Waar wordt nou echt opgelet tijdens een b-proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Waar wordt nou echt opgelet tijdens een b-proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 18:05

Omdat ik altijd een vrijheid blijheid recreatie buitenrijder ben geweest en mijn paard ook, heb ik echt geen kaas gegeten van dressuur. Het laatste haljaar ben ik met mijn paard een beetje dressuurmatig aan het rijden en op zich gaat dit wel de goede kant op. Misschien dat we over een tijdje zelfs een keertje gaan starten. Nu is mijn vraag aan de juryleden: waar wordt nou echt opgelet tijdens een b-proef en hoe wordt daarop beoordeeld(dus bijv. op ontspanning en nagevelijk, hoofdhouding of zit ik nu al weer te ver door te denken)

RedFlame

Re: Waar wordt nou echt opgelet tijdens een b-proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:51

Goede vraag daar wil ik ook wel antwoord op blijf dit topic volgen

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 22:34

Helemaal niemand een antwoord van de hier aanwezigen juryleden?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:07

Dit hangt heel erg van de jury af die je hebt. De 1 wil zien dat je paard een beetje nageefelijk kan lopen en de ander wil zien dat je paard helemaal aan elkaar loopt.

Ik ben wel benieuwd wat de verschillende juryleden hierover hebben te zeggen

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:11

idd verschil het met jury´s
Maar in het algemeen willen ze zien .een correct opgevoed paard dat redelijk gehoorzaam is op de zit,been en teugelhulp .En thuis bijna altijd in de goeie galop aanspringt .
Maar zoals ik al zei dat verschilt per jury..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:14

een eerlijk gereden paard... dus een paard wat van achter naar voor gereden wordt. het paard moet ook netjes aan de hulpen staan. "aan de teugel"hoeft van de meeste niet, maar nagevelijk is wel gewenst.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:21

laat dat redelijk maar weg. zo staat het in het proevenboekje ja..
hij mag niet eens verkeerd aanspringen. dat is een grove fout. op de letter en tussen de letters die gevraagd zijn moet je rijden. stelling en buiging in de voltes(heb ik vaak commentaar over gekregen) goed nageeflijk, vooral niet te diep en niet tegen de hand.
dat is wat ik in de laatste 15 maanden officieel b rijden heb gemerkt. sommigen rekenen je niet te streng erop af, anderen weer wel..

maarre.. nageeflijk en aan de teugel?? sinds wanneer zijn dat aparte dingen?? aan de teugel is manege taal en nageeflijk is wat er in het algemeen over de hoofd/hals houding wordt gezegd... of ben ik nou weer idioot

ik krijg nl nooit te horen datie goed aan de teugel loopt, maar wel mooi nageeflijk.. en dat doetie dan netjes oren hoogste punt en neusje net iets eruit..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:30

nee hoor nagevelijk is het paard ook al als hij netjes je hand volgt. hij hoeft dan nog niet eens in de perfect hoofdhouding te lopen wat men "aan de teugel" noemt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:37

Precies, die hele term aan te teugel is een eigen leven gaan leiden.
Dit is een definitie van aan de teugel:
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Zouden ze in alle manèges moeten hangen....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 07:43

Wij zijn net B af, ik heb dus net 10 proeven verse ervaring en mag regelmatig mee te schrijven.

Impuls!!! voorwaarts wat er ook gebeurt. Er moet echt kandans en voorwaarts gereden worden. Een voorzichtig( lees sloom) proefje komt niet aan een WP.
Zorg dat je weinig tot niks met je teugels stuurt of remt. Dat is direct een 5 of lager. Paard moet gehoorzaam zijn aan je been en zit hulpen, zorg dat je dat voor elkaar hebt.

Een volte is rond, rij je toch door de hoeken bij A en C staat er direct een 5. Het is knap lastig om boven een 6 uit te komen met een braaf weinig uitstralende proef, durf daarom wat pit neer te zetten.

Kom binnen voor een 9, gewoon op oefenen. Zorg dat je overgangen progressief zijn, draf/halthouden wordt niet gewaardeerd en moet wat stap tussen zitten.

Punten waar je 8ten op kan krijgen zijn schaars, middendraf en halsstrekken. Mooie voltes, mooie overgangen worden bijna altijd met max 7 gewaardeerd( vraag me niet waarom, dat mag een jury uitleggen)

Mislukt er iets, niet gaan rukken of plukken of in de stress raken, doorgaan, op naar het volgende onderdeel.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 08:51

amondi schreef:
Kom binnen voor een 9, gewoon op oefenen. Zorg dat je overgangen progressief zijn, draf/halthouden wordt niet gewaardeerd en moet wat stap tussen zitten.

