Moet weergeving van startlijsten aan bepaalde eisen voldoen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Moet weergeving van startlijsten aan bepaalde eisen voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:33

Ik vroeg me af of de weergeving van startlijsten (en dan met name dressuur) aan bepaalde eisen MOET voldoen. Bij de ene lijst staat er bijv. geen vereniging, bij de andere de naam van de vader. Bij weer een andere de hele reutemeteut. Soms staat er wel een jury bij dan weer niet. Om over word en excel maar te zwijgen ..

Vooral het laatste vind ik soms irritant, ben best benieuwd welke jury er bijv aanwezig is, maar dat staat dan weer niet bij de startlijst. Ook de vereniging vind ik zelf wel handig, omdat je dan kunt zien waar iedereen een beetje vandaan komt.

Maar de lijsten lijken soms erg veel te verschillen. Soms zie je alleen de naam v/d ruiter naam paard en tijd. Terwijl anderen de tijd per proef zetten, naam ruiter, naam paard, vader, vereniging, jury, tijd v/dprijsuitreiking erbij zetten.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:51

Volgens mij zijn er geen echte regels. Ligt er gewoon aan wat de vereniging van belang vindt te vermelden. Zo vermeld onze vereniging haast nooit juryleden, omdat je dan mensen krijgt die zich dan uitschrijven vanwege de jury en dat vinden wij geen gegronde reden. Vader van het paard wordt bij ons nooit weergegeven, totaal irrelevant. Starttijden worden vaak per 2 of 4 combinaties vermeld en de naam van de vereniging staat er altijd boven, wel belangrijk dat je weet dat je de goede startlijst hebt namelijk

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:24

Effy schreef:
Zo vermeld onze vereniging haast nooit juryleden, omdat je dan mensen krijgt die zich dan uitschrijven vanwege de jury en dat vinden wij geen gegronde reden.

Wat is het probleem van uitschrijvers? Dr zijn tegenwoordig wachtlijsten die langer zijn dan de startlijsten, dus dan plaats je toch gewoon de volgende?
Er is 1 jury waarbij ik echt niet hoef te starten. Of het aan hem/haar ligt of aan mij weet ik niet, maar het is vergooide tijd. Bovendien kan ik mijn plaatsje afstaan aan iemand die wel wil starten. Toch?

Ontopic: Ik ben voor eisen. Maar wat voor eisen stel je dan voor?

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:43

Er is geen probleem met uitschrijvers, indien er een gegronde reden is. En onze vereniging stelt nou eenmaal dat uitschrijven op grond van een bepaalde jury niet mag. En dat er wachtlijsten zijn die langer zijn dan de startlijsten kan best wezen, maar dat is totaal irrelevant. Als iemand zich inschrijft schrijft ie zich in en moet ie niet met smoezen aan komen zetten.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:46

Uniformiteit denk ik zo, dus niet de verschillende lijsten die ik af en toe nu zie.

Ik was benieuwd er misschien al zo'n lijst met eisen was.
Zelf zie ik graag naast de naam van de ruiter & paard de jury, vereniging & tijd van prijsuitreiking op een lijst. Naam van de vader hoeft van mij niet, maar vind het wel intressant. En tijd per combinatie, niet per 2 of 4. Gelukkig ben ik dat bij dressuur nog niet tegengekomen.
En minimaal een week van te voren plaatsen zou ook wel fijn zijn. Hier in de buurt presteren ze het om de avond van te voren de definitieve lijst op i-net te zetten. En de dag dáárvoor een voorlopige lijst, die soms erg verschilt met de definitieve.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:57

Ik vind dat heel Nederland wel een beetje mag moderniseren en sowieso de startlijsten op internet zetten. Bij mij in de buurt zijn stallen (vrij grote) die de lijst niet op internet zetten en ook niet opsturen. Dat is dus altijd langsgaan of bellen.

De tijd per combinatie op een lijst zetten lijkt me een beetje onzinnig, de ene proef duurt nu eenmaal wat langer dan de ander. Als je dan bijvoorbeeld de tijd bij de 1e van 4 combinaties aangeeft, dan kun je ruim schatten zodat je niet uitloopt en de volgende 4 gewoon weer op tijd laten starten. Als je iedere combinatie een tijd geeft zal er nooit precies op die tijd gestart worden, gewoon vrijwel onmogelijk dus ook zinloos.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 00:05

Effy schreef:
Ik vind dat heel Nederland wel een beetje mag moderniseren en
sowieso
de startlijsten op internet zetten. Bij mij in de buurt zijn stallen (vrij grote) die de lijst niet op internet zetten en ook niet opsturen. Dat is dus altijd langsgaan of bellen.
Gebeurt dat nog!? Jeetje, wat zijn wij in Zeeland dan al modern

Citaat:
Als je dan bijvoorbeeld de tijd bij de 1e van 4 combinaties aangeeft, dan kun je ruim schatten zodat je niet uitloopt en de volgende 4 gewoon weer op tijd laten starten. Als je iedere combinatie een tijd geeft zal er nooit precies op die tijd gestart worden, gewoon vrijwel onmogelijk dus ook zinloos.

