wat doe je als er niets gesleuteld hoeft te worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

wat doe je als er niets gesleuteld hoeft te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:44

Zoals de titel zegt, soms krijg je nieuwe lesklanten en denk je.......... aan deze combinatie hoeft eigenlijk weinig gesleuteld te worden. Bijvoorbeeld een combinatie heel braaf paard, met redelijk rijdende ruiter, die 4 dagen in de week buiten rijden en een keer in de week dressuurles willen hebben. Verder geen ambities of wat dan ook? En het talent van het paard laat de "zwaardere" oefeningen niet toe

In principe is de basis gewoon goed

Wat moet je daar dan mee als instructeur, ik vind dat dus een hele lastige. En dan kan je les best wel eens saaaaaaai zijn Hoe lossen jullie dat op EN zijn er nog andere dingen die je kan doen met zo een combinatie

Anya

Re: wat doe je als er niets gesleuteld hoeft te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:46

Ik kan me zo voorstellen dat je leuke dingen gaat doen. Voetballen met het paard. Of een "engheidsparcours". En anders zou ik het gesprek gewoon eens aangaan. Gewoon vertellen wat je vindt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:48

hmmm engheidsparcours......... das wel leuk

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:50

tips: plastic lappen op een waslijn, of een plastic vliegengordijn op waslijn. zeiltje op de grond. met deken afgedekte hindernisbalken (ontstaat smalle doorgang). De bekende paraplu op de grond. rammelende blikjes aan een touwtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:50

Misschien krijgt ze wel zin om eens een proefje te doen als het goed gaat. Beetje springen erbij?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:05

Zitlessen vind ik altijd erg leuk om te geven.

En verder is er natuurlijk aan de basis altijd van alles te verbeteren maar de vraag is of daar altijd behoefte aan is.

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:25

Misschien dat een longeerles ook eens intressant is? En inderdaad springles of wat balkjes lopen. Beetje afwisseling werkt vaak goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:49

Maar nu komt het, Het meisje wil alleen dressuurles Geen springles ofzo. Je kan ook moeilijk elke week zitles geven

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:16

ik zou gewoon eens met het meisje gaan praten en het haar gewoon vragen. Ze heeft zelf vast wel een idee hoe zij haar lessen graag ziet, en misschien vind ze het wel allemaal prima zo als jij nu les geeft en vind zij het helemaal niet zaai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:03

Meisje vragen wat ze verwacht van jouw lessen. Kan ze zelf aangeven waar ze denkt dat haar problemen liggen en wat ze wil leren?

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:53

russel schreef:
Meisje vragen wat ze verwacht van jouw lessen. Kan ze zelf aangeven waar ze denkt dat haar problemen liggen en wat ze wil leren?

idd dat zou ik ook gedaan hebben

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:20

Hm een lastige idd... Veel bevestigen, balkjes lopen (valt ook onder dressuurmatig loswerken) En proberen eruit te halen wat erin zit. Vraag haar eens of ze wil lessen, om steeds beter te worden of om de boel dressuurmatig een beetje goed te onderhouden? Dan kan je daar de les ook wat op aanpassen..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:18

Ik zal eerlijk opbiechten dat ik nog niet in die situatie gezeten heb. Tot nu toe is er altijd een hoop werk te verrichten

Wel is het zo dat ik bijvoorbeeld een lesklant heb die heel hard vooruit gaat met haar paard, maar door nog te weinig wedstrijden gereden te hebben nog in de B zit. Daar trainen we dan rustig alle L oefeningen al mee en dan zie je snel genoeg dat ook daar weer een hoop werk aan zit!

Het lijkt me lastig en ik denk dat ik inderdaad eens aan haar zou vragen wat ze wil, en daar dan de les op aanpassen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:54

ze wil alleen dressuurmatig onderhouden, maar dat zit gewoon goed genoeg voor die combinatie :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:02

Ik zou toch eens een stapje verder gaan dan. Ik heb ook een combinatie die erg goed gaat. Basis is redelijk bevestigd. Ik geef die combi 1 x per week 3 kwartier les. Een kwartier is dan voor de basis en daarna gaan we wat lastigere oefeningen oppakken. Er gaat dan al een zooitje tijd zitten in de uitleg...het hoe en waarom van bepaalde oefeningen. Ik probeer ook altijd een logische opbouw aan te houden. Bv. beginnen met een schouder voor. Is dit logisch voor de combinatie, ga ik ze rustig aan begeleiden naar een schouder binnenwaarts.

