Hoe groot is de overgang L1 - L2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Hoe groot is de overgang L1 - L2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:33

Ik rij nu alweer anderhalf jaar met Pjelk in de L1 en dat wordt erg SAAI! We hebben nu negen winstpunten en ik heb dus heel veel zin om bij 10 wps maar meteen over te gaan naar de L2. Het nadeel is alleen dat we in de L1 nog nooit hoge punten gereden hebben. In de B hadden we nog wel eens 2 wps in een proef of wonnen een prijs maar in de L1 nooit (maxm 165). Wat dat betreft heb ik niet het gevoel dat we veel over hebben
Wat zal ik nu doen? Nog even doortrainen op L1 niveau of toch maar overgaan? Hoe is trouwens de overgang L1-L2? Moelijk of scheelt het niet zoveel? Wat wordt er bv. meer van het paard verwacht dan in de L1?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:38

Het is voorjezelf een fijnere proef om te rijden, vind ik. In het L1 zitten veel saaie lange lijnen, het L2 vraagt rijtechnisch net wat meer. Wel is mij opgevallen dat ze in het L1 veel guller met de punten zijn dan in het L2. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard loopt, dus kan niet oordelen over het feit of je beter door kan trainen of al klaar bent om over te gaan!

Succes!

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:41

Ik zou het gewoon proberen! Anderhalf jaar in de L1 heb je al die proeven ook wel gezien! Ik zou er weer lekker fris tegen aan gaan, en thuis nu gewoon al 10 meter gaan wijken, en wat meer vragen van je pony. Dat die gewoon al L2 klaar is! Verder vond ik zelf de overgang niet groot.
Ik weet net zoals talented ook niet hoe jou pony/paard is, of wat die al heeft gelopen, en hoe ver die is. Maar ik denk dat het wel lekker is weer er fris tegen aan gaan.

Een paar keer lage punten is toch ook niet erg!? Gewoon kijken wat er allemaal op de coupon staat, en dan thuis weer verder trainen aan de punten die niet zo goed gingen! En dan de volgende wedstrijd er weer tegenaan!
Succes!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:44

Wat heb je te verliezen?
Ik zou het gewoon doen. Ik heb zelf anderhalf jaar M2 gereden, en was blij dat ik daar uit kon!

Ikzelf vond de overgang L1-L2 destijds niet groot. Maar ik had ook nog de oude L proeven gereden. Ik denk dat het grootste verschil toch wel is dat je moet doorzitten. Als dat voor jou moeilijk is tenminste.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:35

Mijn overgang ging fluitend, reed gelijk de eerste wedstrijd een winstpunt en de tweede beide proeven en een eerste prijs. Terwijl ik in de L1 ook niet hoger dan 165 punten had gereden (op het eind), en lange tijd krappe winstpunten en niet eens elke proef...
Helaas viel ik van het paard en kon ik een maand niet rijden en de pony liep mee in beginnerslessen, dus die wilde de laatste twee lessen niet meer als daarvoor (had er nog maar een paar keer opgezeten), ondanks dat reed ik nog in de 150 punten.
Als je basis goed is (overgangen, aanleuning en je hebt geen moeite met de figuren in stap/draf en galop en je meeste andere L- oefeningen gaan ook redelijk, dan rijd je zo verder...

Mirkim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:40

Ik vond de L1 toch een van de moeilijkste klasses die ik ooit gereden heb. Ik had dan ook vaak 156 punten, en viel nauwelijks in de prijzen. De L2 werd een stuk makkelijker. Ik had toen in 6 wedstrijden mijn punten klaar liggen, en ben vaak in de prijzen gevallen. Voor mij was het puur het feit dat ik mocht doorzitten, wat voor mij alles net wat makkelijker maakt...
Je moet voor jezelf na gaan: hoe gaat mijn wijken, wat scoor ik daar op? Wat scoor ik op halthouden? Hoe gaat mijn achterwaarts? Kan ik nu een goede middengalop laten zien? Kan ik op de bordjes rijden?
Wat ik ervaren heb is dat de L2 juryleden een nette, vriendelijke maar ook gedurfde proef willen zien. Ik heb echt spijt dat ik zo snel overgegaan ben naar de M, want de L2 heb ik toch met Mirk tot nu toe het fijnst kunnen rondsturen... Ik hoop dat de M2 straks ook zo gaat

Dus ik neem aan dat je zondag weer in de wp's bent gevallen???

