Zweepje verwisselen lastig op wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Zweepje verwisselen lastig op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:34

hoihoi,

ik heb bijna wedstrijd, en vind het erg fijn om een zweepje erbij te houden. maar een dressuurzweep kun je moeilijk verwisselen

groetjes, rianne
Laatst bijgewerkt door Eline op 03-11-05 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduideiljkt.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:38

ja ik hou me zweep altijd gewoon links.. of rechts.. als je hem rechts houdt, vergeet dan niet je zweep effies vast te pakken met de linkerhand tijdens het groeten.... staat zo stom he groeten met zweep en al

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:41

haha als je met zweep enal groet krijg je 2 strafpunten!! heb ik gehad. bracht een jong paard uit. kende nog niks.. eerste wedstrijd.. (ik reed nooit met zweep dus ja wist ik veel) ik groet. komt ineens die jury uit zn hokje!!! jongedame! ik: ja? hij: je mag niet groeten met zweep in je hand! ik: o sorry meneer, wist ik niet. bedankt voor het melden *slijm slijm* hij: geeft niets maar je krijgt er wel 2 strafpunten voor. en je kan opnieuw beginnen. ik: dankje wel meneer! hahaha.. achteraf kan ik er wel om lachen. maar dan paard wist niet wat hem overkwam. gelukkig bleef hij wel staan!! dus denk eraan!! niet met zweep groeten!!! dan komen er enge mannetjes naar buiten!!

sorry beetje offtopic maar ik wil je waarschuwen

Elamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:44

Carly22 schreef:
haha als je met zweep enal groet krijg je 2 strafpunten!! heb ik gehad. bracht een jong paard uit. kende nog niks.. eerste wedstrijd.. (ik reed nooit met zweep dus ja wist ik veel) ik groet. komt ineens die jury uit zn hokje!!! jongedame! ik: ja? hij: je mag niet groeten met zweep in je hand! ik: o sorry meneer, wist ik niet. bedankt voor het melden *slijm slijm* hij: geeft niets maar je krijgt er wel 2 strafpunten voor. en je kan opnieuw beginnen. ik: dankje wel meneer! hahaha.. achteraf kan ik er wel om lachen. maar dan paard wist niet wat hem overkwam. gelukkig bleef hij wel staan!! dus denk eraan!! niet met zweep groeten!!! dan komen er enge mannetjes naar buiten!!

sorry beetje offtopic maar ik wil je waarschuwen

heb ik ook al eens gehad whhaha eerste wedstrijd. maar toen had ik een springzweepje dat is makkelijker te wisselen...

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:45

Gewoon niet wisselen

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:47

inderdaad.. verder in de proef heb ik niet meer gewisseld. Een andere tip. Zorgen dat je paard goed voor het been wordt zodat je geen zweep nodig hebt

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:53

ja dat wisselen is idd erg slordig ook hoor.... ik houdt hem tegenwoordig gewoon links, en heb hem eigenlijk meer voor de sier gloof ik haha

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:15

Haha, ik groette ook mijn eerste wedstrijd met zweep (was wel onderling, maar goed )
Bij mij stond het alleen op mijn coupon .

Nu rijd ik met een pony die geen zweep nodig heeft, en er helemaal van doordraait .
Straks start ik ook met mijn paard, daar heb ik wel een zweep bij, maar inderdaad, aan de linkerkant houden is het handigst, groet je ook zeker niet met zweep .

Piroska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:21

volgens mij mag je helemaal de zweep niet overnemen tijdens een dressuur proef! Daar zouden ze je dus strafpunten voor kunnen geven!! Of je moet het heel stiekem en snel in een klein hoekje doen zodat de jury het niet ziet... Maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en gewoon de zweep in één hand houden...

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:34

Inderdaad gewoon niet wisselen. Het wisselen van je zweep geeft ook een slordig beeld En als je je zweep over moet nemen heb je grote kans dat je pony z'n hoofd weer omhoog doet. Niet doen dus! ik heb hem altijd in mijn linkerhand en daar laat ik hem ook. Zo kan ik makkelijk groeten en wanneer ik wil een tikje bij geven.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:02

Ik houd hem altijd links, kan ik ook makkelijk groeten .

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:04

volgens mij mag wisselen zelfs niet :s en ik heb ook altijd geleerd dat ik bij een dressuurwedstrijd de zweep rechts moest houden ... ( weet nu niet of het overal is of gwn omdat het handigere is fzo ..)

