3 jarig paard mee op wedstrijd.?!? JA of NEE.??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SHADON

3 jarig paard mee op wedstrijd.?!? JA of NEE.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 11:34

Heeii..
ik rijdt nu sinds kort een 3 jarige merrie, ze is net 3 maanden zadelmak, en ik ben haar nou alles aan het beleren.
Ze is toen er voor de 3e keer iemand op zat al naar het bos geweest, en ze was nergens bang voor..((dit is gedaan door een gediplomeerde ruiter met zo'n 35 jaar ervaring.. )) nu rijdt ik haar ongeveer al 1,5 maand en het gaat echt super, ook loopt ze nu zo mee de trailer op..
en ze begint al veel te leren over stelling en rechte lijnen en andere figuren, nou werd mijn vader erop geadviseerd om haar een keertje mee te nemen naar een gewone ((rusitge, dus niet te drukke..)) wedstrijd, dit gaan wij morgen dus doen.. maar ik moet haar wel invlechten enzo, en mezelf ook erop kleden..dit is dan geen probleem, maar ik hoorde laatst ook van iemand dat dit heel slecht is..terwijl ik dacht dat het juis goed was om haar op zo jong mogelijke leeftijd overal mee naar toe te nemen, ook is ze nu al minder bang voor andere paarden, dit was 3 weken terug wel anders.. en dat komt omdat ik haar een paar keer meegenomen heb naar de les, daar ziet ze ook andere paarden en pony's..ook hier kreeg ik te horen dat het juist wel goed was, o op wedstrijd te gaan, en eergister wer weer tegen mij gezegd dat ik dit uit mn hoofd moest zetten, en dat ik niet goed wijs was dat ik haar nun al mee op sleep touw nam.. Wie kan mij helpen en zeggen wat ik moet doen..
groetjes...
Nathalie en Vola..

SHADON

Re: 3 jarig paard mee op wedstrijd.?!? JA of NEE.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 11:37

Ojaa..ik doe NIET mee, maar ik ga daar gewoon wat losrijden en beetje oefenen in een lege ring enzovoorts..zodat ze kan wennen aan een wedstrijd en alles erom heen..

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:38

Ik zou het gewoon doen, het paard leert dat vreemd terrein niet eng is. En ze hoefttoch niet keihard te werken. Gewoon lekker ontspannen rijden en als ze netjes ontspannen loopt er weer mee ophouden. En lekker naar huis gaan.

Ik ben met die van mij ook begonnen op 3jarige leeftijd. Nou hij vond het prachtig. (hij vindt het heel leuk om naar vreemd terrein te gaan)

SHADON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 12:15

Ja..dat vdacht ik ook..Dankjewel voor je reactie..

vlooiebaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:17

hoi.

Ik zou het paard gewoon meenemen en waarom zal je haar ook niet starten.
Ik heb zelf ook een 3 jarige en ik neem haar ook mee.
Maar dan wel naar de rustige wedstrijden daar leert ze alleen maar van. Ik ga zelf een paar keer achter elkaar en daarna krijgt ze weer haar vakantie. zo kan ze lekker alles wat ze heeft geleerd verwerken.

Succes

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:59

Paard moet aan alles wennen, dus ook aan wedstrjden. Als je een beetje laat gaat kun je zelfs in de lege baan een proefje laten oplezen en het zo helemaal afmaken.
Dat laatste waren wij vergeten zodat de eerste wedstrijd toch niet helemaal ontspannen ging, er stonden allemaal bordjes met kabouters langs de baan.
Succes morgen, wij vonden het heel leuk om te doen.

daarbij zie ik hier ook alle "profs" losrijden met jonge paarden zonder te starten, komen ze ook eens ergens anders.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:06

gewoon doen!
Hoe eerder hoe beter.
kan je paardje overal aan wennen, en heb je later geen knol die de ringen uit springt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:55

precies en de meeste vinden het heel leuk om al die andere paarden te zien.
en wat Amondi zegt: rij op het eind van de dag eens een lege baan in.

SHADON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 14:54

Jaa..allemaal super erg bedankt voor jullie reactie..
nou weet ik zeker dat ik ga..
tegen Vlooienbaal: Ik was te laat met inschrijven..
en tegen de rest..: Ik ga ook wat later..dan is het zowiezo meestal rustiger..en kan ik inderdaad in een lege ring een proefje oefenen..
dankjulliewel..
Succes zal ik n0dig hebben..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:04

veel suc6

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:14

ik ga voor ja !

ik rij momenteel op een 3 jarige merrie van 160. ik heb haar zelf zadelmak gemaak en na 10 x rijden is ze nu al B klaar!!! ik rij op haar 3 of 4x per week en zij is zoo rustig je kan zo in de trailer laden.

als je paard stressbestendig en rustig is dat geen probleem... maar rij beter 3 of 4x per week ! en de rest longeren

succes alvast !!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:08

Het is een hele mooie manier om een jong paard aan alles te laten wennen. Maar er zit een nadeel aan, zolang je geen startkaart hebt en ook niet op de startlijst staat ben je niet verzekerd

