waneer wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snousie

waneer wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:01

hoe goed moet je rijden om wedstrijden te gaan rijden??
ik bedoel: waneer zijn jij en je paard er klaar voor??

sharonalover

Re: waneer wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:11

Voor een B-wedstrijd?
Als je paard een beetje ontspannen loopt, en de overgangen een beetje goed oet, ligt er ook aan of je meteen in de 170 wil rijden ofdat je het niet erg vind om eerst in de 130 te beginnen

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:21

Vind het dan best wel knap om in de B 130 punten te halen...

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:53

Ik wil zo snel mogelijk beginnen. Niet om te winnen, maar om mijn paardje het van in het begin gewoon te maken en te leren omgaan met spanning en alle wedstrijdtoestanden. Zo offer ik wel eens een proef op met een jong paard, vb de galopdelen in draf rijden, krijg ik een nul voor de galop maar kan ik wel zien waar we staan op de andere punten en kan hij fijn rustig aan alles wennen.

ginniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:39

Tja ...
Het beste als je gewoon lekker en ontspannen rijd en de overgangen netjes rijd ! als het een jong paard is is het natuurlijk wel lekker als je hem al wat ervaring op doet !
en ja het is natuurlijk net of je in de 130 of in de 170 wil scoren
nog veel sucses

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:43

geef eens bij je instructrice aan dat je wedstrijden wilt gaan starten, die kan je vertellen waar je nog aan moet werken

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:50

Ik ga vanaf januari starten en heb eerst een gewoon geoefend, nu gaat het allemaal redelijk.. dus heb ik een startkaart aangevraagd.. Ik zie allemaal wel hoe het loopt, de eerste keer zal het toch niks worden, omdat we uit moeten starten..

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:57

Giloni schreef:

Pf... dat jij nu M rijd... Met een jong paard is het toevallig nog allemaal erg moeilijk hoor ! Het zwengelt van de ene naar de andere kant, en die van mij galoppeerd nog veel te hard, nou dan heb je die 130 punten zo te pakken hoor, met een beetje een strenge jury...

Aan de TS: Gewoon lekker beginnen als jullie er klaar voor zijn.. haha. Als zij/hij gewoon lekker bij je blijft, ontspannen loopt, goed reageert aan je been en je hem/haar lekker de ring door kunt sturen.. Natuurlijk haal je dan misschien niet gelijk je eerste wedstrijd een winstpunt, maar daar leren jullie allebei weer van..
Ik ga ook pas starten met mijn 5-jarige tot ze lekker ontspannen is en zich goed voelt...

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:15

Wij gaan meestal op wedstrijd in de B wanneer we klaar zijn voor de L1. Het paard is in staat om ontspannen en gemakkelijk al het gevraagde uit te voeren. Natuurlijk zijn de eerste wedstrijden voor de ervaring, maar die ervaring is bij ons meestal met onderlinge wedstrijden op te vangen. Meestal geeft de instructrice het aan wanneer er wel eens gestart zou kunnen worden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:58

Ragne schreef:
Wij gaan meestal op wedstrijd in de B wanneer we klaar zijn voor de L1. Het paard is in staat om ontspannen en gemakkelijk al het gevraagde uit te voeren. Natuurlijk zijn de eerste wedstrijden voor de ervaring, maar die ervaring is bij ons meestal met onderlinge wedstrijden op te vangen. Meestal geeft de instructrice het aan wanneer er wel eens gestart zou kunnen worden.

Ben ik het mee eens!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:51

Als je paard nageeflijk loopt, in de goede galop aan kan springen en de voltes met normale stelling en buiging kan lopen ben je al een heel eind.
Ontspannen kun je niet echt verwachten van een paard dat zijn eerste wedstrijden loopt.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:53

Nee klopt Fitz, maar ik bedoelde dat het thuis wél ontspannen en gemakkelijk loopt...
een ruiter is vaak ook niet zo ontspannen die eerste wedstrijd

(ik herinner het me nog al te goed!)

