andere dressuurproeven voor barokke paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

andere dressuurproeven voor barokke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 15:47

Hoi allemaal!! Overal hoor je dat er nieuwe proeven voor de 4,5 en 6- jarige paarden gemaakt gaan worden, omdat ze dan niet overvraagd worden.. Daar ben ik het geheel mee eens!
Alleen...
Ik vind dat ze OOK weleens onderscheid mogen gaan maken tussen barokke paarden en "dressuurpaarden"... Ik vind dat je bij een haflinger toch anders moet kijken naar hoe hij loopt dan bij een NRPS..

Wie vind nog meer dat er verschil gemaakt moet worden tussen deze paarden? Je hebt bijna nooit meer kans om te winnen, want je paard is altijd "stijf" vergeleken bij die NRPS- jes...
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-09-05 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt en kleurcode verwijderd

Liza_vL

Re: Verandering Dressuurproeven!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:50

Tja daarom zijn ze ook minder geschikt door de dressuur sport. Er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:53

Ik vind niet dat er verschil gemaakt moet worden. Haflingers ed zijn nou eenmaal stijver, mijn pony is ook overbouwd en heeft dus moeite zijn achterhand erbij te rijden. Weer een ander paard heeft weer andere problemen. Wat ik dus wil zeggen is, ieder paard heeft wel bepaalde problemen met rijden en die moeten gewoon worden meegenomen in de beoordeling van je proef.
Wel vind ik dat het tijd word dat je word beoordeeld naar de combinatie en de proef die je hebt neergezet ipv bij voorbaat al laag scoren omdat je een haf, fjord oid hebt of met je pony tussen de paarden start. Als je met Haflinger een goede proef rijd moet je even veel punten krijgen als dezelfde proef met een dressuurpaard.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 15:56

MissVicky schreef:
Ik vind niet dat er verschil gemaakt moet worden. Haflingers ed zijn nou eenmaal stijver, mijn pony is ook overbouwd en heeft dus moeite zijn achterhand erbij te rijden. Weer een ander paard heeft weer andere problemen. Wat ik dus wil zeggen is, ieder paard heeft wel bepaalde problemen met rijden en die moeten gewoon worden meegenomen in de beoordeling van je proef.
Wel vind ik dat het tijd word dat je word beoordeeld naar de combinatie en de proef die je hebt neergezet ipv bij voorbaat al laag scoren omdat je een haf, fjord oid hebt of met je pony tussen de paarden start. Als je met Haflinger een goede proef rijd moet je even veel punten krijgen als dezelfde proef met een dressuurpaard.

daar heb je wel gelijk in ja.. dat probleem heb ik wel vaak... ik heb een soort friesje en daar zijn niet alle jurys gecharmeerd van.. ik vind dan dat je daar niet op mag aftrekken.. eerst kijken hoe diegene zn proef rijdt..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:59

Ik ben het niet met je eens. Dan kun je voor alles wel een aparte rubriek maken. Een Fjord loopt anders dan een IJslander, een Fries loopt anders dan een Tinker. Die kun je ook niet allemaal met elkaar vergelijken. Om het helemaal "eerlijk" te krijgen zou je dan per ras een rubriek moeten maken. En dan ook nog weer indelen op leeftijd. En op ervaring. En natuurlijk indelen op talent, de ene KWPN'er kan veel beter gaan dan de ander, dus zou je daar ook rekening mee moeten houden.

Nee, ik vind het eigenlijk wel prima zo. Ik haal m'n plezier uit de wedstrijden uit het beter worden met mijn eigen paard, niet zozeer uit het vergelijken met anderen (hoewel het natuurlijk best leuk is om met een paard met hele gewone gangen te winnen van die spectaculaire paarden )

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:03

Ik heb deze discussie gevoerd met en jurylid waarbij ik op dat moment moest schrijven> Er reden haffies bij in deL. Nou, geen gezicht. Ze liepen niet mooi. (Ik heb er niet veel verstand van, maar het leek nergens naar. Er liep een fjord bij, deze paste er kwa bewegen wel tussen. Dat is precies wat het jurylid zei, alle paarden moet je gelijk jureren. Je hebt regelmatig KWPN_ers erbij lopen, wat nergens op lijkt. Daar kon die Fjord makkelijk tegenop.

Ik vind niet dat je onderscheid moet maken. Ik ben aan het trainen om mijn draver te starten. ik weet bij voorbaat dat ik waarschijnlijk niet de sterren van de hemel rij. Dat weet je ook als je je haf of je fjord start. Tussen alle rassen zitten sterren en losers!

