Rijden jullie met of zonder sporen de wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melody2

Rijden jullie met of zonder sporen de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 23:24

Het valt me op, dat tegenwoordig bijna iedereen met sporen rijdt, ook in de rubrieken waarbij dat niet verplicht is. Zelfs de allerkleinsten zie je al met spoortjes rijden.
Rijden jullie ook standaard met sporen of wachten jullie ermee tot je wat hoger rijdt?

dravergekkie

Re: Rijden jullie met of zonder sporen de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:28

hoii
ik rijd zelf geen wedstrijden.
mischien over een tijdje wel.
maar rijd soms wel met sporen niet omdat het stoer of mode is.
maar om me hulpen net iets meer te verfijnen.
rijd er ook echt niet elke dag mee. maar eens in de zoveel tijd als we beetje dresuren.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:42

Met trainen ligt het er maar net aan of ik zin heb om ze om te doen en of ik les heb of niet. Met privéles heb ik ze sowieso altijd om, omdat ik dan net wat gerichter te werk ga en een spoor af en toe gewoon even nodig kan zijn. In de gewone les of met vrijrijden ligt het er dus aan of ik zin heb om ze om te doen Rare reden misschien, maar ben van mening dat mijn paard zonder net zo goed kan lopen als met en aangezien ik dan vrijwel vaak met basiswerk bezig ben is een spoor vaak niet erg nodig.

Met wedstrijd heb ik ze altijd om (ik rijd overigens L2). Gewoon omdat het op dat moment gaat om presteren en mocht je net een spoorhulp nodig hebben dan kun je er maar beter zeker van zijn dat je ze omhebt. Dat mensen ook in de klasses waarin sporen niet verplicht zijn ze wel om hebben, wil niet zeggen dat ze ze ook continu gebruiken. En wat mij betreft is er op die manier dus niets mis mee om ze ook in die klasses altijd om te hebben. Als je het hebt over mensen in de B die absoluut geen stille beenligging hebben dan is het een ander verhaal...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:45

Thuis met rijden nooit. Op wedstrijd (L2) wel. Omdat hij dan net iets scherper aan m'n been is.

Ik erger me trouwens ook heel erg aan al die mensen met sporen. Vooral als het paard totaal niet aan het been is. Van mij mogen ze verplichten om geen sporen meer in de B te dragen.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 29-10-05 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:48

Ik rijd met sporen, een tijdje heb ik ze niet omgehad maar op advies van instructrice weer omgedaan.
Zo nu en dan rijd ik wel zonder, wat ik ook liever doe.

ik lees nu pas dat het gaat om wedstrijden.
Ik reed geen KNHS wedstrijden, maar wel FNRS.
Het lag er toen maar net aan op welke pony of paard ik reed.
Laatst bijgewerkt door Marchador op 29-10-05 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:52

Toen het nog niet verplicht was reed ik ook al met sporen. En nu moet het dus ja.

Samanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:30

Jep, ik rij ook met sporen en niet omdat dat stoer is hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:33

Altijd.

Op mijn 10de reed ik voor het eerst met sporen, was ook echt nodig op die pony. Toen ik op mijn 12de een andere kreeg even zonder gereden, vrij snel daarna met (toen naar L ging). Oki heb ik zelf ingereden, met sporen. Wilde ze er wel afhalen maar was niet nodig zeiden ze, mijn benen lagen stil genoeg en zo kon ik meteen extra bevestigen. Weet trouwens zeker dat ik ze niet nodig heb. Met Sandra rijd ik ook vanaf de eerste dag met sporen, zelfde verhaal als bij oki.
Eigenlijk rijd ik ook paarden van andere mensen met sporen, ook zelfde verhaal als hierboven.

