Hoe bereiden jullie je paard voor op 1e wedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Hoe bereiden jullie je paard voor op 1e wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 12:24

Nou de titel vermeld de vraag al in mijn geval gaat het om een jong paard die dus totaal geen ervaring heeft op ander terrein (alleen in het bos )

laat maar eens horen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:40

ik probeer meestal wel een of twee keer op vreemd terrein te gaan oefenen als ik thuis les heb maar meer doe ik eigenlijk niet, bij ieder concours is toch weer wat anders te zien

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:02

Mijn 4 jarige heb ik in het begin wat vaker meegenomen. Reed wel al op verschillende tereinen, en mijn paard is vrij cool in het hoofd.
Elk terein is verschillend en het is niet echt te oefenen, hij leert vanzelf als die meerdere keren mee geweest is.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:04

Gewoon de jonge onervaren dieren meenemen als je op wedstyrijd gaat, lekker het terrein verkennen en "losrijden" op het losrijterrein, weer op de wagen zetten en laten proeven van het wedstrijd gebeuren. Na een aantal keer kun je HC starten of gewoon een keer starten.

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:22

Mijn paard is dan wel niet jong meer (8 jaar), maar wel onervaren..
Hij was bij de vorige eigenaar geboren en had daar alleen nog maar hun bak, weide en stal gezien.. Verder werd hij wel vervoerd met de trailer, omdat de weide een eind verderop lag..

Ik heb hem nu een jaar en zondag gaan we onze 4e wedstrijdrijden.. Voor dat ik mijn 1e wedstrijd reed heb ik een keer op de manege hier in de buurt een manegeles meegereden.. Verder niet.. Nou is hij ook niet heel erg schrikkerig, maar wel erg druk..

Ik zou gewoon een keer op vreemd terrein gaan rijden.. In een bak met veel vreemde paarden erbij.. Heb je dan nog volle controle over je paard, tuurlijk is het altijd iets minder en moet jij iets meer je best doen om door te dringen tot hem, dan zou ik gewoon gaan starten..

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:49

Hey ik dacht dat je alleen nog maar wou springen?

Gewoon gaan, hem eerst een paar keer naar vreemd terrein meenemen((verenigings)les)

En dan beginnen op een klein concoursje.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 00:35

klopt, ik heb al wel een aantal mensen langs gehad voor mijn paard maar daar zat er niet 1 bij aan wie ik hem zou verkopen
En zolang ik hem niet verkocht heb ga ik hem uitbrengen en blijf ik hem verder trainen tot ik een leuke nieuwe baas voor hem heb gevonden want wil gewoon dat hij goed terecht komt

Ik zou niet weten waar ik in de bak kan rijden, ik ben lid geworden van een club maar niet om er te gaan lessen want dat heb ik bij mij op stal. ik zoek zoiezo eerst wedstrijdjes dicht bij huis uit dus dat is allemaal klein voor zover ik weet

Ik vind het wel fijn dat ik savonds moet starten, op vrijdag avond, heb ik overdags mooi de tijd om hem klaar te maken, geen gehaast etc ben heel benieuwd hoe die zich gaat gedragen

OemmiejO

Re: Hoe bereiden jullie je paard voor op 1e wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:36

gewoon: ga ervoor!!
enne.. lekker moe maken de dag ervoor..

ik heb geen jong paard, maar wel een onervaren..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:41

Idd een aantal keren (afhankelijk van hoe die reageert) naar een vreemde plek gaan. Verder vooral net als anders blijven rijden en niet ineens de week voor het concours alles om gaan gooien, maar dat spreekt voor zich...
O ja en goed oefenen met trailerladen als hij dat nog niet zo vaak heeft gedaan.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:42

Ik heb het gewoon geprobeerd, en het ging uitstekend, wel eerst even gelongeerd

Sharon_91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:37

Breitling schreef:
klopt, ik heb al wel een aantal mensen langs gehad voor mijn paard maar daar zat er niet 1 bij aan wie ik hem zou verkopen
En zolang ik hem niet verkocht heb ga ik hem uitbrengen en blijf ik hem verder trainen tot ik een leuke nieuwe baas voor hem heb gevonden want wil gewoon dat hij goed terecht komt

Ik zou niet weten waar ik in de bak kan rijden, ik ben lid geworden van een club maar niet om er te gaan lessen want dat heb ik bij mij op stal. ik zoek zoiezo eerst wedstrijdjes dicht bij huis uit dus dat is allemaal klein voor zover ik weet

Ik vind het wel fijn dat ik savonds moet starten, op vrijdag avond, heb ik overdags mooi de tijd om hem klaar te maken, geen gehaast etc ben heel benieuwd hoe die zich gaat gedragen

Waar is je eerste wedstrijd dan?

