Dressuurruiters lang; springruiters klein?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosalie123Jarig

Dressuurruiters lang; springruiters klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 22:37

Hoi!

Het valt me wel op dat de meeste (top)springruiters vrij klein zijn. Daar tegenover kom je in de dressuurwereld vaker lange mensen tegen. (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) Zou dit een reden hebben, of is het gewoon zo?
Valt dit jullie ook op?

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:49

Ik denk dat het toeval is? Je koopt meestal gewoon een paard dat goed bij je lengte en bouw past.

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:03

Dat is mij nooit zo opgevallen... Er zijn ook wel de nodige springruiters waarbij het altijd lijkt alsof ze maar een heel klein paardje hebben, maar die zijn zelf gewoon heel lang

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:11

Dit valt mij idd ook op! Maar het ligt natuurlijk ook wel aan de beugellengte en het zadel natuurlijk In een dressuurzadel zit je langer en dieper natuurlijk.
En vaak zijn springpaarden groter, zodat hindernissen in veel gevallen net wat beter te doen zijn en dan zijn ruiters natuurlijk in verhouding ook kleiner

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:13

Ik rij veeeeel liever dressuur dan springen, mijn hele leven al. Ben nu 20 jaar oud en 1.59 lang... dus ik ben klein!

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:17

Ja maar jij behoort waarschijnlijk ook niet tot de topruiters die hier genoemd worden.

jipkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:22

ja wel geinig idd.. maar anky (om maar ff een voorbeeld te noemen heeft toch ook niet echt een hollandse vrouwen lengte?)
ik heb met jip Z gesprongen en Z dressuur en ben 1.63 middenmotertje dus?
nu eigelijk alleen dressuur.. en ho maar dat mijn benen onder mijn nieuwe paard uitkomen..
bij mij is het niet versprijd in de lengte.. ik ben gevuld hehe..

maar denk niet dat die kleinere mensen voor springen kiezen en andersom, maar dat dat maar zo lijkt.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:11

alexandra15 schreef:
En vaak zijn springpaarden groter, zodat hindernissen in veel gevallen net wat beter te doen zijn en dan zijn ruiters natuurlijk in verhouding ook kleiner

Dat is niet waar hoor. Wij hebben de dressuurpaarden het liefst ook groot.

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:18

Maar het valt mij indd ook op, niet alleen in de top dressuur/springen, maar ook bij KNHS wedstrijden bij ons op stal.... vaag eigenlijk

Tien

Re: Dressuurruiters lang; springruiters klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:59

Ik geloof dat het Tineke Bartels was die voor haar dressuurcarriëre zeer verdienstelijk SGW heeft gereden. En zo zij er meer dressuurruiters begonnen.
Dus ik denk dat het vooral toeval is, ook omdat je bij dressuur langere beugels hebt, dan bij springen en dat scheelt toch wel wat op het oog.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:01

alexandra15 schreef:
Dit valt mij idd ook op! Maar het ligt natuurlijk ook wel aan de beugellengte en het zadel natuurlijk In een dressuurzadel zit je langer en dieper natuurlijk.

Daar ben ik het niet mee eens. Kleine springpaarden zijn makkelijker met wenden en sneller in de barage. Wat jij zegt heeft er helemaal niks te maken. Het ligt aan het vermogen van het paard en niet aan zijn grote..

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:35

nou mijn commandante die ZZ licht rijd is heel klein en heeft grote paarden en degene waarvan ik springles heb is groot (oke Rob dan weer niet)

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:41

Als je in de atletieksport gaat kijken zie je voor verschillende disciplines verschillende types mensen. Voor de sprint heb je korte spieren nodig zodat je snel veel snelheid kan maken en voor lange afstanden heb je lange spieren nodig die niet snel verzuren.
Voor de dressuur gebruik je je spieren ook anders dan voor het springen, ik kan me zo voorstellen dat de bouw van je lichaam er dus wel wat mee te maken heeft. Ik ben zelf ook wat kleiner en dressuur bak ik helemaal niets van, maar springen gaat des te beter.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:42

nou, ik zie toch erg veel topspringruiters die flink lange telten hebben hoor!

Showjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:58

Zo klein zijn de meeste springruiters niet hoor, lijkt misschien zo.
Heb ook nog ergens ook boekje liggen met allemaal gegevens van ruiters o.a. de lengtes. (Dus mocht iemand een aantal voorbeelden willen..)

kimdepim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:49

ik denk dat het gewoon toeval is hoor
springruiters lijken idd wel klein maar hebben vaak paarden met lange benen ofzo..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:19

Ooit Edwin Klokman van dichtbij gezien?

Nou ja, die vormt dan misschien de spreekwoordelijke uitzondering op de regel.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:21

Rob is een ukkie idd, net als ik trouwens, maar hij gaf zelf ook aan dat je als springruiter wel in het nadeel bent met korte benen.

Ik ken Edwin niet van gezicht, heb wel bij hem gelogeerd dit weekend

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:23

Dan ben ik een perfecte recreatieruiter, ben niet lang of extreem slank, ben ook zeker niet klein

(ben 1.75, nette lengte vind ik zelf )

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:19

LiSSy schreef:
nou, ik zie toch erg veel topspringruiters die flink lange telten hebben hoor!

Ja, vaak komen die knieen een stuk over het zadel heen doordat ze zulke lange benen hebben
Ik denk dat het lijkt alsof dressuurruiters vaak lange mensen zijn doordat ze langere beugels hebben.
Ik zelf spring en dressuur en ik ben 1.75 m. Niet echt klein dus

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:57

Hier in de regio zijn de meeste ruiters in het ZZ-springen eigenlijk allemaal lang, op een enkele uitzondering na

Topruiters zijn me ook niet echt als klein opgevallen voor zover ik er op concours naast heb gestaan(of bijna tegenaan ben gelopen Daar ben ik om de een of andere reden goed in )

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:24

ik ben bijna 190 en rij dressuur dus ik vind dat springruiters langer is dan dressuurruiters !

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:16

ik denk dat het toeval is, maar dat als je 2 meter bent niet zo snel bedenkt te gaan springen

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:17

Nou, dressuurmensen willen vaak ook dat het totaalplaatje klopt, het beeld. (dan heb ik het wel over de top). Zij zorgen ervoor (de meesten dan toch) dat ze een goed figuur hebben en vooral niet te dik zijn. Het lijkt/is dan ook al snel; dat zij best lang lijken en mooi op een paard passen. Springruiters zijn hier minder mee bezig en hebben daarnaast ook veel kortere beugels. Dat scheelt ook veel! Uitzonderingen (die hier nogal veel worden genoemd) heb je natuurlijk altijd en overal. Maar over het algemeen klopt het wel. Kijk maar naar Coby, Anky (dies ook egt mager hoor!), Edward maar ook Hans Peter en Imke/Tineke. Zij zijn er gewoon bewust mee bezig.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:16

Ik ben ook maar een kleintje (geloof 1,67m) en rijdt wel dressuur hoor

Afbeelding

Dat zijn toch niet echt mooie, lange benen