Global Dressage Forum

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Global Dressage Forum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:12

Ik zet het even op WD, omdat het toch aktieve wedstrijdruiters betreft.

Wie is er nog naar het Global Dressage Forum geweest?
http://www.globaldressageforum.com/home/

Afbeelding

Monday 31 October
13.30 – 14.00 hrs Opening by David Hunt, IDTC President and Mariette Withages, FEI
14.00 - 14.45 hrs Dr. Volker Moritz /FEI handbook
14.45 – 16.15 hrs Georg and Monica Theodorescu clinic
16.15 – 16.45 hrs coffee break
16.45 – 17.45 hrs Dr. Hillary Clayton/ Sprenger/ Myler: bits and bridles
17.45 – 19.15 hrs buffet diner
19.15 – 20.00 hrs mini judging Mariette Withages: evaluation Las Vegas
20.00 – 21.30 hrs kür to music Cees Slings and Victor Kerkhof
21.30 hrs discussion

Tuesday 01 November
09.30 – 11.00 hrs Dutch Federation/ Rabo Talent scouting
11.00 – 11.30 hrs coffee break
11.30 – 13.00 hrs Klaus Balkenhol clinic
13.00 – 14.00 hrs lunch
14.00 – 15.30 hrs Hillary Clayton: biomechanics and judging
15.30 – 16.00 hrs coffee break
16.00 – 17.30 hrs Kyra Kyrklund clinic
17.30 hrs buffet dinner

Ik ben geweest en ik vond het reuze boeiend allemaal!

Qua mensen uit de dressuurwereld kan ik alleen maar zeggen: wie was er niet? Mensen uit alle delen van de wereld, internationale juryleden, ruiters, trainers, etc etc waren present!

Dhr Moritz legde interessante dingen uit uit het FEI reglement (al mocht het allemaal wel wat meer pit hebben, die man was errrrrg langzaam!)

Ik heb van Theodorescu en Balkenhol video opnames gemaakt en m.n. Monica (Theodorescu) viel me onzettend positief op: alles ging zo harmonieus, vloeiend en verfijnt!

Geldt eigenlijk ook voor Kyra K.

Verder was de bittenpresentatie interessanter dan ik dacht. Er werd dan wel vanuit het oogpunt van Sprenger en Myler gesproken, maar ook de onderzoeken waarbij bewegende rontgenopnames getoont werden van diverse paardenkaken met bit in. Je kon goed zien hoe de tong op bepaalde bitten inwerkte.
Wisten jullie trouwens dat een paard wel 36 liter speeksel per dag (!) aan maakt?? Dat is 2 watertanks vol!

De evaluatie van Las Vegas was ook ontzettend leuk: we kregen de top 3 van deze wedstrijd te zien met bijbehorend commentaar van mw Withages. Als eerste zagen we Debby Mc Donald. Mw Withages merkte met name het vriendelijke orenspel van Brentina op. En vervolgens het orenspel van coach Balkenhol na de bekendmaking van de uitslag

Ten slotte kregen we een zeer uitgebreide uitleg van het duo Slings & Kerkhof over de produktie van de kur van Anky. Overall was het zeer interessant: van het opnemen van de video tot de opname van het live orkest in de studio. Kanttekening vond ik wel dat het allemaal erg promotioneel was en ook de engelse uitspraak van de woordvoerder liet te wensen over.
Desalniettemin kregen we nog een live uitvoering van Laudy met Silvester (Z amazone), aangevuld met een live elektrische vioolspeelster.
Erg mooie muziek!

De 2e dag moest ik het eerste onderdeel missen, want de paarden laten zichzelf niet uit, maar bij de presentatie van Balkenhol was ik zoals gezegd aanwezig. ook dit was zeer boeiend en uitgebreid met live 2 paarden aan de hand en een 5 jarige goedgekeurde Duitse hengst.

Overigens wel opvallend dat de coach van het Amerikaanse team een tolk nodig had om alles naar het engels te vertalen.

Na de heerlijke lunch hadden we een presentatie over biomechanica van het paard, en met name de beenzetting tijdens de piaffe, passage en pirouette.
We kregen een aantal beelden van de OS en WB te zien waarbij opvallend was dat bij bepaalde paarden bij de passage een zweefmoment hadden en anderen weer niet.
Bij de piaffe zag je ook paarden die precies diagonaal met de voeten op de grond kwamen, maar ook paarden die eerst met de achtervoet op de grond kwam, alvorens de voorste voet de bodem raakte, en vice versa.

