Lesklantje te mans

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Lesklantje te mans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:10

Kreeg zomaar tegenspraak van een lesklantje, ben ik niet gewend. Het ging om de handhouding bij wijken(wat ze nog nooit had gedaan). Ik zie hoe het moest en zij zei:"Dat doe ik toch?" Ik:"Nee" en pakte haar handen om ze in de goede positie te zetten en daarna zette ik ze zoals zij ze had om het verschil te laten voelen. Zelfde meisje vond ook dat paard niet hard genoeg ging...ze had eigenlijk constant commentaar en wilde slecht luisteren. Ze keek constant schuin naar beneden en trok de hakken en knieen op. Ik prbeerde het belang van het vooruit kijken en hakken naar beneden houden uit te leggen en gelukkig hielp het paard een beetje, ze lag er na een sprongetje af... (ze had gezegd dat ze kon springen)
Probleem is, dat ze van een ander gehoord heeft dat die haar niets meer kan leren en zij en haar moeder leggen dat uit als dat ze zo een beetje de beste van het land is, maar de waarheid is, dat diegene geen instructrice is en zelf nooit les heeft gehad en dus niet meer dan de basis kan overbrengen en ja, dat heeft ze wel te pakken, al valt zelfs daar aan te sleutelen.
Gelukkig is dit een meisje waar ik goed contact mee heb en ze rijdt op een paard dat ik langer ken dan haar, maar ik denk dat ze in groeplessen met rust is gelaten omdat ze altijd tegenspraak heeft, waardoor ze en verkeerd beeld van haar rijkunst heeft.
Hoe breng ik haar terug op aarde?

Revanches

Re: Lesklantje te mans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:19

Met heel veel geduld,toch te proberen haar problemen op te lossen. Dan maar een beetje via een andere weg. Zoals als ze dan met wijken niet helemaal doet zoals het moet laat haar dan eens het tegenovergestelde doen. Of leg haar duidelijk uit hoe het de best manier is,om haar fouten op te lossen. Door een kwestie van oefenen en het verschil te voelen.
En anders consequent optreden tegen haar weerwoord. Mondje dicht tijdens de les,behalve bij vragen,maar een weerwoord acht je niet!

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:30

Misschien toch eens een wedstrijd laten rijden. En dan kijken hoe de punten/resultaten zijn. Aan de hand daarvan kijken waar nog aan gewerkt moet worden.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:41

Bitwise schreef:
Misschien toch eens een wedstrijd laten rijden. En dan kijken hoe de punten/resultaten zijn. Aan de hand daarvan kijken waar nog aan gewerkt moet worden.

Dat kan ook averechts uitpakken! als het paard een beetje redelijk loopt en ze heeft een soepele jury rijd ze punten die ze niet verdiend en dan ben je als instructie verder van huis.

Ik ben snel klaar met dit soort lesklanten. My way or the highway!
Wil je niet luisteren, dan is daar het gat van de bakdeur! vragen stellen mag, maar bij telkens weerwoord ben ik heel kort, wie is hier nu de instructie!
Er kunnen verschillende dingen gebeuren als je het weerwoord niet accepteert:
1. Ze draaien bij en nemen iets van je aan (meestal)zonder tegen te spreken,
2. Ze zeggen dat ze het zullen doen zonder tegen te spreken, maar doen het vervolgens lekker toch niet (ook dat heb ik snel door en dan leg ik ze optie 1 of 3 voor om uit te kiezen)
3. zoek een andere instructie, want ik kan je niets leren met deze houding.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:56

Inderdaad meteen duidelijk maken! Ik ben eens tijdens een les (volledig onterecht overigens) afgeblaft en ook al was het op dat moment niet leuk, het heeft wel even duidelijk gemaakt hoe de verhoudingen lagen.
Ik zou haar nog wel na de les apart nemen en haar vragen of ze snapt waarom dat je zo hebt gereageerd en ook duidelijk maken dat bij lesgeven kennis wordt overgedragen en dat kennis opnemen in stilte gebeurd.*punt* Trouwens, het gaat natuurlijk niet om het feit dat ze tegen je praat, het gaat om de manier waarop: iedereen legt weleens uit hoe een probleem op een paard "aanvoelt" en daarbij praat je even met elkaar, maar dit is gewoon geen respect tonen. Hoort niet en dus een einde aan maken! Misschien is lesgeven soms ook een vorm van opvoeden...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:15

Stel vragen aan haar zodat ze erover gaat nadenken! Daag haar uit erover na te denken.

