M2, veel fouten kijken??? Wat wordt er nu verwacht????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

M2, veel fouten kijken??? Wat wordt er nu verwacht????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:56

Gister heb ik een wedstrijd gereden in de M2, was de 5e x geloof ik. Nog niet eerder heb ik zo'n fijne proef gereden, alles lukte, alles klopte en ik kon m ook nog eens lekker voorwaarts houden. Ook was het de 1e x binnen en hij was niet kijkerig, dus ik was echt 200% tevreden!

Mijn punten: 145....

En dan het commentaar (punt 1 t/m 14 op ieder punt ):
1e schouderbinnenwaarts, inzet was ie nog kijkerig naar koetsen die daar stonden en ik moest m dus flink doorduwen om m in de sbw te krijgen. Daarna liep die een goeie schouderbinnenwaarts, mooi constant tempo, goed om binnenbeen gebogen, fijn nageeflijk op 2 teugels. Een 5, "inzet niet mooi" >> Een sbw staat toch niet alleen uit de inzet???

Na de sbw oversteken in middendraf (E-F) eerst rechtstellen en dan wegrijden, maar is maar een kort stukje dus niet veel kunnen laten zien. Een 5, "meer gedurfder" >> Ik wil m wel meteen wegknallen vanuit de sbw, maar logischerwijs vliegt ie dan in galop (galophulp) en vaak komt hij dan tegen de hand omdat hij nog niet recht is en komt er dus helemaal geen middendraf uit. Nu kon ik m mooi rechtstellen en wegrijden en hij verruimde nog een aantal passen. Hoe kijken jullie hiernaar??

2e sbw, liep ook lekker, inzet ging beter en hij bleef redelijk op 3 sporen, maar soms wil hij rechtsom nog wel eens iets te scheef gaan. Een 5, "moet constanter" >> Tijdens een sbw moet je toch blijven rijden om die sbw tot het eind toe goed te blijven doen?? En ook hier, de sbw op zich was goed, hij was goed om mijn binnenbeen, gaf goed na en bleef goed doorlopen. Waarom wordt dat niet meegerekend??

Daarna weer weg in middendraf, zelfde cijfer en commentaar....

Daarna 2 x travers, een 6 en een 5, "moest constanter" >> Hij heeft 2 x een travers laten zien zoals ze me in de proeven nog niet vaak gelukt zijn, beide kanten boog hij goed om mijn binnenbeen, kwam niet met de schouder van de hoefslag en bleef ontspannen in hetzelfde tempo doorlopen. Ik moet alleen in de travers wel goed de hulpen blijven geven, zodat ie bv niet van de hoefslag afloopt. Is er hier 1 paard dat je de travers in kan zetten en die m verder helemaal fluitend precies hetzelfde doorloopt?? Zolang de travers technisch goed is, dan neem je dat toch mee in je cijfer??

Daarna de 2 keertwendingen, Sydney heeft vanaf het begin de halve kw al beter gedaan dan de kwarten in de M1. Ook nu gingen ze beide kanten op goed. Ik heb er iedere x nog 7s voor gehad en ook 2 x een 8. Nu heb ik 2 x een 6 met als commentaar te groot. Is het niet zo dat als hij de keertwending mooi doorstapt, geen been laat staan, goed om het binnenbeen is en niet uitzwaait, dat het dan gewoon een 7 mag zijn??? Ik snap dat in het Z je mag verwachten dat ze iets meer op de plek zijn, maar ik weet zeker dat mijn paard niet meer dan een halve meter van zijn plek komt.

Daarna de galop, beide kanten op een volte 10 meter. Volte was goed rond, ik kwam op de X uit, hij bleef mooi doorspringen en goed gebogen om mijn binnenbeen. 2 x een 5, te groot. Ten eerste weet ik zeker dat ik op de X kwam en niet eroverheen en ten 2e, ook hier, alleen omdat de volte iets te groot is (volgens hem) meteen een 5??

