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:45

Bij ons werd dit ook gezegd, en dat de ruiter dan nog een 6 of 7 moest krijgen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:44

Ik ga morgenavond naar de bijeenkomst. Eens kijken wat ze er dan van zeggen.

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:39

ik ben benieuwd wat ze ervan zeggen

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:45

Ik had het er met een vriendin over en die zei dat het dus tussen Aen X of C en X de overgang moet maken.. dus ook al is de eerste keer fout kan je nog herstellen voor de X en dan moet je echt door gaan.....

Maar of dat goed is weet ik ook niet.. dat vertelde zij me in ieder geval..

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 23:12

Je hebt dus in de nieuwe proeven minimaal een hele grote volte de tijd om in galop aan te springen....
Dus A-X-A grote volte en aanspringen in galop, als je dan dus de volte begint bij A mag je aanspringen, maar het mag ook vlak voordat je weer bij de A bent.
(maar dat was de vraag niet )

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:30

Wij hebben deze vraag ook gehoord op een bijeenkomst en daar werd wat ontwijkend op geantwoord in de zin van: In theorie kan iemand die eerst verkeerd aanspringt maar nog vóór het "eindpunt" goed aanspringt gewoon een 6 of 7 krijgen, maar ik moet zeggen dat ik daar toch ernstig mijn twijfels bij heb! Denk ook niet dat dat de bedoeling is van het ruimer de gelegenheid geven om aan te springen. Het aanspringen op zich moet beoordeeld worden en doe je dat fout, jammer dan! Maarja zo denk ik erover, ben heel benieuwd hoe het straks gaat!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:58

Cinzano schreef:
Ik ben dus laatste naar een voorlichtingsavond geweest voor de nieuwe proeven.

Aangezien er bijv. ergens op een volte bij A wordt gevraagd in galop aan te springen adviseerde de woorvoerder vd KNHS om de overgang opnieuw te maken indien deze dus niet netjes werd uitgevoerd, dus ook als je paard licht in verzet komt.

Dus kort gezeg, op de volte bij A aanspringen in galop.
Je bent net in de wending voorbij A, springt aan, paard komt in verzet (tegen de hand bijv.), je neemt je paard terug en nog voordat de volte bij A is afgelopen rij je alsnog (2e poging) een correct uitgevoerde overgang naar de galop.

Volgens de woordvoerder kan je dan alsnog een 7 of 8 krijgen voor dit onderdeel.

Ik ben echter bang dat dit toch niet gewaardeerd gaat worden door de juryleden.

Dus Juryleden, hoe kijken jullie hier tegenaan??

Naar Alblasserdam geweest?
Was zeer verbaasd over deze uitleg en heb het voor de zekerheid nog nagevraagd en het antwoord was zoals ik al dacht: eerste uitvoering wordt beoordeeld, alle volgende pogingen worden niet meegenomen in de beoordeling. Bij een verkeerde galop is het natuurlijk wel verstandig om te corrigeren om voor het volgende onderdeel niet al gelijk een onvoldoende te krijgen.

_10_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 12:01

Nee ben niet naar Alblasserdam geweest.
Bij onze voorlichting zijn er uitvoerig vragen over gesteld in het openbaar tijdens de voorlichtingsavond en is er dan ook zeer duidelijk geantwoord.
Er waren ook juryleden in de zaal aanwezig en ook die hadden wat commentaar.

Wel jammer dat er nu zo weinig juryleden reageren.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:54

Ik ben in alblasserdam geweest........

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:39

Ok, ik ben gisteren dus geweest. En het werd zo verteld: als een combinatie in de verkeerde galop aanspringt, en dat op het goede stuk (tussen B en E bijv.) opnieuw doet en het lukt dan wel, dan kan deze combinatie toch een hoger punt krijgen. Het kan natuurlijk nooit meer een heel goed punt zijn.

Wat niet mag is: je paard komt iets tegen de hand bij het aanspringen en je besluit om het nog maar eens opnieuw te doen. Je moet de onderdelen wel in de volgorde rijden zoals het gevraagd wordt.