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 22:09

hasselt, hierden zat al vol, doe volgende maand mee met kring selectie in hierden

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:27

Ik neem mijn merrie gewoon mee naar verschillende binnenbakken. Ze heeft er nu drie gezien en doet het daar zelfs beter dan thuis! Ik maak me dus nog niet echt veel zorgen

Sharon_91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:05

Breitling schreef:
hasselt, hierden zat al vol, doe volgende maand mee met kring selectie in hierden

He dan doe ik ook mee Zie ik je misschien nog wel.. Alleen ik moet niet tegen je omdat ik nu inmiddels L1 ben

omaxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:12

Urielle schreef:
ik probeer meestal wel een of twee keer op vreemd terrein te gaan oefenen als ik thuis les heb maar meer doe ik eigenlijk niet, bij ieder concours is toch weer wat anders te zien

JAA, en gewoon lekker DOOR RIJDEN!!!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:07

Ja ik probeer ook wel een aantal keer op vreemd terrein te komen. Anders zet ik rare dingen langs de bak ofzo. En inderdaad gewoon doorrijden!

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:03

Breitling schreef:

Weet je het zeker? Volgens mij sta je niet op de lijst!

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 23:59

bij welke?
Hasselt heb ik al coupons op gestuurt en voor hierden kon ik ook coupons op stuuren

jarrah

Re: Hoe bereiden jullie je paard voor op 1e wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:56

Ik had Tif al een paar keer op vreemd terrein gereden voor ik ging starten en toen ik eenmaal met haar ging starten, ging Tink gewoon mee voor de ervaring op het losrijterrein e.d.
Gewoon veel meenemen naar vreemd terrein! Paar weekjes achter elkaar, elke week een ander terrein, lekker de tijd nemen, maak er gewoon een leuk uitstapje van, dan is het alleen maar een goede ervaring voor je paard!

Suc6!

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:42

Breitling schreef:
bij welke?
Hasselt heb ik al coupons op gestuurt en voor hierden kon ik ook coupons op stuuren

Hierden sta je volgens mij niet op de lijst de 12e!

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:51

die van aankomend weekend zat al vol ja, die van volgende maand kon ik wel mee doen.

mesastamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:45

wat leuk ga je hem toch niet verkope?

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:35

Hier in de buurt kun je in een binnenbak rijden voor 5 euro, dat zal bij jou in de buurt ook vast wel ergens kunnen. Ik nam die van mij alleen mee naar les, en op een dag gewoon meegenomen. Ze was zo gestressed dat ze een deuk in de auto heeft geschopt met opzadelen, maar toen ik haar 10 minuten gelongeerd had ging het prima. Het was een outdoor wedstrijd, maar ze gedroeg zich super, had ergens in de 160 punten en een 2e prijs in de L1...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:51

Gewoon opgeven, en meenemen. Ik start nooit hc, maar start gewoon gelijk officieel. Mijn driejarige was 6 weken zadelmak toen ze voor het eerst meeging. Tuurlijk moet je niet voor de punten of voor de prijzen willen gaan, maar gewoon om je paard wat te leren.

Na een aantal keren zullen ze het wedstrijdritme oppakken en dan gaat het vast goed!

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 18:36

in een vreemde bak oefenen gaat niet want ik heb niemand die me daar heen kan brengen. Ik moet mn wedstrijden plannen op dagen dat mn pa mee kan.

Ik ga hem wel verkopen maar eerst paar keer uitbrengen

Hij is opzich vrij nuchter en denk wel dat ie braaf is, denk alleen wel dat als er rare dingen langs de bak staan die dat eng vind, maar dat vind ik niet zo heel erg dat moet ie allemaal nog leren
Zal jullie laten weten hoe het gegaan is