Het doel van dit onderzoek ging volledig aan mij voorbij (was het ter preventie van blessures? Voor een beter getraint oog voor de juryleden? Etc?) Maar neemt niet weg dat je op een andere manier gaat kijken naar de beenzetting.
Leuk was ook de vergelijking van de pirouette van Lingh en Salinero: ze werden naast elkaar afgespeeld en het volgende zag je gebeuren:
Bij Salinero zie je het binnenste achterbeen meer opzij gaan en buitenste AB volgt, terwijl Lingh juist het buitenste AB meer opzij zet en binnenste been laat volgen.
Waar ik eigenlijk ook niet bij stil stond: galop is een 3 takt, TOTDAT de pirouette wordt gedraaid. Dan wordt dit een 4 takt. leuk weetje

Kyra gaf tot slot een zeer boeiende uitleg over haar manier van trainen en doel van de dressuur, aangevuld met een 3 tal van haar leerlingen waarbij de basis van de training van de pirouette, passage en piaffe werd getoont.

Van alle clinics van genoemde trainers was de rode draad eigenlijk wel: laat de jonge paarden jong blijven. NIet te snel onder het zadel, langzaam opbouwen en neem de tijd met alles.

Het paard hoeft, afhankelijk van ontwikkeling, pas op 3 of 4 jarige leeftijd zadelmak gemaakt te worden. Vervolgens gewoon de basisprincipes volgen. Laat hem niet direkt een dressuurpaard zijn, maar wissel veel af dmv springen, buitenritten etc. Pas vanaf het 6e jaar gaat alles beginnen en kan zijn spierontwikkeling verder uitgebouwd worden.

Toch iets wat imo de laatste tijd hier in NL uit het oog verloren wordt. Kijk maar naar de VSN, PAVO, etc.

Natuurlijk zijn deze concoursen ervoor om het talent in het paard te ontdekken wat wel een super intitiatief voor de sport is, maar juist hierdoor worden ze al gauw vaak in het dressuur keurslijf gepropt. Ik was daarom aangenaam verrast door deze benadering van deze toptrainers naar de paarden toe.

De organisatie was in de puntjes toe verzorgd: heerlijk eten, nette aankleding van de accomodatie, etc etc. Een compliment waard!

Volgend jaar, als de beurs het toe laat, ga ik zeker weer!!

Iemans nog wat toe te voegen?

zobras

Re: Global Dressage Forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:23

Leuk verhaal. Kwamen de oren van Balkenhol dus ook in beeld

Over de presentatie over bitten werd nou ook gezegd wat wel of geen goed bit is?

Wat was er nou anders aan Kyra haar manier van rijden?

Je hebt dus twee leuke dagen gehad, tjonge, had ook wel gewild als ik zo jou verhaal lees.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:31

Er werden alleen constateringen gedaan met bepaalde bitten. Dus dat het paard, zonder dat je het van buitenaf kunt zien, zijn tong helemaal achter het bit kan duwen. Je zag ze er ook mee spelen (allemaal rontgenopnames he!) en er werden voorbeelden gegeven van Sprenger en Myler welke bitten van hen een bepaalde inwerking hebben.

Bij Sprenger werd er ook ingegaan op de corrosie van het metaal van een bit. Hoe hoger de corrosie van het metaal, des te meer het paard speeksel produceert.

Zo waren er bitten van staal, koper, aluminium etc, waarbij de voor en nadelen van de metalen werden genoemd.
Staal heeft weinig corrosie, aluminium nog minder, koper heel veel maar is heel zacht en de kans op braampjes. Auregaan is een legering met heel veel koper, wat kunststof en nog een metaal. De laatste stoffen zijn er dus voor om het bit slijtvast te maken (koper is immers te zacht).

Tja, wat is er anders aan Kyra haar rijden. Dat is heel moeilijk te zeggen. Ze heeft een ontzettend oog voor detail (maar dat hadden de andere trainers uiteraard ook). Allemaal hebben ze hun eigen stijl die ze in nog minder dan een uur kunnen demonstreren, dus het is heel moeilijk om daar precies een bepaalde lijn in aan te kunnen wijzen.
Wat wel opvallend van Kyra was, was dat ze ipv de binnenteugel juist heel vaak de buitenteugel liet ontspannen.

Wat ook veel overeenkwam met elkaar is dat er ontzettend veel in contragalop werd getraint. Dit, omdat het paard dan niet scheef kan lopen wat in een normale galop wel kan. Hierdoor hoeft de ruiter minder vaak te corrigeren wat ten gunste komt van de rust in het rijden. Bovendien versterkt het paard hiermee de balans.