Probeer de combinatie dus gewoon iets nieuws te leren. Voordat ze weten wat het allemaal inhoudt, het hoe en waarom ervan, ben je al snel weer een (paard) maand(en) verder!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 13:16

is zo Alleen is het paard in kwestie absoluut niet gebouwd om iets anders te doen dan buitenrijden (je hebt ze ) Haar halsaanzet is zo grof en haar nek is zo kort dat zelfs de nageeflijkheid voor Ankie er niet uit te rijden is verder is het dier heel braaf hoor, ze is goed aan het bit, luisterd perfect naar de zithulpen, houd nergens vast of wat dan ook......... ze heeft alleen de bouw van een oversized shet gekruisd met een Belg en daartussenin een heeeeeeele ouderwetsts haf

Ik denk dat als ik ze echt een schouderbinnenwaards laat doen dat ze dan op dr snuffert valt Schouder voor doen we regelmatig hoor, al is het alleen om wat meer buiging in het lijf te krijgen en dat gaat zoals eigenlijk alles, gewoon goed : D:D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:19

Pfewie.....ja dan wordt het wel erg lastig. Ik heb ook zo n combi gezocht maar gelukkig heeft ze haar paard verkocht en nu een sportpaard!

Als ik jou was en er echt geen uitdaging meer in zat zou ik er als instructeur gewoon mee stoppen om eerlijk te zijn.

Anders zou ik inderdaad wat meer uitdaging zoeken in een 'eng' parcourtje....Maak het lekker extra eng...heb je daar ook wat uitdaging in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:47

Tja, dan zou je toch bijna verwachten dat ze meer wil leren en dat ze wellicht beter op het paard van een ander bij je kan lessen en met haar sjeesknol lekker de bossen in moet gaan.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:22

ik zeg altijd....een mensenleven is te kort om goed te leren paardrijden...., ik ben van mening dat er aan iedere combi of ruiter te sleutelen valt.
mij zou het juist een uitdaging lijken om een minder correct gebouwd paard toch beter aan het lopen te krijgen als het nu doet.
en in de paardensport blijf je leren, hoe ervaren je ook bent...

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 00:15

Eens met Judith.
verder:

Oefen eens dressuur buiten, liefst in het bos.
Stelling , buiging, om de bomen heen.
Aanspringen idem.

Verlengen en verkorten van tempi in stap, draf en galop.
( geloof me in stap allen heb je al je handen vol)

Onderhals?
Vanuit stilstand oefenen, rechtvoorruit, zolaag mogelijk doorbuigen naar links, naar rechts, etc.
Zit?
Onderscheid maken tussen drijvende zit, en terugwerkende zit ( zoals de schommel die je omhoog wilt brengen als je erop zit)

In de bak:
Oefenen op de binnenhoefslag.( ahhh valt tegen!)

Rechts/ linksomkeert, en voor de hoefslag stelling en aanspringen in galop.

Gaat dat te goed? Dan vanuit stap.

Tja hoe goed is ze echt Kim, want ik heb nog een heel scala aan oefeningetjes....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 08:48

hahahaha het enige wat niet echt goed gaat is het halthouden En daar sleutelen we aan.

Het paard in kwestie is echt superbraaf, wil echt 100% haar best doen maar komt lichamelijk eea tekort

De ruiter is eigenlijk veel beter dan het paard, we maken het ook steeds moeilijker overgangen veel sneller na elkaar, weg en terug op zit, maarja het dier luisterd zo goed en geeft dan alles wat hij in zich heeft

Eigenlijk is het heel leuk om een combinatie les te geven die zo heerlijk aan het werk is..........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:51

Werk met pionnen en balken, om die pion heen, naast die balk achterwaarts, met alleen de voorbenen over en balk halt laten houden, tussen balken laten halthouden, overgangen precies op de letter. Een acht om pionnen laten rijden. S laten rijden , de eerste helft in draf, de tweede in stap en andersom. Je figuren uitbreiden met een figuur in een figuur als gebroken lijn met dan op x een volte naar binnen of naar buiten. Van hand veranderen over de diagonaal inzetten maar op x een wending om de voor of achterhand en weer terugrijden... draf uit laten strekken op het rechte stuk van een keerwending en dan aan de andere kant angekomen meteen weer een keerwending met het rechte stuk weer uitstrekken. Andere overgangen maken binnen een figuur...

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 21:01

een dressuurproefje oefenen ofzo

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 01:07

KiWiKo schreef:
hahahaha het enige wat niet echt goed gaat is het halthouden En daar sleutelen we aan.

Het paard in kwestie is echt superbraaf, wil echt 100% haar best doen maar komt lichamelijk eea tekort

De ruiter is eigenlijk veel beter dan het paard, we maken het ook steeds moeilijker overgangen veel sneller na elkaar, weg en terug op zit, maarja het dier luisterd zo goed en geeft dan alles wat hij in zich heeft

Eigenlijk is het heel leuk om een combinatie les te geven die zo heerlijk aan het werk is..........

Als iets goed gaat is de weg ernaartoe nooit verkeerd geweest, en dus ook de instructie niet!
Proficiat!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 01:35

Tja, daar zit natuurlijk wat in.
Misschien kan je inderdaad eens een proefje met r doen.
Of dressuur in de bos.
Das leuk kan je vaak net iets meer vragen.
Zo heeft die van mij moeite met middendraf/strekken.
Een bospad is heel lang en kan ik haar soms net iets meer doortrekken.
Ook is ie dan iets meer met z'n koppie bij mij omdat hij mij vertrouwd en de rest nog wel een beetje eng vind.
Het heeft mij behoorlijk geholpen.