2 x middengalop, hoefslag was aan die kant iets nat/blubberig doordat er een sproeibuis boven hing die lang na had gedrupt (vertelde mijn collega die daar altijd rijd) Hij ging goed weg in de middengalop, verruimde echt goed, bleef mooi naar beneden, alleen het opvangen is dan nog wel eens een probleem, dat lukt me vaak pas echt in de hoek. Staat erbij, "meer verruimen" Op zich valt hierover te discussieren, maar wordt er in die middengangen niet veel te veel gekeken naar de ruimte in de benen en niet naar de rest van het hele paard?????

Daarna de laatste uitgestrekte draf, mijn paard verruimt niet super, maar nu kon ik m goed wegrijden, ik voelde hem echt een flink aantal passen verruimen, hij bleef mooi nageeflijk, ik kon m weer goed terugrijden en ik kon m zowaar goed uitzitten. Een 5, "meer gedurfder" >> Ook hier wordt dan volgens mij niet gekeken naar het algehele beeld, maar hij wil perse een knaldraf zien. Ik wil dat best doen hoor, maar 9 vd 10 x vliegt hij in galop als ik teveel wil. Zoals ik m nu reed, dan kan ie t aan en houd ie t, als ik nog meer had gevraagd had ie dus of tactfouten gemaakt of hij was in galop gegaan. Waarom altijd van die Krack C voorbenen willen zien??????

Verder had ik deze proef dus 2 7s, een voor de contragalop, hier stond bij, netjes gereden, waarom dan niet eens een x een 8 of een 9???????? En na die contragalop terug in draf ook een 7, ging ook goed, kon m fijn doorrijden.

Dan de laatste punten allemaal 6en en 1 5 voor het gereden in algemeen en vertrouwen, nou snap ik die ook niet, want ik kon m lekker rijden en volgens mij zag alles er heel constant uit, waarom dan een 5???
Zuiverheid van de gangen had dus ook een 6, heb ik eigenlijk altijd een 7 op, hij heeft gewoon 3 goeie basisgangen en wordt niet snel onzuiver oid....

Verder stond er als algemeen op dat ik het geheel moet blijven afwerken, dat klopt op zich, ik rij nog wel eens wat rommelig en raffel wel eens af, maar nu had ik het idee dat doordat Sydney zo fijn liep, dat ik juist wel af kon werken en netjes kon rijden. Ik kon echt letten op mijn houding en op de hoeken enz.

Ook stond er dat de aanleuning stiller en constanter moest, ook hier ben ik het wel mee eens, hij is niet superstil in zijn aanleuning, maar wel nageeflijk en recht op 2 teugels.

Nu de grote vraag.... Wie van jullie juryleden hier wil nou eens zo'n M2 proef op onderdelen eens uitleggen wat er nu verwacht wordt???? Wat is er belangrijker?? Waar letten jullie op???

Ik had me voor dit najaar aangemeld voor de juryopleiding, maar ik ben afgewezen (ik voldeed qua leeftijd en klasse maar minimaal aan de eisen) Dus ik wil t heel graag gaan leren, maar ik moet nog ff wachten....

Anoniem

Re: M2, veel fouten kijken??? Wat wordt er nu verwacht????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:02

Nog 1 vergeten: Het halthouden, 5 passen achterwaarts, voorwaarts in stap (1 punt dus) Hij stond goed 4kant stil en ging precies 5 passen aw, darana ging hij netjes voorwaarts in stap en stapte ook meteen actief weg. Een 6, iets slepen... Ook hier, het bestaat uit zoveel onderdelen...

T is trouwens wel een erg lang verhaal geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:39

Niemand????? Er kijken dr genoeg....

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:41

Ik lees mee, ben namelijk ook zeer benieuwd, maar ben geen jury .

