Teleurgesteld!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Teleurgesteld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 19:33

Af en toe kan ik zo teleurgesteld zijn in Olivier. Met rijden doet ie echt zn best, maar op wedstrijd laat ie me dan vaak echt zitten.

Er is meestal wel een reden waardoor het misgaat, maar ik kan er zoooo van balen.

Een kleine opsomming:
Begin buitenseizoen; selectie totaal op de rem voor een eng bord, kreeg m niet voorbij de G.
Oud Beijerland; idem, vond ie iets eng, dus drama (zelfs door zn gekloot een ijzer in de proef verloren)
Maasdijk tijdens dressuurfestijn, kapte ie er gewoon mee. Hij zag in de proef geen gekke dingen, maar in de galop vertikte hij het gewoon, in draf vallen en kop in de lucht.
Maasdijk; indoor 20*60 baan afgezet aan beide kanten zodat er een 20*40 baan overblijft en die hekjes zijn echt eng.

Op die momenten krijg ik m er gewoon niet langs, hij valt volledig door mn binnenbeen heen, ik kan drijven, schoppen maar het helpt niet. Ik probeer m met stelling er doorheen te rijden, maar het lukt gewoon niet. Ik weet dan niet hoe ik m er door heen moet krijgen.

Het is misschien gemeen om het op Olivier te gooien, als hij iets eng vindt, tja daar kan je nix aan doen, maar soms is het gewoon klieren. Hij is dan haast niet meer te rijden. Hier kan ik soms gewoon zo van balen en moedeloos worden!

De wedstrijd viel nog mee, de jury was erg streng (en niet geimponeerd door alle Jazz, JetsetD, Gribaldi enz afstammelingen.)

De eerste proef had de nummer 2 149 punten en ik 144, dus viel nog mee haha (de rest had ook dit soort punten. ) de 2e proef had ik 146. Maar ik baal gewoon, hij kan zoooo goed lopen, maar de laatste tijd laat ie me gewoon in de steek.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:37

Tja, ik weet niet wat ik hier over moet zeggen dan succes ermee en wat zegt je instuctrice ervan? misschien die een keer meenemen op wedstrijd en lateen kijken wat er mis gaat. Maar dat zegt iemand waarbij het goed ging op wedstrijd maar nu echt alles weg is ook thuis al loopt ze thuis vaak redelijk en op wedstrijd alleenmaar verzet.

Raiza

Re: Teleurgesteld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:14

Kan het zijn dat je zelf op wedstrijd zenuwachtig bent?
Er zijn zat paarden die zulke 'streken' alleen op wedstrijd "uithalen", maar dat komt ook regelmatig omdat de ruiter dan gespannen is, en het paard die spanning overneemt.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:49

Ben het met Raiza eens
Vaak ligt het aan de ruiter. Soms ben je zenuwachtig zonder dat je het door hebt

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:02

Hee balen zeg..
Ik heb er ook weleens last van, ik ben dan ook echt NOOOOOOIT zenuwachtig ik zie altijd wel hoe t loopt, maar bij Fleur ligt het meestal aan de zweep, zodra ik die weg leg kakt ze helemaal in, nu heb ik voor mn M2 debuut een week zonder zweep gereden en dat hielp echt super af en toe gewoon erbij gepakt, dus op de bakrand gelegd en steeds bij tikken en dan weer weg leggen dat heeft heel goed geholpen!

Suc6 nog

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 22:20

Kan me niet voorstellen dat het zenuwen zijn, ben ik nl totaal niet. Bovendien haalt ie deze streken ook uit bij zijn eigenaresse en geloof me, als er 1 niet zenuwachtig is is zij het wel. Ik heb het alleen de 1e keer met hem gehad, maar erna nooit meer. Zoiezo geen last van zenuwen.

