Zittend lesgeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:11

Wat is je mening over zittend lesgeven?
Persoonlijk vind ik het alleen te accepteren als er een medische reden voor is.
Ook snap ik het wel als je 5 uur achter elkaar lesgeeft op een manège dat je er af en toe bij wilt gaan zitten, desnoods met een warme drank, maar absoluut NIET met kauwgum (grow up!) of een sigaret (not done in de ruitersport).
Maar waar zit je dan veilig? Zelf vind ik zitten nl onwijs onveilig en zal het nooit doen, of het moet buiten de rijbaan kunnen.
Meningen?

_10_

Re: Zittend lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:55

Ik vind het zittend lesgeven een beetje afstandelijk en niet gemotiveerd overkomen.
Zelf sta ik altijd midden in de bak of bij manege (groeps) lessen sta ik in de hoek van de bak.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:09

Mij maakt het niet veel uit of er staand of zittend les gegeven wordt. Wel vindt ik het irritant als er gerookt wordt of dat de instructeur even gezellig gaat kletsen met een voorbijganger tijdens de les.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:18

Ben zittend gaan lesgeven na het scheuren van mijn enkelbanden. Ik geef alleen beginnende kinderen les en daarbij vind ik het wel een gemis dat ik blijf zitten.
De pony's doen nl wat meer hun best als ik IN de bak ben ipv bij B zit buiten de bak (op een kruk).

Mijn instructeur geeft ook meestal zittend les en dat vind ik geen probleem, tenzij er: gekletst, gebeld, loom gehangen, gerookt of alle andere ongeintresseerde activiteiten uitvoerd.

Ik vind het vaak wel een gemotiveerdere indruk geven als iemand staand les geeft.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:54

Mijn instructeur geeft ook zittend les, langs de lange zijde buiten de baan. Hij heeft constant de aandacht op ons en heeft áltijd wat te zeggen. Ik merk het niet eens dat hij buiten de baan staat -> hij houdt ons veel te goed bezig.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:16

Ik vind het inderdaad beter als er staand midden in de bak lesgegeven wordt, imo kan een instructeur dan ook meer van je zien. En als hij beweegt en bijvoorbeeld bij de zijgangen een op het einde van de lange zijde gaat staan ziet hij het ook nog beter. Een goede instructeur beweegt door de bak. Tenzij er inderdaad een medische reden is dit niet te doen. En inderdaad als je 3 uur achter elkaar manegelessen geeft is het anders.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:23

Ik denk als je gewoon goed kunt lesgeven, het niet uitmaakt of je door de bak loopt, er midden in staat of erbij zit.
Mijn instructeur zit ook altijd en ik heb er geen last van!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:29

Als mijn instructrice zich niet fit/ziek voelt en er bij gaat zitten heb ik er geen moeite mee.

Dan krijg je wel dat als ze op het midden gaat zitten, ze niet heel de tijd kan kijken omdat je op een stoel niet helemaal draaien kan. In de hoek kan ook maar dan moet je wel uitkijken met passerende paarden.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:59

als ik een paar uur achter elkaar les geef.
ga ik alleen zitten bij het uit en in stappen van de paarden.
aan de bakrand zo dat ik het wel in de gaten kan houden en nog alles kan zien.

voor de rest loop ik altijd in de bak

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:01

Topaas schreef:
Ik denk als je gewoon goed kunt lesgeven, het niet uitmaakt of je door de bak loopt, er midden in staat of erbij zit.
Mijn instructeur zit ook altijd en ik heb er geen last van!

Helemaal mee eens

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:08

ik vind het een stuk gemotiveerder overkomen als een instructeur gewoon staat tijdens de lessen. (wat mijn instructeur dus ook doet)
als je een medische reden hebt kan ik me voorstellen dat je tijdelijk vanaf een stoel/kruk oid les gaat geven.

zelf sta ik ook veel liever. Je kan dan ook vaak net even wat 'levendiger' uitleggen. Zittend lesgeven vind ik vrij passief eigenlijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 14:12

Voordoen van houdingen wordt dan ook lastig...

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:53

Ik geef les aan twee grote manegegroepen, maar ga dan wel mooi in de hoek van de bak zitten. Heb namelijk een hekel eraan als paarden continu achter elkaar aan lopen, dus iedereen moet voor zichzelf rijden. Het gevolg daarvan is dat veel kinderen wel moeten afwenden als ze een trager paard voor zich hebben. In het midden staan is dan niet zo veilig. Vaak begin ik de les wel in het midden van de bak en dan leg ik wat dingen uit, terwijl iedereen op de hoefslag of volte stapt. Maar zeker als er gegalopeerd word, doe ik liever een stapje opzij
Wij hebben zowel in de binnen als buitenbak een plank liggen in de hoek waardoor je wat hoger zit. Vanuit die hoek heb je dus ook een mooi overzicht.