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:43

jeetje.. weet niet echt wat ik hierop moet zeggen... Vervelend voor je zeg... Waar had je wedstrijd ? Ik ben nog niet zo ver als in de M, dus weet niet zo goed hoe ik moet reageren..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:46

tja, ik kan er vrij weinig over zeggen(ik ben dan geen jury maar toch) ik heb het niet gezien, dus kan ik er eigenlijk niet over oordelen. Wat ikzelf belangrijk vindt is de wijze waarop het wordet uitgevoerd, dus extreem veel been bij de inzet(bij wijze van, ik weet natuurlijk niet of t zichtbaar was bij jou of ...etc), daar zou je van mij ook een 5 hebben gehad. en verder tja, zoals bv die middengalop; die jury weet niet dat die hoefslag niet fijn te rijden is?! maar ik ben het wel met je eens dat als erbij staat: netjes gereden er best een 8 of misschien zelf een 9 mag staan, zeker als je ook heel snel een 5 geeft. ben toch benieuwd wat de juryleden onder ons ervan denken. misschien had de jury wel iets qua beeld bij jou wat hem de hele proef stoorde, dan ga je ookal snel iets lager zitten met je punten.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:58

Wil eerst even zeggen dat ik geen jury ben hoor maar probeer toch wat te zeggen op jouw verhaal, als je het niet erg vind

maar goed even op jouw verhaal. Mijn idee is het volgende er wordt van een 10 uitgegaan. jij zei:
Sydney2005 schreef:
Ook stond er dat de aanleuning stiller en constanter moest, ook hier ben ik het wel mee eens, hij is niet superstil in zijn aanleuning, maar wel nageeflijk en recht op 2 teugels.

van die 10 gaan er lijkt mij dan al minstens 2 punten af, vanwege een niet constante aanleuning. Dan ga je uit van de 8.

Sydney2005 schreef:
Verder stond er als algemeen op dat ik het geheel moet blijven afwerken, dat klopt op zich, ik rij nog wel eens wat rommelig en raffel wel eens af, maar nu had ik het idee dat doordat Sydney zo fijn liep, dat ik juist wel af kon werken en netjes kon rijden. Ik kon echt letten op mijn houding en op de hoeken enz.

===>Omdat je niet hebt afgewerkt gaat hij nu waarschijnlijk van de 7 uit.

Sydney2005 schreef:
de uitgestrekte draf: Daarna de laatste uitgestrekte draf, mijn paard verruimt niet super

==> weer punten eraf.. ook al heb jij je paard tot zijn uiterste, en doet hij precies hoe jij het wilt, de jury weet dit niet en al zou hij het weten, hij moet er geen rekening mee houden, die knaldraf (zoals jij het noemt) die moet er gewoon zijn voor een goed vijfer, en vrij logisch dat hij het zo wil zien.

Verder had ik deze proef dus 2 7s, een voor de contragalop, hier stond bij, netjes gereden, waarom dan niet eens een x een 8 of een 9???????? En na die contragalop terug in draf ook een 7, ging ook goed, kon m fijn doorrijden.
[/quote]
==> waarschijnlijk door een niet constante aanleuning + een andere kleine slordigheid in het niet afwerken van de oefening.

Tuurlijk heb ik jouw proef niet gezien, en misschien zit ik wel helemaal mis.. maar ik denk dat de jruy het op deze manier gezien heeft. De ene jury is gewoon strenger dan de ander, en de volgende keer heb je weer een super soepele jury. En het was misschien slim geweest even met de jury na afloop van de prijsuitreiking te gaan praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:51

@sophie_kurk: Die 1e 2 dingen kan ik idd wel onkomen (zo had ik t nog nooit bekeken )
De contraglop waar ik dus die 7 voor had + het netjes gereden, die was dus netjes, anders staat dat er niet bij, dat van die slordigheidjes wat jij zegt klopt dus niet daar....
Dan de uitgestrekte draf, ik denk dat je kan zien in de gewone beweging van een paard of ie kan strekken of niet. Soms zal dat dan meevallen, een paard strekt beter dan je verwacht. Soms zal het tegenvallen, een paard dat goed loopt verruimt haast niet. Sydney loopt op zich gewoon, maar je ziet wel degelijk verschil, vergeleken bij zijn gewone draf verruimt hij dus. Maar goed, zoals ik al zei, over zijn middengangen valt te discussieren.
De jur moest de M1 nog jureren na de M2, dus ik kon m niet vragen...

