belgische ruiters die (ook al mag het niet) in NL starten..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

acropolis

belgische ruiters die (ook al mag het niet) in NL starten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:28

Laatste tijd merk ik dat er ruiters zijn die voor zowel een Belgische als een Nederlandse vereniging wedstrijd rijden.
Dat mag eigenlijk niet.
Wat moet hieraan gedaan worden volgens jullie? Men laat dit namelijk gewoon toe.

Wel soms irritant. Of niet?
Graag reacties!

(Als Belgische ruiter mag je SOMS meedoen aan ENKELE wedstrijden in NL. Daarover heb ik het hier dus niet!)

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:19

Heb het nog nooit gehoord en nog nooit mee gemaakt dus heb eigenlijk geen idee..

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:06

Heb nog nooit gehoort dat dat niet mag :/
Ik wil ook wedstrijden starten in NL omdat ik daar snap hoe dat zit met al die niveau's en al
Het niveau ligt daar ook veel hoger dan in BE...

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:08

Ik moest ook vaak tegen duitse meisjes rijden hoor... Ik weet niet hoe dat zit, misschien zijn die aangesloten bij een NEDERLANDSE vereniging of ponyclub?

acropolis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:08

Tuurlijk kan je als Belg rijden voor Nederland, als je aangesloten bent bij de KNHS.

Wat echter niet mag is, als Belg LRV rijden (Belgie) én voor de KNHS (Nederland).

Margreet

Re: belgische ruiters die (ook al mag het niet) in NL starte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:01

acropolis schreef:
Wel soms irritant.

Wat is je bezwaar ertegen dan?

Het zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn namelijk...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:36

Je mag best als Belg in Nederland starten, maar niet EN in Belgie rijden EN in Nederland. Ik zie verder het probleem niet zo eigenlijk, wat boeit het Nederlanders nou of ik andere weekends nog in Belgie zou rijden?

Volgend jaar wil ik ook in Nederland starten (ik ben Nederlandse maar woon in Belgie en ben niet zo stuk van de Belgische wedstrijdorganisaties) en wellicht dat ik me toch ook nog aanmeld bij een Belgische bond om ook eens dicht bij huis te kunnen rijden.

Maar wat zou daar dan irritant aan zijn, dat snap ik niet zo goed?

acropolis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 13:33

Urielle schreef:
Je mag best als Belg in Nederland starten, maar niet EN in Belgie rijden EN in Nederland. Ik zie verder het probleem niet zo eigenlijk, wat boeit het Nederlanders nou of ik andere weekends nog in Belgie zou rijden?

Dat zeg ik al de hele tijd.

Maar wat zou daar dan irritant aan zijn, dat snap ik niet zo goed?

Nou irritant is misschien verkeerd uitgedrukt maar dan krijg je zulke situaties als bvb M-ruiters (B) die terug in B gaan starten (NL), gewoon om iedere keer lekker prijs te rijden.
Op zich zal dat mij worst wezen, maar zo eerlijk is dat nou toch ook niet?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:47

Daar heb je gelijk in maar die ruiters zijn de B zo uit en zullen snel weer terug op hun eigen niveau zitten. Je hebt ook Nederlandse ruiters die hun paard thuis doortrainen tot M of Z-niveau en dan in de B beginnen, die rijden ook alle prijzen weg. (Zo zag ik een ruiter in de B losrijden en in galop wissels om de drie rijden *slik* )

Overigens zien de Belgische proeven E,A,L,M er anders uit dan de Nederlandse. In de A die dus vergelijkbaar zou moeten zijn met de L zit een eenvoudige galopwissel, wijken kennen ze niet. Travers wordt pas in de St. George gevraagd. De LRV-proeven zijn wel oude Nederlandse proeven.

Het niveau ligt in het algemeen in Belgie ook een stuk lager bij het dressuren (itt het springen) dus ik denk dat je voor Belgische concurrentie ook niet heel erg bang hoeft te zijn
En als die er is zijn ze zo opgerot naar een hogere klasse

LiesBento

Re: belgische ruiters die (ook al mag het niet) in NL starte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:21

Wat is daar nu verkeerd mee?
Denken jullie dat jullie in NL zo speciaal zijn dan, dat er geen belgische ruiters mogen meerijden?
Ik heb ook al wedstrijden gestart in NL..

JollyJumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:36

Urielle schreef:
Daar heb je gelijk in maar die ruiters zijn de B zo uit en zullen snel weer terug op hun eigen niveau zitten. Je hebt ook Nederlandse ruiters die hun paard thuis doortrainen tot M of Z-niveau en dan in de B beginnen, die rijden ook alle prijzen weg. (Zo zag ik een ruiter in de B losrijden en in galop wissels om de drie rijden *slik* )

Dat zegt niet altijd alles hoor... Mijn paard springt de wissels, en ik ben ook gewoon in de B begonnen. En soms laat ik hem met losrijden wel eens wissels springen om hem wat oplettender en scherper aan mijn been te maken. En daar kijken mensen soms inderdaad raar van op en dan denken ze gelijk dat we heel goed zijn of zo, maar dat is echt niet zo ( zie je later vanzelf aan de punten, ). Mijn paard heeft nog nooit dressuurwedstrijden gelopen voor wij samen begonnen en ik ben zelf ooit in een heel grijs verleden eens L1 met 1 wp geweest...