Je kunt haar bijvoorbeeld vragen waarom ze denk dat het zo moet zoals ze doet en daarna kun je haar vragen het voor te doen op haar manier. Vraag haar vervolgens of ze het op jouw manier wilt doen en of ze verschillen heeft gevoeld.

Vraag haar wat ze wil bereiken, wat haar doel is. Heeft ze misschien een voorbeeld in de paardenwereld?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:23

Hoe oud is het meisje in kwestie?

Ik heb nml ook een lesklantje die in haar "Jamaarfase" zit. Die is stevig aan het puberen. Ben ik heel makkelijk in:

Als ik bv zeg "binnenteugel erbij" en ze begint te jamaaren "jamaar, dan wordt ie sterk", dan zeg ik "dan zorg je dat ie niet meer sterk is. Je weet best wat je daarvoor moet doen". Doet ze dat dan, dan krijgt ze natuurlijk het grootste compliment want wat is nu lekkerder dan je ego te laten strelen als je al zo'n onzekere puber bent?

Is het een "fout" waarvan ik al een paar keer in een paar lessen een opmerking over heb gemaakt, dan veranderd mijn intonatie naar een serieuzere toon. Dan weet ze gauw genoeg dat ze haar pet er niet meer naar moet gooien.

Is ze al wat ouder, dan neem ik er goed de tijd voor om te laten voelen wat er fout gaat. Ik heb de luxe dat ik spiegels in de bak heb, dus de confrontatie is er gauw genoeg.

Maar uiteraard stapje voor stapje beginnen. Zo;n kind moet waarschijnlijk erg wennen aan het nieuwe "systeem" van les geven en wellicht dat ze daardoor zo dwars is. Ze wordt geconfronteerd met fouten die ze voorheen niet hoorde en dat is behoorlijk slikken.

Bij een verandering meteen vragen "voel je dat?" en als ze dat heeft gevoelt, doorvragen: "wat voelde je dan? Hoe komt dat denk je? wat vond je ervan? kan het beter?"

Bij iets wat goed uitgevoerd is natuurlijk duidelijk promoten en na afloop van de les deze even nalopen wat je nu bedoelt en of het is overgekomen.

Is dit na een les of 3 nog steeds even koppig, dan volgt er een serieuzer gesprek of ze deze manier van lessen nu echt wel wil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 15:45

PeruaansePas schreef:
Stel vragen aan haar zodat ze erover gaat nadenken! Daag haar uit erover na te denken.

Je kunt haar bijvoorbeeld vragen waarom ze denk dat het zo moet zoals ze doet en daarna kun je haar vragen het voor te doen op haar manier. Vraag haar vervolgens of ze het op jouw manier wilt doen en of ze verschillen heeft gevoeld.

Vraag haar wat ze wil bereiken, wat haar doel is. Heeft ze misschien een voorbeeld in de paardenwereld?

Is een goed plan, vragen stellen.
Ze heeft geen doel of voorbeeld... ze denkt nl dat ze zelf al je-van-het is.
Ze daagde me na de genoemde les zelfs uit, toen ik moest rijden. Ik moest maar even laten zien dat ik het beter kon, zei ze.

En, Tyrza, dit meisje is 13, ja aan het puberen, enig kind van geschieden en inmiddels weer samenwonende moeder die ook denkt dat meisje geweldig kan rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 15:56

Tyrza schreef:

Bij een verandering meteen vragen "voel je dat?" en als ze dat heeft gevoelt, doorvragen: "wat voelde je dan? Hoe komt dat denk je? wat vond je ervan? kan het beter?"