Verder ga ik helemaal met ROXX mee.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:54

Roxx schreef:
Ik ben het niet met je eens. Dan kun je voor alles wel een aparte rubriek maken. Een Fjord loopt anders dan een IJslander, een Fries loopt anders dan een Tinker. Die kun je ook niet allemaal met elkaar vergelijken. Om het helemaal "eerlijk" te krijgen zou je dan per ras een rubriek moeten maken. En dan ook nog weer indelen op leeftijd. En op ervaring. En natuurlijk indelen op talent, de ene KWPN'er kan veel beter gaan dan de ander, dus zou je daar ook rekening mee moeten houden.

Dat was wat ik ook gelijk dacht, waar houdt het op en waar leg je de grens dan?

Laatst was ik met mijn fjord op een gewoon concours in de L2 eerste, boven verschillende dressuurgefokte paarden. Die hebben soms ook hun dag wel eens niet

Urielle

Re: andere dressuurproeven voor barokke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:48

Ik ben er regelmatig door een meisje met een Fries uitgereden hoor
Waarom andere proeven? Ze komen mee t/m het Z ongeveer, sommige kunnen dan nog verder (als ze boven de 1.60 zijn), dat is toch hetzelfde als met KWPN-ers?
Een draver misschien een moeilijke galop, een Fjord kan zijn onderhals eruit drukken, dat is bij KWPN-ers al niet veel anders. De een loopt op de kop, de ander gaat tegen de hand, de een kan geen sb, weer een ander is slecht in de contra.... en zelfs als je een superdressuurpaard hebt die zichzelf lekker showt kan hij bang zijn van een bloembakje en heel de proef verknallen....

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:14

De een heeft nou eenmaal meer dressuuraanleg dan de ander.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 21:21

Urielle schreef:
Ik ben er regelmatig door een meisje met een Fries uitgereden hoor
Waarom andere proeven? Ze komen mee t/m het Z ongeveer, sommige kunnen dan nog verder (als ze boven de 1.60 zijn), dat is toch hetzelfde als met KWPN-ers?
Een draver misschien een moeilijke galop, een Fjord kan zijn onderhals eruit drukken, dat is bij KWPN-ers al niet veel anders. De een loopt op de kop, de ander gaat tegen de hand, de een kan geen sb, weer een ander is slecht in de contra.... en zelfs als je een superdressuurpaard hebt die zichzelf lekker showt kan hij bang zijn van een bloembakje en heel de proef verknallen....

geen andere proeven.. een andere beoordeling.. dat ze niet bij fjoren er alleen op letten dattiej als een automaatje loopt..

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:33

Ik denk dat de titel van dit topic niet helemaal klopt. Fjorden en haffies bv. zijn geen barokke paarden. Maar goed dit terzijde. Ik heb zelf een Andalusier die het best leuk doet. Hij mag bijna M starten en loopt regelmatig in de prijzen. Je weet nu eenmaal als je zo'n paard start dat sommige jury's er niet van gecharmeerd zijn maar er zijn ook weer jury's die er weg van zijn. Dat hou je nu eenmaal altijd met een jurysport. Of het eerlijk is....tja daar doe je niets aan. Er lopen ook Anda's op Grand Prix Niveau maar zeg nou eerlijk dat niveau is maar voor weinig mensen en paarden weggelegd. Als mijn paard het Z zou kunnen halen ben ik al super trots.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:26

Je doet geen recht aan andere rassen door ze anders te laten beoordelen. (ik zou in ieder geval het gevoel krijgen dat ik niet serieus genomen werd)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:01

windhond schreef:
Ik denk dat de titel van dit topic niet helemaal klopt. Fjorden en haffies bv. zijn geen barokke paarden.

dat weet ik maar gezien het bericht van TS leek me deze titel toch wel terecht

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:41

OemmiejO schreef:
Wie vind nog meer dat er verschil gemaakt moet worden tussen deze paarden? Je hebt bijna nooit meer kans om te winnen, want je paard is altijd "stijf" vergeleken bij die NRPS- jes...

Daar kies je dan toch zelf voor? Als jij hogerop wil komen in de dressuur dan schaf je bij voorbaat al geen haflinger, fjord, tinker of iets in die categorie aan. Ja, er zijn uitzonderingen die de M of de Z wel halen, maar dat zijn dus niet voor niets uitzonderingen.

Een beetje reëel moet je wel blijven hoor. Niks geen verschil maken tussen een haflinger en een weet-ik-het-wat. Als je ervoor kiest om met een paard met mindere kwaliteiten te starten (en dat kan net zo goed een NRPS-er of KWPN-er zijn, alleen zijn haflingers e.d. gewoon bij uitstek al niet bijster talentvol als dressuurpaard) dan moet je ook mindere punten aanvaarden. Wil je dat niet, dan start je niet of koop je een ander paard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:11

Lijkt me lachen. Krijgen we rubrieken voor: dressuurgefokte paarden, springgefokte paarden, aparte groep voor tinkers en haflingers, groep met anda's en friezen, groepje ponies die toevallig door een ruiter ouder dan 18 gereden worden, aparte proef voor dravers, ook nog een proefje voor de koudbloeden, proefje voor tuigpaarden etc. etc.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:14