Wederom moderniteit in Zeeland (schouderklopje ) Ben het echt nog nooit tegenkomen hier dat de tijd per 4 combinaties wordt weer gegeven in de dressuur. Altijd per combinatie en ze houden iets van 7 minuten aan per combinatie. Voor de M & Z 8.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:21

Wat die tijd betreft, dat heeft niets met modernisatie te maken. Het komt toch op hetzelfde neer als je ± 30 minuten inroosterd voor 4 combinaties, of iedere combinatie 7 minuten geeft. Genoeg tijd om eventuele vertraging in proeven te compenseren. Alleen als je iedereen een precies tijdstip geeft, hoeft er maar één iemand een minuutje langer over zijn proef te doen en je hele tijdsschema verschuift. Terwijl als je per 2, 4 of weet ik het hoeveel deelnemers de tijd weergeeft, je gewoon ruim in kan schatten zodat je aan het begin van een nieuwe groep gewoon weer op tijd kan beginnen.

Maar goed, dat is waarschijnlijk ook maar een kwestie van wat de één gemakkelijk vindt en de ander niet. Mij persoonlijk kan het niet zoveel schelen hoe het er staat, ik weet hoe lang een proef gemiddeld duurt en weet dus ook hoeveel tijd om los te rijden ik heb.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:53

Ik vind het heel prettig als de vereniging je starttijd erbij vermeld. Je weet dan zeker dat je niet vroeger moet starten.(hooguit later, maar dat is minder erg). Soms kom je aan en dan blijken ze erg voor op het schema te liggen. Iedereen gelijk gestrest......Dan begin je niet fijn aan het losrijden!Dus secretariaten: zet de tijd erbij!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:06

CarolineP schreef:
Ik vind het heel prettig als de vereniging je starttijd erbij vermeld. Je weet dan zeker dat je niet vroeger moet starten.(hooguit later, maar dat is minder erg). Soms kom je aan en dan blijken ze erg voor op het schema te liggen. Iedereen gelijk gestrest......Dan begin je niet fijn aan het losrijden!Dus secretariaten: zet de tijd erbij!

Voor!
Gelukkig is het mij nog nooit overkomen dat ik aankwam en gelijk moest starten *ben dr ook meestal anderhalf uur van te voren, vaak nog eerder * Maar het is gewoon vervelend als het enorm inloopt.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:38

Hier in de buurt zijn de startlijsten zeer wisselend..

Zo moet ik volgende week in Hoevelaken starten en dat vond ik toch wel een zeer karige startlijst
Er stond: De B dressuur begint om 08.30 uur, de rest is aansluitend (met zo'n 100 combinaties die dag Dat telt lekker als je helemaal als laatste moet.. )
En geen adres van de organisatie, geen juryleden, niks..
Er is ook nooit een vraagprogramma gepubliceerd.

Maar soms staat het er wel weer keurig op, alle info die je nodig hebt

Maar richtlijnen vind ik wel een goed idee, of je de verenigingen ook bepaalde verplichtingen kan gaan stellen weet ik niet, het zijn meestal wel allemaal vrijwilligers, en vaak ook niet allemaal even handig met Word of Exel...

Kelan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:48

CarolineP schreef:

Ook als de starttijd er bij staat, kan een programma inlopen, dan zul je toch eerder moeten starten.
Gewoon ruim op tijd aanwezig zijn, dan voorkom je dat soort stress.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:59

Ik regel het wedstrijdsecretariaat van onze vereniging en vermeld wel starttijden per combinatie, maar weer niet de vereniging en al helemaal niet de vader van je paard. Dat vind ik toch wel de grootste onzin die er is! Vereniging vermelden kan nog, maar zie ik eigenlijk ook het nut niet van in.

Ik maak de startlijsten altijd erg vroeg en vermeld dus wel de jury's en tot nu toe heb ik echt niet de indruk dat mensen afmelden vanwege bepaalde jury's. Als dat wel zo zou zijn, prima hoor, heb nog tig mensen op de reservelijst staan! Kan er niet mee zitten......

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:07

@Kelan: Nee, toch niet. Je mag gewoon starten op jouw tijd. Als er iemand uitvalt blijft de bak gewoon leeg. Je MAG dan wel eerder starten, maar hoeft niet. Je weet echt waar je aan toe bent.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:30

Het risico met het plaatsen van starttijden (en de reden waarom sommige verenigingen het niet doen), is dat combinaties het recht hebben zich te houden aan de starttijd. Valt er 1 combinatie uit, dan kan het voorkomen dat de ring zolang leeg blijft, gebeurt dit meerdere keren, dan kan het toch wel heel vervelend worden voor een jury.

Kelan schreef:
Ook als de starttijd er bij staat, kan een programma inlopen, dan zul je toch eerder moeten starten.