Ik zie hier in de toekomst wel weer wat discussies ontstaan tussen jury's en ruiters, maar we zien wel hoe het gaat.

Ik heb trouwens van elke proef 1 voorbeeld nu (meegeschreven met de band ).

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:39

Scum, heb je ook een voorbeeld van een Z1-proef?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:59

Scum schreef:
Ok, ik ben gisteren dus geweest. En het werd zo verteld: als een combinatie in de verkeerde galop aanspringt, en dat op het goede stuk (tussen B en E bijv.) opnieuw doet en het lukt dan wel, dan kan deze combinatie toch een hoger punt krijgen. Het kan natuurlijk nooit meer een heel goed punt zijn.

Dus zeg maar een gemiddelde van de eerste en tweede uitvoering?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:19

Kitty, ik heb van alle proeven 1 proef overgeschreven en de andere gewoon gekeken. Dus van het Z1 ook. Als je wilt kan ik je hem wel PB-en want het hoort hiet echt in dit topic.

Tyrza; ik denk het wel. Een 8 zou nooit meer kunnen zei Jan Peters. Ik denk dat je nog wel een 6 kunt halen. Maar we zullen het er wel uitgebreider over hebben in de jury-bijscholing.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:52

Ik zou dat echt heel raar vinden. Je paard is dan immers niet goed aan de hulpen als hij niet in 1 x goed aan springt. Dan ga ik echt geen voldoende meer geven, ook al doet hij het later wel.
Ik zie nl. ook het verschil niet tussen verkeerde galop en tegen de hand. Het is allebei fout, maar in het eerste geval mag je wel corrigeren en rolt er nog een 6 uit en in het tweede geval niet en moet de mogelijke 5 blijven staan?
Lekkere logica is dat ....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:01

Ik zou het ook raar vinden. Je krijgt met de nieuwe proeven al meer tijd om je voor te bereiden. In principe zou je dus geen fout hoeven te maken.
Je zou het met het oog op de training misschien nog een keer opnieuw doen. Niet om een hoger punt te krijgen.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:29

(ggen jury)
Ik ben van mening dat iemand de eerste keer correct aanspringt een 8 hoort te krijgen en nbij de tweede keer zeer zeker niet. ik denk dat de voorlichter bedoelde dat als het paard in verzet komt VOOR het aanspringen en de ruiter corrigeerd dit (springt dus NIET aan) en springt later aan dat het dan nog wel een 8 kan wezen.
De ruiter voelde immers dat het paard in verzet zou komen loste dat vervolgens op en sprong goed aan. Je hebt de tijd om het goed te doen dus denk ik dat juist een tweede keer aanspingen laag gewaardeerd moet worden. Je hebt immers genoeg ruitme gekregen om het goed te doen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:58

Als het paard in op het moment van overgang in verzet komt, is er geen harmonie tussen beiden op dat moment. Daarom zal dat punt nooit een 8 worden.

Is de verzet VOOR de overgang, dan mag dit niet van invloed zijn voor het punt dat gegeven wordt (grijze zone), maar telt wel mee in de laatste 4 cijfers. Daar kan de ruiter ook beloont worden voor zijn/haar handigheid.

Wordt door het verzet de overgang later gemaakt, dus niet op dezelfde plek, dan is dit 1 van de beoordelingsfactoren waarop het punt wordt gebaseerd en kan ook nooit meer een 8 worden.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:42

Ben ik niet mee eens. Stel. aanspringen korte zijde K-A-F Paard komt bij K in verzet. Ruiter herstelt en springt vervolgens keurig netjes aan bij K. Dan wordt de overgang later gemaakt dan bedoelt maar wel binnen gevraagd zone dus kan daar wel een 8 voor worden gegeven.
Telt wel weer mee in de laatste 8cijfers.
Wordt de overgan buiten gevraagde zone gemaakt ben ik van mening dat dit een onvoldoende moet worden