[jury] Wat doen jullie..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mick_G

[jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 20:44

.. als dit de ring binnekomt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een fjord, wat moet je ermee?
Hebben jullie dan vooroordelen,
hoort een fjord niet thuis in de dressuursport?
Zijn alle fjorden dik en sloom?
Hebben alle fjorden slechte gangen?

Ik heb namelijk best vaak het idee dat dit toch vaak gebeurd, de 'dressuurpony's' krijgen meestal, hoe de proef dan ook gereden is, hogere punten omdat (denk ik) de 1e indruk goed is. Dat als je twijfelt tussen een 5 en een 6 of een 6 en een 7 dat je dan toch dat hogere puntje geeft.
Kan dit kloppen of is dit mijn eigen verbeelding?

(ik wil ook niet zeggen dat alle jury's zo zijn, ik heb ook vaak gehad dat ik gewoon, ook volgens mijn gevoel, helemaal eerlijk ben behandeld)

judithh

Re: [jury] Wat doen jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:03

wat ik doe als jij in de ring komt....

je proef beoordelen..net zoals de andere combinaties die de ring in komen, ik geef eerlijk toe dat ik zelf meer gecharmeerd ben van een dressuurtype maar dit houd niet in dat juist die combinatie meer punten rijd...zet jij een goede proef neer die rijtechnisch in orde is en netjes gereden is dan krijg je gewoon de punten de je verdient! of dat nou meer of minder is dan het dressuurtype.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 21:09

ok, dankjewel voor je reactie.
Geweldig onderschrift trouwens!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:23

Dat kan ik toch niet beoordelen aan de hand van een foto?! Ik zou eerst je proef moeten zien....

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 22:49

nee maar ik bedoel omdat het een fjord is, veel juryleden hebben volgens mij vooroordelen.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:39

Als dit de ring binnenkomt? Eerst maar eens bellen dat de kleding niet correct is en dat de peesbeschermers af moeten

Er zullen ongetwijfeld juryleden zijn met vooroordelen, maar om te zeggen dat het er 'veel' zijn, dat geloof ik niet.

De mensen die altijd beweren dat ze geen punten krijgen omdat de juryleden vooroordelen hebben (zowel mensen met 'andere' rassen, als mensen met een bonte KWPN-er/schimmel-BWP/ of noem maar op), rijden vaak toch minder goed dan anderen en willen dat niet erkennen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 00:03

Whispertje schreef:
nee maar ik bedoel omdat het een fjord is, veel juryleden hebben volgens mij vooroordelen.

Sterker nog........ allemaal.......

Elk mens heeft vooroordelen. En als je dan daarnaast stelt dat elke jury een mens is kun je niet anders concluderen dan dat elke jury vooroordelen heeft. Alleen niet elke jury is zich daar bewust van..........

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 00:35

CGJ12 schreef:
Whispertje schreef:

Sterker nog........ allemaal.......

Elk mens heeft vooroordelen. En als je dan daarnaast stelt dat elke jury een mens is kun je niet anders concluderen dan dat elke jury vooroordelen heeft. Alleen niet elke jury is zich daar bewust van..........

ik geef ook toe dat ik liever een goed dressuurtype in de ring ziet, maar dit houd niet in dat een fjord, haflinger of what ever geen punten zal rijden bij mij.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:23

Whispertje schreef:

Je kan het ook omdraaien natuurlijk. Jij gaat er vanuit dat juryleden bevooroordeeld zijn omdat je op een fjord rijdt. Maar ga eens bij jezelf na als je lage punten rijd of je niet gewoon een mindere proef hebt neergezet. Het is zo gemakkelijk om dan gelijk te roepen dat het vast komt omdat je op een fjord rijdt. Ik denk dat je over het algemeen niet anders beoordeeld wordt dan een willekeuring ander paard.

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 11:29

Het is altijd gemakkelijk iemand anders de schuld ervan te geven.. in dit geval dus duidelijk nageven op de jury, dat zij geen eerlijke cijfers hebben gegeven, en bladiedebla..
Het is en blijft een jurysport, daar kunnen we niks aan doen.
En daarom moet je ook blij zijn dat er zoveel jury's zijn, er zijn vast en zeker ook jury's die respect hebben voor de mensen die op een tinker, fjord, of welk ras dan ook de ring binnen komen. En die dat 'lef' juist waarderen met hogere punten.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:00

Taaclover heeft afgelopen weekend haar tweede Z1-wedstrijd op een fjord gereden en tijdens die tweede wedstrijd heeft ze in de ene proef één winstpunt gereden en in de andere proef twee winstpunten.
Oh ja, haar paard is een fjord.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 15:44

ik probeer ook niets af te schrijven op de jury,
iedereen heeft wel eens een proef heerlijk gereden zonder wp's te halen.
Maar dit hoor ik ook wel vaker dat mensen met 'andere' paarden dit hebben.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:47

ik vind dat wel grappig hoor!! een fjord met dressuur!! agja maar dan moeten ze wel net als de andere mensen beoordeeld worden