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:13

Gewoon eens proberen.
het is een goede ervaring voor een jong paard Ze moeten immers altijd alles voor de eerste keer meemaken.
Misschien gaat het heel makkelijk, misschien maakt ze er een drama van. Maarja Zo leert ze het het snelst
Gewoon lekker nieuwe ervaringen opdoen (niet te veel en te snel natuurlijk )

Succes ermee!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 07:17

Vajramani schreef:
Het is een hele mooie manier om een jong paard aan alles te laten wennen. Maar er zit een nadeel aan, zolang je geen startkaart hebt en ook niet op de startlijst staat ben je niet verzekerd

Misschien niet via de vereniging, maar je eigen WA verzekering en paardenpolis is wel gewoon van kracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:34

Met de mijne ging ik in oktober (toen ie dus 3 was) al op concours, gewoon eens per maand om ervaring op te doen. Niet te lang inrijden en niet te veel verwachten. Ik mocht ook gewoon nog B starten, als ik L moest starten had ik t niet gedaan. Dan had ik tot het voorjaar dat ie 4 werd gewacht.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:19

Sydney2005 schreef:
Met de mijne ging ik in oktober (toen ie dus 3 was) al op concours, gewoon eens per maand om ervaring op te doen. Niet te lang inrijden en niet te veel verwachten. Ik mocht ook gewoon nog B starten, als ik L moest starten had ik t niet gedaan. Dan had ik tot het voorjaar dat ie 4 werd gewacht.

Je mag dan toch niet in de L starten?
dan moet je eerst winstpunten hebben toch?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:22

Wel als je al Z betn geweest met een ander paard of pony.

SHADON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:13

heei iedereen ...
Vandaag dan eindelijk m'n paardje meegenomen op wedstrijd..
En het ging echt super....
Eerst vrolijk aan de hand alles laten bekijken, en de hele tijd oortjes naar voor en hinniken.. ze vond het echt geweldig..
daarna ben ik dr op gaan zitten, en ze deed nix, ze schrok niet, ze keek nergens na, ze was alleen bij mij bezig... net of ze zoiets had van..als ik op jou let dan ben ik veilig, en dan gebeurt me niks want jij kent het hier al....was echt kei lief....over 2 weken ga ik weer, maar dat is een binnenwedstrijd, maar je kunt binnen en buiten losrijden..dus ben weer benieuwd....
Allemaal bedankt voor jullie reacties..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:37

leuk dat het zo goed ging

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:32

Ik vind het helemaal afhankelijk van hoe je paard is... Zo te horen kan het geen kwaad bij die van jou...Ik zou alleen niet te vaak gaan als ik jou was...dus niet gaan overhaasten
Maar in iedergeval heel veel succes

edit: is die binnenwedstrijd heel toevallig in Panningen ??

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:41

Ik vind het ook een goede manier om zo met je jonge paard wat ervaring op te doen!!
Ik ben nu ook bezig met een 3-jarige pony en heb vorige week voor het eerst een proefje geoefend (klasse B cat. A/B (A/B ruitertje bij mij in de bak ging het ook oefenen, dus heb even mee geoefend))

Maar als er binnenkort in de buurt ook iets van een onderlinge ofzo is, lijkt het me ook erg goed voor de pony om wat ervaring op te doen... dus ik houd ook m'n ogen open

SHADON

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 14:55

heei
tegen Aster lover: Dankjewel..
tegen Knightloekie: Uhmm...Ja volgens mij is die inderdaad in panningen..ga je daar ook heen dan..??dankjewel..en nee ..kga niks overhaasten...
en tegen Tha-Niekje..: Ook jij super veel suc6 met je pony'tje..:)

groetjes Mij...;)

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:02

haha ja 15 oktober start ik 2 proeven in Panningen
Gezellig kom ik je misschien wel tegen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:03

Ik zou het wel doen.. leert ie echt heel veel van en hoe eerder hoe beter, anders moet je als je voor het echiej gaat hem eerst nog helemaal laten wennen..

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 15:04

Wel leuk dat het zo goed ging! Als je paard een beetje koel in de kop is, is het denk ik wel een goede oefening. Als je een heel heet paard hebt, kun je denk ik beter zorgen dat je er echt klaar voor bent. Het is voor de organiserende vereniging natuurlijk te gek voor woorden als een combinatie die niet startgerechtigd is brokken komt maken!
Met mijn 3-jarige heb ik dit weekend meegedaan aan de clubdag, het was een soort onderlinge wedstrijd, dus met vlaggen, bloemen, hekjes, publiek (met kinderwagens enzo), menners, omroeper enz.
Dit was natuurlijk ook een hele ervaring voor ze, maar het viel me zeker niet tegen. Ik wil ze pas in januari gaan starten en neem geen risico op onverzekerde ongelukken door op een wedstrijd te verschijnen zonder geldige startkaart.
ik neem een 3-jarige dus niet mee op een wedstrijd zonder startkaart. Ik ga pas vanaf januari starten , dan wordt ze 4 en heb ik een geldige startkaart. Ik heb nog tijd genoeg om wedstrijden te gaan rijden, het hoeft voor mij niet zo gehaast.
Laatst bijgewerkt door venga op 19-09-05 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt