tong over bit tijdens dressuurwedstrijden tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maggie1103

tong over bit tijdens dressuurwedstrijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 23:29

Mijn nichtje rijdt momenteel in b-klasse wedstrijden met haar pony. Onlangs ben ik wezen kijken en haar pony heeft haar tong lang over het bit hangen. Mijn instructrice tevens jurylid heeft advies gegeven een pantykousje uit te proberen of een ander bit want ze kan daarvoor in de hogere klasse gediskwalificeerd worden (is dat zo?)en het koste haar ook de winstpunten. De rest van de proef ging heel goed. Wat voor tips kunnen julie daarvoor geven? Een ander bit maar wat voor bit dan? Ben benieuwd naar jullie meningen. Heb helaas geen foto, zal dat de volgende keer wel eentje maken.

confetti

Re: tong over bit tijdens dressuurwedstrijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:51

Je kan niet uitgesloten worden, omdat de pony zijn tong uitsteekt. Wel wordt er per onderdeel 1 punt afgetrokken (dus ipv een 7 krijg je dan een 6), want het is wel een vorm van verzet.

Je zou een correctiebit kunnen proberen of een rubberen tonglepel. Een pantykous om de tong is in de proef ook niet toegestaan, dus dat zou voor thuis alleen maar een tijdelijke oplossing zijn en kan de pony op wedstrijden zijn tong weer over het bit doen.

Ik denk wel dat ze zich moet afvragen waarom de pony zijn tong over het bit doet.

mesastamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:38

mijn ruin deed dat ook ik heb een tonglepel gekocht, zo een rubberen gewoon en toen was de zeik over en liep hij weer perfect

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 08:56

Bit misschien een gaatje hoger hangen? Pantykousje kan ook helpen, maar zijn bij dressuurwedstrijden verboden. Wel kan het helpen thuis voor de training, sommige pony's hebben er zo'n hekel aan dat ze het daarna niet meer doen.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:11

dit is een tonglepel
Afbeelding

maar ik ben van mening om eerst eens uit zoeken waarom dat het paard dit doet mischien last van zijn tanden en doet het pijn als het paard dit nooit eerder gedaan heeft zou ik er eens een goeie tandarts bij halen en heeft die haken die pijn doen en langs zijn tong afschuren, denk eraan een paard kan niet praten en is afhankelijk van ons en wij moeten op die signalen letten die een paard van zich afgeeft

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:23

het paard waar ik in januari wedstrijden op ga starten doet dit ook, bij hem betekent het dat hij zich verzet. hij werkt niet graag en dit laat hij dan ook duidelijk merken.
hij loopt ook met een lage neusriem (het is een manegepaard) dus ik vraag me af of dat ermee te maken kan hebben?
ik kan er niet zomaar een ander bit in doen of een tonglepel aangezien het paard nog altijd van de manege is.

ik ga dit topic denk ik een tijdje volgen

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:57

Misschien kun je het bit er net een gaatje hoger in hangen, dat maakt ook nog wel eens uit. Anders zou je een tonglepel of een ander bitje kunnen proberen. Of de neusriem een gaatje strakker doen, daar wordt het ook moeilijker van om de tong over het bit te doen.

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 13:41

mesastamp schreef:
mijn ruin deed dat ook ik heb een tonglepel gekocht, zo een rubberen gewoon en toen was de zeik over en liep hij weer perfect

Dus hij deed het ook niet meer toen je die tonglepel eraf haalde? Mijn paard doet het namelijk ook weleens, het is gewoon verzet als hij echt aan het werk moet. Zn achterhand eronder vind hij niet grappig, doordat hij zoveel kracht van achteren heeft. Hij stuwt veel liever Maargoed, dan gaat hij dus klooien met zijn tong. Aansnoeren is geen optie, wat ik juist doe is zonder sperriem rijden, hij kan dan klooien wat hij wil en vaker let ik zo ook beter op mijn handen (hij wordt weleens sterk van voren als hij onder het werk wil uitkomen) ik weet dus waar het vandaan komt, maar op wedstrijd doet hij het nooit zo erg, gelukkig maar

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:26

de mijne doet dit dus ook heel erg... Gebit is in orde en hjet komt door een fout van iemand anders met mijn paard (GRRRRRRRRR) maar ik rkijg het er amper uit.

zodra hij spanning rkigjt (op wedstirjd dus) gooit ie zijntong gewoon uit zij mond. meer of minder druk helpt geen donder aansnoeren ook niet

Mara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:45

mn paardje doet het ook, maar ze gooit hem niet over het bit!ze hangt er hem gewoon uit...zelfs als ze ontspannen is en over de rug loopt doet ze het nog!

een rubberen tonglepel helpt bij mij niet egt, kheb 10tallen bitten gebruikt en de riempjes wat strakker helpt ook niet

maar hoe moet dat van die pantykousje?

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:49

de mijne gooit hem er ook niet overheen, die gooit hem er dus ook uit

BBGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:01

Mara schreef:
mn paardje doet het ook, maar ze gooit hem niet over het bit!ze hangt er hem gewoon uit...zelfs als ze ontspannen is en over de rug loopt doet ze het nog!

een rubberen tonglepel helpt bij mij niet egt, kheb 10tallen bitten gebruikt en de riempjes wat strakker helpt ook niet

maar hoe moet dat van die pantykousje?