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:10

volgens mij mag het niet maar is het geen lrv cross ? als het zo is kijk eens op www.lrv.be daar vind je het reglement

SeradaJarig

Re: Zweepje verwisselen lastig op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:18

Ik heb tijdens mijn eerste wedstrijd ook mijn zweepje verwisseld. Ik kreeg geen strafpunten maar er was wel een opmerking over gemaakt dat het inderdaad rommelig leek. Ik hou mijn zweep de volgende keer gewoon constant links

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:05

ik weet ook niet beter dan dat het wisselen van de zweep niet mag tijdens een proef. maar ik hebn ix gezien in de regelementen.

maar ja.. heb een zweep van 1.20.. dus dan gaat overnemen niet zomakkelijk

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:47

wisselen lijkt rommeliger ...

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:52

Afgezien van het feit of wisselen wel of niet toegestaan is wordt je proef er niet netter op. Op het moment dat je gaat wisselen ben je er namelijk minder bij met je teugels en komen de figuren minder uit de verf. Probeer dus als het even kan je zweep in dezelfde hand te houden. Mijn ervaring is dat je bij de meeste paarden de zweep maar op een hand echt nodig hebt en dat je het op de andere hand met je been nog wel op kan lossen. Zorg dus dat je de zweep in de hand hebt waar je hem het meeste nodig hebt.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 17:32

Ik houd mijn zweep ook links, ook geen gedoe met groeten!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:18

ligt er maar net aan welke kant willem die dag zijn goeie kant heeft. soms rij ik de 1e proef links en de 2e proef rechts...

maar het staat idd slordig als je wisselt

Miona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:33

Ik heb een tip voor het snel wisselen van een dressuurzweep. Dit werkt heel goed bij lange zwepen... De 'gewone' manier (met je ene hand uit je andere hand halen) is gewoon heel lastig met een lange zweep. (dan ben je heel lang bezig) Wat veel makkelijker is, na even oefenen: zet je zweep omhoog en pak hem over met je andere hand. Een soort majoretteoefening hahaha, maar als je hem doorhebt heel handig. Je paard merkt er als het goed is niks van en je hebt binnen een seconde je zweep in je andere hand.
Ik ben het met de meeste mensen eens dat het in de proef handiger is om je zweep in 1 hand te houden, maar als je hem toch moet verwisselen doe het dan zo dat het niet storend is.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:35

Ik heb hem altijd rechts, want alleen op rechts ben ik hem nodig
Met groeten pak ik hem even in links vast.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:39

Miona schreef:
Ik heb een tip voor het snel wisselen van een dressuurzweep. Dit werkt heel goed bij lange zwepen... De 'gewone' manier (met je ene hand uit je andere hand halen) is gewoon heel lastig met een lange zweep. (dan ben je heel lang bezig) Wat veel makkelijker is, na even oefenen: zet je zweep omhoog en pak hem over met je andere hand. Een soort majoretteoefening hahaha, maar als je hem doorhebt heel handig. Je paard merkt er als het goed is niks van en je hebt binnen een seconde je zweep in je andere hand.
Ik ben het met de meeste mensen eens dat het in de proef handiger is om je zweep in 1 hand te houden, maar als je hem toch moet verwisselen doe het dan zo dat het niet storend is.

Als ik het doe, doe ik het ook zo
maar vind het er toch mooier en beter uitzien als je hem gewoon niet wisseld

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:48

Ik wissel m'n zweep alleen als mijn paard in een hoek spoken ziet o.i.d. en daar dus niet langs wil, dan wil ik m'n zweep aan de binnenkant hebben.
Verder heb ik hem aan de rechterkant, daar heb ik hem meer "nodig" dan links. Met groeten pak ik hem automatisch met m'n teugels samen over naar links, daar hoef ik niet eens bij na te denken

Ik pak hem overigens wel "gewoon" over dan, mijn paard loopt ook op 1 hand meestal wel nageeflijk verder (zo niet, dan was ze dus niet goed nageeflijk ). Heb daar geen probleem mee, terwijl mijn zweep vrij lang is (ik gok op 1.20 maar dat weet ik niet zeker).

Elamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:27

dan wissel ik hem niet:P whaha

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:49

ik zou hem idd niet verwisselen.. ik houd hem altijd links, makkenlijker met groeten en mn pony springt links nog weleens fout aan, maar dat moet je natuurlijk zelf weten..