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:39

Degene die ik groom die woont ook in België en rijd gewoon in Nederland. Dit komt omdat ze voor dat ze naar Belgie verhuisde lid was van een NL. ver. En dat gewoon is gebleven.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:25

JollyJumper schreef:
Dat zegt niet altijd alles hoor... Mijn paard springt de wissels, en ik ben ook gewoon in de B begonnen. En soms laat ik hem met losrijden wel eens wissels springen om hem wat oplettender en scherper aan mijn been te maken. En daar kijken mensen soms inderdaad raar van op en dan denken ze gelijk dat we heel goed zijn of zo, maar dat is echt niet zo ( zie je later vanzelf aan de punten, ). Mijn paard heeft nog nooit dressuurwedstrijden gelopen voor wij samen begonnen en ik ben zelf ooit in een heel grijs verleden eens L1 met 1 wp geweest...

Bedankt voor de geruststelling
Dit paard liep echter om te kwijlen, ik weet zeker dat het hoog geklasseerd is geweest of thuis echt heel hoog doorgetraind. Won uiteraard ook de B met fabelachtige punten...

Maar ik ben weer offtopic

RanouK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:14

Toch wel jammer dat de dressuur in ons eigen landje niet op gang komt.
Ik snap Belgische ruiters wanneer ze liever in de NL gaan rijden, meer en betere concurentie, de proeven beter geklasseerd en meer wedstrijden.

Maar toch zouden we het meer moeten aansporen om in België te blijven rijden. Maar het lijkt erop dat dit een onbegonnen klus is?

Maar we moeten niet zó negatief doen over onze dressuur, de proeven bij ons gelijken op de Duitse (LRV even niet meegeteld), dus er zit wel voordeel in!

Natuurlijk beleeft elke combinatie dit anders, voor de een is ons systeem perfect en voor de andere het systeem in NL.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:20

Wat ik het grootste nadeel vind in Belgie bij de LRV:
* de jurering (waarom zit er een ongediplomeerde jury die verdorie 3 klassen lager rijdt als mijzelf te punten?!)
* 's ochtends vroeg moeten aanmelden voor je starttijd
* de parade 's avonds laat
* prijsuitreiking op het eind van de dag

Dat is gelukkig bij de andere basisbonden weer anders maar dan zit je met die maffe proeven.

Als ze dat nu eens op kunnen lossen zal ik braaf in Belgie starten

acropolis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 16:28

Waarom treden de LRV en de KNHS dan niet wat strenger op en passen ze hun reglementen niet toe?

Waarom zijn er regels? Om te overtreden !

Zo kan België als dressuurland mss gaan groeien?!

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:23

Urielle schreef:
Wat ik het grootste nadeel vind in Belgie bij de LRV:
* de jurering (waarom zit er een ongediplomeerde jury die verdorie 3 klassen lager rijdt als mijzelf te punten?!)
* 's ochtends vroeg moeten aanmelden voor je starttijd
* de parade 's avonds laat
* prijsuitreiking op het eind van de dag

Dat is gelukkig bij de andere basisbonden weer anders maar dan zit je met die maffe proeven.

Als ze dat nu eens op kunnen lossen zal ik braaf in Belgie starten

Wat een ellende!! Dus je weet pas op de dag zelf hoe laat je moet?
En elke janluul kan dus maar jureren?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:40

Ja idd, als je dus bij een LRV-vereniging gaat moet je ook aankruisen welke data jij evt. wilt jureren, wel binnen of onder de klasse die je zelf rijdt. Daar ben ik het gewoon niet mee eens. In het Z ofzo, ok, dan weet je hopelijk je weetje wel, maar dat wil dus zeggen dat elke pino die net gestart is, de B mag jureren. Toen ik net B reed, had ik er echt nog niet genoeg kijk op om die klasse ook te jureren hoor!

En je moet 's ochtends vroeg intekenen (secretaris van de vereniging meestal, ben je erg individueel dan moet je die dus eerst nog gaan zoeken ), ben jij of de vertegenwoordiger van je vereniging aan de late kant, dan kun je pas laat op de middag starten dan zit je daar een hele dag. Sowieso wel, want je weet rond 5 uur pas of je prijs hebt en dan moet je rond 6 uur parade rijden. In Nederland ging ik vaak dichtbij een proef rijden, paard thuisbrengen en prijs ophalen. En anders was de prijsuitreiking meestal een uurtje na het afloop van de proef. En hoefde ik 's middags pas te starten dan stond ik echt niet om half 6 te vlechten Hoe het in het winterseizoen gaat weet ik niet, na een zomerseizoen hield ik het voor gezien

En ik vond het ook raar dat de eigenaren van de paarden die ik startte entreegeld moesten betalen om ons te kunnen zien rijden terwijl we samen kwamen. In Nederland heb ik altijd nog gehad dat je kunt doorrijden als je met de vrachtwagen komt of er hangt een trailer achter?