Dat heb ik ook gedaan op een gegeven moment. Ook gezegd dat het geen zin heeft om paard de schuld te geven, paard doet alleen wat zij aangeeft en als zij ingeknikt schuin naar links zit te kijken, gaat het paardje schuin en niet recht over de middellijn, om maar een voobeeld te noemen. Daar gaf ze geen commentaar op...
Tyrza schreef:

Bij iets wat goed uitgevoerd is natuurlijk duidelijk promoten en na afloop van de les deze even nalopen wat je nu bedoelt en of het is overgekomen.

Heb ik ook gedaan. Achteraf zei ze dat ze het wel snapte (vooral het belang van vooruit kijken bij het springen ) Maar ze heeft nog nooit zijgangen gedaan, dat was haar excuus, waarop ik zei dat ze dan juist moet doen zoals ik het zeg...waarop ze wederom herhaalde dat ze dat toch deed...
Tyrza schreef:

Is dit na een les of 3 nog steeds even koppig, dan volgt er een serieuzer gesprek of ze deze manier van lessen nu echt wel wil.

Probleem is, dat ze het paard zelfstandig moet gaan trainen. Is van een meisje wat ik voorheen les gaf en nu wegens school geen tijd meer heeft. Meisje moet dus leren hoe het paard getrained is en zich aanpassen, maar heeft daar wat moeite mee.
Ik heb gezegd dat ik volgende keer nog even de zijgangen doorneem met haar, maar haar verder zelfstandig laat rijden en hier en daar commentaar zal geven.
De keer erop kijk ik ook nog toe, maar daarna ga ik dus naar de manège om te rijden, terwijl zij het alleen moet uitzoeken met dat paard. Ik moet haar dus een stoomcursus geven. Ik dacht echt dat ze al veel verder was (als je haar en haar moeder hoorde praten) en wist dus niet wat te verwachten.
Maar in elk geval zit ik niet aan haar vast als lesklant, maar ik wil er wel mee leren omgaan, voor als ik nog eens zo´n wijsneusje tref...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 16:01

PeppySan schreef:

Ik ben snel klaar met dit soort lesklanten. My way or the highway!
Wil je niet luisteren, dan is daar het gat van de bakdeur! vragen stellen mag, maar bij telkens weerwoord ben ik heel kort, wie is hier nu de instructie!
Er kunnen verschillende dingen gebeuren als je het weerwoord niet accepteert:
1. Ze draaien bij en nemen iets van je aan (meestal)zonder tegen te spreken,
2. Ze zeggen dat ze het zullen doen zonder tegen te spreken, maar doen het vervolgens lekker toch niet (ook dat heb ik snel door en dan leg ik ze optie 1 of 3 voor om uit te kiezen)
3. zoek een andere instructie, want ik kan je niets leren met deze houding.

Zoals net uitgelegd, is het de bedoeling dat ze het paard gaat trainen wat ik ken. Heb het vroeger getrained en gaf eigenaresse les op dat paard, maar die gaat nu naar een andere school en heeft geen tijd meer. Ik heb dit meisje aangedragen omdat ik dacht, naar aanleiding van haar verhalen en die van haar moeder, dat ze goed kon rijden en het paard wel zou kunnen trainen. Ik ben gevraagd om er even bij te blijven de eerste paar keer, haar les te geven om haar aan het paard en hoe het getrained is te laten wennen, maar is niet iemand die naar mij is gekomen voor les. Dat maakt het wat moelijker. Ze vind ook nog dat ze niks aan hoeft te nemen van me... (want ze kan immers toch al rijden, denkt ze)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 16:03

Ik had trouwens gezegd dat het jammer was dat ik geen foto´s had genomen. Vind ze ook niet erg nuttig. Ik zei dat het juist heel nuttig was en dat ik de volgende keer zeker foto´s en filmpjes zou maken. Hopelijk ziet ze dan zelf wat er fout gaat en dat ze niet echt doet wat ik zeg...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:07

HIhihi, ik vind dat ook altijd de moeilijkste Ja, maar hij doettut niet Dan moet jij het goed doen Ja maar dan pakt hij vast......... en wat moet je dan juist zelf doen???

