Vlechten met naald en draad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Valentinotje

Vlechten met naald en draad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 20:27

Vanaf januari ga ik weer wedstrijden rijden met mijn paard maaaar ik vind met naald en draad gevlochten veel mooier dan met elastiek.

Wie o wie kan mij vertellen hoe dit moet? Zodat ik zelf kan gaan oefenen? Of eventueel een site waar het op staat ofzow?

Alvast heeel erg bedankt!

heleenxx

Re: Vlechten met naald en draad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:31

Ik vlecht zelf eerst gewoon een vlechtje, maak dat eerst wel vast met een elastiekje. Maak van te voren vast pektouwtjes van ong. 30 cm. maak daar een knoopje aan het eind. Met een dikke naald (van bij de ruitersportwinkel, net als het pektouw), haal ik het touwtje door het vlechtje heen, rol het vlechtje op en haal de naald er een paar keer doorheen. Dan het touwtje gewoon afknippen.
Ik heb deze manier van de groom van Tineke Bartels geleerd, Het is het handigst als je eerst eens ziet hoe het gaat.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:32

www.anky.nl en dan bij webtips, daar staat het heel duidelijk uitgelegd met foto's en alles

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 20:36

Dank je wellll! Ik ga even kijken...

Als iemand nog geniale tips heeft hoor ik het graag!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:14

Maar blijft het knotje echt zitten, ondanks dat je hem niet vastknoopt ofzo? Trekt de draad zichzelf er dan weer niet uit? (paar keer steken en dan knippen)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:05

ik doe het wel met knoopjes, gewoon onderaan knoopje leggen en afknippen daar zie je ook niks van.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:12

nee hoor als je het een keer of 5, 6 er doorheen doet goed strak aantrekken blijft het netjes zitten.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:30

ik vlecht sinds kort ook op die manier (gelezen op de site van anky) maar hoe haal je de vlechten t makkelijkst weer uit??? DAT is eigenlijk mijn grootste vraag.. want ik ben altijd heel lang bezig met een schaartje om de draadjes door te knippen.. heeft iemand daar nog een tip over???

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:36

Nou idd, das ook een heel gedoe! Vandaag voor t eerst met pekdraad gevlochten. Vond t wel mooier als met elastiekjes. Maar ik heb het draad er nog niet eens zo vaak doorheen gehaald, en dan nog is het een heel gedoe om ze er weer uit te krijgen. Ik heb nu de vlechtjes uitelkaar getrokken, om zo het draad te vinden, en gewoon het draad losgetrokken. Waren maar 2 vlechtjes waar ik heb moeten knippen!
Je moet trouwens wel zorgen (ff voor de TS) dat je het uiteinde van je vlechtje omklapt als je het elastiekje er in doet. Zodat het uitstekende haar al aan de onderkant van je vlecht zit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:52

Ze er weer uit halen gaat het makkelijkst als je het knotje omhoog vouwt en met een puntschaartje.

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:00

Wat ook erg handig is om je knotjes weer los te krijgen is een tornmesje. Dat is een klein dingetje wat je eigenlijk gebruikt als je met de naaimachine een foutje hebt gemaakt! Je kunt het kopen in een fournituren winkel. Het is is een handvat met daarin een metalen puntje. Het uiteinde heeft de vorm van je duim en wijsvinger. Het stukje wat op je hand de overgang is tussen beide vingers is in het tornmesje dus een mesje waarmee je het draadje makkelijk door kunt snijden.
Ik vind het erg handig omdat je maar 1 puntje hebt waar je het draadje mee kunt zoeken en je niet zo snel ene plukje manen wegknipt.
Afbeelding

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:56

Oberek schreef:
Wat ook erg handig is om je knotjes weer los te krijgen is een tornmesje. Dat is een klein dingetje wat je eigenlijk gebruikt als je met de naaimachine een foutje hebt gemaakt! Je kunt het kopen in een fournituren winkel. Het is is een handvat met daarin een metalen puntje. Het uiteinde heeft de vorm van je duim en wijsvinger. Het stukje wat op je hand de overgang is tussen beide vingers is in het tornmesje dus een mesje waarmee je het draadje makkelijk door kunt snijden.
Ik vind het erg handig omdat je maar 1 puntje hebt waar je het draadje mee kunt zoeken en je niet zo snel ene plukje manen wegknipt.
Afbeelding

JA!!! Ik denk idd dat dit DE oplossing is.
zal t volgend weekend wel even uitproberen!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:01

Ik haal het ook altijd uit met een tornmesje. Leuk plaatje trouwens!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 06:35