Dat klopt dus niet, zijn er starttijden vermeldt, dan heb je het recht om op die tijd te starten en niet eerder, die keuze is dan aan jezelf.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:11

Iedereen dient ruim op tijd aanwezig te zijn om rekening te houden met eventuele inloop. Alles wat inloopt t/m twintig minuten moet gewoon te doen zijn, je hoort op tijd te zijn namelijk!!!

Een ruiter die bij mij moeilijk doet over tien minuten inloop en eist op zijn eigen tijd te starten gaat dus echt op de zwarte lijst!!!

Kelan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:38

Volgens mij is het niet waar dat je op je eigen tijd mag starten; ik heb even in het wedstrijdreglement gezocht, en kan alleen het volgende vinden:
Citaat:
De deelnemers moeten op het in het programma vermelde tijdstip
of op het door de fungerende ringmeester nader vastgestelde en per omroep bekend gemaakte tijdstip in de ring of bij de start aanwezig zijn.

Daaruit lees ik dus dat ook als er een tijdstip vermeld is, het programma alsnog in kan lopen, en je dan dus gewoon moet starten

Wat ik trouwens ook vond is dat een startlijst tenminste drie dagen van te voren bekend moet zijn:
Citaat:
Aan de deelnemers en/of lidverenigingen, die hebben ingeschreven, dient tenminste drie dagen voor de wedstrijd een start- of deelnemerslijst en/of tijdschema op een in het vraagprogramma aangegeven wijze kenbaar gemaakt te worden (ook mogelijk via internet).

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:44

Ik ben er ook VOOR om de namen van juryleden te vermelden, niet ivm eventueel afmelden maar ik vind het gewoon fijn om te weten wie er zit....
Verder vind ik naam van de vader wel intressant om te weten, maar ik snap dat dit extra werk is voor secretariaat dus kan goed begrijpen dat dat niet verplicht kan worden.
Vind idd ook minimaal 7 dagen van te voren de startlijst plaatsen ook wel heel erg prettig. Dit ivm eventuele andere afspraken/verplichtingen in het weekend!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:45

Ik dacht altijd dat als het op NUMMER stond dat je dan rekening moest houden met in/uitloop.
Maar als het op tijd staat in het programma dan mag je echt op je eigen tijd starten (tenzij het uitloopt natuurlijk )

db1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:47

En over op je eigen tijd starten dat is idd niet zo, afgelopen weekend twee proeven mislukt omdat bij aanmelden alles op tijd liep... ik gan naar het losrijden zijn er twee combies uitgevallen die kwamen gewoon niet opdagen consequentie dat 30 minuten eerder moest starten en maar 10 min kon losrijden, voor een M2 proef niet echt prettig. Ik kon hoog en laag springen maar mocht niet op mijn eigen tijd. Ben toch maar gestart maar achteraf had ik het beter niet kunnen doen, paard was nog niet los en warm genoeg om een fijne proef te kunnen lopen!

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:15

OK, Ik geloof jullie best. Dan heb ik zeker geluk met de verenigingen hier in de omgeving.(Emmer-Compas werkt bijvoorbeeld echt op tijd, en zo zijn er nog meer).

Soms wordt ook de aanvangstijd van de proef vermeld. Dat is ook prettig, dan heb je namelijk weer een richtpunt.
Gisteren wist ik alleen dat Lisa als 43 ste combinatie moest rijden ( van die dag) dan wordt het best moeilijk gokken qua tijd! We waren er dus ook veel te vroeg.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:07

Kelan schreef:
Volgens mij is het niet waar dat je op je eigen tijd mag starten; ik heb even in het wedstrijdreglement gezocht, en kan alleen het volgende vinden:
Citaat:
De deelnemers moeten op het in het programma vermelde tijdstip

of

op het door de fungerende ringmeester nader vastgestelde en per omroep bekend gemaakte tijdstip in de ring of bij de start aanwezig zijn.

Daaruit lees ik dus dat ook als er een tijdstip vermeld is, het programma alsnog in kan lopen, en je dan dus gewoon moet starten

Dan lezen wij verschillend. Er staat duidelijk: "op het programma vermelde tijdstip OF op het door de fungerende ringmeester nader vastgestelde* en per omroep bekend gemaakte tijdstip " Dus het één OF het ander, met andere woorden; als er tijden op het programma vermeldt worden start je op die tijd (of heb je daar in ieder geval het recht op) OF je luistert naar de ringmeester of omroeper wanneer je aan de start moet/mag verschijnen.
*dus niet vantevoren vastgesteld

Dus als ik verantwoordelijk was voor een wedstrijdsecretariaat, dan zette ik er geen tijden bij.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:45

WendyK schreef:
Kelan schreef:

Dus als ik verantwoordelijk was voor een wedstrijdsecretariaat, dan zette ik er geen tijden bij.

Wel de begintijden van een rubriek?

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:52

CarolineP schreef:
Wel de begintijden van een rubriek?

Begintijden van een ochtend en een middagprogramma.

CarolineP

Re: Moet weergeving van startlijsten aan bepaalde eisen vold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:39

nu de secretariaten nog!