Maar miss kan ik voor de lol een keer van die bach druppels halen, het zal er maar net wel mee te maken hebben. Heb er zelf iig nooit bij stil gestaan. Dus miss wel waard om te proberen. Maar ik geloof er niet echt in (wel in die druppels, maar niet dat het met zenuwen te maken zou hebben)

Ol heeft verder ook niet echt last van de zweep, krijg m goed aan het lopen zonder, maar dat naar binnen vallen doet ie altijd al wel een beetje, in het begin vooral op gras, omdat ie bang was te vallen, maar dat kunnen we nu niet echt zeggen!

Eigenlijk zou mijn instructrice ook starten vandaag en dus kijken, maar vanwege een verhuizing ging dat niet. En als Ol gewoon normaal loopt heeft ie ook geen last van het naar binnen vallen, maar nu dus door die hekjes wel.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:28

Dat is balen zeg!
Ken meer van dat soort paardjes, die dat hebben. Het blijft lastig! Vooral als het met oefenen erg goed gaat!
Ik hoop voor je dat je hem er een keer echt goed doorheen kan rijden, zodat het over is!

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:41

Ik ken het probleem wel. Als ik Ursel net als in de training wil rijden op wedstrijd dan is ie alleen maar in protest. Doe ik vanaf het begin rustig aan, maar toch lekker voorwaarts dan zet die een nette proef neer.
Vandaag wou ik er ook wat meer aan rijden, nou dat heb ik geweten! Hele tijd protest etc.
Misschien moet je eens proberen wat Ol doet als je er wat minder druk achter zet. Gewoon denken van als we laatste worden worden we laatste worden we eerste dan eerste. Weet natuurlijk niet of het bij jullie helpt, maar het is het proberen waard, toch?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:47

Rij je ook wel eens op een andere lokatie als je niet met wedstrijd bent? Gewoon eens op een andere manege rijden, instructie op andere lokatie of een clinic volgen kan een goede voorbereiding zijn in dat geval.

En ALS je dat doet, zou je ook geheel in tenue moeten gaan. Dus: vlechtjes, wit schabrak, witte rijbroek en dan wel een bodywarmer. Ik zou dan als ik jou was gewoon zo losrijden zoals je gewend bent en je proefje rijden indien mogelijk.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:51

Zet voor je training eens wat tuinstoelen en ouders met paraplu's en andere verzinsels in de bak. Iedere keer iets anders en lok het protest van de wedstrijd dus thuis uit! ( geluiden in de bosjes, ook zo'n fraaie) Dat soort paniekeren kun je gewoon oefenen.

Radio op storing achter de bakrand etc.
Succes

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:28

Tyrza schreef:
Rij je ook wel eens op een andere lokatie als je niet met wedstrijd bent? Gewoon eens op een andere manege rijden, instructie op andere lokatie of een clinic volgen kan een goede voorbereiding zijn in dat geval.

En ALS je dat doet, zou je ook geheel in tenue moeten gaan. Dus: vlechtjes, wit schabrak, witte rijbroek en dan wel een bodywarmer. Ik zou dan als ik jou was gewoon zo losrijden zoals je gewend bent en je proefje rijden indien mogelijk.

Ik rij niet zovaak ergens anders, behalve idd met een clinic. De laatste keer is alweer 1,5 jaar geleden (toevallig van jou in hellevoetsluis haha) en over 2 weken een clinic van Bart Bax. Ik ga dan ook idd in tenue, wel zo netjes. Binnenkort ga ik ook vlak bij ons in een 20 60 bak rijden, om te wennen aan die formaten. (maar als hij zo blijft klieren hoef ik me voorlopig nog lang niet druk te maken om die bak.)

amondi schreef:
Zet voor je training eens wat tuinstoelen en ouders met paraplu's en andere verzinsels in de bak. Iedere keer iets anders en lok het protest van de wedstrijd dus thuis uit! ( geluiden in de bosjes, ook zo'n fraaie) Dat soort paniekeren kun je gewoon oefenen.