Das idd een slim idee!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:41

Met het knotten, maak ik ook idd eerst een vlechtje, maak die vast met een elastiekje. Vouw daarna het vlechtje tot een mooi knotje, en dan haal ik het pektouw erdoorheen.... Ik laat altijd aan beide uiteinde een stuk draad over, en knoop dat dan later vast... Wat je overhoud aan draad knip je helemaal weg....
Eruit halen deed ik altijd met een nagelschaartje, maar dat tornmesje vind ik een veel beter idee
xxx

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:39

Ik vlecht altijd met elastiek, dan worden ze bij mij mooier. als ik met touw g vlechten zie je aan de achterkant het touw erdoorheen komen. dus idd goeie tips zijn welkom, ik blijf volgen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:52

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:13

Als ik er maar dicht genoeg op ga staan, zie ik ook wel t touwtje lopen. Maar de jury zit er niet met z'n neus boven op! En van een (kleine) afstand zie ik het al niet meer.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:50

Nog even een vraagje, hoe krijgen jullie die boogjes zo mooi. Ik vlecht aktijd aan de bovenkant erg los en ik krijg dan meestal ook wel boogjes, maar ik wil nog grotere boogjes

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:59

Dan zal je nog losser moeten vlechten! haha. Je kan controleren hoe hoog ze worden, door als je een stukje gevlochten hebt, het vlechtje even om hoog te duwen. Dan zie je hoe groot t boogje wordt. Wil je m groter hebben, zal je losser moeten vlechten aan het begin. Maar dan zal je wel aardig lange manen moeten hebben, anders kan je het einde van de vlecht niet strak krijgen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:44

Ik vlecht gewoon zo strak mogelijk, die boogjes komen er vanzelf wel een beetje in en dat vind ik wel zat. Als het zo los zit komen er ook snel weer losse haartjes uit piepen.
Manen verdelen in plukjes (ik maak er meestal 9), de pluk waar je niet mee bezig bent even met een wasknijper opzij zetten.
Manen vochtig maken (gaat goed met een spons) en vlechten. Uiteinde vast zetten met een elastiekje met de "kwast" dubbel gevouwen. Bij dikke manen pak ik een 2e elastiekje om de kwast weg te werken.

Ik pak een flink stuk draad, uiteinde met een knoopje vast zetten aan de naald.

Vlechtje oprollen, ik steek de naald eerst onder het vlechtje door, draad helemaal doortrekken tot er eindje blijft hangen dat lang genoeg is om te knopen. Dan van achteraf door de vlecht heen, zo een paar keer heen en weer, aan de achterkant eindigen en weer onderlangs erdoor. Knoopje leggen met het eindje dat er nog hing en kort afknippen, knoopje valt dan onder het vlechtje. Draadjes afknippen en je lange stuk draad aan de naald is wat korter geworden en klaar voor de volgende.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:55

Allemaal bedankt voor de reactie's.

De tip van het tronmesje is volgens mij wel een hele goede!
Ik ga vandeweek oefenen met vlechten met pektouw en naald... en ik zal dan ook zeker het tornmesje uitproberen ivm het uithalen.

Wat ik mij dus ook afvroeg was of het knotje er niet kan uitvallen... want overal lees ik: haal de naald er 4-6 keer doorheen en dan knip je het af... gaat het vlechtje dan niet los?!?!
Maar uit de reacties die ik lees begrijp ik dat het dus echt goed blijft zitten!

Kit_for_ever: Met welke kleur draad vlecht je dan? En de jury zal het niet zien hoor:) Die zitten wat dat aan gaat een flink stukje van je af...

Saffier: op die foto ziet het er erg mooi uit!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:57

Hij heeft er laatst bij wijze van test mee gerold, het zat vol zand, maar nog prima in model!
Ik leg er wel een knoopje in, dan gaat het zeker niet los. Maar hij heeft hele dikke, gladde en springerige manen, echt vreselijk. Echt pektouw is een beetje vettig, dat glijdt er niet zomaar uit. Met gewoon een willekeurig klosje garen gaat het niet goed hoor

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:13

Toevallig, ik had hier net een vraag over. En die is nu beantwoord.
Morgen ga even oefenen.

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:01

ik heb ook nog een duidelijke foto van roosjes. en ja... het is een fries met lange manen, en die vlecht ik ook gewoon in. staat superchique vind ik bij een fries!!

Afbeelding

Afbeelding

je ziet dat de boogjes niet heel hoog zijn maar het ziet er toch mooi uit.

het maakt dus niet zo heel veel uit hoe hoog de boogjes zijn.