Monica reed heel graag slangevoltes in galop. Dit, zodat beide kanten even veel belast worden.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:13

Klinkt erg interessant allemaal! Had er graag bij geweest.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 01:10

Bedankt voor je antwoorden Tyrza.

Die Kyra moet volgens mij nog lekker kunnen sturen op paarden . Dat van ontspanning van de buitenteugel snap ik niet helemaal. Ken het inderdaad van de binnenteugel of beide... zal vast wel een goede reden hebben.

Bitten vind ik een boeiend onderwerp. Wat weten we tenslotte van dat staal wat we zomaar in de mond van onze paarden stoppen. Wat is goed of fout....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:57

Leuk, welke leerlingen had Kyra meegenomen??

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 09:58

Mia, Kristian von Krusensterna en nog een meisje met een Jazz.

Het ene meisje was al GP, de ander zo komende week GP starten. Kristian ken je vast wel
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 02-11-05 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:00

Was dat een zwarte Jazz?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 10:00

Nee, de meiden reden beiden op bruintjes en Kristian op een donkere, met heeele lange benen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:08

Tyrza schreef:
Tja, wat is er anders aan Kyra haar rijden. Dat is heel moeilijk te zeggen. Ze heeft een ontzettend oog voor detail (maar dat hadden de andere trainers uiteraard ook). Allemaal hebben ze hun eigen stijl die ze in nog minder dan een uur kunnen demonstreren, dus het is heel moeilijk om daar precies een bepaalde lijn in aan te kunnen wijzen.
Wat wel opvallend van Kyra was, was dat ze ipv de binnenteugel juist heel vaak de buitenteugel liet ontspannen.

Heeft ze ook verteld waarom ze dat deed?

Misschien is mijn volgende vraag ook wel aan bod geweest daar: Wat is nou precies het verschil in inwerking van een dubbelgebroken bit met bol tussenstukje of met een plat tussenstukje?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 10:15

Ze deed dit eigenlijk met de reden waarom wij de binnenteugel ontspannen: om te checken of ze niet hangen op de buitenteugel. Dus ook tijdens een oefening.

Wat betreft de bitten: daar werd niet op in gegaan. De spokeswoman van Sprenger gaf wel aan dat ze een nieuw bit op de markt hebben (met dik tussenstukje). Ze liet het oude model zien waar deze op gebaseerd is en het verschil was zeker aanzienlijk verbeterd.

Wat je ook een moet bekijken: als je je enkelgebroken bit dubbelvouwt, is deze helemaal niet gelijk. En dat leg je dan in de mond van het paard en vertrouwt erop dat alles in balans is.

Ze hebben daarom een nieuw bit ontwikkeld: de Turnado. Een enkelgebroken trens die gelijk is aan beide kanten en ook nog (ik dacht) 45' kan draaien, zodat er geen opwaartse beweging van het bit op de lagen is, maar het bit juist naar voren wordt gedraaid, indien men aan de teugels zit.

Ook een leuk testje: leg eens je vinger in het midden van je tong, druk er op en probeer dan eens te slikken. Gaat moeizaam he? Datzelfde effect heb je dus ook als je een bit of S & T in de mond van je paard legt wat niet goed past.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:43

Ik was er ook bij maar dan vanuit de organisatie. Aangezien jullie allemaal heel geboeid zaten te luisteren naar de lezingen hadden wij ook heel veel tijd om te gaan kijken

Kyra K is echt fantastisch. Ze geeft je van een ingewikkeld frans gerecht (passage/ piaffe) alle ingredienten en een stap voor stap beschrijving van hoe/ wat/ hoeveel/ wanneer.
Geen abacadabra, gewoon dit doe ik dan en daarom. Omdat ze dit ook nog eens heel kort achter elkaar met verschillende paarden laat zien krijg je echt een overzicht. Daarnaast kan ik het erg waarderen dat ze ook naar andere oplossingen zoekt. Bijvoorbeeld het aanwijzen/tikken met de zweep vanaf de grond. Je kunt dan zeggen dat het circus trucjes zijn maar je kunt ook zeggen dat ze alle manier opzoekt om een paard te helpen te begrijpen wat je van hem vraagt.

De bitten van sprenger hebben een scharnier punt wat 45 graden gedraaid is zodat het niet omhoog maar naar voren scharniert.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:16

Tyrza:

Dat van die 4-takt in die pirouette had Cor Loeffen mij tijdens de Masterclass al eens verteld. Vond het toen al wel grappig.