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:55

Rupsje schreef:
Giloni schreef:

Pf... dat jij nu M rijd... Met een jong paard is het toevallig nog allemaal erg moeilijk hoor ! Het zwengelt van de ene naar de andere kant, en die van mij galoppeerd nog veel te hard, nou dan heb je die 130

Bedoel het helemaal niet banketstaaf hoor.. Dus die Pf dat jij nou M rijd opmerking maakt slaat nergens op..
Maar Ik vind dat je pas op wedstrijd moet gaan als je er ook klaar voor bent... En als je dan steeds 130 haalt ben je er nog niet klaar voor vind ik...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:56

Ik bedoelde het ook niet specifiek naar jou toe

Ik zie iedereen hier praten over ontspannen.
Vergeet niet dat te ontspannen al gauw met weinig impuls overkomt.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:00

En ik bedoelde het niet naar jou toe.. Naar Rupsje

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:03

HIhi, babbelonische spraakverwarring
Ik reageerde weer op Ragne

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:07

Ik vind idd ook dat je paard echt klaar moet zijn voor de proef. Je moet er namelijk ook rekeing mee nemen dat op een wedstrijd alles vreemd voor hem is, hij zal hierdoor waarschijnlijk niet zo goed lopen als thuis. Met andere woorden: je moet een beetje "over hebben". Want wees eerlijk: het is toch leuker om 156 pnt te rijden dan 130?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:10

ik weet niet of je een proevenboekje hebt, maar daar staat bij elk niveau in hoe je paard moet "lopen" en wat ze van je verwachten.

voor een b- proef: gewoon netjes aan het been, goede galop, enkele passen middendraf kunnen

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:11

whahaha dit is een komisch spraakverwarring!

maar even terug naar topic: je kunt natuurlijk ook voor de lol B starten, niet met het oogpunt winstpunten en promoveren zeg maar...Er zijn bij mij op stal ruiters die heel graag wedstrijden rijden maar niet zo gedreven zijn om verder te komen. Heel af en toe zijn er zgn ministreek-wedstrijden in de buurt, waar die mensen dan gaan starten. Maar in principe kunnen die ook gewoon een startkaart aanvragen en in de B gaan rijden.
De vraag is net wat je wilt. Wil je graag door naar het L1, kijken hoe ver je komt? dan zou ik iets fanatieker doortrainen zodat je een lekkere start kan maken.
Wil je voor de lol rijden en maken die punten je dag niet verkeerd, dan zou ik zeggen, ga lekker starten en maak plezier!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:14

Alleen ben ik als jurylid dan weer niet zo blij met die laatste groep

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:18

Ghehe.. Ik dacht al.
Kan wel begrijpen dat je niet zo blij bent met die laatste groep

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:21

Fitzroy schreef:
Alleen ben ik als jurylid dan weer niet zo blij met die laatste groep

ik ben zelf ook een fanatiekeling dus ben ook niet van die mentaliteit.
Misschien toch maar meer onderlinge wedstrijden organiseren dan

snousie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 07:44

alvast super bedankt voor alle reacties!
ik denk alleen dat we er nog niet klaar voor zijn, tenminste misschien wel voor de 130 punten , maar ik wil toch wel voor wat hoger (hoeft niet meteen 170 te zijn hoor! ) gaan en train dus nog maar even door.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:21

Ik denk dat je een verstandige beslissing hebt genomen. En alvast veel succes ( en plezier) gewenst op je eerste wedstrijd!

Lies_Beaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:31

ik ben het met carolineP eens, je moet naar mijn idee pas gaan als je er voor je gevoel klaar voor bent (kan niet over wedstrijden meepraten want heb zaterdag pas mn eerste ...BIBBER) maar heb wel het idee dat ik hetzelf aankan en mn pony ook...
jij in ieder geval heel veel succes op je eerste wedstrijd!!