@missmieke: Dan de natte hoefslag, ik had toen ik er net was al gekeken vanuit de kantine naar een aantal combinaties, toen had ik al gezien dat er een aantal paarden uitgleden en voorzichtig liepen daar, dus dit kan de jury ook zien. Ook zag je dat de grond donkerder was daar.
De inzet van de oefeningen gaan op zich wel goed, als ik naar anderen kijk let ik daar heel erg op. Ik zou bijvoorbeeld als jury al niet weg zijn van iemand die met zulke wielen rijd en die er ook nog een sconstant mee zit te prikken. Zo zag ik er ook een die dr binnenbeen naar achteren legde voor de sbw en vervolgens dus zijn achterhand naar buiten duwde en niet de schouder naar binnen. Wat dat betreft zit dat wel goed, mijn instructrice let daar ook heel erg op. Dat ik dus niet teveel zit te drijven. In de proef rij ik wel altijd met een iets langer spoor, maar dat is omdat ie in de proef dat extra net kan gebruiken. Thuis kan ik m ook zonder sporen rijden, dus ik kan zeggen dat hij goed aan mijn hulpen is...

In november mag ik waarschijnlijk een proef rijden voor de IM jurycursus, dus hier kijk ik erg naar uit...

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:20

Ook ik ben geen jurylid en ik heb je proef niet gezien dus kan hem daarop ook niet beoordelen maar wat mij opviel en naast mij nog heel veel andere mensen (op oa horsevent in Deurne enkele weken geleden). Het lijkt alsof juryleden uitgaan van een 6. Ipv een 10.
Als ik iets netjes doe krijg ik een 7 en soms een 8 (met soms erbij: heel goed!) Maar als iets niet gaat zoals ze in de M willen zien krijg je een 4, haal een 4 maar eens op.. daar moet al een 8 tegenover staan.
Daarnaast vind ik dat als je bv geen sbw laat zien of iets anders wat gevraagd wordt in de M ze je ook best een 3 of lager mogen geven. Als ze dan ook maar een goed punt durven te geven als je iets goeds laat zien.
Ik zeg niet dat ik het beter kan hoor maar daarom jureer ik ook niet. Maar het zou zo fijn zijn als juryleden gedurft zouden punten en uitgaan van een 10 ipv een 6.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:54

Ik heb je proef niet gezien, dus kan alleen oordelen over wat ik hier lees, maar ik heb er een paar punten uitgehaald.
Tip blijft altijd om je proef op video op te nemen, soms ziet het er zo anders uit dan dat het voelt.......

[quote="Sydney2005"]
1e schouderbinnenwaarts, inzet was ie nog kijkerig naar koetsen die daar stonden en ik moest m dus flink doorduwen om m in de sbw te krijgen. Daarna liep die een goeie schouderbinnenwaarts, mooi constant tempo, goed om binnenbeen gebogen, fijn nageeflijk op 2 teugels. Een 5, "inzet niet mooi" >> Een sbw staat toch niet alleen uit de inzet???
Een 5 is nog voldoende, een SB bestaat zeker niet alleen uit een inzet, als dat wel zo was, had je een 3 of een 4 gehad. Doordat de rest schijnbaar wel goed ging, heb je het cijfer opgehaald tot een 5. Lijkt mij heel redelijk.