Als het te erg wordt dan loop ik de bak uit, en dan zeg ik gewoon......... "als je weer wilt luisteren, kan je me roepen"

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:38

In jouw geval voorleggen aan het meisje dat ze of moet gaan luisteren of dat je met de eigenares gaat bespreken dat je zo geen goede begeleiding kunt geven. De eigenares zal dan wel weten wat er scheelt neem ik aan en ik denk dat je ruitertje ook wel even zal schrikken

Als het een kind betreft dat ik lesgeef en ze hebben een grote mond dan mogen ze de les te voet lopen terwijl ik de pony vast hou. 1x is dan altijd genoeg
Als ze niet echt een grote mond hebben of het zijn volwassenen dan doe ik hetzelfde als Kim.
Als ze niet willen leren van me, steek ik er mijn tijd niet in.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:15

Is het geen idee om zo'n kind eens met haar neus op de feiten te drukken? Eerlijk vertellen dat ze misschien wel te horen heeft gekregen dat ze goed kon rijden maar dat ging om het allerlaagste niveau! Niveau meehobbelen. Niveau e pupillen bij voetbal en zeker geen juniorenteam. Op een of andere manier werken voetbalvoorbeelden altijd heel goed omdat het zo'n simpele sport is.

Dat ze op dat niveau een paard misschien niet in de weg zit maar zeker niks zal leren. Als ze een paard wil leren te verbeteren kan ze NU overstappen op een hoger niveau of blijven meehobbelen. Daar is niks mis mee, maar dan zal ze wel haar eisen moeten bijstellen. Als ze wil besluiten te promoveren komt ze weer binnen op het allerlaagste niveau van het vervolgonderwijs.

Mooi voorbeeld is natuurlijk school, als je in groep 8 goed bent in rekenen wil dat niet zeggen dat je de wiskunde ook direct onder de knie hebt. Juist wiskunde is zo'n mooi voorbeeld omdat ze daar wel van snappen dat je oneindig veel verschillen hebt, algebra, meetkunde, vergelijkingen etc.

Als je dan ook nog vraagt of ze denkt dat Anky of Coby goed kunnen rijden en waarom die toch nog altijd les hebben, dan moet het kwartje toch wel vallen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:23

Vraag is of ze Anky en Coby kent, hahaha. Ik geloof niet dat ze dressuur als zodanig volgt of maar enige interesse heeft. Ik heb haar toevallig net zien rijden bij mijn vriendin die haar niks mee kan leren... Ze wil eigenlijk alleen maar hard. Scheurt op een uit elkaar vallend paard (neus hoger dan de hare) in draf in de rondte en vindt dat hij "stijfjes is vandaag" en blijft een beetje wiebelen met de hakken als constante aansporing... Hoe hard moet hij gaan vorodat ze tevreden is? Beugels drie gaten te kort en nog de hakken optrekken... onderbenen ver vóór de singel...
Nou ja, ik kon gelukkig gewoon weglopen en de dingen van de dag gaan doen.
Maar dinsdag heb ik haar dus weer een half uur. Eens kijken hoe het gaat. Ik moet haar eerst maar eens uitleggen over tempo en impuls, geloof ik, en simpel aan de teugel met alles wat dat inhoudt. En over stelling en buiging enzo... Ze heeft werkelijk geen idee. Ze was zelfs vebaasd over de galophulp (ze is type geef maar een schop) toen ik dat vorige week met haar doornam omdat ze het paard niet meteen in galop kreeg (en dit is een paard wat van stilstand in galop gaat als je maar de juiste hulp geeft).
Blij dat ik op bokt uit kan huilen en zeer blij met al jullie meedenk werk en advies!!!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:41

Begin maar bij de basis. Wat is het doel van de dressuur (Tyrza, kun je het al oplepelen? ), wat is impuls nu eigenlijk, wat is het verschil tussen nageven en aan de teugel. Ga maar door, dan zou ze toch vrij snel moeten erkennen dat ze nog het eea te leren heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 13:17

Precies, dat denk ik ook.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:42

Citaat:
Beugels drie gaten te kort en nog de hakken optrekken... onderbenen ver vóór de singel...

Als haar zit zo slecht is kun je misschien voorstellen een half uur zitles te geven: zonder zadel en zonder teugels om aan vast te houden aan een longe.