Radio op storing achter de bakrand etc.
Succes

Thuis reageert ie er gewoon heel anders op, er staan altijd stoelen in de bak, paraplu kijkt ie geeneens naar. We hebben ook een reclame doek opgehangen en daar kreeg ik m in het begin niet langs, maar later wel. Dan kijkt ie ook niet meer. Het gebeurt vaker dat ie wel iets engs ziet in de proef, maar als ie er eenmaal voorbij is, dan kijkt ie er ook niet meer naar. Maar hier bleef ie de hele proef volhouden. Geluiden in de bosjes heeft ie niets van, opvliegende eenden en door de bak rennende hazen ook niet. (het is zelfs zo erg, dat de hazen moeten rennen voor hun leven, je ziet ze haast niet in onze bak en Ol dendert gewoon door. Hij beweegt nog geeneens met zn oren op het moment dat op een meter voor hem een haas wegrent (gebeurt regelmatig) of er bijna 2 eenden tegen zn hoofd aanvliegen. )

2 jaar geleden heb ik meegereden in een politieles. (ik reed toen nog niet met Ol, was toeval. ) Thuis had Astrid nog geoefend met een groot oranje zeil, dat kan ze over zn rug halen, tussen zn benen, hij zou zn kop er nog in steken als hij dacht dat er eten in zat haha! Hij liep er overheen als een mak hondje. Maar op de locatie? Nee hoor, moeilijk doen. Hij ging wel, maar niet van harte. Ook springen doet ie thuis als de beste, maar op locatie niet. (zn eigenaresse springt met hem)

Als ik dit zo hoor, denk ik dat ik idd gewoon vaker ergens anders moet gaan rijden.

mirjamalvaro schreef:
Ik ken het probleem wel. Als ik Ursel net als in de training wil rijden op wedstrijd dan is ie alleen maar in protest. Doe ik vanaf het begin rustig aan, maar toch lekker voorwaarts dan zet die een nette proef neer.
Vandaag wou ik er ook wat meer aan rijden, nou dat heb ik geweten! Hele tijd protest etc.
Misschien moet je eens proberen wat Ol doet als je er wat minder druk achter zet. Gewoon denken van als we laatste worden worden we laatste worden we eerste dan eerste. Weet natuurlijk niet of het bij jullie helpt, maar het is het proberen waard, toch?

Wanneer ik er minder aan zou rijden, zakt hij te diep en loopt ie met veel te weinig impuls, dus dat is geen optie. Het is ook niet echt protest, maar gewoon zeuren. Zo zie ik het. Kijk met enge reclame borden of grote tenten met vlaggen wil ik hem veronschuldigen dat is ook eng (maar dat is ook maar net hoe zn pet staat geloof ik) maar met zoiets lomps als hekjes..... Die hij de hele zomer ziet in het buiten seizoen en op meerdere locaties.... Want in Ouddorp, waar we regelmatig starten staan ook hekjes om de baan te verkleinen. In Oude Tonge hetzelfde.

Ik ga miss toch van die bachdruppels halen, baad het niet, dan schaad het niet. En ik zit te verzinnen waar ik evt een keer kan gaan trainen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:39

Nu vielen mn punten in vergelijking nog best mee als je naar de rest kijkt en bedenkt dat ik toch veel punten heb laten liggen door die spanning. Dat is het elke keer. Ook op Oud Beijerland en Maasdijk van de zomer heb ik punten in deze richting gereden en zeker 10 punten laten liggen door het geklier. Want als hij loopt, dan loopt ie gewoon goed. Hij heeft ontzettende goede, zuivere en taktmatige gangen. Dus daar ligt het niet aan.

Jetset-D 1 160 2 164
Gribaldi 5 142 5 141
Ferdinand 4 144 4 146
Jazz 3 146 3 151
Juventus 2 149 1 165
Flemmingh 4 144 6 140

Ik ben de blauwe. Als ik de onderdelen eruit haal die door spanning verpest zijn, enkele galop onderdelen, rijden in algemeen, en vergelijk met mn normale cijfers daar, zou ik al snel toch een punt of 8 tot 10 erbij kunnen hebben. Dus het is gewoon jammer.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:15

Is Olivier een Ferdinand?
Ik ken de hengst, staat op willemshof, ik heb er ook gestaan is een moeilijk beest, misschien t karakter mee gekregen van zn vader?