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:25

Net als judithh ben ik meer gecharmeerd van een dressuurtype, maar dat maakt voor de beoordeling niets uit. Volgens mij had ik gisteren ook weer een Fjord in de punten en prijzen.
Gewoon er aan rijden dan krijg je je punten vanzelf.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:40

ik vind dat men (niet aangevallen voelen, maar in het algemeen) veels te veel de jury "op de kop geeft" .... als je amper winst rijdt, zal dat echt niet komen door de jury's die allemaal ineens negatief zijn, maar omdat er wat je eigen rijkunsten mist!!!.... kijk het kan natuurlijk wel eens voorkomen dat er zoiets gebeurt..... maar niet alle jury's zijn negatief.....sterker nog, het grootste gedeelte jureert goed.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:41

Ik zeg het altijd heel simpel

als je 1x rot punten krijgt, zal de jury niet van jou als combi gehouden hebben.
Maar is dat meer regelmaat dan uitzondering, kun je beter ff kijken hoe je rijden echt is

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:06

het zijn ook wel uitzonderingen. Zondag had ik echt dijken van proeven neergezet, ze konden ook echt niet om een winstpunt heen. ik had 150 156 punten. Dat vind ik vrij laag, in de B reed ik eigenlijk altijd dubbele winstpunten, op 2 wedstrijden na, toen had ik nix..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 02:35

Ik ben het eens met Kawa

Overigens ken ik ook iemand die in de B steeds in de 180 punten reed en in de L1 steeds net wel of net geen winst had. Het is net weer een klasse verder natuurlijk. En dat was een leuke KWPN-merrie

Waar ik denk dat je wel nadeel op hebt is de middendraf/uitgestrekte draf, maar goed, dat zijn twee onderdelen uit de hele proef.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 12:31

daar heb ik geen problemen mee, minimaal een 6.
Hij kan ook heel netjes strekken =D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:20

Ik zou het niet byzonder vinden, hij lijkt me erg op de voorhand te lopen en de amazone heeft een stoelzit. Het is geen combinatie( aan de foto's te zien) waarbij een jury echt direct positieve interesse krijgt zodra deze de ring binnen komt.
Misschien wel een braaf proefje, ziet er lief uit.

Dat mag je nooit aan je paard ophangen, dat zijn verbeterpunten die jezelf moet bewerken. Scherp aan het been, motor achterin laten plaatsen. Dat kan eigenlijk met ieder paard, maar zoals je nu op deze 3 fotootjes laat zien ontbreekt het gewoon nog daaraan.
Samen met je instructeur oplossen en niet met de jury. Die is er alleen om jou voor een paar minuten te beoordelen.

Misschien dat je beter deze post op HAW kunt zetten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 12:30

Volgens mij ben je juist in het voordeel Die Fjordenboog wekt de indruk van meer oprichting dan daadwerkelijk het geval is.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:18

Uitgaande van de foto's lijkt het of de Fjord in een keurig horizontaal evenwicht loopt, oprichting is in de B/L geen vereiste.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:20

Dat weet ik, alleen lijkt het door de boog alsof deze Fjord meer opricht dan alleen horizontaal evenwicht. Dat kan - als het later vereist is - wel degelijk in je voordeel werken.

Ik zie dat mijn 1e bericht idd voor meerdere uitleg vatbaar is, want ik heb niet bedoeld dat deze combinatie haar punten niet zou verdienen.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:48

Kitty schreef:
Taaclover heeft afgelopen weekend haar tweede Z1-wedstrijd op een fjord gereden en tijdens die tweede wedstrijd heeft ze in de ene proef één winstpunt gereden en in de andere proef twee winstpunten.
Oh ja, haar paard is een fjord.

Dat was wel op een Fjordenwedstrijd, dus dat heeft niks te maken met de vergelijking tussen fjordencombinaties en kwpncombinaties in een ring die de jury moet beoordelen

Tuurlijk zullen er jury's zijn die liever een mooi dressuurpaard in de ring zien, maar zoals hierboven al is gezegt: Als je goed rijdt, dan krijg je je punten écht wel.
Zelf heb ik nooit het gevoel gehad dat ik benadeeld werd, hier wordt het juist wel een beetje gewaardeerd als je met een fjord rijdt

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 21:39

amondi schreef:
Ik zou het niet byzonder vinden, hij lijkt me erg op de voorhand te lopen en de amazone heeft een stoelzit. Het is geen combinatie( aan de foto's te zien) waarbij een jury echt direct positieve interesse krijgt zodra deze de ring binnen komt.
Misschien wel een braaf proefje, ziet er lief uit.

Dat mag je nooit aan je paard ophangen, dat zijn verbeterpunten die jezelf moet bewerken. Scherp aan het been, motor achterin laten plaatsen. Dat kan eigenlijk met ieder paard, maar zoals je nu op deze 3 fotootjes laat zien ontbreekt het gewoon nog daaraan.
Samen met je instructeur oplossen en niet met de jury. Die is er alleen om jou voor een paar minuten te beoordelen.

Misschien dat je beter deze post op HAW kunt zetten?

uhum.. Ruiter