Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
veerledec schreef:* de hoogtes, vergelijkbaar of niet: Ze zijn inderdaad op verschillende SO's anders, maar ik denk dat de hoogtes over het algemeen aangepast worden aan de capaciteiten van de paarden. Dus je gaat aan de onderkant van de grens zitten bij de paarden die niet geweldig springen, en als je over wat betere paarden beschikt, kan er ook wat meer gebouwd worden (binnen de marges natuurlijk). Probleem is af en toe overschatting van de parcoursbouwers, die hun eigen paarden gewéldig vinden, en lekker doorbouwen. Waarbij vergeten wordt dat die paarden soms niks gewend zijn en je maar 2 hindernissen kan inspringen. Op een aantal uitzonderingen na vind ik dit toch meestal wel goed gaan. (de meesten weten nu wel welke uitzonderingen ik bedoel haha).
veerledec schreef:* Tja, als je het in 'mogen' verandert loop je het risico dat mensen te lang blijven hangen in een klasse waarin ze niet thuis horen. Het idee van het systeem is dat je zuiver kijkt naar de ruiter, en dat je de beste ruiter door wilt laten gaan. Punt daarbij is wel dat in de B klasses vaak ook mensen doorgaan die netjes zitten, op de letter rijden, maar niet het paard kunnen 'rijden' (moeilijk uit te drukken, maar ik denk dat iedereen t wel snapt). Die komen in de L-klasse, maar krijgen geen paard aan de teugel, en geen achterhand eronder.
Dit is een moeilijk punt, ik ga nog even afwachten wat andere mensen voor oplossingen aandragen.
veerledec schreef:*Haha, ik zeker! Uhm, het is mij eerlijk gezegd niet zo opgevallen, maar iedereen die L dressuurt mag nu ook L springen is het geloof ik. Dat zegt niets over je springcapaciteiten. Misschien een idee om toch iedereen in de B springen te laten beginnen, tenzij ze vroeger minimaal L-KNHS gesprongen hebben?
veerledec schreef:Al met al zou alles idd beter geobserveerd moeten worden, zouden mensen die te hoog starten hierop gewezen kunnen worden, maar hoe moet dat geregeld worden, en wie kan zoiets bepalen?
Kikker schreef:Als 't goed is, is dat niet zo. Volgens mij, maar ik zou even 't reglement moeten zoeken, moet je wel L dressuren als je L springt, maar anderom iig niet.
Sabine81 schreef:Een oplossing zou zijn vaker een M rubriek uitschrijven of de grote groep L ruiters splitsen in 2 groepen.
Mensen die normaal M moeten springen is het niet eerlijk om die te laten rijden tegen de gewone L ruiters. Hetzelfde geldt voor de Lb dressuur. Het is gewoon niet eerlijk dat Lb ruiters moeten strijden tegen eigenlijke M ruiters....
Een voorwaarde zou dan wel moeten zijn dat die M ruiters ook kunnen meedoen aan het SNSK.
veerledec schreef:Een CnC lid is in ieder geval verteld dat ze geen L meer mocht springen (was ze toen op ons SO nl gestart) omdat ze B dressuurde.
Die regel hebben wij een jaar later op ons SO ook gehanteerd. (ik heb wel eens om de reglementen gevraagd, maar die waren niet digitaal oid, dus nooit gezien)