Lijkt me erg boeiend geweest zeg! Leuk!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:20

Suzanne F. schreef:
Tyrza:

Dat van die 4-takt in die pirouette had Cor Loeffen mij tijdens de Masterclass al eens verteld. Vond het toen al wel grappig.

Lijkt me erg boeiend geweest zeg! Leuk!

Dit komt mij ook bekend voor jah!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:29

Cor was er trouwens ook.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:54

Citaat:
Waar ik eigenlijk ook niet bij stil stond: galop is een 3 takt, TOTDAT de pirouette wordt gedraaid. Dan wordt dit een 4 takt. leuk weetje

Dat vertelde Christa Laarakkers (toch?) afgelopen zondag ook in Zuidlaren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:45

Klinkt allemaal erg interessant!

En over de hoeveelheid speeksel: las toevallig gisteren in de Bit van jaren terug dat een paard dat voornamelijk gras eet ong. 5 liter speeksel per dag maakt. Een paard dat alleen hooi krijgt maakt wel 50 liter speeksel per dag. Weet niet of het klopt maar dat stond in de bit.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:08

Kitty schreef:
Citaat:

Dat vertelde Christa Laarakkers (toch?) afgelopen zondag ook in Zuidlaren.

Yep. In 1 van de spaarzame momenten dat ze van Edward het woord kreeg

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:06

Yep ik was er ook, met mijn toko haha! Ik heb Tyrza al gezegd dat ze wat gemist heeft met de presentatie van het Rabo-TP op dinsdagochtend want dat was echt een hele leuke en goede presentatie door George de Jong, Rien v/d Schaft en Rico Schuijers. Ook al is het verhaal in Nederland natuurlijk bekend, met name hoe Rien v/d Schaft een clinic gaf met Lotje Schoots en Marieke vd Putten en Rico Schuijers overtrof hem daarna nog met zijn mentale trainingen. De inhoudelijke discussies kwame echt los en het GDF kreeg meer diepgang. Iets wat ik een beetje miste op de eerste dag...
Zeker was Theodorescu interessant, maar er kwam niet echt duidelijk naar voren wat zij aan training deden behalve geduld en de voltes die Monica gebruikte. Monica is duidelijke een wereldruiter, maar George niet zo'n prater en dat was jammer.
Het verhaal over de bitten was erg interessant maar miste een duidelijke conclusie. Bij Volker Moritz en het FEI-handboek viel iedereen in slaap.
De kür van Las Vegas met de mini-cursus jureren van Mariette Withages begon erg leuk, maar helaas kwam er ook geen conclusie zoals voorgaande jaren. Het verhaal van Slings laat ik me niet over uit, wel erg leuk dat ze Laudy en Wayne Channon lieten rijden en ook ik was onder de indruk van de violiste met de live-muziek. Die was erg erg goed.
Op dinsdag begon het dus met de aardige Nederlandse presentatie, gevolgd door de Balkenhol clinic. Die clinic was niet erg veel onthullend, het klassieke traingingssysteem is bij het grote publiek bekend en de in de ring gebrachte prachtige hengst His Highness (Hohenstein x Donnerhall) werd voornamelijk in voorwaarts-neerwaartse positie voorgesteld. Balkenhol ging vooral in op hoe hij met jonge paarden omging, ze neit te snel bestempelen als dressuurpaard of springpaard, etc. Maar later via omstanders als Hinneman en Kyrklund werd gezegd dat Balkenhol er hele andere methodes op na houdt en dat zijn presentatie niet geheel de weerspiegeling was van zijn werkelijkheid. Puntje om mee te nemen. Dat hij moest worden vertaald vond ik ook erg komisch Tyrza, later hoorde ik hem ook gewoon Engels praten met Amerikanen die bij hem trainen, dus kennelijk een stukje extra circus erbij

De presentatie van Hillary Clayton was superinteressant, met name de vertraagde beelden van de piaffe en pirouettes waaruit blijkt dat de heilig verklaarde takt zoals in regelementen beschreven niet altijd behouden blijft. Uit de praktijk was het van pirouettes wel bekend dat dit zo was, maar nu is het wetenschappelijk aangetoond dat zowel bij de pirouettes als bij de piaffe er dus niet in een zuiver drafritme (2-tact) of zuiver galopritme (3-tact) wordt doorgetreden.
Hillary Clayton heeft de biomechanica van dressuurpaarden bestudeerd, dus studies gedaan naar gangen en bewegingen van dressuurpaarden. Hierbij is bijvoorbeeld het verschil tussen arbeidsdraf en verzamelde draf gemeten dmv krachtmetingen welke krachten er op achterhand en voorhand komen tijdens deze gangen. Het bleek dat in de verzamelde draf en kracht op de achterhand toe nam, maar ook de kracht op de voorhand. Dit kon worden verklaart doordat het paard zich meer opwaarts beweegt en zich dus meer van de grond druk met zowel voor als achterbenen. Haar boek lijkt mij zeer interessant.