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 14:19

xjessx schreef:
Is Olivier een Ferdinand?
Ik ken de hengst, staat op willemshof, ik heb er ook gestaan is een moeilijk beest, misschien t karakter mee gekregen van zn vader?

Yep helemaal goed. En idd, het zijn geen makkelijke paarden. Bij Ol moet je alles ook soort van vragen. En hem met respect behandelen. Anders blokkeert hij volledig.

als het goed is, is Ferdinand niet meer.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:21

Niet? Ik ben er zo'n anderhalf jaar niet meer geweest maar anderhalf jaar geleden stond ie er nog, sinds wanneer is ie er niet meer dan?

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 15:33

geloof dat miranda zei dat hij afgemaakt zou worden, ouderdom. een paar weken geleden. (miranda is fidootje op bokt, zij heeft ook een ferdinand gehad)

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:13

Aha.. okeej weet ik dat ook weer, zo super oud was ie niet eens.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:33

Zou ook vaker tussen hekjes oefenen. misschien kun je bij mensen rijden die ook hekjes hebben? En thuis in het weiland bordjes zetten in het outdoorseizoen en dan regelmatig op een andere plek in het weiland? De pony die ik reed was lastig met binnenbakken. vaak ergens heen gaan helpt wel. Het begin van het tweede jaar was al een stuk makkelijker dan het 1e indoorseizoen.

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:51

Hmm moeilijk.. Aan de ene kant denk ik dat 'ie jou echt te pakken neemt op wedstrijden, maar aan de andere kant misschien is 'ie soms écht uit het niets heel paniekerig.
Als je op wedstrijd komt kijk je dan ook eerst naar dingen waar hij mogelijk van zou kunnen schrikken? Misschien breng je dan zelf de spanning ook in je paard?

Bach bloesem druppels; er stond vorige week een heel artikel dat het wetenschappelijk bewezen was dat ze niet helpen. Maar misschien voor jouw gevoel wel

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 13:48

Die hekjes zouden geen probleem moeten zijn, in Ouddorp en Oude Tonge staan deze ook om de bak te verkleinen, maar hier kijkt ie niet naar. Ik zelf kijk nauwelijks naar zaken waar hij weleens van zou kunnen schrikken, behalve als ik ergens kom waar wapperende reclamedoeken hangen (en dat vind ik minder erg als ie daar van schrikt, dat kan ik begrijpen) en over vaker tussen hekjes, ik vind het buitenseizoen met elke maand min 3x wedstrijd tussen hekjes wel voldoende......

Dat vind ik ook het moeilijke, wanneer is ie aan het zeiken en wanneer is ie echt bang. Zoals afgelopen zomer op Maasdijk, ben ik 20 min bezig geweest om m over het losrijterrein te krijgen (enge borden, eng hok en oranje pionnen) In de ring was ik er van overtuigd hij gaat klieren op het bord, hij keek er geeneens naar. In de 2e proef opeens wel, gaat ie in de galop bovenop zijn rem.

En normaal als hij iets engs ziet gaat ie vol in de ankers en ik krijg m dan met geen mogelijkheid vooruit (in Maassluis met de selectie heeft zijn eigenaresse zelfs verlies gekregen hierdoor, er hing een eng bord tussen C en H, hier wilde hij met geen mogelijkheid heen. Andere paarden reageerden hier ook op, maar niet zo heftig als Ol. Ik kwam bijv. KXM middendraf een 8, H galop een 3 -1, omdat hij in de hoek dat bord ziet en ik ergens bij de G maar ben aan gesprongen.

