Als iedereen nu zo loopt te klagen over de jurering in de "echte" wedstrijdsport waarom zijn er dan niet meer mensen die bij de recreanten wedstrijden gaan rijden. Je kunt kiezen uit verschillende dressuurproeven en 3 hoogtes met springen. Altijdeen gezellig sfeertje en het maakt niet uit of je nu met een pony, paard of ezel meedoet. Rij zelf ook mee op recreatie concoursen maar vind het zo zonde dat er maar zo weinig georganiseerd wordt. Nog een voordeel is dat je niet persee dure wedstrijdkleding aan hoeft te schaffen want als je zin hebt mag je zelf in je spijkerbroek rijden als het maar veilig is.
sommige staan op startlijsten.nl maar de meesten moet je toevallig horen. Ik vind dat er meer bekendheid aan moet komen. Weet wel dat er als ik het goed zeg 11 december 1 in luttenberg is.
Of je nou onderlinge of officiële dressuurwedstrijden rijdt: dressuur is en blijft nu eenmaal een jurysport.
Gaat het je voornamelijk om de (verplichte) kleding: op 30 oktober is er weer de jaarlijkse SGW op Stal de Eik in Holten. Iedereen kan meedoen, of je nou een startkaart hebt of niet, of wel of niet op die manege rijdt. Vorig jaar heb ik alle onderdelen in mijn blauw/zwarte endurance-outfit gereden en mijn stalgenootje in haar knaloranje cross-outfit. Geen probleem daar!
ben het er helemaal meeens , er zouden veel meer "recreatie"wedstrijden moeten zijn/komen, misschien is er iemand die in dit topic meeleest en meer weet?!
Heb nou al van zoveel mensen gehoord dat er meer georganiseerd moet worden maar niemand die er wat aan doet. Waarom kan er op startlijsten.nl niet een speciale lijst komen voor recreatieruiters met wedstrijden en andere dingen die georganiseerd worden zoals buitenritten ofzo. Er zijn ook wel recreatieruiters die een keer ergens anders in het land willen starten juist om de lol dat ze eens ergens anders komen met hun paard. Ben bezig de KNHS een brief te schrijven met de vraag of ze er meer bekendheid aan willen geven en of hun niet iets voor ons kunnen doen. Als er nog iemand is die suggesties heeft voor in de brief dan hoor ik dat graag.
Aangezien je het ook over het organiseren van buitenritten had, gaf ik deze links.
Ik denk niet dat de KNHS je kan helpen, ook niet als je een handtekeningenactie houdt. Onderlinge wedstrijden worden georganiseerd op initiatief van rijverenigingen en maneges, er is niemand die hen kan 'verplichten' wedstrijden te organiseren en deze algemeen 'bekend te maken' voor niet-startkaarthouders.
Verder heb ik sterk het gevoel dat veel organisatoren van onderlinge wedstrijden niet werken met een door de KNHS goedgekeurd vraagprogramma. Dat houdt in dat het zogenaamde 'wilde wedstrijden' zijn en daar mag je strikt reglementair gezien als KNHS-lid niet aan deelnemen.
nee de knhs kan niets doen op het gebied van organisatie maar ze willen er wel over denken of ze de georganiseerde wedstrijden niet ergens kunnen vermelden
nee die wedstrijden staan meestal niet op startlijsten.nl Af en toe wel eens maar dan moet je dat maar net weten. 30 okt is er in holten wat en 11 dec in luttenberg
Wilde wedstrijden zijn in feite 'illegale wedstrijden' oftewel wedstrijden buiten de KNHS om. Er wordt er niet gereden op basis van een vraagprogramma dat door de KNHS is goedgekeurd. Niet-KNHS-leden mogen daar starten, KNHS-leden niet. Schijnt iets te maken te hebben met verzekeringen e.d., dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Het maakt daarbij overigens niet uit of die wedstrijd voor puntentelling is of niet. Zo is dit weekend in Laren de jaarlijkse Tripalon gehouden. Deze telt niet voor winstpunten, maar het vraagprogramma is wel goedgekeurd door de KNHS en daarom is het geen wilde wedstrijd.
Overigens heb ik hierover ooit correspondentie gevoerd met de KNHS aangezien IMO strikt gezien ook onderlinge wedstrijden op je eigen pensionstal of rijvereniging onder de 'wilde wedstrijden' vallen. Het antwoord van de KNHS was dat je daar als KNHS-lid gewoon aan mee mag doen, de KNHS gaat hier niet zo ver in dat zij zelfs dat verbiedt.
raar eigenlijk, ik zie geen verschil tussen een door mijn rijvereniging uitgeschreven*wilde* wedstrijd en de tripalon(even als voorbeeld) die wel goed gekeurd word.volgens mij is het meer een *centen* kwestie en heeft het met afdracht van geld te maken.zoveel mensen willen een duidelijke scheiding van de echte wedstrijdruiters en de wat meer recreatieruiters, daar zou de knhs toch wat mee moeten doen.
Zoiets lijkt mij idd ook wel wat, geen zin om dure startkaart aan te vragen... iig met geen werk en inkomen is het wel duur en mn ouders betalen het nie...
Kweenie of er hier in zuid-Friesland ook zulke wedstrijden zijn?!
nee en als je dan een startkaart hebt dan ga je ook niet zeggen van ik start maar een paar keer per jaar zoals ik. Dan betaal je duur terwijl je er niets mee doet. Zoals ze dat bij de bixie wedstrijden doen dat lijkt me wel een goed idee voor de recreatieruiters.