Zo leert ze voelen hoe het paard beweegt en als het goed gaat kun je haar ook andere gangen dan de stap laten doen. Als ze in balans zit en ontspannen blijft zal het haar prima afgaan, zit ze meer in een stoelzit en een beetje verkrampt dan merkt ze snel genoeg dat ze niet in balans zit.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:29

Wanneer iemand mij constant tegenspreekt vraag ik waarom ze lest wilt. Dat ik thuis ook tegen de muren kan gaan praten. Mensen die denken alles al te kunnen daar ga ik mijn tijd niet aan verspillen Meestal schrikken ze als ik het ze zo zeg en luisteren, zo niet dan ben ik weg

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 21:29

Dit is een speciale situatie. Strikt genomen wil ze geen les van me, het komt bij het paard willen trainen. Eigenaresse wil dat ik meisje les geef zodat ze het paard hetzelfde kan trainen als haar dochter en ik.
Het ging eigenlijk best redelijk deze week, ze luisterde. Maar de zit is nog hopeloos. Tot overmaat van ramp zei de eigenaresse:"Van wat ik gezien heb, vind ik dat je heel erg netjes rijdt. Maar ja, ik ben natuurlijk maar een leek". Dat laatste wordt natuurlijk niet onthouden en weer een veer in de reet. Het is wel absoluut waar dat ze op zich heel rustig zit, ongelooflijk goed aan het zadel plakt en er goede controle over het paard is. Ik heb foto´s en films gemaakt, die heeft ze zelf nog niet gezien.
PeruaansePas, zitles is idd wel een goed idee.
Afbeelding

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:04

Zitles en misschien... een ander zadel? Bij zadels waarbij de beugelophanging relatief ver naar voren geplaatst is (ten opzichte van het diepste punt van het zadel) wordt de ruiter gemakkelijk in stoelzit getrokken. Is dat hier ook het geval?

Wel knap als iemand goed in het zadel kan blijven plakken met zo'n zit.

Een goede controle voor het zitten in balans is de ruiter even te laten gaan staan in het zadel. Vanuit de stoelzit heeft de ruiter de teugels nodig om omhoog te komen of moet hij/zij in elk geval de armen vooruit steken. Zonder iets in de handen te hebben (teugels, manen, zadel) en de handen/armen niet vooruit te steken of voorover te gaan hangen voor tegengewicht is het bijna onmogelijk te gaan staan vanuit stoelzit.

Zitten de enkels, heupen, schouders op één vetikale lijn dan kan de ruiter zonder de handen/armen gebruiken gaan staan in de beugels. Doe deze oefening eerst vanuit halthouden en houd de teugels vast zodat het paard niet in de mond wordt getrokken.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 17:57

Geinig dat doen ze hier op de manège waar ik rijd standaard, die check. Had ik ook wel kunnen doen. We hebben twee keer niet gereden wegens regen, dus het wordt pas volgende week weer, ik zal er aan denken.
Meisje drukt zelf beugels naar voren op elk paard (ze rijdt ook bij een vriendin van me)
Andere leerling (eigenaresse) op hetzelfde paard, zelfde zadel:
Afbeelding

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:09

Even off-topic, die foto van eigenaresse erop is al oud. We gebruiken nooit meer beenbescherming bij dit paard. Ze struikelde om de haverklap, maar zonder beenbescherming, wat ik voor de aardigheid eens probeerde, niet....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:07

Hoe is het afgelopen? Het meisje zal niet van de ene les op de andere veranderd zijn, maar misschien is er wel wat verbeterd?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:45

Ik laat haar in haar alleen met het paard. Ik zet haar daar af en ga zelf rijden op de manège. Zij kan nl alleen dinsdags uit school vandaan en als ik haar lesgeef en daarna naar de manège ga, heb ik geen paard en kan ik niet rijden. Dus nu kan ze afgezet woren door me, of ze gaat met haar moeder. De eignaresse van het paard wil wel graag dat ik haar blijf lesgeven, maar het valt niet te combineren. De tijd zal het leren hoe het zich verder ontwikkelt.
Moeder zei nu ineens trouwens dat ze wel graag had dat ik haar dochter lesgaf, zodat ze nog wat bij kon leren. Dat was na een gesprek met de eigenaresse van het paard (die neemt geen blad voor de mond) waar ik niet bij was