OemmiejO

Re: Hoe groot is de overgang L1 - L2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:41

misschien klinkt dit heel dom, maar ik rijd ook L1 en onderling vaak L2.. en in de L2 scoor ik altijd hoger dan in de L1.. dat is gewoon dat mn paard dan echt aan het werk blijft.. anders gaat hij dingen voor zichzelf doen (je weet wel, slingeren enzo )
dus als ik 10 wp heb in de L1 ga ik denk ik wel meteen over..

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:44

ik zou gewoon overgaan naar het l2

in het L2 zit geloof ik alleen maar meer middengallop, 5 m meer wijken en achterwaarts. of er verder nogmeer is weet ik zo niet is al een tijdje geleden dat ik wedstrijden gereden heb. maar volgends mij zit er niet veel meer in

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:47

ja, inderdaad.. de overgang valt echt reuze mee hoor!!

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:58

Als je 165 punten kunt rijden gaat het wel lukken, hoor! Succes ermee

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:24

In het L1 reed ik elke wedstrijd winstpunten en prijs. Toen ik naar het L2 ging, viel dat heel erg tegen. Ik kwam amper aan mn 150 punten, meestal midden in de 140. Ik vond de overgang heel erg groot. Er wordt echt veel meer gevraagd vind ik, rijtechnisch vooral

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:28

ja, dat wel.. maar ik denk dat het verschilt per paard en ruiter.. mijn paard wordt echt vervelend als hij niet "veel" moet doen.. daarom is L2 voor ons makkelijker..
maar dat verschilt natuurlijk wel ja..

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:47

In de L1 duurde het bij mij ook lang voor ik mijn punten had, scoorde noit zo hoog. In de L2 vlogen de winstpunten ons om de oren, wij bonden de L2 dus gewoon makkelijker dan de L1. Zo het gewoon proberen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:53

kan je niet wat onderlinge wedstrijden in de L2 rijden?
Bij iedereen hier op bokt loopt het anders.. bij de ene gaat het super en bij de andere gewoon "slecht"
we weten natuurlijk niet hoe jij rijdt en hoe je pony loopt, dus je kan testen of je L2 kan starten door onderling te proberen, op het commentaar te oefenen en dan weer proberen.. dan kan je zelf zien hoe het gaat en of je er klaar voor bent..

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:08

Zelf vind ik de overgang niet zo groot. Je moet nu doorzitten, kleinere volte's in galop maken, meer wijken, dat soort dingen. Ik ben met 11 winstpunten ook overgegaan, en het gaat nu in de L2 (meestal ) wel goed.

Misschien kun je eerst een (paar)keer HC starten, om te kijken of het echt moeilijker wordt. Als het dan tegenvalt zou ik nog een poosje in de L1 doorrijden, en door blijven oefenen voor de L2. En als je 't niet zo moeilijk vind gwoon L2 gaan starten!

Succes dr mee

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:29

Gewoon L2 starten hoor!
Het valt allemaal best wel mee. Gewoon goed laten zien wat er gevraagd wordt en dan komen de punten vanzelf.
En je leert het meeste door de ervaring die je opdoet, dus je kan beter ervaring opdoen in de L2 dan de hele tijd ervaring opdoen in de L1 terwijl je die al heb

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:47

Ik vond het wel meevallen, alleen het doorzitten zag ik tegenop. Verder komen dingen sneller achter elkaar en voltes 10 m vond ik in het begin ook lastig. Ik had wel mn eerste L2 wedstrijd gelijk 3 winstpunten

Ik zou dus L2 gaan starten als ik jou was, veeel leuker als de L1

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:23

Bedankt voor alle reacties ! Grappig om te horen dat zoveel mensen de L2 makkelijker vonden dan de L1. Ik denk dat ik maar gewoon over ga als ik mijn laatste winstpunt heb. Enig minpuntje is het wijken. Daar scoor ik nu nog zesjes op en vind het best moeilijk. Maar goed, daar kan ik nog even op oefenen en zal ook mijn instructrice eens vragen wat ze er van vind. Ook middengalop gaat nog niet super, het netjes terugrijden kost veel moeite. De middendraf daarentegen gaat wel heel goed.
Doorzitten vind ik ook geen probleem al ben ik uit mezelf snel geneigd toch te gaan lichrijden, zelfs zonder zadel ) maar daar ga ik meteen maar op oefenen.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:38

Wat mij opvalt bij de overgang naar de L2, is dat er strenger gejureerd wordt. B.v. Lisa had in de B en L1 altijd zevens voor het binnenkomen. Nu krijgt ze daar een 6 voor( ze komt op dezelfde nette manier binnen als voorheen). Voor het halsstrekken had ze altijd een 8 en vaak zelfs een 9. Nu een 7( precies hetzelfde als vroeger). Kortom, wij vinden het moeilijker om aan de (winst)punten te komen.