Na de sbw oversteken in middendraf (E-F) eerst rechtstellen en dan wegrijden, maar is maar een kort stukje dus niet veel kunnen laten zien. Een 5, "meer gedurfder" >> Ik wil m wel meteen wegknallen vanuit de sbw, maar logischerwijs vliegt ie dan in galop (galophulp) en vaak komt hij dan tegen de hand omdat hij nog niet recht is en komt er dus helemaal geen middendraf uit. Nu kon ik m mooi rechtstellen en wegrijden en hij verruimde nog een aantal passen. Hoe kijken jullie hiernaar??
Dat jij vanuit de SB niet meteen weg kan rijden in middendraf, omdat hij dan in galop gaat of tegen de hand komt, is een stukje gebrek in de basis en daar moet de jury je wel op beoordelen. Ook hier lijkt een 5 mij dus geen verkeerd cijfer. Het wordt tenslotte op de hele (korte) diagonaal gevraagd, niet alleen een paar passen.

2e sbw, liep ook lekker, inzet ging beter en hij bleef redelijk op 3 sporen, maar soms wil hij rechtsom nog wel eens iets te scheef gaan. Een 5, "moet constanter" >> Tijdens een sbw moet je toch blijven rijden om die sbw tot het eind toe goed te blijven doen?? En ook hier, de sbw op zich was goed, hij was goed om mijn binnenbeen, gaf goed na en bleef goed doorlopen. Waarom wordt dat niet meegerekend??

Een SB moet in een strakke lijn gereden worden. Ook hier hebben de stukken die wel goed gingen, je cijfer opgetrokken naar een 5, anders had je echt een onvoldoende gehad.

Daarna 2 x travers, een 6 en een 5, "moest constanter" >> Hij heeft 2 x een travers laten zien zoals ze me in de proeven nog niet vaak gelukt zijn, beide kanten boog hij goed om mijn binnenbeen, kwam niet met de schouder van de hoefslag en bleef ontspannen in hetzelfde tempo doorlopen. Ik moet alleen in de travers wel goed de hulpen blijven geven, zodat ie bv niet van de hoefslag afloopt. Is er hier 1 paard dat je de travers in kan zetten en die m verder helemaal fluitend precies hetzelfde doorloopt?? Zolang de travers technisch goed is, dan neem je dat toch mee in je cijfer??
Als jij teveel moeite moet doen om de schouder op de hoefslag te houden, geeft dit een rommelig beeld. Een 6 en een 5 lijkt me dan ook niet bij voorbaat onterecht. Dat ze beter gingen dan ooit in een proef, weet de jury niet, maar dat maakt ook geen verschil. Er wordt beoordeeld wat er op dat moment getoond wordt.

Daarna de 2 keertwendingen, Sydney heeft vanaf het begin de halve kw al beter gedaan dan de kwarten in de M1. Ook nu gingen ze beide kanten op goed. Ik heb er iedere x nog 7s voor gehad en ook 2 x een 8. Nu heb ik 2 x een 6 met als commentaar te groot. Is het niet zo dat als hij de keertwending mooi doorstapt, geen been laat staan, goed om het binnenbeen is en niet uitzwaait, dat het dan gewoon een 7 mag zijn??? Ik snap dat in het Z je mag verwachten dat ze iets meer op de plek zijn, maar ik weet zeker dat mijn paard niet meer dan een halve meter van zijn plek komt.

Een halve meter voor een keertwending is wel royaal, dus een 6 vind ik dan ook niet vreemd. Als hij zou zijn blijven staan, of uitgezwaaid zou zijn, kom je in de onvoldoende, het feit dat dit niet gebeurd is wordt dus wel degelijk beloond.

Daarna de galop, beide kanten op een volte 10 meter. Volte was goed rond, ik kwam op de X uit, hij bleef mooi doorspringen en goed gebogen om mijn binnenbeen. 2 x een 5, te groot. Ten eerste weet ik zeker dat ik op de X kwam en niet eroverheen en ten 2e, ook hier, alleen omdat de volte iets te groot is (volgens hem) meteen een 5??
De moeilijkheidsgraad bij deze oefening ligt juist in de omvang van de volte. Als deze te groot waren, is het cijfer terecht, als ze wel klein genoeg waren, klopt de opmerking niet, heb je de proef op video?