Als we gaan springen sta ik wel altijd in de bak natuurlijk

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:46

Hahaha, dat geloof ik, al die stuurloze projectielen die dan door de bak vliegen.
Dan ging ik ook aan de kant staan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:58

Het ligt aan de reden denk ik. Uit gemakzucht of luiheid zou ik vreemd vinden. Mijn instructrice zit aan de kant les te geven. Dat is maar goed ook want ik rijd op een paard van haar en haar paarden zijn zo erg op haar gefocust dat dit het beste werkt. Anders staan ze de hele tijd naast haar. De binnenbak is niet zo heel groot dus ik versta haar prima.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:43

Ik krijg over het algemeen zittend les, wel loopt mijn instructice tijdens het stapgedeelte tussendoor even mee om alles nog een keer door te nemen voor het 2e deel van de les. Ik vind het erg prettig. Ook omdat ze met een geluidsinstallatie lesgeeft omdat ze anders na 20 min niet meer te verstaan is.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:45

ik krijg zittend les, maar als mijn instructeur iets wil veranderen aan m'n houding bijvoorbeelt loopt i de bak in en gaat ff naast me staan. Ik stoor me er niet aan, wel als de instructeur de hele tijd met voorbijgangers praat

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:47

Op de manege waar ik eerst reed, zat de instructrice nog wel eens in het hoekje op een plankje, of in het juryhok. Waar ik nu rijd lopen ze altijd rond in de bak, alleen met caroussel zit de instructrice in het juryhok, omdat dat beter te overzien is, en ze niet in de weg loopt tijdens de figuren

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:00

Ik voel me zooooo gehandicapt als ik al in een hoek moet blijven staan, laat staan zitten! Toevallig is t vandaag gebeurd, ik gaf priveles en er waren twee andere paarden in de bak. De één gaat elke keer hysterisch op de rem en wild rond springen, de ander gruwelijk aan de hol.......dan kies ik dus toch voor mezelf en blijf in de hoek staan.

Helaas zie ik maar al te vaak dat instructrices in een hoek hangen, al kletsend met iedereen eromheen en de lessers worden aan hun lot overgelaten! Doordat ik dat teveel zie, is dat voor mij een extra stimulans om dat zelf noooooit te doen!

Daarnaast vind ik dat als je in de bak lesgeeft, je actief bezig bent, beter uit kunt leggen, je stem beter kunt gebruiken en meer betrokken bent bij de ruiter!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:16

Voordeel van rondlopen is dat je altijd verstaanbaar bent en dat je meteen kunt corrigeren. Extra voordeel: Je krijgt het ook niet koud als je in beweging blijft (ik geef les in een buitenbak).

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:23

Mijn instructrice zit bijna de gehele les...aan de buitenkant in een hoek en ze steekt de ene met de andere sigaret aan.
Vind het helemaal niet erg want de kwaliteit van haar lessen is prima.
Als ze iets moet uitleggen, moet ik voor haar neus halthouden, legt ze uit wat ze bedoelt en moet ik het opnieuw doen. Als het weer niet goed gaat, hetzelfde verhaal.
Dit heeft ze tijdens een van mijn eerste lessen járen geleden, toen ik nog op een manege stond, onderbouwd met: JIJ betaalt voor die lessen...JIJ betaalt om wat te leren en dan hoeven anderen er niet van mee te profiteren...vond ik toendertijd wel wat inzitten.
Sta nu op een pensionstal en is dat absoluut niet nodig maar moet soms nog wel eens aan die opmerking terug denken.

Zelf geef ik de manegelessen ook meestal zittend in een hoek. Wel op precies op het snijpunt van de lange en korte zijden. Zo kan ik zien wat de klanten doen met de hulpen aan beide kanten, binnen- en buitenkant dus en hoef ik niet bang te zijn dat ik van mijn sokken wordt gereden!

Privélessen geeft ik meestal staand en ook weer in de hoek. Ik heb er een klant bij die slechthorend is en die zoek ik meestal dan ook op door wat mee te lopen door de bak heen. Maar ik moet wel zeggen dat ik mijn rug op het einde dan behoorlijk voel!

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:39

Ik geef zelf ook al een aantal jaren les en ik vind persoonlijk een instructeur die in het midden van de bak staat actiever overkomen. Het gevaar van aan de bakrand gaan staan/zitten vind ik dat mensen je veel makkelijker aanspreken en je je aandacht minder goed bij de les kunt houden. Paardrijlessen zijn al duur genoeg dus ruiters verdienen het dat hun instructeur voor de volle 100% met de les bezig is. Met instructeurs die zitten heb ik op zich niet zo'n probleem (zeker niet als het iets medisch is) maar zorg dan wel dat je niet gestoord wordt tijdens je werk.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:01

Ik vind dat een instructrice direct moet reageren als ik iets uitvoer, lijkt me behoorlijk irritant om de hele tijd te moeten onderbreken om bij haar stil te staan om uitleg te vragen.
Daarbij vind ik het niet erg als mensen meegenieten van mijn les, toch prima als zij er ook iets van opsteken.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:09

Lusitana schreef:
Wat is je mening over zittend lesgeven?
Persoonlijk vind ik het alleen te accepteren als er een medische reden voor is.
Ook snap ik het wel als je 5 uur achter elkaar lesgeeft op een manège dat je er af en toe bij wilt gaan zitten, desnoods met een warme drank, maar absoluut NIET met kauwgum (grow up!) of een sigaret (not done in de ruitersport).
Maar waar zit je dan veilig? Zelf vind ik zitten nl onwijs onveilig en zal het nooit doen, of het moet buiten de rijbaan kunnen.
Meningen?

Zittend lesgeven,vind ik ook niks. Het lijkt zo afwezig,lui en onactief over te komen. Tuurlijk als je een medische reden hebt vind ik het anders.
Maar ik ben het ook helemaal met je eens,over kauwgum en sigaretten.
Wat trouwens ook erg irritant is,is als de instructeur telkens onder de les telefoon krijgt...(sommigen vinden het nog nodig ook om op te nemen)

ALs ik lesgeef gaat de mobiel op stille stand. En laat het ding met rust.
Zelf sta ik tijdens het lesgeven in het midden van de bak,loop wat rond af en toe. Maar zitten doe ik niet...

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:34

ik irriteer me eraan als iemand zittend lesgeeft. Je kunt toch nooit alles even goed zien als je zit? Ik geef zelf nooit zittend les.

Het gaat misschien wel komen als ik topdikte ben ivm zwangerschap.