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:19

Mijn paard showt erg graag en daardoor komen er soms wel eens wat schoonheids foutjes in omdat hij te heet wordt.
Het begin in de L1 ging me moeizaam af, net aan 156. Aan het einde zelfs 3 wp'en.
Nu in de L2 gaat het harstikke makkelijk, doorzitten gaat ons makkelijker af. we hebben alleen nog maar in de 160 gereden.

Het showen heb bij ons alleen nog maar in ons voordeel gewerkt, dus ik kan de mening delen dat je een nette maar spetterende proef moet laten zien.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:20

Met Alfons vond ik de overgang heel simpel maar nu met Harm denk ik dat ik toch iets langer in de L1 blijf, die heeft toch wat moeite o.a. met het conttinue doorzitten dus die geef ik lekker wat langer de tijd!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:50

Als jij het idee hebt er klaar voor te zijn, zou ik zeggen: lekker doen! en anders zou ik zeggen: ga nog even lekker verder trainen! Ik persoonlijk ben nooit tevreden met 156, ik streef naar de 169 (iig in 1 proef, want ik kan nog niet verwachten dat madam na twee maanden wedstrijd ervaring sterk genoeg is om twee proeven feilloos door te banjeren). De eerste keer dat ik L1 starte had ik netaan winst (158) dan ben ik niet tevreden, ik heb vervolgens nog even een ruime maand thuis verder getraint. En de wedstrijd daarna was ik eerste met 171, dan ben ik pas tevreden
Maar ik zou als ik jou was wel eerst de stap een keer zetten om te kijken hoe het gaat en wat je eraan kan verbeteren! Ik persoonlijk kan echt niet wachten tot ik L2 mag starten, madam loopt 10 x lekkerder als ik mag doorzitten en 10 meter wijken

Suc6 met je beslissing!

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:39

Ik ben ook superbenieuwd! Ik heb nu 10 winstpunten en op een enkele keer uitgezonderd rijd ik elke keer dik in de 160 punten. Ging ook niet vanzelf, het duurde 4 wedstrijden voor het kwartje echt viel. Ik wacht nog even met L2 starten tot we netjes achterwaarts kunnen en het wijken 10 meter heeeel goed gaat

Zoro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:58

Ja ik zit ook met dit probleempje.. mijn paard heeft nog amper wedstrijden gelopen en is heel gestressd.
Elke wedstrijd heeft ze heeel veel fouten in de proef echt bijna alles gaat mis voor mijn gevoel maar toch hebben we de hele tijd prijs en winstpunten.. :S heel raar.
Nu heb ik 8 winstpunten en weet ik nog niet of ik over moet gaan na de L2 als ik deze 5 wedstrijden waar ik me nog voor opgegeven heb. Ze kan de dingen allemaal tot de M1 wel dat zit er wel in maar om de hele proef achter elkaar door de hele tijd te draaien en te doen weet ik nog niet of ze dan niet gaat flippen. want in de L1 word het haar soms ook iets te veel en dan moeten we doorzitten en dan word t moeilijk en gaat ze stilstaan en wat dragen om te gaan steigeren en dan gaat ze ook gewoon weer door met haar proefje, maar het is heel vervelend en ik ben bang dat dat in de L2 erger word.. wie heeft hier ook ervaring mee??

verder iedereen zegt wel dat we een hele mooie combinatie zijn en het ziet er ook goed uit maar die fouten die we maken moeten er eerst uit volgens mij, en zowieso moeten we eerst even oefenen me de binnenbak want daar hebben we ook nog maar 1 wedstrijd in gehad hihi

anydale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:38

Sjellii schreef:

Het showen heb bij ons alleen nog maar in ons voordeel gewerkt, dus ik kan de mening delen dat je een nette maar spetterende proef moet laten zien.

Precies, hier ben ik het mee eens