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 08:39

Nee ik rij nooit met sporen mijn pony is gewoon goed aan me been heb ze echt niet nodig!
Maar als het bij wedstrijden verplicht wordt zal ik er toch echt aan moeten geloven.

sharonalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:07

Ik wel altijd (M1), maar daarvoor ook al altijd, ze is dan gewoon wat fijner, ze is dan net wat beter aan mijn been

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:16

ik rijd er altijd mee, ze is dan tenminste lekker scherp aan mn been+ dat het verplicht is bij mij(zz-licht )

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:19

dat valt mij idd ook op
tegemwoordig rijdt haast niemand meer zonder
maar ik rij zonder sporen
vindt het niet nodig
ookal luisterd ze niet naar me been dan krigt ze een tikje achter me kuit omdat ze moet leren op me been te reageren
afentoe misschien 1 in de 3 of 2 weken moet ze gewoon een keer hard werken dan rij ik soms wel eens met sporen
maar dan zijn het kleine spoortjes en geef ik haar eerst een tik en daarna pas een schopje als ze niet reageert
ps : als ik nu een onderlinge wedstrijd heb dan rij ik wel met sporen omdat ze anders heletijd terug valt in draf of in stap maar ik ben juist aan het oefenen

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:03

ik rijd altijd zonder

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:13

Ze zijn altijd verplicht, alleen in de B en L heb je dispensatie.
Op wedstrijden reed ik altijd met sporen. Sowieso omdat het in de M verplicht is. Tijdens trainingen heb ik ze vaak ook om, ligt er ook een beetje aan wat ik ga trainen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:40

Ik heb ze ook om, maar ik rijd ook vaak zonder gewoon om te kijken of hij nog wel aan mijn been is zonder sporen. Verder gebruik ik ze ook daadwerkelijk bij een zijgang, verder liggen ze er nooit aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:34

Ik reed nooit met sporen.

Alleen in de M1 is het verplicht dus heb ik een knopspoortje aangeschaft voor alleen de wedstrijden.
Voor de rest rij ik er nooit mee.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:53

Ik heb ze ook altijd om. Als ik ze vergeet met gewoon trainen stap ik gelijk af om ze te gaan halen. Behalve als ik op mijn springpony zit. Die kan ook wel zonder sporen, bij de dressuurpony altijd.
Als ik ze niet om heb krijg ik die pony helemaal niet meer voorwaarts.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:57

Ligt aan het paard.

Meestal heb ik jonge dieren (onofficieel) met springen gestart.
dat was eigenlijk altijd zonder sporen
Wel een zweepje mee om bij twijfel van een enge sprongen een bemoedigend tikje op de schouder te kunnen geven.

Maar er waren ook paarden die kwamen daar op stal en die hadden geleerd te kunnen stoppen in het parcours, omhoog te gaan halverwege of dat soort dingen.
En dan had ik wel sporen om.
Om af en toe duidelijk te maken dat als er kuitdruk kwam, dat ik dan ook reactie verwachte

joriien_foxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:57

Ik heb zo ook altijd om.. Met trainen en met concour..

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:37

Ik rijd met
maar als ik train meestal zonder.

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:38

ik ook altijd met sporen..met trainen en concour.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:20

Ik heb tot het einde van de L2 zonder sporen gereden, bij de voorbereiding op de M1 ben ik ze gaan gebruiken. Nu zijn ze voor mij verplicht en gebruik ik ze meestal ook op de training om consequent te kunnen zijn in mijn hulpen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:51

Altijd.
Beter mee verlegen dan om verlegen, zeker omdat ik ook zonder zweep rijdt. (B, dus zou wel mogen)

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:14

Ik reed met mijn ene pony in de B en L1 zonder sporen en zweep. In de L2 ben ik ze gaan gebruiken, vond het fijner waren thuis natuurlijk ook al met de M1 bezig dus je moest ze toch bijna al gebruiken op concour. Ik heb hem altijd zonder zweep gereden. Bij de andere 2 gebruik ik het allebei ( B/L1 en de andere in januari L2 starten)

Kathleen_vW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:36

Ik rij met de wedstrijden altijd met sporen, zijn ze net wat lekkerder aan het been En daarnaast moet ik bij Kendi ook met sporen rijden