Kan je bovenstaande even toelichten? Begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:51

Als je een overgang (draf-halthouden) maakt moet je in de B niet vanuit de draf boem stilstaan, maar rustig de tijd nemen om vanuit de draf een paar passen te stappen en dan rustig halthouden. Dus neem voor de overgang gerust een aantal meters.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:01

amondi schreef:
Een volte is rond, rij je toch door de hoeken bij A en C staat er direct een 5.

De ene zegt dus dat je de hoeken af moet snijden en de ander zegt weer van niet, ik word soms zo gek van al die tegenstrijdigheden.......

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:44

een volte is rond en dan rijd je de hoeken dus niet! ook niet in de AC halve volte en in de XC halve volte.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:49

LiSSy schreef:
een volte is rond en dan rijd je de hoeken dus niet! ook niet in de AC halve volte en in de XC halve volte.

Zo is het mij ook geleerd. Wel jammer dat ik ooit minpunten kreeg tijdens m'n proef wegens het afsnijden van de hoeken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:51

dan is dat een maffe jury die niet aan het opletten is geweest

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:54

LiSSy schreef:
dan is dat een maffe jury die niet aan het opletten is geweest

Ja dat kan ook best ja. Maar ik word daar soms zo moe van.......je probeert te leren van je commentaar etc. En als je dan dat soort tegenstrijdige signalen krijgt lukt dat niet echt.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:39

Ik vind het zo jammer dat, zoals amondi zegt, je bijna geen 8 krijgt, hooguit op halsstrekken en middendraf. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar zou graag eens zien dat de echt goede punten ook echt beloond worden (en de echt slechte dingen dus ook bijv. een 3 of een 4 mogen krijgen). Dus niet dat brave jureren met enkel 6jes, vijven en af en toen een 4 of een 7.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:27

absoluut waar, maar dat is weer een andere discussie

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:47

Esther28 schreef:
amondi schreef:

Kan je bovenstaande even toelichten? Begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt....

Vrij simpel en harstikke moeilijk bovendien.
Kom vlot binnen( impuls) kijkt recht naar de A en rijdt rechtuit. Zorg dat je niet gaat slingeren. Neem hem rustig zonder gepluk terug naar stap en halt.
Groeten met je neus in de lucht en een big smile. Neem rustig de teugels weer aan, 2 stappen stappen en vlot op de eerste been hulp in draf. En dan pasde bocht om. Dus liever wat dichter bij X halthouden dan op G.

Je hoeft die 9 niet te krijgen maar als de eerste 3 onderdelen zo vlot doorkomt staan er 9 vd 10 keer al 3 zevens. Kassa!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:25

Is de groet dan veranderd? Daar je vroeger het hoofd moest neigen. Dat kan dus niet met de neus in de lucht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:45

Esther28 schreef:

Oke, komt ie dan

Ik wil graag zien: een redelijk nageeflijk paard dat met stelling en buiging de wendingen/voltes door loopt en in de goede galop aan kan springen.
Als je dat allemaal al voor elkaar hebt en je rijdt idd met impuls dan zit je bij mij dik in de winst.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:49

ik ben dan geen jurylid, maar ik vind dat je in een B proef: een nageeflijk paard moet hebben(niet eens zozeer aan de teugel) en ik kan er absoluut niet tegen als mensen bochten niet netjes uitrijden of voltes niet rond rijden, ik vind dat je in de B gewoon een volte, rond op de letter en met stelling en buiging moet rijden, net zoals een lijn van hand veranderen, eerst netjes de hoek rijden dan richting de letter rijden en dan weer een hoek... dat vind ik heel belangrijk maar ja helaas zijn er mensen die vinden dat als dat beest in de krul loopt, het niet uitmaakt hoe je een volte rijdt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:59

Ik rijd inmiddels ruim 4 jaar in de B en in het begin zat ik krap in de 130 punten en nu boven de 160 dus....
Heel simpel eigenlijk wat bij mij nu de 'gouden tip' is: rechtsom is naar rechts kijken, linksom is naar links kijken, ho is ho, gas is gas en recht is recht. Dan nog een beetje netjes rondsturen en dat bit fijn aannemen et voila, je hebt dan o.a. een 8 voor een volte etc.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:08

Fitzroy schreef:
Esther28 schreef:

Oke, komt ie dan

Ik wil graag zien: een redelijk nageeflijk paard dat met stelling en buiging de wendingen/voltes door loopt en in de goede galop aan kan springen.
Als je dat allemaal al voor elkaar hebt en je rijdt idd met impuls dan zit je bij mij dik in de winst.

same here...alleen ik wil ook een gedurfde proef zien met impuls!
houd overigens niet in dat als je niet gedurfd rijd je geen winstpunt kan rijden bij mij, maar ik zie graag een proef die met durf gereden wordt!