Maar zoals gister bleef hij raar lopen, ik heb geprobeerd het met schoudervoor op te lossen bij het erlangs gaan, maar hij reageerde amper op mn hulpen. Normaal, als ie ergens voorbij is, is het ook over kijkt ie er niet meer naar. Nu 2 proeven lang, dus in dit geval denk ik dat ie me gewoon heeft laten zitten.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:23

bij mij is het juist andersom.. [meestal] ... met trainen kan ik hem soms wel slaan (doe ik niet hoor ) en op wedstrijd hebben we pas één keer geen winst gehad..
Is ook erg vervelend.. alles gaat foet, hoe kan de jury het dan goed vinden..

het zijn niet de zenuwen zei je.. is het niet dat ie te veel om naar te kijken heeft ofzo?

succes!! xx

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:06

hier heeft mijn pony nou ook last van
ik weet ook niet meer wat ik eraan kan doen..ik denk dat het bij mijn paardje aan z'n punertijd licht want hij is nu net een maandje 8jaar, ik weet niet hoe oud jou paardje is maar het kan misschien daaraan liggen

ik hoop voor je dat het snel overgaat, ik weet namelijk hoe het voelt en vooral als je er erg hard voor traint
groetjes!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:49

essiej_peace schreef:
hier heeft mijn pony nou ook last van
ik weet ook niet meer wat ik eraan kan doen..ik denk dat het bij mijn paardje aan z'n punertijd licht want hij is nu net een maandje 8jaar, ik weet niet hoe oud jou paardje is maar het kan misschien daaraan liggen

ik hoop voor je dat het snel overgaat, ik weet namelijk hoe het voelt en vooral als je er erg hard voor traint
groetjes!

Olivier wordt in maart 10, dus pubertijd zou het niet moeten zijn.

Ik heb dinsdag les gehad en overlegd met Wendy, zij is er van overtuigd dat het niet met mijn al dan niet aanwezige zenuwen te maken heeft. Ook dat het geen nut heeft om tussen hekjes te oefenen, dat doen we al genoeg. Met veel druk rijden ligt het ook niet aan, de eigenaresse rijdt met veel minder druk en bij haar doet hij het ook. (en dan zou ie bij het losrijden ook moeten klieren en daar liep ie goed.)

De enige verklaring? De hekjes waren spierwit (net als het bord in maassluis) En als Olivier iets niet wil??? Dan wil ie het niet.

Wel wil ik ff zeggen dat ik dinsdag een super les heb gereden! Hij liep zoals ie de laatste tijd niet heeft gelopen. Echt super bij elkaar, netjes bovenin, scherp aan het been. Echt super. Dan baal ik nog meer, dat ie het wel KAN, maar het soms gewoon vertikt!

Maar zoals Wendy zegt..... Niet omkijken naar het verleden, het is klote, maar gewoon vooruit kijken naar volgende week!

Ik heb zondag in Ouddorp wedstrijd, hier staan ook hekjes, dus ik ga er gewoon weer voor!

Ik hou jullie op de hoogte

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:00

Lotgenoot!
ik heb dus precies het zelfde, die van mij is zo'n beetje het spiegelbeeld van die van jou geloof ik,
hij was eerst ook nog hengst dus toen werden de praatjes helemaal té erg,
echt zo irritant is dat, dan doe je er zelf echt alles aan maar wil hij geen contra, dan komt er geen contra, vrolijk de wissels om de pas op de volte

het word gelukkig wel beter nu hij ruin is, wordt steeds constanter, mag ook wel eens nu we 't Z in gaan

Veel succes met trainen en gewoon door blijven gaan hoor! hij moet vanzelf wel een keer op houden
en succes in Ouddorp

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:15

Balen ja
die van mij kan ook wel flink klieren in de proef
dan loopt ze met het inrijden super, maar in de proef is het ritme er helemaal uit. Ze gaat dribbelen in stap, achteruit meppen bij galop aanspringen (doet ze anders echt helemaal nooit ) en ze wil niet achterwaarts. Ze wil er gewoon onderuit komen, maar gelukkig doet ze het de laatste tijd niet meer zo vaak als in het begin. gewoon doorzetten!