Daarna de laatste uitgestrekte draf, mijn paard verruimt niet super, maar nu kon ik m goed wegrijden, ik voelde hem echt een flink aantal passen verruimen, hij bleef mooi nageeflijk, ik kon m weer goed terugrijden en ik kon m zowaar goed uitzitten. Een 5, "meer gedurfder" >> Ook hier wordt dan volgens mij niet gekeken naar het algehele beeld, maar hij wil perse een knaldraf zien. Ik wil dat best doen hoor, maar 9 vd 10 x vliegt hij in galop als ik teveel wil. Zoals ik m nu reed, dan kan ie t aan en houd ie t, als ik nog meer had gevraagd had ie dus of tactfouten gemaakt of hij was in galop gegaan. Waarom altijd van die Krack C voorbenen willen zien??????
Een uitgestrekte draf is een uitgestrekte draf. Als jouw paard daar minder goed in is, of nog niet bevestigd genoeg, kan hij daar geen goed cijfer voor halen. Dat is wel vervelend, maar het is niet anders. Je zult met andere onderdelen je punten op moeten halen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:48

ik sluit me aardig bij Jasmijn aan met de toevoeging dat ik uit jouw verhaal regelmatig proef dat het allemaal nog niet echt bevestigd is en gewoon nog moeite kost. Dan heb je eigenlijk al geen reserve meer in je oefeningen en dan kom je met een paar kleine foutjes al snel op een 6 of 5 uit.

Verder vind ik wel dat oefeningen als terug komen uit de middengalop en verruimen uit de sbw gewoon goed bevestigd moeten zijn. Middengalop wordt al vanaf het L1 gevraagd, als je hem dan pas in de hoek weer echt gesloten hebt, mag je met een 5 al niet meer mopperen

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:13

Ik ben geen jury, kan me wel vinden in de antwoorden van Jasmijn en sophie_kurk, maar ben het ook absoluut eens met sa1980. Ik heb veel liever een jury die een 3 geeft als ik iets verknal en een 8 of een 9 als het echt goed gaat, dan die constante zesjes, vijven, soms een vier en als t goed gaat een 7. Afgelopen week was de hoogste score 186, nummer 1 t/m 6 had meer dan 180 punten, en deze week waren slechts 4 man met een winstpunt in de hele ring en veel mensen kwamen niet eens boven de 135 punten. Zo zie je maar hoe verschillend er gejureerd kan worden, jammer, maar jury's zijn natuurlijk ook maar mensen...Ikzelf had dit weekend ook het gevoel dat het goed ging, kreeg ook maar 146 punten. Moet ik wel erbij zeggen dat dit om een B proefje ging en de jury vergeten leek te zijn dat B staat voor beginners, in de M kan ik me voorstellen dat er een stuk strenger gejureerd wordt.
Ik snap dat je gefrustreerd bent, vooral omdat het voor jouw gevoel zo ontzettend goed ging. Je geeft zelf aan dat je paard met bepaalde dingen moeite heeft en deze keer stukken al beter dan normaal gingen, zaak is dan nu om deze punten nog meer te verbeteren, zodat de jury daar ook niet over kan vallen. Het is toch al super als het voor je eigen gevoel zo goed ging! Probeer wat te doen met de punten op je coupon maar blijf trots dat het alweer een stuk beter ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 16:40

Nou dat laatste ben ik ook helemaam met je eens, voor mijn gevoel was ik 200% tevreden, mijn collega die was komen kijken vond het ook heel goed gaan, mijn instructrice zegt ook dat het steeds beter gaat en dat ie ook absoluut nog beter kan, maar dat komt en heeft tijd nodig. Helaas had ik de proef niet op video, na zo'n uitslag vind ik dat altijd weer jammer doordat ik ga twijfelen of het dan echt wel zo goed was enz...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:04

Snap dat je gaat twijfelen, ken het hoor. Maar dat heeft echt geen zin, denk aan hoe je je voelde toen je de ring uit liep en hou dat gevoel zo! En ondertussen lekker doortrainen met je paard om het allemaal nog wat beter te laten gaan . Succes!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:16