Mijn paard gooit ook zijn tong over het bit. Dit doet hij vooral als hij zenuwachtig of heet word, maar ook wel eens gewoon zo uit het niets.
Ik heb zoo veel verschillende bitten geprobeerd en het bit tig gaatjes hoger, maar dat helpte allemaal niets .....
Nu rijd ik met een correctiestangetje en dat is echt DE oplossing voor hem! Je mag tevens met dit bitje ook gewoon op concours starten!
Hierbij is het bit hoger hangen, een tonglepel (waar je officieel niet eens mee mag starten ) of een andere neusriem overbodig

Hier onder een plaatje van het bit...

Afbeelding

eefje_rudmer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:42

ik zou eerst kijken of het probleem ergens anders vandaan komt, anders ben je bezig met symptoonbestrijding en niet met kernbestrijding. dit kan heel goed een probleem zijn wat een vervolg is op rugproblemen, tanden of hals. Dus eerst goed je paard na laten kijken voordat je een pantykousjes om zn bek snoert (even grof gezegd) of met tonglepels en andere bitten aan de gang gaat. alles heeft een reden, en dit zal ongetwijfeld ook een reden hebben

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:49

Rubbere Tonglepel
gebruik ik ook voor mijn pony, maar die gooit altijd z'n tong over het bit.
in de Paard & Sport gelezen dat de tonglepel vanaf het M verboden is. ik rijd nu L maar aangezien ik niet meer in de M kom, omdat ik met hem ga stopen wegens te groot zijn, hoef ik me daar niet druk om te maken.....(moest ik me daar maar wel druk om maken )

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:58

Pantykousjes zijn veel minder vriendelijk dan de naam doet vermoeden. Niet aan beginnen!

Probeer inderdaad het bit wat hoger te hangen. Tonglepel wil ook wel eens helpen. Ga gewoon wat experimenten met het bit, en laat inderdaad de paardentandarts eens langs komen.

maggie1103

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 14:02

Ik neem aan dat de tandarts al geweest is want ze staat op een manege. Een tonglepel is inderdaad een idee of wat er geopperd word een correctiebitje. Zal het aan mijn broer doorgeven en kunnen ze eens wat mogelijkheden proberen. Overigens stomme vraag misschien maar hoe werkt een tonglepel dan?

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:14

De tonglepel doe je in het midden van het bit en die wijst naar achteren (bij de paard in zijn mond), het paard moet dan zijn tong erg hoog optillen, wie die hem over het bit krijgen. Sommige paarden krijgen het nog voorelkaar om de tong erover te krijgen, maar het merendeel houdt hem er wel onder. Succes ermee.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:07

Mijn ervaring met een rubberen tonglepel is dat het maar onhandige dingen zijn. (heel dik, en ook niet echt comfortabel voor het paard)

Deze vond ik veel handiger:

Afbeelding

Mara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:29

maar ik wil thuis 1x dat van dat pantykousje proberen, hoe werkt dat nou precies dan?

en wordt nou niet kwaad mensen, omdat ik een pantykousje wil proberen, maar we hebben al zow veel geprobeerd!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:47

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:29

eefje_rudmer schreef:
ik zou eerst kijken of het probleem ergens anders vandaan komt, anders ben je bezig met symptoonbestrijding en niet met kernbestrijding. dit kan heel goed een probleem zijn wat een vervolg is op rugproblemen, tanden of hals. Dus eerst goed je paard na laten kijken voordat je een pantykousjes om zn bek snoert (even grof gezegd) of met tonglepels en andere bitten aan de gang gaat. alles heeft een reden, en dit zal ongetwijfeld ook een reden hebben

Hier ben ik het ook echt mee eens! Dat gepruts aan die paarden, ik ga ook geen ander bit erin hangen hoor, het ligt gewoon aan mij. Verder wordt hij elk halfjaar helemaal gechecked door de dierenarts en elk halfjaar naar de tandarts. Hij probeert dus echt onder het werk uit te komen. Nouja als ik daar doorheen rijd, doet hij het niet meer

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:21

Die van mij doet als hij hard aan het werk moet zn mond wat open en gooit zn tong eruit, wel een soort verzet hoor. Doet het alleen met dingen hij moeilijk vind. Ik had eerste zelf wat teveel druk in mijn handen, daar op letten scheelt ook al heel wat. Als hij het doet doe ik mijn handen naar voren en geef m een schop. Helpt een niet krijgt ie er een tik bij en komt er een bok maar is het over..dat consequent doen en het is al een heel stuk beter geworden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:25

Ik zou oook eerst eens kijken waar het vandaan komt.
Zeker als het alleen op wedstrijd is, zou het kunnen komen dat de ruiter door de spanning wat minder ontspannen is in de hand en het paard er op die manier op reageerd.

Aan pantykousen niet beginnen
Beetje verkeerd erom en hij heeft geen tong meer.
Op wedstrijden ook niet toegestaan.

Een tonglepel zou kunnen, maar nogmaals, ik zou eerst eens uit gaan zoken waarom het paard het doet.
het is toch een teken van geen goede aanleuning, wat kan komen door diverse dingen.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:02

Een tonglepel is ook op wedstrijden niet toegestaan!
Misschien klink ik nu hard, maar trek je sperriem gewoon s een keer flink strak dan heeft ie geen mogelijkheid het te doen, zowel? Dan heeft het denk ik met de druk op het bit te maken (te harde hand)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:05

@jess

echt weer geweldige antwoorden

1 zoek eens in het reglement voordat je uitspraken doet die niet kloppen
2, ga dammen als je anders niet diervriendelijk kunt rijden en sperriemen aan gaat snoeren..yuk...