mag een martingaal met dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

basje123

mag een martingaal met dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:11

hallo,
ik wil een starters kaart aan vragen Maar nou werd er gezegt dat je niet met martigaal mag rijden op een officielle wedstrijden nou was mijn 1ste vraag is dat echt zo
en ten 2e waarom niet ik hoop dat hier wat mensen op reageren want ik vind het heel leuk om zo te oefenen met me pony..
alvast bedankt
groetjes Joyce
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-09-05 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Lielle

Re: vraag over dresuur wedstrijden!?!?!SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:13

dit hoort thuis op WD en opmerkingen als spoed (is ook niet echt correct hier) zijn niet de bedoeling. Verplaatst en titel aangepast.

Je kunt dit trouwens prima opzoeken in de reglementen.

basje123

Re: vraag over dresuur wedstrijden!?!?!SPOED!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:14

hallo sorry maar hoe moet ik het verplaatsen ik weet alles nog niet zo goed sorry..
groetjes Joyce

basje123

Re: mag een martingaal met dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:15

ow u heb het al gedaan dankjewel, groetjes joyce

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:15

ik heb het al verplaatst voor je, graag gedaan . Let je op leestekens en hoofdletters en zo?

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:16

Ja, zal ik doen. Sorry
Groetjes Joyce

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:19

Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- hoefschoenen;
- een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

Voor pony's behorende tot de categorie A, B, en C is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.

Het gebruik in de ring van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, peesbeschermers, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking.

Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:19

Op een dressuurwedstrijd mag je niet met martingaal rijden... Waarom niet? Omdat je paard moet kunnen lopen met zo min mogelijk hulpmiddelen en een martingaal gebruik je meestal omdat je paard zn hoofd omhoog gooit. In de dressuur wordt ontspanning verlangt en daar hoeft dus geen martingaal bij. Grtz.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:22

Hallo,
Ik rijd in de B1 dressuur met me pony. Hij heeft eigenlijk wel een martigaal nodig maar, als het echt niet mag dan ga ik heb proberen. Alleen ik rijd met een stang (bit) omdat hij heel erg druk is.
Wat moet ik daar dan mee?
Groetjes Joyce

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:23

je mag niet met martingaal starten in de dressuur.....waarom weet ik zelf ook niet dat kan je opzoeken maar wat ik er van weet ik dat je er niet mee mag starten in de dressuur net zoals dat je niet mag starten met beschermers om..dit mag wel allebei in het springen
hoop dat ik iets verduidelijkt heb en anders dan weet ik het ook niet
groetjes anniek

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:24

Kijken of die op de lijst met toegestane bitten staat, en zo niet, een andere gaan gebruiken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:25

wat versta je onder een stangbit? Als het een ongebroken trens is (dus zonder scharen) mag het gewoon.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:29

Een stangbit is inderdaad toegestaan, mits het verder een 'gewoon' bit is. Ik ben er zelf ook wel eens mee gestart.

Of het goed is, is een tweede.
En of je er goed aan doet te starten met een pony die je alleen kunt houden m.b.v. martingaal/stang, is ook nog maar de vraag, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf bepalen.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:33

Ik heb een stangbit zonder die haakjes der in.
groetjes Joyce

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:33

knightloekie schreef:
Het is niet toegestaan gebruik te maken van:
- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
-
een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d
.
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- hoefschoenen;
- een tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;

Voor pony's behorende tot de categorie A, B, en C is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.

Het gebruik in de ring van bandages, pijpkousen, glijdende martingaal, peesbeschermers, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve bij een prijsuitreiking.

Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan

Het reglement gaat nog iets verder :

*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
- alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of gecombineerde neusriem,
- glijdende martingaal, alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
- springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d.,
- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen echter tijdens het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
- een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)
- oorkappen/vliegennetjes ter bescherming tegen insecten, echter alleen dan wanneer het oriëntatievermogen van het paard hierdoor niet beperkt wordt en uitsluitend onder extreme omstandigheden, dit ter beoordeling van de afgevaardigde en/of de (voorzitter van de) jury.

Een martingaal met losrijden mag dus wel, alleen niet tijdens de proef.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:36

do4evah schreef:
En of je er goed aan doet te starten met een pony die je alleen kunt houden m.b.v. martingaal/stang, is ook nog maar de vraag, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf bepalen.

Dat was ook mijn gedachte. Ga lekker eerst les nemen tot je je pony netjes rond kan sturen zonder stang en martingaal.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:39

Oke, en bij springen mag het toch wel springschoenen, peesbeschermers, martigaal.
groetjes Joyce
Hij loopt super in de les en met een dresuur wedstrijd loopt hij ook wel goed met martigaal en stangetje (de minst scherpen) alleen hij word soms gewoon helemaal gek..
groetjes

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:29

ja met springen mag je dat wel allemaal!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:51

als je je pony niet kan houden zonder martingaal of stangbit, vind ik dat je nog niet klaar bent voor wedstrijden

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:59

LaFunkyJazz schreef:
als je je pony niet kan houden zonder martingaal of stangbit, vind ik dat je nog niet klaar bent voor wedstrijden

Helemaal mee eens. heb je toevallig een foto waarbij je met die martingaal rijd. Ik vrees dat je hem veel te strak hebt staan.

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 20:49

Nee, ik heb geen foto van het rijden. Maar ik ga ze binnen kort wel maken. Sorry maar ik rijd echt niet verkeert met die martigaal want ik rijd op een manege en die zeggen ook dat hij gewoon goed staat zo hij staat dus helemaal niet strak..
Groetjes Joyce

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:54

dan snap ik ook niet waarom je hem met de dressuur nodig hebt.

Als je paard tijdens je B proefje toevallig een keer zijn kop de lucht in steekt is dit echt geen probleem hoor. Zijn er wel meer die dat doen. Mijn paard ging er ook van door in de L1 tja dat gebeurt je wel eens met paarden met een goed karakter en een prijsuitrijking naast je ring. maar als jij je paard niet kan houden zonder martingaal ben je nog niet toe aan wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door oosterhoff op 20-09-05 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 20:58

Omdat als hij wat ziet zijn hoofd in de lucht gooit en gaat rennen. ik ben heel zacht in z'n mond (dat zegt iedereen)....
Doei Joyce

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:00

Even offtopic.

@machoelvis: Ik keek net in je profiel en het is net alsof het bitje van Elvis veel te laag hangt. Alsof hij het zelf omhoog houdt.

Ontopic: waarom je niet met hulpteugels mag rijden? Omdat je em anders ook gewoon met een slof in elkaar kunt trekken en zo je proef kunt rijden. Even heel kort door de bocht gezegd.

De regelementen betreft de wedstrijden staan hier:
http://www.paardensport.nl/overview.asp ... omstyle=11

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:03

hoe bedoel je dat? van elvis