Als je voor al die rubrieken nog maar juryleden kunt vinden
Ik denk dat de meeste juryleden toch de voorkeur geven aan de dressuurgefokte paarden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:51

Fitzroy schreef:
Als je voor al die rubrieken nog maar juryleden kunt vinden
Ik denk dat de meeste juryleden toch de voorkeur geven aan de dressuurgefokte paarden

Denk ik ook; al maakt bloedvoering niet uit als een paard maar op correcte wijze het gevraagde kan uitvoeren. Dus de uitzonderingen komen er ook wel aan de punten zoals de fries met een snel achterbeen en weinig knieactie, de strekkende haflinger en de anda met lengtebuiging....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:54

annegti schreef:
Lijkt me lachen. Krijgen we rubrieken voor: dressuurgefokte paarden, springgefokte paarden, aparte groep voor tinkers en haflingers, groep met anda's en friezen, groepje ponies die toevallig door een ruiter ouder dan 18 gereden worden, aparte proef voor dravers, ook nog een proefje voor de koudbloeden, proefje voor tuigpaarden etc. etc.

hmmm, koop je een hele apart ras en wordt je voortdurend eerste omdat je de enige bent in die rubriek
kom maar op met die dekens en zakken brok

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:08

Die proeven bestaan al jááááá'ren..........
B...... van Barok.......

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:09

LOL

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:11

CGJ12 @ Zo ken ik er ook eentje!

Maar nee ik vind het niet nodig. Waarom koop je dan een barok? Als je echt wedstrijden wilt gaan rijden...

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:29

ik ga dressuur rijden ofjah wedstrijd rijden met men fries (pas volgend jaar maarja), en dan ga ik naar concourse waar je alleen met friezen mag komen ( ja die zijn der!)

voor de mensen met een fries die in noord limburg wonen is er meestal in helden wel een concours xxx

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:43

Dressuur is dressuur of je dat met een Anda, fries, Kwpn, haf, Nrps enz. enz. doet maakt helemaal niets uit. De uitgangspunten van de dressuur is voor ieder paard het zelfde. Nagevelijkheid, verzameling, gangen verruimen e.d het mag niets uitmaken. Wel is het zo dat men wat anders kijkt naar een haflinger van 1.40 dan naar een paard van 1.80. Maar als die haflinger nu beter aan de hulpen e.d is dan is het toch heel simpel.......
Ik heb respect voor mensen die het aandurven om met een ander ras in de wedstrijdring te komen en dan ook nog te winnen. Ik ken iemand persoonlijk die een haflinger heeft van 1.40 bij de paarden start en regelmatig in de prijzen terecht komt en net is overgegaan naar de M2.
Aangepaste proeven vind ik onzin als je kiest voor een ander ras dan je moet juist laten zien dat de dressuur en de wedstrijden ook voor hun toegangelijk is. Je zal het niet gemakelijk hebben, maar het is wel een leuke uitdaging.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:52

yarrah schreef:
Dressuur is dressuur of je dat met een Anda, fries, Kwpn, haf, Nrps enz. enz. doet maakt helemaal niets uit. De uitgangspunten van de dressuur is voor ieder paard het zelfde. Nagevelijkheid, verzameling, gangen verruimen e.d het mag niets uitmaken. Wel is het zo dat men wat anders kijkt naar een haflinger van 1.40 dan naar een paard van 1.80. Maar als die haflinger nu beter aan de hulpen e.d is dan is het toch heel simpel.......
Ik heb respect voor mensen die het aandurven om met een ander ras in de wedstrijdring te komen en dan ook nog te winnen. Ik ken iemand persoonlijk die een haflinger heeft van 1.40 bij de paarden start en regelmatig in de prijzen terecht komt en net is overgegaan naar de M2.
Aangepaste proeven vind ik onzin als je kiest voor een ander ras dan je moet juist laten zien dat de dressuur en de wedstrijden ook voor hun toegangelijk is. Je zal het niet gemakelijk hebben, maar het is wel een leuke uitdaging.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:59

Grote onzin.

In de eerste plaats rijd je gewoon winstpunten als je een paard hebt dat correct loopt. Of het nu een kwpn-er is of een lipizzaner. Een aantal rassen is zodanig gebouwd dat het voor hun erg moeilijk wordt om boven de M1 te lopen. Simpelweg omdat ze te kort op de benen staan en te conpact zijn om goed te kunnen buigen.

Maar dan moet je niet gaan zeuren dat je anders beoordeeld wil worden. Wedstrijd rijden houdt nu eenmaal in dat er van je paard ook een bepaalde aanleg wordt verwacht. Als je paard fysiek niet die mogelijkheden heeft moet je gewoon niet op dat niveau gaan rijden.