Ik heb al vaker gehoord en gezien dat je met 145 echt niet slecht bent in de M2. De 5en klinken terecht( fijn commentaar van Jasmijn)

Maar in 1 ding ben ik het helemaal met je eens, het verschil met jureren van de M1 vind ik erg groot.
Als bakrander heb ik wel eens het idee dat er bij de jury's wordt ingehamerd dat de M2 een vangnet moet zijn. Terwijl je daarvoor gewoon doorstroomt. Een soort van filevorming voor de Z.

Hoe groot zijn die rubrieken ondertussen? Vroeger had je er nl maar een stuk of 10 inzitten( de meesten wilden zo snel mogelijk naar de 20 x 60 bak)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:08

Sydney2005 schreef:
En dan het commentaar (punt 1 t/m 14 op ieder punt ):

Niet alleen uit een inzet maar je inzet is wel heel belangrijk.
Buiten dat je paard de inzet niet mooi doet is hij dus ook niet aan de hulpen op dat moment.
Een 5 is een voldoende dus ik vind dit geen verkeerd cijfer

Sydney2005 schreef:

Je schrijft zelf eigenlijk al waar je aan moet werken.
De jury kan er niets aan doen dat jij niet genoeg weg kan rijden omdat hij dan wegvliegt en/of tegen de hadn komt. Flink aan oefenen dus

Sydney2005 schreef:

Je zegt bleef redelijk op 3 sporen, hieruit begrijp ik dat hij dus niet constant dezelfde hoek heeft aangehouden.
Waarschijnlijk bedoeld de jury dat ermee.

Sydney2005 schreef:

Die paarden zijn er ongetwijfeld
Misschien had je wat impulsverlies naarmate je oefening vorderde, als hij zegt dat je de hylp moet blijven geven heeft hij er dus nog wat moeite mee en is impulsverlies geen vreemd verschijnsel.

Sydney2005 schreef:

Keertwending is een keertwending. Ze moeten dus klein zijn.
Als je paard hem te groot stapt is een 6 voldoende

Sydney2005 schreef:

Als je volte echt te groot is dan is een 5 nog steeds voldoende

Sydney2005 schreef:
2 x middengalop, hoefslag was aan die kant iets nat/blubberig doordat er een sproeibuis boven hing die lang na had gedrupt (vertelde mijn collega die daar altijd rijd) Hij ging goed weg in de middengalop, verruimde echt goed, bleef mooi naar beneden, alleen het opvangen is dan nog wel eens een probleem, dat lukt me vaak pas echt in de hoek. Staat erbij, "meer verruimen" Op zich valt hierover te discussieren, maar wordt er in die middengangen niet veel te veel gekeken naar de ruimte in de benen en niet naar de rest van het hele paard?????

Middengalop is een vrij moeilijk moeilijk onderdeel.
Zeker als je hem niet goed terug kan rijden lijkt het al alsof je stuk middengalop een stuk minder is.

Sydney2005 schreef:

Bekend probleem, heeft mijn pony ook.
Toch laat hij geen mooie uitgestrekte draf zien dus een laag cijfer is niet te ontwijken

Sydney2005 schreef:
Dan de laatste punten allemaal 6en en 1 5 voor het gereden in algemeen en vertrouwen, nou snap ik die ook niet, want ik kon m lekker rijden en volgens mij zag alles er heel constant uit, waarom dan een 5???

In je laatste 2 alinea´s geef je antwoord op de 1e

Zo te lezen heb je wel een jury gehad die flink op de punten zit
Zoals jij de antwoorden omschrijft klinkt het een beetje als wat ze in willen gaan voeren bij de nieuwe dressuurproeven, nog even geduld dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:19

Taaclover schreef:

Zo te lezen heb je wel een jury gehad die flink op de punten zit
Zoals jij de antwoorden omschrijft klinkt het een beetje als wat ze in willen gaan voeren bij de nieuwe dressuurproeven, nog even geduld dus

Dat laatste snap ik niet helemaal.