Het beste werd voor het laatst bewaard, de clinic van Kyra was wederom een hoogtepunt (net als vorig jaar). Het thema verzameling werd zeer duidelijke gepresenteerd en bij deze clinic was ook zeer goed zichtbaar dat de paarden zich verbeterden met Kyra's hulp. Mia, Sara en Kristian waren proefruiters met duidelijk verschillende paarden die ook verschillend werden aangepakt, doch in dezelfde oefening. Het mooi van Kyra is dat ze zó open-minded is en niet terugschrikt om trainingsmethoden te gebruiken uit bijv. de rensport en de circuswereld. Zeer, zeer boeiend.

Zoals altijd blijft presentator Richard Davison ook erg leuk trouwens!
Het was een zeer geslaagd forum, persoonlijk gezien en ook erg nuttig!
Veel mensen gesproken en ontmoet, super interessant.
Hopelijk ben ik volgend jaar weer van de partij.

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:47

Tyrza schreef:

Ook een leuk testje: leg eens je vinger in het midden van je tong, druk er op en probeer dan eens te slikken. Gaat moeizaam he? Datzelfde effect heb je dus ook als je een bit of S & T in de mond van je paard legt wat niet goed past.

Leuk testje Tyrza!

Waar ik zelf nog een vraagje over heb is het volgende;
waarom een aansnoerneusriem gebruiken als je weet hoe belangrijk het kauwen op het bit is met de beweging van de tong en de mogelijheid om speeksel te kunnen produceren,los van het feit van welk soort materiaal het bit gemaakt is??

dit is misschien voor jou ook wel interessant om naar toe te gaan!
en voordeliger ook
viewtopic.php?f=69&t=486125&hilit=

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:41

Leuk om jullie verslagen te lezen!

Wat ik niet helemaal snap: het lijkt nu net of het een 'nieuwtje' (/weetje) is dat de galop in de pirouette een 4-takt wordt. Dat is zo ontzettend duidelijk, dat ik niet had gedacht dat mensen op 'jullie niveau' het als 'weetje' zien. Bijna elke foto van een pirouette is te zien dat het paard 2 achterbenen aan de grond heeft, dus een 3-takt kan het al niet meer worden.
Ik bedoel dit overigens niet negatief, maar ben even echt oprecht verbaasd dat jij, Tyrza, die de oefeningen ook daadwerkelijk rijdt, je dat nog nooit had gerealiseerd. Dat geldt ook voor het piaffe verhaal.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:06

Nou, ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan?

En met mij vele anderen in de zaal die daar inderdaad nog nooit over hadden nagedacht. Overigens: Bij een 3 takt galop heeft het paard ook 2 achterbenen EN een voorbeen aan de grond. De zogeheten tripedale ondersteuning (wist je niet he? )

Wat betreft de beenzetting in piaffe is ook bijna niet met het blote oog te zien. Het moest echt met de strobo vertrager getoont worden, dus zo'n schande is het niet dat we dat niet 1 keer zagen

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:21

alleen is het verschil met de tripedale ondersteuning dat in die pirouette beide voorbenen wel van de grond zijn. Ik had het me trouwens ook nooit gerealiseerd

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:21

ZOu je nog even willen reageren op mijn vraag van hierboven?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:24

Sorry

Citaat:
waarom een aansnoerneusriem gebruiken als je weet hoe belangrijk het kauwen op het bit is met de beweging van de tong en de mogelijheid om speeksel te kunnen produceren,los van het feit van welk soort materiaal het bit gemaakt is??

Daar is niet over gepraat. Het ging puur over de bitten zelf.

Maar die aansnoerneusriem KAN imo voorkomen dat het paard de mond te ver open doet en de tong achter het bit gaat oprollen (dat zag je heel goed op de rontgenfilmpjes).

Zoals met alle riempjes geldt dat deze natuurlijk niet al te strak moet staan. Wat helaas nog wel eens gebeurd...