Acropolis, ik weet echt niet hoe het in de reglementen staat van de LRV maar ik neem dus aan dat er geen gediplomeerd jurylid verplicht is?

O, en nog een nadeel. Je vereniging kiest 8 wedstrijden uit die de verenigingsleden dat seizoen mogen starten. Ik had al een hele kalender opgesteld maar ik kon dus alleen van die 8 wedstrijden aangeven welke ik wilde rijden...

Jullie snappen neem ik aan waarom ik volgend jaar liever iets verder rij?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:41

Bij andere basisbonden is dat trouwens niet he!

caro_vt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:18

Vooral in de zomer als ze veel juryleden nodig hebben merk je dat er juryleden van 'kus m'n botten' bij zitten.

Idd Urielle, er is echt wel een verschil tussen in de klasse rijden of de klasse kunnen jureren.

En hoe vaak rijden de nichtjes, vriendinnetjes of lesklanten niet in de ring van die ''jury's'' ? Wat is het gevolgd dan denk je???

Als je zelf nog maar 17 bent ofzo en je ouders moeten je voeren naar de wedstrijd kunnen deze inderdaad entreegeld betalen.

En je moet je schikken naar de wedstrijden die je club vooropsteld.

Daarnaast moet je vaak nog carrousel meerijden.

Dat maakt dat je vaak s'morgens om 8u aanwezig bent (liefst vroeger als jij je moet aanmelden voor de starttijd) en s'avonds maar thuis rond 20u.

Daarnaast is het een ongelooflijke drukte van jewelste en mag je vaak op haast niet - bereidbare terreinen je proefje rijden.

En als je dan niet wint in je klasse mag je niet over.

In de winter zijn de wedstrijden ietsje kleinschaliger en heb je vaak jury's die wel een cursus gevolgd hebben.

Daar maken ze je het iets moeilijker en moet je haast alle wedstrijden die er zijn in jouw regio meerijden wil je op het eind van het winterseizoen kans maken om een klasse te verhogen.
Je zit dus gegarandeerd de hele winter vast in diezelfde klasse.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:00

kattebeest schreef:
En als je dan niet wint in je klasse mag je niet over.

Dat vind ik helemaal raar!!! Hierdoor krijg je in mijn ogen juist veel meer concurentie, en eerder het uitschakelen van andermans paarden, zodat je zelf wint, en over kan.... Ik had ook gehoord dat je in België (net als in Frankrijk kwam ik achter) mag starten wat je zelf wilt??
Wie kan mij vertellen of dit klopt??

Ik ben er nu dus net achter dat je in Frankrijk mag starten in welke klasse je wilt, en ook over mag naar een andere klasse waneer jij daar zin in hebt maar ja zoals al eerder gezegd over België is ook Frankrijk geen dressuur land... En ook hier niet zoveel wedstrijden...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:49

ligt eraan bij welke basisbond je start, bij sommige mag je idd hoger beginnen als je wilt, zelf kiezen om te promoveren mag niet. Ik meen dat je bij de LRV gewoon B moet starten als je begint, Belgen die er meer van weten mogen me corrigeren.

Bij de LRV moet je bij de eerste vijf rijden om een promotiepunt te rijden (1e = 5 punten, 5e = 1 punt, bij 10 punten over). Dat houdt dus in dat sommige mensen jarenlang in de B blijven zitten, zeker degenen die een minder aansprekend paard rijden. Tel dat op bij de niet zo professionele jurering en je hebt dus kans dat je de B nooit meer uitkomt, ook al rij je keer op keer ruim boven de 60%.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:58

Dat vraagt toch om omkoping, steekpenningen en vriendjes politiek?

Ik snap best dat de serieuze belgen dan maar naar NL en waarschijnlijk Dtsl komen om te starten. Is er wel een overkoepelende organisatie die de hele dressuurwereld bestuurd of ben je afhankelijk van je eigen organisatie( en hoeveel hebben ze er daar van in het ozo grote dressuurland België?)

Als ze echt zo verzuilt nog zijn, zal er voorlopig ook wel geen verandering in komen. Wat een ellende!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:56

Ik heb me toen proberen er in te verdiepen maar ik snap er nog steeds geen hout van.
Je hebt de LRV in elk geval, en de Federatie en bij de Federatie zitten losse basisbonden die volgens mij hun eigen ding doen maar wel dezelfde proeven rijden en soms samenwerkingen hebben zodat je eens ergens anders kunt starten 's winters.

Maar zelfs de secretarissen van de basisbonden konden me destijds niet helpen want die wisten het zelf niet
Dus best kans dat ik het verkeerd vertel.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 09:39

Schrik er best wel van dat het in belgie zo slecht is geregeld, entreegeld voor mensen die mee komen?? van de zotte. Zie mezelf ook al L1 en B jureren . Denk dat er daar toch wat moet veranderen.