En de 5en voldoende daar kan ik inkomen, maar ik blijf erbij dat als je snel een 5 geeft om 1 ding wat minder gaat, geef dan ook eens een 7 voor dat wat goed gaat.

Ik heb later meer mensen gehoord die tevreden waren en ook zulke lage punten hadden. Ik denk dus nog steeds dat deze beste man zijn grens iets moet verschuiven, ik denk dat hij de lat te hoog legde, hij wou Z zien ofzo.

Mijn instructrice was dat met me eens over wat ik haar erover vertelde en zij is echt wel eerlijk en banketstaaf niet zo 123 met me mee....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:14

Ik heb later meer mensen gehoord die tevreden waren en ook zulke lage punten hadden. Ik denk dus nog steeds dat deze beste man zijn grens iets moet verschuiven, ik denk dat hij de lat te hoog legde, hij wou Z zien ofzo.

Heel bekent, dat begint al in de B!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:14

De overgang M1 - M2 is gewoon zwaar, het schijnt gelukkig dat het Z1 daarna weer meevalt dus goede hoop voor de toekomst en gewoon lekker doortrainen op de mindere punten!

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:50

Urielle schreef:
De overgang M1 - M2 is gewoon zwaar, het schijnt gelukkig dat het Z1 daarna weer meevalt dus goede hoop voor de toekomst en gewoon lekker doortrainen op de mindere punten!

Ja meestal wordt de M2 nog zwaarder gejureerd dan de Z. En vergeleken met de M1 is dat dan gelijk een stuk moeilijker.

Ik heb verder je proef niet gezien dus kan er ook verder niet over oordelen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:00

Meid hou erover op.
Ik heb precies hetzelfde ik rijd namelijk ook al een tijdje M2 en ik heb bijna altijd dezelfde dingen.
Het klopt zeker dat ze erg streng zijn in de M2.
Ik had pas een hele nette proef en toen had ik 133 pnt

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:26

Ik ben het met de punten van Jasmijn eens.

Citaat:
De moeilijkheidsgraad bij deze oefening ligt juist in de omvang van de volte. Als deze te groot waren, is het cijfer terecht, als ze wel klein genoeg waren, klopt de opmerking niet, heb je de proef op video?

Alleen op de X uitkomen is niet voldoende. Ik zie nog wel eens mensen een soort ei-vorm maken, waarbij wel op X uitgekomen wordt. Dan is de volte toch te groot, ondanks dat je over X kwam. Ik weet natuurlijk niet of dat bij jou het geval was, maar dat zou een verklaring kunnen zijn.

Bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat het knap balen is dat je voor je gevoel lekker hebt gereden, maar tegenvallende punten krijgt. Maar goed, ik denk dat je gewoon blij moet zijn dat je paard op een heleboel punten verbetert en dat je dus op de goede weg bent. Schrale troost...... ik weet het.........

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:06

Ik begin het hoe langer hoe meer met Yvonne eens te zijn, als een volte goed wordt doorgesprongen, het paard blijft netjes in de oprichting en verzameling, dat is dat toch geen 6 maar minstens een 8,9,of( jawel) 10. Ik bedoel, als alles dik in orde is wat moet je dan nog meer?

Dus geachte juryleden: waarom zetten jullie niet op het protocol wat je nog meer wilt zien voor een hoger cijfer?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:09

in het M2? Een te grote volte maakt de moeilijkheidsgraad een stuk minder, een 8 zou dan al echt het maximale zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:42

Mijn volte was echt rond, als ik namelijk een ei rijd, kom ik dus teveel aan de teugels en dan kantelt ie meteen... Maar goed, ik hou erover op idd, ben het er nog niet mee eens en zal ik ook niet worden, maar gister een superfijne les gehad en ik weet dat ie het gewoon makkelijk kan als alles gewoon net wat beter gaat.